Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

B&S Park: Kennispark Twente

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
mekanik

Bericht door mekanik »

Helmerhoeker schreef:goed nieuws voor 300+ers op het UT-terrein
:o

Zo oud zijn zelfs de oudste eeuwige studenten niet, hoor :P
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Je bent nooit te oud om wat te leren 8)
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA »

Als de weg maar in ieder geval iets lager komt te liggen. Verder een loop en fietbrug over de hengelosestraat en inderdaad, misschien wel een kantoorgebouw eroverheen gebouwd. Zou natuurlijk schitterend zijn, ik blijf wel even dromen :D
Schot

Bericht door Schot »

Deze komen ook op het Business en Science park. (http://www.dtz.nl)

Algemeen
Op een perfecte zichtlocatie op het Business & Science Park te Enschede zal aan de Hengelosestraat een drietal kantoorvilla’s ontwikkeld worden met een totale oppervlakte van circa 9.000 m² kantoorruimte. De gebouwen kenmerken zich door hun moderne architectuur. Het opleveringsniveau is geheel overeenkomstig met hetgeen hedendaags van een modern kantoorgebouw mag worden verwacht.
Bijlagen
Hengelosestraat.jpeg
Hengelosestraat.jpeg (13.03 KiB) 7241 keer bekeken
Berealste

Bericht door Berealste »

Dit plan is al zo oud!! Zou mij niks verbazen als dit ook in de als maar groeinde ijskast terecht is gekomen!!!!
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

En terecht, nietszeggend misbaksel.
de kloomp'maj anhoalen
Rik

Bericht door Rik »

Ik weet niet wat hij met de "onbebouwde es bedoelt" maar ik heb wel een idee... En ik kan jullie verzekeren, dat gaat in 100 jaar nog niet gebeuren.

UT ziet zelf trouwens wel wat in een verdiepte en/of een verlegde weg... wieweet willen ze wel in de buidel tasten.
Maarten

Bericht door Maarten »

Scheepschroef schreef:Ik weet niet wat hij met de "onbebouwde es bedoelt" maar ik heb wel een idee... En ik kan jullie verzekeren, dat gaat in 100 jaar nog niet gebeuren.

UT ziet zelf trouwens wel wat in een verdiepte en/of een verlegde weg... wieweet willen ze wel in de buidel tasten.
Zal de es tussen de Horsttoren en de boerderij bedoeld worden denk ik. Is er een mooie locatie voor een hoge toren, net als de Horst zelf.
Martin

Bericht door Martin »

Gemeente Enschede overweegt sloop viaduct Hengelosestraat

ENSCHEDE - Plannenmakers zien enorme toekomst voor kennispark Twente


De gemeente Enschede denkt serieus na over sloop van het viaduct bij de UT. Op die plek komt dan een grote rotonde of een kruispunt met verkeerslichten. Stedebouwkundigen zien de sloop van het viaduct als dé oplossing om de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de UT te vergroten. De sloop is ook van belang om de ontwikkeling van het 'kennispark Twente' niet te hinderen. Hier moeten binnen tien à 15 jaar 10.000 nieuwe banen ontstaan.

Wethouder E. Helder: "Het plan voor de sloop van het viaduct wordt de komende maanden nog doorberekend en met direct betrokkenen - wijkbewoners, ondernemers, bestuurders, raad en college - besproken. De kans is echter groot dat het viaduct zijn langste tijd heeft gehad. We willen het Business & Science-park, de gebouwen langs de Hengelosestraat en de campus omdopen tot één groot kennispark. Stedebouwkundigen zijn van mening dat je er nooit in slaagt daar een eenheid van te maken, zo lang je het viaduct laat staan. Die 'bult', zoals deskundigen het viaduct beschrijven, snijdt het gebied in twee delen."

Onder het motto 'werk maken van kennis' komen op het kennispark faciliteiten voor startende en doorgroeiende ondernemers. Startende ondernemers kunnen straks terecht in het voormalige gebouw van de Chemische Technologie, dat voor enkele miljoenen wordt verbouwd. Groeien ze daar uit hun jasje, dan wordt er aan de andere kant van de Hengelosestraat ruimte gezocht.

Het besluit om het viaduct te slopen wordt pas genomen als duidelijk is hoe de verkeersstromen dan moeten rijden. Slopen van het viaduct en herinrichten van de Hengelosestraat kost enkele tientallen miljoenen.

TCT
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Niet doen, het is vele malen mooier om een rotonde en viaduct aan te leggen, dan het totaal plan gelijkvloers te maken. Aangezien zo de doorvoer niet belemmerd word, en er een mooi aanzicht onstaat vanaf de Hengelosestraat op het Kennispark en Ut terrein met haar desbetreffende groenzone's en gebouwen.
Door alles laagvloers te maken is dit aanzicht compleet verdwenen.
Voor mij is de brug Hengelo-Enschede en andersom, een erg mooi stukje infrastructuur in Enschede waarmee je twee grote steden verbindt met elkaar.
Martin

Bericht door Martin »

Ben ik met je eens!
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Mooi uitzicht, maar verder totaal nutteloos. Weg ermee.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Rik

Bericht door Rik »

Het UT viaduct heeft zeker z'n langste tijd gehad en het verwijderen hoeft ook niet ten koste te gaan van de bereikbaarheid. Buiten het feit dat de huidige inrichting van de weg het gebied verdeeld is het ook zo dat het kruispunt even verderop er hoofdzakelijk ligt vanwege het viaduct. Vroegâh (heel vroegâh, toen de toenmalige THT er nog maar net was) lagen daar op en afrijstroken à la een snelweg (en als je bedenkt dat E'de ooit een stadssnelweg wou is dat ook niet zo vreemd). Naarmate het verkeer meer over de weg heenmoest moest daar toch een kruispunt komen. Met het verwijderen van het viaduct en het vervangen ervan door een grote rotonde met evt een dubbebaansaansluiting op de Aukevleerstraat kan je het kruispunt even verderop desnoods zelfs opheffen. Dit klinkt misschien een beetje tegenstrijdig maar een van de dingen die ik destijds toch geleerd heb toen ik eens een minor verkeer deed was dat je vooral het aantal vervkeersmanouvres wil beperken om filevorming tegen te gaan.

