Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

B&S Park: Kennispark Twente

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Martin

B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Martin »

‘Banen elders in Twente’
Kennispark kan met minder ruimte toe

ENSCHEDE - Het Kennispark Twente, dat op en naast de UT-campus verrijst, heeft minder ruimte nodig dan eerst verondersteld. Dat komt onder andere omdat op het Business and Sciencepark nog veel ruimte over is en sommige nieuwe banen elders in Netwerkstad een plek krijgen.


Het Kennispark, waarin wetenschap en bedrijfsleven nauw met elkaar samenwerken, zal over zo’n vijftien jaar 10.000 extra banen opleveren. Dat is het uitgangspunt van de drie initiatiefnemers: de provincie Overijssel, Universiteit Twente en de gemeente Enschede. Toen die zes jaar geleden de intentieovereenkomst tekenden, gingen ze er van uit dat daarvoor 250.000 vierkante meter werkvloer nodig is.

Uit de nieuwe notitie Ontwikkelingslocaties Kennispark Twente blijkt dat vooralsnog met 200.000 vierkante meter volstaan kan worden. Dat komt omdat een deel van de nieuwe werkgelegenheid die onder de noemer van het Kennispark valt, niet op of nabij de campus maar op bedrijfsterreinen elders in Netwerkstad een plek zal krijgen. Ook is een trend dat per werknemer minder vierkante meters nodig zijn, onder meer door gebruik te maken van zogenoemde flexplekken en draadloze netwerksystemen. Daarnaast is inmiddels al 25.000 vierkante meter aan bedrijvigheid gerealiseerd, die onder de noemer Kennispark valt.

Een en ander betekent dat herinrichting van het Business and Sciencepark, om zo meer ruimte te creëren, voorlopig nog niet aan de orde is. Ook het opvallende plan om de Hengelosestraat ter hoogte van de UT verdiept aan te leggen en daarboven bedrijven te bouwen kan nog even in de ijskast. Dit idee is overigens alleen haalbaar bij een grootschalige aanpak, vanwege de grote investeringen die nodig zijn om de weg te verdiepen.

Eerder zijn op en om de UT-campus zeven locaties aangewezen die geschikt zijn voor het Kennispark. Burgemeester en Wethouders stellen voor drie gebieden op de campus de komende vijf jaar als eerste te ontwikkelen. Het gaat om het hoge ELTN-gebouw, dat midden op de campus staat, en het lange CT-gebouw, dat parallel aan de Hengelosestraat ligt en waar nu nog de AKI is gevestigd. De UT wil beide gebouwen afstoten. Ze zijn met name geschikt voor kleine of beginnende bedrijven, zo staat in de notitie. Mogelijk is nieuwbouw op die plek de beste optie. De derde locatie is de zuidkant van De Es, een onbebouwd gebied ten noorden van de Horsttoren. Hier kan nieuwbouw komen voor kleine en middelgrote commerciële bedrijven.

Voor de periode 2010-2016 komen nog beschikbaar het gebied aan de Calslaan waar te slopen studentenwoningen staan, en het gebied ten oosten van de Horsttoren. Het Business and Sciencepark staat centraal in de periode daarna (2017-2023).

bron: TC Tubantia
en is er op het Business and Sciencepark meer ruimte beschikbaar dan aanvankelijk gedacht.
Ja.. Jammer dat daar zo weinig gebeurt op dit moment.  :cry:
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Daar gaat het eerste stukje ambitie al weer... :(
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Rikarchitecten »

Kijk dit leuke plaatje, de Horsttoren word verlengt!

Afbeelding
ENSCHEDE
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

O nee toch, wat een dikke aanbouw. Torens zijn leuk, maar niet zo aub. Laat dan de Horstoren maar helemaal vrij staan.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Rikarchitecten »

vind het ook erg apart...
ENSCHEDE
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Laten we het maar op een schetsmatige visie houden. (hopelijk)
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ze zijn wel wat van plan met die weilandjes daar.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Van dat plaatje klopt niet zo heel veel. Volgens mij is deze week de bouw van start gegaan van de Meander.
Zie ook de website van de UT: http://www.utwente.nl/vastgoed/
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Nietszeggend gebouw.
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

Afbeelding

Veel te saai en veel te laag.  :(
Dus dit gebouw mag naar Hengelo als WTC.  :)
Perceptor

Bericht door Perceptor »

schaapje_martin schreef:Veel te saai en veel te laag.  :(
Inderdaad, ze willen het aan laten sluiten bij de rest van de Horst en houden blijkbaar ook hiervan de hoogte aan.

