Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

B&S Park: Kennispark Twente

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Arie »

"Sloop viaduct UT nog niet zeker"
zaterdag 11 september 2010

De sloop van het viaduct voor de hoofdingang van de Universiteit Twente is nog geen gelopen koers.

Dat zegt het Enschedese D66-raadslid Eerenberg. De politiek in Enschede praat maandag over de kosten van de sloop en een nieuwe kruising op die plek en uit de tukken blijkt dat die kosten bijna zijn verdubbeld van 8 naar 15 miljoen euro. D66 hoopt dat de partijen die voor de verkiezingen tégen de sloop waren en er nu mee instemmen, op hun schreden terugkomen. De Universiteit Twente is voorstander van de sloop omdat de universiteit zo wordt betrokken bij het kennispark, maar over de invulling van het kruispunt twijfelt ze nog. Volgens rector magnificus Brinksma van de UT liggen er nu tekeningen met daarop een enorm brede asfaltstrook. Daarmee is de UT volgens hem, terug bij af. Brinksma wil daar nog met de gemeente over praten
zie: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=115259
Narev

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Narev »

Ik zie ook nog steeds het nut hier niet van in. De verbinding wordt namelijk helemaal niet makkelijker aangezien een gelijkvloerse kruising met de hengelosestraat alleen maar voor meer oponthoud zorgt. Tenzij er hier een brug of tunnel zou komen, maar dan heb je alsnog het probleem van een fysieke barrière. Nee ik zou het lekker zo laten want het dat afbreken kost alleen maar geld en gaat niet veel opleveren...
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Winus »

Precies, mooi laten liggen.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door enschedeinansichten »

Volgens mij is dit alleen inspelen op de gemoederen van de kiezers, het is toch geen verkiezingstijd ? ;)
Het is een gelopen race, de beuk gaat er in. Het is een onderdeel van grote totaal de nieuwe aanleg van de Auke Vleerstraat die wordt grotendeels met geld van Enschede aangelegd en de tunnel is daar een (klein) onderdeeltje van dat kunnen ze niet meer terugdraaien.
D66, Popie Jopie gedrag. :o
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door enschedeinansichten »

De beuk gaat er in.
hengelosestraat_ip_1511272h.jpg
hengelosestraat_ip_1511272h.jpg (11.06 KiB) 13886 keer bekeken
Er zijn flinke consessies gedaan, de naam Hengelosestraat wordt niet gewijzigd in Hengeloselaan.
Dat was nu net de overwinning die D66 en ES nodig hadden, daar zullen hun leden erg blij mee zijn. :lol: :lol: :lol:

Jammer van de tijd die ze er aan besteed hebben.

Ik kom dagelijks over dit kruispunt en of ik nu blij moet zijn weet ik niet ik ben geen verkeersdeskundige en al helemaal geen stads-inrichter. Ik denk dat die hun kennis en kunnen er voor hebben ingezet en zoals ik al eerder melde het is slechts een onderdeeltje van het grote geheel (Auke Vleerstraat / stadion / UT en de nieuwe rondweg.

Het slopen kost maar 15 miljoen, vergeleken met de bedragen van vandaag in de miljoenennota zijn dat maar peanuts. :oops:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Barend

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Barend »

Slopen is een grote fout.

De gemeente Enschede wil het viaduct bij de Universiteit Twente slopen omdat het beter zou zijn voor de eenheid van de UT en het bedrijvenpark aan de overzijde van de straat. Voor het plaatje is het wellicht een goede zet, voor het verkeer is het een grote ramp.

De Hengelosestraat is één van de belangrijgste wegen in Enschede. Een brede, lange verkeersader waarover dagelijks vele duizenden voertuigen rijden. Auto’s, bussen, fietsen en voetgangers… ze kunnen nu zonder veel problemen en opstoppingen van Enschede naar Hengelo, vice versa. Er is een vlotte doorstroming vanuit beide steden naar de UT en een non-stop verbinding tussen het Business & Science Park en het terrein van de universiteit.
Dit allemaal dankzij het viaduct.

Sloop van het viaduct betekent een enorme achteruitgang voor de verkeerssituatie op deze lokatie. Reizigers vanuit alle richtigen krijgen te maken met extra reistijd. Auto en fietsen zullen moeten wachten voor de verkeerslichten. Net als de voetgangers en de busreisigers. Bussen stoppen op de in het midden geleden busbaan en dat levert een extra hindernis op.

Voor het verkeer Enschede-Hengelo levert het dus geen voordelen op. Omdat de Auke Vleerstraat op dit punt eindigt zullen de meeste reizigers – als ze niet bij het B&S park zijn afgeslagen – naar de UT moeten. Ook daar levert het verdwijnen van het viaduct geen voordeel op.