Op dit moment is het bij de UT eigenlijk een groot woud van parallelwegen, zonder dat deze echt een nut hebben want ze komen toch weer bij dezelfde kruispunten terrecht.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ik denk dat mijn gedachten/visie over het verkeer, en de afwikkeling ervan, heel anders is dan van menig ander Nederlandse "verkeersdeskundige" .
Ik hoor dan ook geregeld de meest omslachtelijke manieren om het verkeer aan te pakken, terwijl de oplossing vaak veel simpeler kan.
Of vernieuwingen die totaal geen verbetering voor de doorstroming van het verkeer zijn.

Tuurlijk moet hier die brug niet weggehaald worden, en juist deze vrijgelegen baan moet gehandhaafd blijven voor de grote as Hengelo-Enschede (Het Autoweg principe).
Diegene die anders denken, wil ik over een paar jaar wel weer spreken, als de oplossing net zo verschrikkelijk is geworden als bij de rotonde's in de binnenstad.
Al moet ik zeggen dat er bij deze lokatie meer vrijheid is om het verkeer af te vloeien, zodat de oplossing minder slecht uitpakt dan op andere lokatie's in de stad !!


Handen af van die verbinding :head:
Martin

Bericht door Martin »

Die viaduct is overigens wel aan een grondige renovatie toe, als ze hem niet weg halen.
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA »

Ik ben het er geheel mee eens dat het viaduct moet verdwijnen. Het zorgt letterlijk en figuurlijk voor een muur dwars door het kennisgebied heen. De mooiste oplossing zou nog zijn de weg verdiept aan te leggen met hele brede bruggen eroverheen. Eigenlijk een soort tunnel. Wanneer er bijvoorbeeld op de huidige plek van de Hengelosestraat ook kantoren en kennisfaciliteiten komen, is eindelijk de muur tussen de UT en het B&S park verleden tijd.
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Wat mij betreft mogen ze dat plan voor de verdiepte Hengelosestraat ook wel weer uit de kast halen. Die viaduct mag mooi weg.
Rik

Bericht door Rik »

Jaja, het is kerstvakantie en je bent een beetje uit je neus aan het peuteren. Je herinnert je die tijd dat je als een soort van zijtakje van je studie kruispunten aan het tekenen was volgens de "Duurzaam en veilig" norm. Vervolgens besluit je eens ff een paar uurtjes te prutsen :lol: Beschouw het als een soort van alternatieve toekomstvisie :lol:

Afbeelding

Rood is primaire (lees 80 of 70 km/h) weg; geel is secundair (50, 30 km/h, geen uitgebreide opritten oid, groen is busbaan en is in principe alleen toegankelijk voor bussen. Fietspaden erbij werd me ff te gortig :lol:)

Ideetjes;
-Éen big ass verkeersplein voor de ingang van UT
-Kruispunt hengelosestraat wordt een T-splitsing (veel beter doorstroming en hoeft minder groot te zijn)
-Parallelwegen worden busbanen en eventueel bestemmingswegen
-Hengelosestraat tussen deze T-splitsing en rotond twee baans, geen nut om dat kleine stukje tussen de voorsorteervakken enkelbaans te maken (een grote voorsorteerzone), idem Auke Vleer tussen rotondes
-Her en der extra bestemingswegen, GEEN directe toegang meer tot bedrijven vanaf primaire wegen. Secundaire wegen sluiten aan op knooppunten
-Kruispunt auke vleer met industrieterein flink zwaarder ivm vrachtverkeer, extra afslag richting stadion
-Dubbelbaans brug maar fly under niet, vrachtverkeer wil n.l. voorral naar de snelweg. De fly-under niet dubbelbaan scheelt erg veel in de kosten
-Weg vanaf Calslaan loopt dood; in feite was deze weg al overbodig maar bovendien is het een gevaarlijk punt. Bosweg loopt helemaal naar hoofdrotonde om verkeer over de Bosweg te ontmoedigen.
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA »

Misschien is het handig om de rotonde voor de UT deels te verdiepen, zodat de stroming die rechtdoor wil op de hengelosestraat onder de rotonde doorrijdt. Net zoals in amersfoort te zien vanuit de trein.
Rik

Bericht door Rik »

Nouja, ten eerste kost dat een hoop en ten tweede wordt de straat daar op dat punt toch weer een stuk meer massief van. (je krijgt n.l een doorgaand gedeelte en een afritgedeelte wat meer ruimte nodig heeft.

Ideetjes waar ik trouwens ook mee speelde is dat je de busbaan voor de UT langs als Langezijds straks de Etalage is mooi voor de deur van het pand langs kan laten lopen. (Kleine knik in de lijn of gewoon een soort van oprij taludje met een plek waar de bus ook kan omdraaien... Ook makkelijk voor taxichauffeurs.)
Laatst gewijzigd door Rik op ma dec 24, 2007 6:14 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie