Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

B&S Park: Kennispark Twente

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Die 10.000 banen moeten in zo'n 14 jaar gerealiseerd worden.
‘In de afgelopen twintig jaar zijn uit de UT zeshonderd spin-off bedrijfjes voortgekomen, goed voor zo’n vijfduizend banen. Die hebben voor een deel een plek gevonden op het Business en Science Park.’
Als je dit getal aanneemt (ik vraag me wel af of deze 5000 banen nog steeds bestaan, aangezien een groot deel van de spin-offs het niet redt) en je ziet dat kennisvalorisatie (het lonend maken van research uitgevoerd op universiteit, o.a in de vorm van spin-offs en nauwe samenwerking met de industrie) een steeds groter thema wordt binnen de universitaire wereld dan vind ik dit nog niet eens zo'n gek getal. Ook zie je dat door het kennispark project en aanverwante projecten naar nieuwe manieren wordt gekeken om een betere koppeling tussen wetenschap en industrie te leggen. Ook dit zal in Twente zijn vruchten afwerpen.

Wel heb ik het idee dat de UT een aardig eind hierbij achterloopt op Delft en Eindhoven. Ik zie vele medestudenten wegtrekken naar de randstad (vooral omgeving Delft en Amsterdam) en de regio Eindhoven, omdat daar toch meer werk in de high-tech industrie te vinden is. Dit is voor mij ook één van de belangrijkste redenen waarom ik denk dat ik hier na mijn afstuderen zal vertrekken.
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Kubus schreef:Dat is een lang verhaal om te vertellen dat het onroerend goed van de UT dat op de beste/mooiste locatie ligt op termijn "verpatst" gaat worden aan de meest biedende:
Tja, de UT heeft het financieel niet al te best.
Dat soort plannen zijn trouwens al jaren in omloop, zoals bijvoorbeeld de plannen om op de campus zelf bedrijvenpanden te bouwen (volgens mij aan de noordkant van de campus als ik het mij goed herinner) en om Hogekamp om te bouwen tot een bedrijvenverzamel gebouw.
Het is inderdaad jammer dat de campus op deze manier steeds minder lijkt op het idee waarmee het in de beginjaren ontworpen is.
Maar misschien is het vestigen van bedrijven niet eens zo slecht als je ervan uitgaat dat je je kennis steeds meer wilt gaan uitbuiten.
Ik vind wel, dat er voor gezorgd moet worden dat in Langezijds bedrijven komen die een duidelijk verband hebben met de UT, iets wat over sommige bedrijven op het B&S park niet gezegd kan worden.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Hoe vindt men het op de UT eigenlijk dat het telematica instituut aan de Beekstraat gevestigd is en niet op de campus?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Daar is volgens mij vanuit de top van de UT nooit veel over naar buiten gekomen.
Het is natuurlijk jammer dat zo'n instituut niet meer op de campus zit, maar ondanks dat zullen er in Enschede wel spin-offs op het gebied van telematica blijven ontstaan en het behoudt z'n aantrekkingskracht voor dit soort bedrijven om zich in Enschede te vestigen of te blijven.
Ik weet niet hoe kort de lijnen tussen de EWI-faculteit (Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica) zijn en het instituut. Maar, voor de TNW-faculteit(technische natuurwetenschappen) merk ik wel dat het erg handig is dat het MESA+ instituut direct naast Hogekamp gevestigd is en dat veel vakgroepen gebruik maken van de cleanrooms en samenwerken binnen MESA+. Hierbij zou een grote afstand tussen instituut en campus absoluut niet goed zijn.
Berealste

Bericht door Berealste »

Volgens mij gaat het "Atrium" ook niet door, het bouwbord is weg!!! :ohno:
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Was toch een lelijk ding. :p
de kloomp'maj anhoalen
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Wat er nu staat, dat is pas mooi! ;-)
Hopen dat er gauw een bouwbord komt te staan voor iets heel moois...
Berealste

Bericht door Berealste »

Zag dat ze eindelijk lichtreclame aan het pand van TUI hebben gehangen. Geen gezicht, aan de verkeerde kant, afzichtelijk ophangsysteem en compleet niet in harmonie met de architectuur van het pand. Echt een schoolvoorbeeld van hoe lichtreclame niet toegepast moet worden!! :ohno: Ik had zelf gekozen voor een soort van draaiend element (zoals Menzis) en dan in het midden bovenop het gebouw of zo.
mekanik