Het enige voordeel zou een optische kunnen zijn. Om die reden een viaduct slopen is een grote fout.

Afbeelding

http://stopsloop.wordpress.com/
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Rooy »

Barend schreef:Slopen is een grote fout.

De gemeente Enschede wil het viaduct bij de Universiteit Twente slopen omdat het beter zou zijn voor de eenheid van de UT en het bedrijvenpark aan de overzijde van de straat. Voor het plaatje is het wellicht een goede zet, voor het verkeer is het een grote ramp.

De Hengelosestraat is één van de belangrijgste wegen in Enschede. Een brede, lange verkeersader waarover dagelijks vele duizenden voertuigen rijden. Auto’s, bussen, fietsen en voetgangers… ze kunnen nu zonder veel problemen en opstoppingen van Enschede naar Hengelo, vice versa. Er is een vlotte doorstroming vanuit beide steden naar de UT en een non-stop verbinding tussen het Business & Science Park en het terrein van de universiteit.
Dit allemaal dankzij het viaduct.

Sloop van het viaduct betekent een enorme achteruitgang voor de verkeerssituatie op deze lokatie. Reizigers vanuit alle richtigen krijgen te maken met extra reistijd. Auto en fietsen zullen moeten wachten voor de verkeerslichten. Net als de voetgangers en de busreisigers. Bussen stoppen op de in het midden geleden busbaan en dat levert een extra hindernis op.

Voor het verkeer Enschede-Hengelo levert het dus geen voordelen op. Omdat de Auke Vleerstraat op dit punt eindigt zullen de meeste reizigers – als ze niet bij het B&S park zijn afgeslagen – naar de UT moeten. Ook daar levert het verdwijnen van het viaduct geen voordeel op.

Het enige voordeel zou een optische kunnen zijn. Om die reden een viaduct slopen is een grote fout.


http://stopsloop.wordpress.com/

'grote ramp'... Overdrijven is ook een kunst. Het is eigenlijk maar een enkele rijstrook in beide richtingen die onderbroken wordt. Die parallelwegen voor het afslaande verkeer zijn eigenlijk ook maar een vage bedoeling. Een goed fietspad lijkt met prettiger voor de fietsers dan de situatie nu. Een goede verbinding met de straks vernieuwde Auke Vleerstraat lijkt me ook wat waard. Niet meer klimmen naar de bushaltes vinden de busreizigers (studenten en conferentie-lui met koffers) denk ik ook wel fijn.
Je leest het, ik probeer de voordelen in te zien. :D Nu ben ik niet meer fel tegen maar vind ik het alleen nog maar zonde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door enschedeinansichten »

@ Barend

Je aktie is zeker twee jaar te laat.
Het heeft nu geen enkele zin meer ze zijn al begonne met het kappen van de bomen.
Het is echt waar de sloop in al ingezet.
Daarmee zeg ik niet dat ik er voor ben maar het is nu verspilling van energie.
En langere reistijden ? ach kom wat maken die paar minuten nu uit.
Ik kom er elke dag langs en zit dan 45 minuten in de auto ik denk niet dat ik er iets van merk.
Rij 's morgens eens over de Roessinghsbleekweg bij het Roessingh dan weet je wat stagnerend verkeer is.

Denk toch dat ik maar en heli koop dan heb ik die problemen ook niet meer. :D
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Haarbalpasta

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Haarbalpasta »

Al begonnen met het kappen van de bomen?
Zonde.. Echt. Ik had gehoopt dat de viaduct zou blijven.. :(
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Arie »

UT-viaduct in vier weken weggehapt
donderdag 04 november 2010

ENSCHEDE - Het is de meest omstreden klus in Twente: het verwijderen van het viaduct bij de UT tussen Enschede en Hengelo. In vier weken hapt een kraan de constructie weg en wordt 90.000 kuub puin afgevoerd. Kosten: drie ton. Het project vergt in totaal 15 miljoen euro.

Door de aanleg van een kruising met stoplichten moet het UT-terrein beter aansluiten op het Business & Science Park.
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... gehapt.ece
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door TA »

Een beslissing die daadwerkelijk door de strot van de bevolking is gedrukt. Echt ongelooflijk, wat een drama.
crepsly

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door crepsly »

Volgens mij gaan ze weer bouwen op het B&S park!
Het braakliggende terrein naast het voormalige utwente gebouw is omringt met bouwhekken en er staat een groot bouwboord wat nog is afgedekt.
Iemand enig idee wat ze hier gaan bouwen?

