Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

B&S Park: Kennispark Twente

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA »

Nee dit zeg maar:

Afbeelding
Rik

Bericht door Rik »

Zoiets is zeker wel nice, maar zoals ik al zij, denk niet dat E'de daar nog ergens een potje voor heeft ;-) Als je daarvoor geld hebt kan je beter eerst alsnog de spoorovergang bij de Auke vleer bijvoorbeeld verdubbelen.
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

PropertyNL heeft Het Grote Gemeenteboek gepubliceerd met hierin ook een stuk over de gemeente Enschede
Opvallende zaken hierin zijn o.a. dat de Novation Tower en het Atrium aan de Auke Vleerstraat nog als harde plannen worden omschreven.
Dus de bouw van beide projecten is nog zeker niet uit de lucht.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

De nieuwbouw van de Ut is toch wel een bijzonder exemplaar.
Verder een leuk document dat aangeeft dat eerder gemaakte, en bij ons bekende projecten, nog steeds op papier staan om ontwikkeld te gaan worden.

Als de vraag naar kantoorruimte wat groter was geweest, dan waren deze plannen al eerder ontwikkeld.
Helaas moeten we het over een wat langere periode verdelen, en er wat meer geduld mee hebben.
Het enige wat ik onze gemeente dan ook verwijt, is dat ze zich eens wat beter en meer op de voorgrond moeten zetten met het binnenhalen van bedrijven die behoefte naar kantoorruimte hebben.
Zie steden als Apeldoorn, daar komen nog jaarlijks veel bedrijven bij terwijl de ligging nu niet veel beter is dan de onze.
En ja ligging, waar heb je het over in een tijdperk dat alles via een draadje gaat en communicatie een grote rol van betekenis heeft?
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Het is slechts een planstudie maar op deze site ( projecten/planstudies ) staat een plan voor kantoren op het Capitool te Enschede.

Afbeelding
Rik

Bericht door Rik »

Hehe, jaja... binnenkort gaan de UT (nieuwbouw op Campus, deel Ericson gebouw en het gebouw ernaast) en de Woonplaats (deel Ericson gebouw, nieuw kantoor op Zuiderval) weg dus of dat met zo'n vaart loopt?
Helmerhoeker

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Helmerhoeker »

Ruimte maken voor 10.000 arbeidsplaatsen
door Bert Hellegers. woensdag 16 april 2008 | 03:23

ENSCHEDE - De lat is hoog gelegd voor Kennispark Twente.

Op de campus van de Universiteit Twente en het naast gelegen Business & Science Park moet de komende vijftien jaar nieuwe bedrijvigheid ontstaan met in totaal 10.000 arbeidsplaatsen. "Dat gaat lukken", verzekert directeur Kees Eijkel van Kennispark Twente, "door start van nieuwe, hoogwaardige bedrijven, groei van bestaande ondernemingen en komst van bedrijven hier naar toe."

"Maar", benadrukt hij, "voorwaarde is wel dat we daar de benodigde ruimte voor creëren. Dan gaat het wel om 200.000 vierkante meter vloeroppervlakte. Bovendien moeten de twee werelden die UT en B&S Park nu nog zijn, samensmelten. Zonder dat we bijvoorbeeld de campus helemaal vol moeten bouwen. Het parkachtige willen we behouden."

Daarvoor is een gebiedsplan ontwikkeld waarmee verschillende vliegen in één klap geslagen moeten worden. "In deze visie op hoofdlijnen wordt van de campus van de Universiteit Twente en het B&S Park een eenheid gemaakt. En bovendien wordt dit hele terrein zodanig heringericht dat er voldoende plek ontstaat voor huisvesting van nieuwe bedrijven", zegt Eijkel over het gebiedsplan, dat vandaag door de UT en de gemeente Enschede vrij wordt gegeven voor inspraak.

Vanuit zijn kantoor heeft Eijkel een fraai uitzicht over de Hengelosestraat, nu nog een barrière tussen UT en B&S Park. Dat gaat straks veranderen. De transformatie van de Hengelosestraat naar een met bomen omzoomde (Hengelose)laan is een van de belangrijkste ingrepen uit het gebiedsplan. "Universiteit en bedrijvenpark worden nu nog van elkaar gescheiden door het lange en brede talud van de Hengelosestraat.

Het viaduct bij de UT gaat verdwijnen. Daarvoor in de plaats komt vermoedelijk een rotonde. Door de verlaging van de Hengelosestraat ontstaat er aan weerszijden veel ruimte voor nieuwe bedrijven, terwijl het niet of nauwelijks ten koste gaat van de verkeersdoorstroming tussen Hengelo en Enschede. Over een aantal jaren wordt ook op de campus meer ruimte voor hoogwaardige bedrijfjes gecreëerd doordat de oudste studentenflats gaan verdwijnen. Dan gaat het om het deel van de campus bij de Calslaan."