Bericht door mekanik »

Over die spin-offs van research en andere nieuwe bedrijfjes: deze hebben goedkope panden nodig om te kunnen starten. Het B&S-park is een zeer slechte keuze als je plannen hebt om te starten. Jane Jacobs zei het: 'Nieuwe ideeën hebben oude gebouwen nodig, en oude ideeën soms nieuwe."
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ouwe zooi genoeg in de stad.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
mekanik

Bericht door mekanik »

Klopt. Maar die 5000 banen van o.a. spin-off bedrijven zullen gok ik nauwelijks op het B&S-park te vinden zijn. Of heeft iemand daar meer specifieke data over dan 'een deel'?
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Van de website van de UT:
1,2 miljoen voor Kennispark
De UT krijgt van de provincie Overijssel 1,2 miljoen euro om UT-kennis om te zetten in bedrijvigheid. De UT, de gemeente Enschede en de provincie werken samen in het project Kennispark Twente, dat in 2020 tienduizend nieuwe banen moet opleveren.

Met de 1,2 miljoen euro van de provincie worden op korte termijn activiteiten uitgevoerd op de volgende gebieden:
  • Facility sharing – meer mogelijkheden om het midden- en kleinbedrijf gebruik te laten maken van de laboratoria, productie- en onderzoeksruimten.
  • Businessdevelopment – het ontwikkelen van marktgerichte producten op basis van uitgevoerd fundamenteel onderzoek.
  • Intellectueel eigendom – hoe veranker je eigendomsverhoudingen van kennis op het moment dat meerdere partijen er iets mee gaan doen.
  • Onderwijs en onderzoek in ondernemersschap.
  • Coachings- en begeleidingstrajecten voor starters.
Gedeputeerde Carry Abbenhues, verantwoordelijk voor economie en innovatie in het provinciebestuur: ‘We halen met elkaar alles uit de kast om de kennis te vermarkten. Kennis, kunde, kassa, daar draait het om in het Kennispark Twente. De aanwezige kennis wordt omgezet in productie en expansie.’
Voor meer informatie zie kennispark
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Ook interessant is dat vier kennispark bedrijven in de top 50 van snelst groeiende bedrijven in NL staat, namelijk:
  • Micronit Microfluidics (Lab-on-a-chip, glazen microstructuren waarop allerlei chemische/fysische processen uitgevoerd kunnen worden, zoals herkenning van stoffen),
  • XSens (bewegingsmeters),
  • Virtu (netwerkhosting) en
  • Fortes (software voor het beheer en optimalisatie van projecten).
Hopelijk dat dit geld het mogelijk maakt om meer van dit soort bedrijven een kans te geven te ontstaan en op deze manier de investering weer terug te verdienen.
Schot

Uit de krant van gisteren:

Bericht door Schot »

Kennispark Twente moet 10.000 extra banen opleveren

ENSCHEDE - Overijssel trekt 1,2 miljoen euro uit om 10.000 extra banen te creëren met behulp van het Kennispark Twente. Zo krijgt onder meer het midden- en kleinbedrijf de ruimte om laboratoria te gebruiken, meldde de provincie donderdag.
Het kennispark is een samenwerkingsverband van Universiteit Twente, gemeente Enschede en de provincie Overijssel. De nieuwe arbeidsplaatsen moeten in 2020 gerealiseerd zijn. De provincie wil met de financiële impuls kennis omzetten in productie. Het park leidde eerder al tot de opzet van een proeffabriek voor producten op gebied van nanotechnologie. Ook een project waarbij de universiteit bedrijven steunt die kennis en technologie willen inzetten, leidde tot een miljoenenproject voor een bedrijf dat energiezuinige chips gebruikt voor controlesystemen.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Even een reactie op het project Langezijde .

Komt hierdoor de ondertunneling van de Hengelosestraat ook weer aan de orde ?

Ik zeg haal alles maar weer uit de kast + de Novation Tower :) .
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.enschede-stad.nl ------>nooit gebouwde projecten !!


En ik weet niet of er iemand is die dit plan al kent .....buiten het nieuws dat de Novation Tower weer in de verhuur/verkoop staat .

Hengelosestraat / Neptunesstraat
Afbeelding

http://www.dtz.nl
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA »

Leuk gebouw!

