Ambities zijn dat...INVISIBLE schreef:Overigens hoop ik dat die 10.000 banen waar ze over praten ook echte taal is, en geen droomscenario dat straks verdwijnt in de wolken.
Nog een stukje uit de VVD Enschede nieuwsbrief (http://www.vvd-enschede.nl/brief.php?id=280):
Lijkt me niet verkeerd om die discussie van de Noordtangent hierbij te betrekken, ben alleen wel bang dat er dan nog langer over gesteggeld gaat worden...Als de bus maar op tijd loopt..
Onder zware druk van het College gingen PvdA, CDA en Groen Links afgelopen maandag accoord met het slopen van talud en viaduct in de Hengelosestraat tegenover de UT. De VVD niet. Wij geloven niet in het verhaal dat slopen van het talud nodig is om het Kennispark (zoals het omringende bedrijventerreinterrein heet) tot een succes te maken. Door die sloop komen wel een aantal lucratieve meters bedrijfsterrein vrij die verkocht kunnen worden. Maar dat gaat ten koste van de verkeersdoorstroming. Wethouder Goudt verklaarde luchtig dat het de automobilist maar 90 seconden tijdverlies zal kosten. Gelooft U het?
Het klinkt ook niet erg logisch uit de mond van een verkeerswethouder die sinds jaar en dag redeneert, naar mijn mening terecht, dat de capaciteit van de kruisingen de doorstroming bepaalt. Wie vervolgens de prachtige ongelijkvloerse kruising op de Hengelosestraat, het viaduct bij de UT, weghaalt, kan op zijn vingers natellen dat het verkeer hier in de spitsuren dramatisch vast zal komen te staan. Voor de wethouder telt kennelijk alleen de voltooiing van de busbaan en die wordt in de plannen uitstekend bediend. Maar de talloze mensen die dagelijks in de spits heen en weer moeten tussen Hengelo en Enschede hoeven van dit College niets te verwachten. Die mogen zich straks eindeloos in de file gaan ergeren, voor het College telt alleen dat de bus naar Hengelo op tijd loopt.
Het is bovendien van de gekke dat je in een besluit dat gaat over een nieuw bedrijventerrein even snel ook een besluit over de hoofdinfrastructuur neemt. Zonder een bredere afweging van de gevolgen voor de totale verkeersafwikkeling aan de westkant van Enschede. De Hengelosestraat is niet een achteraf steegje. In een poging het hele plan verkeerskundig in een wat breder kader te plaatsen, stelde de VVD in een motie voor aan het College om nu gelijk met het College van Bestuur van de UT aan de praat te gaan over een Noordwestelijke Rondweg over het UT-terrein. U weet wel, een verbinding tussen de Auke Vleerstraat en de Weerseloseweg, die de woonwijken in Noord moet ontlasten van het doorgaande verkeer. Als je nu met de UT samen aan tafel zit voor het ontwikkelen van een bedrijventerrein, dan is dat het ideale moment om ook met elkaar afspraken te maken over het eerste deel van die Noordwestelijke Rondweg tot aan de Horstlindelaan/Langenkampweg. IJzer moet je smeden als het heet is en niet nadat het weer afgekoeld is. Zo’n weg zou van onschatbare waarde kunnen zijn voor de ontsluiting van het Kennispark en voor het voorkomen van opstoppingen.
Het College stond niet onwelwillend tegenover onze motie. Maar het waren de coalitiepartijen die haar (stijf van de zenuwen door het voorgaande debat?) zonder veel nadenken verwierpen. Het CDA verklaarde nog snel dat ze wel voor een Noordwestelijke Rondweg zijn, maar niet over het UT terrein. Waar dan wel, vraag je je in gemoede af. Er zijn maar twee alternatieven: Over de Bosweg of door het Ledeboerpark. Beide alternatieven zijn rampzalig voor natuur en landschap. Daar kunnen wij dus niet mee instemmen. Ik voorspel U twee dingen: de Noordwestelijke Rondweg gaat er op den duur komen, gewoon omdat het moet. En het eerste deel zal ergens over het UT terrein lopen.