Behalve de Hengelosestraat wordt het middengebied, bestaande uit de toegangslaan van de UT en de Auke Vleerstraat op het B&S Park, flink onder handen genomen. "Dat wordt een groen geheel in het hart van het Kennispark, met op het UT-gedeelte een evenementenveld met horeca- en hotelvoorzieningen. Nu heb je als je naar de campus rijdt nog het idee dat je in een compleet andere wereld komt. Eerst die ventweg langs de Hengelosestraat, dan het viaduct, dan een veel te krappe rotonde en dan moet je ook nog langs Checkpoint Charlie, zoals we de portiersloge noemen." Ook op andere manieren wordt er alles aan gedaan huidige barrières te doorbreken. "De botsingskans willen we vergroten", typeert Eijkel. "Het Kennispark beoogt kruisbestuiving tussen wat de UT en B&S Park elkaar hebben te bieden. Ook in sociaal opzicht. De UT beschikt over een voorzieningenpakket op gebied van sport en cultuur, waar een groot dorp jaloers op zou zijn. Die voorzieningen willen we meer openstellen voor bedrijven, zodat studenten, wetenschappers en ondernemers elkaar bijvoorbeeld ook op de tennisbaan zullen treffen. En dan, daar ben ik van overtuigd, zullen ze merken dat ze veel aan elkaar kunnen hebben. Nu is de drempel voor het maken van formele afspraken nog groot." In het ontwikkelingsplan wordt veel aandacht besteed aan verbetering van de bereikbaarheid van het gebied, waartoe ook de omgeving van het Arke-stadion wordt gerekend. "Wegen worden verbeterd of nieuw aangelegd en er komen nieuwe openbaarvervoerverbindingen." Daarbij wordt gedacht aan de introductie van een kennisparkshuttle: een onbemand op afstand bestuurd zweeftreintje, dat zich vanaf het station Drienerlo een weg baant naar de verschillende locaties op het park. "Maar het kan net zo goed een hoogwaardige kabelbaan worden. In ieder geval een innovatief vervoermiddel, dat past bij het Kennispark."

TCT
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Q. »

Gatverdamme, rotondes op zo'n belangrijke doorgaande weg, dat verzin je toch niet?
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Winus »

Als die lekker groot en 2 baans wordt, kan het wel.
de kloomp'maj anhoalen
INVISIBLE

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door INVISIBLE »

Blijf die verhoging in de Hengelosestraat nog steeds van waarde vinden (stedelijkheid), maar goed als het totaalplaatje er beter uitkomt te zien, vooruit dan maar !!
Al zou het ook met verhoging prima ingericht kunnen worden.
Property

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Property »

Wat vind je stedelijk aan die verhoging dan? De doorgang bij de Auke Vleerstraat, zodat auto's niet voor een stoplicht hoeven staan?
Property

Re:

Bericht door Property »

Helmerhoeker schreef:PropertyNL heeft Het Grote Gemeenteboek gepubliceerd met hierin ook een stuk over de gemeente Enschede
Opvallende zaken hierin zijn o.a. dat de Novation Tower en het Atrium aan de Auke Vleerstraat nog als harde plannen worden omschreven.
Dus de bouw van beide projecten is nog zeker niet uit de lucht.
Toen ik vanmorgen richting station Drienerlo fietste stond er wel een groot verhuurbord voor de Novation Tower bij de waterpartij aldaar. Blijkbaar zijn ze nog steeds ermee bezig dus.
Helmerhoeker

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Helmerhoeker »

Het probleem is dat die er al jaren staat, dus dat zegt nog niets.
Het is een gebouw van 45+ en het zal in dit geval dus ook afhangen van hoe de gemeente en defensie eruit komen.
Perceptor

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Perceptor »

Enschede stemt in met sloop viaduct bij UT

ENSCHEDE - De gemeenteraad van Enschede heeft gisteravond met 25 stemmen voor en tien tegen ingestemd met de sloop van het viaduct bij de UT. De sloop wordt noodzakelijk geacht om de ontwikkeling van het kennispark, waarbij de UT en het Business and Sciencepark als eenheid moet wordt gepresenteerd, niet tegen te gaan.

Enschede, de provincie en de UT rekenen er op het het kennispark de komende 15 jaar 10.000 extra banen voor de regio moeten opleveren.

Het aspect van de werkgelegenheid was voor het grootste deel van het raad de allesbepalende factor om in te stemmen met het door het college ingediende voorstel. Het grootste deel van de oppositie had grote moeite met de sloop. Maar omdat het college de voortgang van het kennispark onlosmakelijk koppelde aan de sloop van het viaduct, zagen enkele leden zich toch gedwongen hun steun te verlenen aan het voorstel.