Ik had het net toevallig al genoemd in het topic over de universiteit, maar inderdaad het verdiepen van de hengelosestraat moet nu toch echt maar eens gebeuren. Vind die brug altijd zo armmoedig...
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Grappig dat we beiden net in een ander topic over deze bruggen zaten te schrijven .
Maar inderdaad zou het erg mooi zijn, al ben ik ook nu al een liefhebber van de Hengelosestraat .
Berealste

Bericht door Berealste »

:o :o :o What the fuck!!!! Invisible is terug!!! Welkom
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Kennispark Twente

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de universiteit nog steeds van grote betekenis is voor de Enschedese economie. Deze wetenschap ligt ook ten grondslag aan het recente initiatief van de gemeente Enschede om een Kennispark te realiseren. Met dit park tracht de gemeente de ‘symbiose tussen de UT en vernieuwende bedrijven’ verder te stimuleren. De gemeente Enschede heeft haar ‘stadsstedenbouwer’ Ton Schaap aan het werk gezet. De eerste resultaten van zijn kennisparkstudie zijn veelbelovend. Wat direct in het oog springt, is dat Schaap een zeer zorgvuldige analyse maakt van de bestaande situatie. Schaap roemt de krachtige architectuur en samenhangende opzet van het UT-terrein. Hij is erg onder de indruk van hoe Van Embden en Van Tijen de universiteit in het landschap Drienerlo hebben ingepast. En dan doelt hij niet alleen op de gebouwen, maar bijvoorbeeld ook op het parkeren. Overal op de campus zijn de parkeerplaatsen verdiept aangelegd zodat je mooi over de auto’s heen kijkt, het groen in. Hij betreurt het dat in het nieuwe masterplan voor de UT gekozen is voor een heel nieuw verkeersplan met veel nieuwe parkplaatsen die niet verdiept zijn aangelegd. Schaap laat in zijn studie zien dat de groene campus een logisch onderdeel uitmaakt van de groene lobbenstructuur van Enschede. Maar hij signaleert ook een aantal problemen en obstakels. Zo vormt de verbindingsweg tussen Hengelo en Enschede een van de grootste barrières in het kennispark. De UT en het Business & Science Park zijn door deze weg van elkaar afgesneden. Er zijn slechts twee verbindingen: een kruising en een onderdoorgang bij een viaduct. In beide gevallen kom je in een infrastructuurwoestenij terecht en heb je allerminst het idee dat je in het B&S-park bent aangekomen. Functioneel mogen UT en Business & Science Park dan bij elkaar horen, aan de gebouwde omgeving is dat in het geheel niet af te lezen; het zijn twee aparte werelden. Aan Schaap de moeilijke taak hier een eenheid van te vormen. Een van de voorstellen die hij doet is een herinrichting van de openbare ruimte van het B&S-park, zodat het wat beter aansluit op de UT. In zijn studie stelt hij voor om de Hengelosestraat van bomen te voorzien waardoor er een deftige laan ontstaat. Deze ingreep lost echter het probleem van de barrière niet op. Een verdiepte weg zou prachtig zijn, maar dat is onbetaalbaar. Een ander idee om de bedrijvigheid verder met de UT te integreren is de aanleg van kantoren op de campus zelf. De UT beschikt over een nog geheel onbebouwde es. Ton Schaap stelt voor om daar een aantal forse gebouwen neer te zetten. Dit voorstel ligt geheel in lijn met de oorspronkelijke opzet van de campus. Van Embden en Van Tijen zetten namelijk grote hoge gebouwen neer in een arcadisch groen landschap, waardoor het landschap zijn open karakter behoudt en het groen lijkt door te lopen. Ook al zijn er nog een hoop hobbels te nemen, de eerste studie van Ton Schaap ziet er in ieder geval veelbelovend uit. En wie weet struinen er over een paar jaar architectuurtoeristen rond in het Kennispark.


bron : Campusarchitectuur
Het Twentse kennisavontuur
Peter Timmerman en Paul Benneworth
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

goed nieuws voor 300+ers op het UT-terrein ;)

En een verdieping van de Hengelosestraat mag dan misschien niet mogelijk zijn, misschien kunnen ze er wel kantoren overheen bouwen die gelijk als doorgang van de campus naar het B&S-park fungeren.
Plaats reactie