Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Stationsomgeving: Stationsplein

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Martin

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Martin »

Mooi zo!
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Vincent1971 »

Vraag me af waar al die subsidies vandaan komen?
Een goed begin heeft geen einde
Martin

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Martin »

Uiteindelijk weer van de burger. ;)
Perceptor

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Perceptor »

Vincent1971 schreef:Vraag me af waar al die subsidies vandaan komen?
Het blijft natuurlijk de sport om zoveel mogelijk subsidieprojecten te doen zodat je ten opzichte van de rest van de provincie, land, Europa meer geld naar je toegeschoven kunt krijgen en op die manier mee kan in de vaart der volkeren.
Oftewel, als die subsidies niet naar Enschede gaan dan gaan ze wel naar Zwolle, Amsterdam of Brussel. Het potje wordt toch wel gevuld door de belastingbetaler.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Vincent1971 »

Perceptor schreef:
Vincent1971 schreef:Vraag me af waar al die subsidies vandaan komen?
Het blijft natuurlijk de sport om zoveel mogelijk subsidieprojecten te doen zodat je ten opzichte van de rest van de provincie, land, Europa meer geld naar je toegeschoven kunt krijgen en op die manier mee kan in de vaart der volkeren.
Oftewel, als die subsidies niet naar Enschede gaan dan gaan ze wel naar Zwolle, Amsterdam of Brussel. Het potje wordt toch wel gevuld door de belastingbetaler.
Misschien eens van die potjescultuur afkomen? Lees net op tctubantia dat die plannen er hoe dan ook weer doorgedrukt gaan worden. Ben benieuwd hoeveel het gaat kosten dit plan. Ik gok wel meer dan dit.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Bezwaarschrift Eendracht tegen tunnelplan

woensdag 25 januari 2012

ENSCHEDE - De gemeenteraad heeft ‘ja’ gezegd tegen de aanleg van een fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor ter hoogte van de flat Eendracht. De bewoners blijven zich met hand en tand tegen dit plan verzetten. Ze hebben nu officieel bezwaar aangetekend.

Zoals aangekondigd, legt de Vereniging van Eigenaren van flat Eendracht aan de Hengelosestraat zich niet neer bij de tunnelplannen onder het spoor. De gemeente heeft een tunnel gepland die uitkomt pal achter de flat. Voor de Eendracht-bewoners onaanvaardbaar. Ze vrezen overlast en sociale onveiligheid.

Zij willen dat de tunnel een stukje naar het westen opschuift en aansluit op de Brandweerstraat. Daar zou de overlast minimaal zijn. De bescheiden groene ruimte tussen Eendracht en spoorlijn blijft daarmee buiten schot.

In een officieel bewaarschrift wordt verbazing uitgesproken over de wijze waarop het groen wordt genoemd. In het oude bestemmingsplan wordt dit gebied als ‘waardevol’ en ‘structureel groen’ aangeduid. In de herziening, waartegen bezwaar wordt gemaakt, is het groen omschreven als ‘gazon met enkele bomen’.

Er is meer. De bezwaarmakers kunnen geen bouwregels vinden die gelden voor de tunnelbouw. Voor de aanleg van fiets- en voetpaden door het groen is niets vastgelegd in de herziening van het bestemmingsplan. ‘Die paden kunnen niet als groenvoorzieningen worden beschouwd’, vinden de bezwaarmakers.

Het bezwaar tegen de tunnelplannen is nu gericht aan burgemeester en wethouders. Als die de bezwaren, zoals valt te verwachten, afwijzen, stapt Eendracht naar de Raad van State.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... elplan.ece
Bijlagen
foto Eva Soepenberg
foto Eva Soepenberg
eendracht_eva_soep_2271722a.jpg (96.91 KiB) 7500 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Peter.h »

Dacht al,wanneer komt de Eendracht weer met iets. :cheer:
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Rooy »

Hoe sommige mensen zich tot druk kunnen maken om niets. Dat grasveld stelt niks voor. Helemaal NIKS. Je kan er niet zitten, lopen, en het ziet er uit als een hondenuitlaatveldje aan het spoor. Angst voor grotere sociale onveiligheid kan ik me indenken. Mensen hebben nou eenmaal een beeld in het hoofd van donkere tunnels vol met junks en berovingen enz. Hopeloos achterhaald dus.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Vincent1971 »

Rooy schreef:Hoe sommige mensen zich tot druk kunnen maken om niets. Dat grasveld stelt niks voor. Helemaal NIKS. Je kan er niet zitten, lopen, en het ziet er uit als een hondenuitlaatveldje aan het spoor. Angst voor grotere sociale onveiligheid kan ik me indenken. Mensen hebben nou eenmaal een beeld in het hoofd van donkere tunnels vol met junks en berovingen enz. Hopeloos achterhaald dus.