Volgens mij is het ook te klein, als ik zie welke groepen hier in moeten komen lijkt me dat er wel erg ruimte voor is. Er is nu al een groot ruimtegebrek en met de huidige plannen lijkt me dat er alleen nog maar minder ruimte gaat komen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dat vraagt toch om hoogbouw? Vreemd dat men van dit soort gebouwtjes neerzet.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gast

Bericht door Gast »

Voor zover ik weet is het de bedoeling in de toekomst om alle Faculteiten bij mekaar te krijgen rondom een groot plein. Het TN gebouw wordt tevens over enkele jaar niet meer gebruikt en zal of worden gesloopt of wellicht worden omgebouwd tot iets anders.

Voor zover hoogbouw heb ik nog weinig nieuws gehoord. Wellicht dat wanneer TN verplaatst wordt er iets leuks wordt neergezet.
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Bericht door Acidor »

Als ze het TN gebouw maar niet slopen, dan maar ombouwen. Ik zeg een paar etages erbij  :okay:
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Kennispark Twente goed voor duizenden banen: ‘Is er een kroeg bij?’

ENSCHEDE - Het project is van een ongekende ambitie: het Kennispark Twente dat op en rond de campus van de Universiteit Twente moet verrijzen, zal over 25 jaar werk bieden aan zo’n 10.000 mensen. Een mooi plan, vindt UT-docent Gert-Jan Hospers, ‘maar is er ook een kroeg bij?’

Over drie jaar zullen zich al zo’n dertig nieuwe, kennisintensieve bedrijven moeten hebben gevestigd op het Kennispark, samen goed voor zo’n 500 arbeidsplaatsen. In de komende vijf jaar wordt de eerste fase aangelegd. Drie UT-locaties worden daartoe aangepakt: het lange CT-gebouw langs de Hengelosestraat (waar nu de AKI is ondergebracht), het hoge ELTN-gebouw in het centrum van de campus en het onbebouwde gebied De Es-Zuid.

Het kennispark wordt in vier fasen aangelegd, de laatste in de periode 2024-2030. Die betreft het huidige Hengelosestraat-tracé. Of de weg daartoe ondergronds moet - al eens eerder bedacht - of dat de bebouwing eroverheen komt, dat is nog niet aan de orde. ‘Maar er leven allerlei wilde en kostbare ideeën,’ aldus Frits Dinkla van de gemeente Enschede.

Het ambitieuze Kennispark - goed voor een ruimtebeslag van zo’n 250.000 vierkante meter, dat is inclusief het huidige Business & Science Park - is bedoeld als een ‘ontmoetingsplaats voor creatieve en ondernemende mensen.’ Volgens directeur Erik Jan de Widt moet het gaan concurreren met Finland en Ierland en wordt het een ‘technologische hotspot’ die tot de wereldtop gaat behoren.

Dinkla en De Widt lichtten het megaproject gistermiddag toe op een bijeenkomst van de VIT: Versterking Industriepotentieel Twente. Een van de aanwezigen was UT-wetenschapper Gert-Jan Hospers, die kennis nam van de buitengewone proporties van het project, maar toch iets miste: een kroeg. ‘Want ik hoor niks over de interactie tussen mensen. En zo’n Kennispark, dat is vooral mensenwerk.’

Over zo’n lokaliteit waar met een pilsje in de hand in informele sfeer ideeën worden uitgewisseld en contacten gelegd, daarover wordt gefilosofeerd, meldde Dinkla tot Hospers’ geruststelling. In het centrale ELTN-gebouw is een woon- en leefcentrum gedacht, inclusief hotel- en congresfaciliteiten. Daar hoort natuurlijk een café bij...

Bron Bans

Als ze dan toch weer een overbrugging willen dan hoop ik dat ze met een iets representatiever model komen als Deze
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Bericht door Acidor »

Wat is er dan mis met Deze

Hij zal wel weer hoger moeten  :D
Ooh noh
Martin

Bericht door Martin »

Het kennispark wordt in vier fasen aangelegd, de laatste in de periode 2024-2030. Die betreft het huidige Hengelosestraat-tracé. Of de weg daartoe ondergronds moet - al eens eerder bedacht - of dat de bebouwing eroverheen komt, dat is nog niet aan de orde.
Pff.. Ik moet er nog niet aan denken, zit ik al bijna in de 50. :cry:
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Acidor schreef:Wat is er dan mis met Deze

Hij zal wel weer hoger moeten :D
Nee dat niet maar ik vind het niet echt super ofzo en als je zo'n manier van bouwen gaat toepassen die opzich wel heel mooi is en waar veel mensen langskomen dat mag toch wel op en top eruit zien. het wordt ook een visite kaartje moet je maar denken. Er zijn hele leuke mogelijkheden voor overbrugingen. 8)
Martin

Bericht door Martin »

Gewoon een dikke toren van 200 meter hoog erop pleuren.  :yes:
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Dat schrikt die Hengeloërs weer af die masaal naar Enschede komen.
Plaats reactie