Berekeningen zouden hebben uitgewezen dat de sloop van het viaduct nauwelijks consequenties heeft voor de doorstroming van het verkeer tussen Enschede en Hengelo. Wethouder J. Goudt: "Je bent straks negentig seconden langer onderweg om van het centrum van Hengelo naar Enschede te komen. Dat is te overzien."
TCT
Heb zo m'n twijfels of dat in de spits ook 90 seconden is. Als die viaduct weg is blijft de Hengelosestraat nog steeds een obstakel...
Perceptor

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Perceptor »

En nog een nieuwtje omtrent Kennispark/UT/vliegveld:
UT in zee met nieuwe Twentse autofabrikant
De faculteit CTW gaat een grote rol spelen in de nieuwe Twentse autofabriek Avions Voisin die wordt opgezet door twee Delftse ingenieurs. Avions Voisin is een jonge onderneming die een auto op de markt wil zetten, ontworpen naar de individuele wensen van de koper. De eerste tekeningen zijn gemaakt en in 2010 moet er een prototype staan. Met afstudeeropdrachten worden studenten werktuigbouwkunde en industrieel ontwerpen nauw bij het ontwerpproces betrokken.

Avions Voisin, op dit moment bestaand uit de twee directeuren Matthijs Meulenbelt en Frans Lievaart (beiden Delftse alumni industrieel ontwerpen), gaat aan de faculteit CTW het mastervak automotive design verzorgen en in ruil daarvoor kunnen UT-studenten hun bachelor- of masteropdracht doen in de autofabriek. Dat is de kern van de samenwerkingsovereenkomst die CTW-decaan Rikus Eising, IO-hoogleraar Arthur Eger en AV-directeur Meulenbelt afgelopen maandag ondertekenden. De autofabriek wordt gebouwd op korte afstand van de UT, gedacht wordt aan een locatie op de voormalige vliegbasis Twenthe.

Meulenbelt en Lievaart richten zich met hun bedrijf op de zogenaamde E-klasse, consumentenauto's uit het executive segment vergelijkbaar met de Audi A6 en de BMW 5-serie. Avions Voisin is daarmee de eerste auto in dit segment die in Nederland gemaakt gaat worden. De bedoeling is dat er vijftig tot tweehonderd stuks per jaar worden gebouwd. Meulenbelt: `Als je zulke kleine aantallen maakt, kun je de auto aanpassen aan de individuele wensen van de klant. De binnenkant van de auto is in principe leeg, die kunnen de mensen zelf inrichten. Bij wijze van spreken neem je je eigen rol vloerbedekking mee om erin te leggen. En zelfs de carrosserie kan nog aangepast worden als je het bijvoorbeeld iets boller van voren wilt, of iets schuiner van achteren.' De verkoopprijs moet uitkomen rond de 75.000 euro.

Om op een slimme manier kleinschalige productie mogelijk te maken wil het bedrijf de carrosserie maken uit platen die enkelvoudig gekromd zijn, zogenaamde regelvlakken. Daarnaast wil Avions Voisin een platform zijn voor innovaties. Het bedrijf bezit een aantal octrooien die volgens Meulenbelt ook voor andere autofabrikanten interessant kunnen zijn. `We hebben bijvoorbeeld een koelsysteem ontworpen voor de cabine dat een reusachtig veel hoger rendement heeft dan de traditionele airco's. We denken de auto zelfs koel te houden als hij op een warme plaats staat geparkeerd. Omdat we geen ruimte hebben voor grote investeringen moeten we iets slims verzinnen. En dat kan weer omdat wij niet zijn gebonden aan grote serieproductie om dure machines rendabel te houden', aldus Meulenbelt.

Hoewel beide directeuren uit Delft afkomstig zijn, noemt Meulenbelt de samenwerking met de UT logisch. `Twente biedt de beste mogelijkheden: ruimte, harde werkers en de basis van de maakindustrie in Nederland. Bovendien profileert de UT zich als een ondernemende universiteit, dat leek me een ideale samenwerkingsmogelijkheid. En daarbij, ik ben in de regio geboren en enig chauvinisme is me niet vreemd.' Hoogleraar productontwerp Arthur Eger was meteen enthousiast toen Avions Voisin hem benaderde. `Dit levert een heleboel bachelor- en masteropdrachten op. Ik denk dat er genoeg studenten te vinden zijn die willen werken aan het ontwerp van een auto.'

Hoe de auto gaat heten en wanneer het eerste exemplaar op de Nederlandse wegen rijdt, is nog onbekend. Over een jaar, begin 2010, komt Meulenbelt met een prototype.