Edit: Inmiddels al gevonden wat ze gaan bouwen het is Sigmax Mobile Solutions: http://www.sigmax.nl/nl/content/1/1/424 ... rpand.aspx

Ultra compact, transparant en duurzaam
Het nieuwe kantoorpand biedt ruimte om te groeien. Het ultra compacte en opvallende ontwerp is gebaseerd op een gestapeld paviljoen en heeft aan alle zijden volledig glazen gevels. De dakoverstekken fungeren als zonneluifels in de zomer. Er ontstaat zo een prettig werkklimaat met voldoende daglicht en contact met de omgeving van het gebouw. Een open atrium in het hart van het gebouw stimuleert ontmoetingen tussen medewerkers. De ruimte is verder zo compact mogelijk gemaakt en bevat intelligente klimaatoplossingen die een aangenaam binnenklimaat garandeert en een besparing van energieverbruik oplevert. De vloeren zijn voorzien van een speciaal leidingsysteem die het gebouw in de winter verwarmen. In de zomer wordt het gebouw door het zelfde systeem gekoeld.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Twekkelerveld »

Ik denk dat het wel een aanwinst is. Er wordt tenminste weer is wat gebouwd. :)
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Winus »

Duurzaam gestapeld paviljoen in Enschede

Foto's: Architectenbureau Paul de Ruiter

Vorige week is in Enschede de eerste paal geslagen voor het hoofkantoor van Sigmax in Enschede. Architectenbureau Paul de Ruiter ontwierp een duurzame architectonische werkomgeving waarbij de mens centraal staat.

Afbeelding

Het ontwerp is gebaseerd op een gestapeld paviljoen met een alzijdig karakter. De horizontale belijning en glazen gevel geven het gevoel van transparantie en ruimtelijkheid. Het uitzicht voor de gebruikers is maximaal door de volledig glazen gevel met afgeronde hoeken. De slanke, zwevende vloeren lopen door naar buiten en zijn voorzien van beplanting. De kantoorvloer ligt op hetzelfde niveau als de beplanting en wordt slechts gescheiden door de glazen pui.

De vloeren zijn zo efficiënt mogelijk ingedeeld en hebben een flexibele plattegrond. In het hart van het gebouw bevindt zich een open atrium waarin een beeldbepalende trappartij de verdiepingen verbindt om het contact tussen de werknemers te stimuleren. De trap vormt een sculptuur door alle verdiepingen heen.

Afbeelding

Er zijn verschillende duurzame toepassingen aangebracht in het ontwerp van Paul de Ruiter om de gezondheid en productiviteit van de medewerkers te bevorderen, en de CO2 uistoot te minimaliseren. Het gebouw is daarom geroteerd op de kavel geplaatst voor een gunstige ligging ten opzichte van de windroos. De gevel past zich aan het klimaat aan en de gehele klimaatbeheersing vindt plaats via de gevel. In de vijfenveertig centimeter hoge vloeren zijn klimaatunits, betonkernactivering, zonwering en ventilatie verwerkt. De regulering van daglicht en een goede klimaatregeling zorgen voor een aangenaam werkklimaat.

Afbeelding

De overstekken fungeren als zonneluifels en zijn aan de onderzijde bekleed met rvs-panelen. Hierdoor wordt indirect licht van buitenaf dieper het gebouw ingebracht. Ook in het interieur speelt duurzaamheid een grote rol, met name door het gebruik van gerecyclede en recyclebare materialen.
Afbeelding

Projectgegevens

Opdrachtgever: Sigmax
Bvo: 2.500 m²
Ontwerp: Architectenbureau Paul de Ruiter
Project architect: Paul de Ruiter i.s.m. Menno Kooistra
Project team: Haik Hanemaaijer, Willem Jan Landman, Niels Groeneveld
Landschapsarchitect: OKRA landschapsarchitecten, Utrecht
Interieurarchitect: Ex-Interiors, Nieuwegein
Start ontwerp: april 2009
Start bouw: november 2010
Oplevering: 2011
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Winus »

Geen idee wat de status is...

kantoor Hengelosestraat Enschede
Opdrachtgever:
Aannemersbedrijf Kormelink BV, Rietmolen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door rr1991 »

Waar haal je deze projecten vandaan winus? Mooi ontwerp iig die tweede.
Perceptor

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Perceptor »

Een 3D map van de campus en kennispark:
http://maps.utwente.nl/
Ze moeten nog wel de viaduct wegpoetsen, maar ik vind het mooi gemaakt.
Berealste

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Berealste »

De Grolsch Veste is al wel aangepast. Het is trouwens HET viaduct. :)
Perceptor

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Perceptor »

Zijn er überhaupt plaatjes van hoe de weggehaalde viaduct er uit gaat zien?
de viaduct is ook goed, zie: http://woordenlijst.org/zoek/?q=viaduct&w=w :-P
Plaats reactie