Wat dacht je van hardscheurende scooters ( maken een mooi geluid in de tunnel ), zwerfafval en zwervers die er lekker warm bij zitten daar in die tunnel? Daarnaast wat is nu het echte nut van zo'n tunnel? Gaat nu toch ook uitstekend?
Een goed begin heeft geen einde
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Rooy »

Als je op de vorige pagina kijkt zie je het voorstel van de tunnel. Dit wordt geen galmend tunneltje maar breed en open. Zwerfafval, zwervers? Lekker warm ziet het er nu ook niet uit. Zwerfafval heb je altijd rondom een druk station maar waarom in het bijzonder in een tunnel? Slappe tegenargumenten die laatste twee.

Een tunnel lijkt me wel een verbetering voor veel OV-gebruikers maar wat mij betreft op dit moment ook geen must. Het is denk ik een beetje nu of nooit ivm de plannen van de NS.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Vincent1971 »

Rooy schreef:Als je op de vorige pagina kijkt zie je het voorstel van de tunnel. Dit wordt geen galmend tunneltje maar breed en open. Zwerfafval, zwervers? Lekker warm ziet het er nu ook niet uit. Zwerfafval heb je altijd rondom een druk station maar waarom in het bijzonder in een tunnel? Slappe tegenargumenten die laatste twee.

Een tunnel lijkt me wel een verbetering voor veel OV-gebruikers maar wat mij betreft op dit moment ook geen must. Het is denk ik een beetje nu of nooit ivm de plannen van de NS.
LxB*H van de tunnel? Ik kan die nergens vinden. Net zo als de noodzaak als ook de werkelijke kosten.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door rr1991 »

Waarom niet een dichte voetgangertunnel zoals bv bij station Eindhoven, met plek voor de standaard ondernemingen op stations (swirls/unox, kiosk etc.)
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Gemeente zet door met tunnel onder NS-station

donderdag 23 februari 2012

ENSCHEDE - De (meeste) bewoners van flat De Eendracht aan de Hengelosestraat zullen er absoluut niet blij mee zijn. Maar het college van B en W vraagt de gemeenteraad volgende maand in te stemmen met de aanleg van een tunnel voor voetgangers en fietsers aan de noordzijde van het NS-station.

Voor de aanleg is een wijziging van het bestemmingsplan Stadscentrum noodzakelijk.

Om financiële en logistieke redenen is het voor de gemeente van belang om volgend voorjaar te kunnen beginnen met de werkzaamheden. Van april tot en met augustus 2013 is het station gesloten in verband met werkzaamheden aan het spoor.

In die periode wordt het emplacement gereconstrueerd door de spoorwegbeheerder. Door de werkzaamheden voor de tunnel te combineren met deze klus is Enschede goedkoper uit. Ook hoeft de gemeente geen kosten te maken voor vervangend vervoer en blijft de overlast voor reizigers beperkt.

Hoewel er langdurig overleg is gevoerd met omwonenden van het NS-station, is het de gemeente niet gelukt om de weerstand tegen de tunnel weg te nemen. De buurt is vooral bang voor geluidsoverlast en maakt zich ook grote zorgen over de sociale veiligheid. Nu al worden regelmatig drugsdealers en drugsgebruikers gesignaleerd rondom het station.

De bezwaren hebben er wel toe geleid dat het plan op enkele punten is aangepast. Zo is de tunnel verboden terrein voor bromfietsers. Mocht blijken dat deze categorie weggebruikers zich niet aan de regels houdt, dan wil de gemeente alsnog maatregelen treffen.

Vorig jaar sprak de Enschedese gemeenteraad haar voorkeur uit voor een 12 meter brede tunnel, die aan de noordzijde zelf verbreedt naar 24 meter. De onderdoorgang krijgt een lengte van circa 43 meter.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... tation.ece
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Vincent1971 »

Wat is nu het nut van deze tunnel? Of is het net zo belangrijk als de afbraak van het viaduct bij de U.T. ?
Een goed begin heeft geen einde
Martin

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Martin »

Van april tot en met augustus 2013 is het station gesloten in verband met werkzaamheden aan het spoor.
Huh?? Eerst 7 weken en nu ineens 5 maanden? dat kan niet. :?
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Veteraan »

Dan fietsen we toch naar station Hengelo?
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Vincent1971 »

Veteraan schreef:Dan fietsen we toch naar station Hengelo?
of station Drienerlo
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Vincent1971 schreef:
Veteraan schreef:Dan fietsen we toch naar station Hengelo?
of station Drienerlo
Hoe zit dat dan met het treinverkeer naar Gronau?
Martin

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Martin »

fietsen naar de Eschmarke, krijgt het station ook ineens een flinke impuls :P
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Veteraan »

Heeft Glanerbrug ineens geen station meer?
Plaats reactie