Donderdag 5 februari om 12.30 uur presenteert Avions Voisin zich in Horst C101 aan studenten.
UT Nieuws
Interessant, ben benieuwd hoe snel dit zich gaat ontwikkelen. Een auto ontwerpen en productie opzetten doe je niet zomaar even, zeker ook i.v.m allerlei veiligheidseisen. Ze zullen ook niet de enigen zijn die in deze prijsklasse auto's naar de wens van de individuele klant maken.
INVISIBLE

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door INVISIBLE »

Perceptor schreef:
Enschede stemt in met sloop viaduct bij UT

ENSCHEDE - De gemeenteraad van Enschede heeft gisteravond met 25 stemmen voor en tien tegen ingestemd met de sloop van het viaduct bij de UT. De sloop wordt noodzakelijk geacht om de ontwikkeling van het kennispark, waarbij de UT en het Business and Sciencepark als eenheid moet wordt gepresenteerd, niet tegen te gaan.

Enschede, de provincie en de UT rekenen er op het het kennispark de komende 15 jaar 10.000 extra banen voor de regio moeten opleveren.

Het aspect van de werkgelegenheid was voor het grootste deel van het raad de allesbepalende factor om in te stemmen met het door het college ingediende voorstel. Het grootste deel van de oppositie had grote moeite met de sloop. Maar omdat het college de voortgang van het kennispark onlosmakelijk koppelde aan de sloop van het viaduct, zagen enkele leden zich toch gedwongen hun steun te verlenen aan het voorstel.

Berekeningen zouden hebben uitgewezen dat de sloop van het viaduct nauwelijks consequenties heeft voor de doorstroming van het verkeer tussen Enschede en Hengelo. Wethouder J. Goudt: "Je bent straks negentig seconden langer onderweg om van het centrum van Hengelo naar Enschede te komen. Dat is te overzien."
TCT
Heb zo m'n twijfels of dat in de spits ook 90 seconden is. Als die viaduct weg is blijft de Hengelosestraat nog steeds een obstakel...

Kan me nog steeds niet vinden in dit plan, waarom?, van mij part gaat er een Dikke streep door :hi:
Nee we staan te wachten op nog een drukke verbindingsroute, die gelijksvloers gaat worden, en telkens onderbroken wordt door voetgangers en kruisend verkeer.
Daar zijn ze al zo goed in de gemeente, nee verkeerskundig zitten er sommigen flink te slapen ?
Want deze drukke verbindingsroute Enschede-B&S/Kennispark-Hengelo gaat echt niet door deze veranderingen een stuk minder druk worden, integendeel zelfs.

Laat het lekker zo .........
Martin

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Martin »

De ondertunneling is definitief van de baan?
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Twekkelerveld »

Kritiek op sloop UT- viaduct

HENGELO - Het Hengelose CDA-raadslid Wibout Dragt zet grote vraagtekens bij het recente besluit van de Enschedese gemeenteraad om het viaduct bij de Universiteit te slopen. In plaats daarvan wordt een gelijkvloerse kruising aangelegd. Dragt vreest dat deze ingreep ten koste zal gaan van de doorstroming van het verkeer tussen Hengelo en Enschede.

De sloop van het viaduct bij de UT heeft te maken met de ontwikkeling van het Kennispark Twente. In een opinieartikel op de website van het CDA Hengelo laat Dragt zijn licht daarover schijnen. Op zich juicht de Hengelose politicus - zelf werkzaam in Enschede - de ambitieuze plannen van harte toe. Want in de toekomst moet het Kennispark leiden tot een slordige 10.000 hoogwaardige arbeidsplaatsen.


Maar met de verkeerskundige en stedebouwkundige aspecten van de plannen heeft Dragt grote moeite. In de visie van Enschede vormt het viaduct in de Hengelosestraat een ongewenste barriére tussen de campus van de UT en het Business & Science Park. Door het viaduct letterlijk uit de weg te ruimen wil Enschede er meer een eenheid van maken en extra bebouwingsmogelijkheden creëren.


De gemeente Enschede heeft berekend dat aanleg van een gelijkvloerse kruising leidt tot een extra vertraging van anderhalve minuut voor het verkeer tussen Hengelo en Enschede. CDA-er Dragt is daar niet blij mee. " De prijs voor de benodigde vierkante meters ontwikkelruimte kon wel eens erg hoog zijn als blijkt dat die vierkante meters zeer slecht bereikbaar zijn met de auto."


Dragt houdt zijn hart vast als straks alle verkeer op één kruispunt samen komt. Hij pleit er juist voor de verkeersstromen te scheiden. Hij heeft zelf ook nog wel een suggestie: "Misschien kunnen we nadenken over een watertaxi over het Twentekanaal tot aan de Grolsch Veste..."
Bron: tct
INVISIBLE

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door INVISIBLE »

Ben het helemaal met hem eens. :okay:

Overigens hoop ik dat die 10.000 banen waar ze over praten ook echte taal is, en geen droomscenario dat straks verdwijnt in de wolken.
Plaats reactie