Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

B&S Park: Kennispark Twente

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Perceptor

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Perceptor »

INVISIBLE schreef:Overigens hoop ik dat die 10.000 banen waar ze over praten ook echte taal is, en geen droomscenario dat straks verdwijnt in de wolken.
Ambities zijn dat...
Nog een stukje uit de VVD Enschede nieuwsbrief (http://www.vvd-enschede.nl/brief.php?id=280):
Als de bus maar op tijd loopt..
Onder zware druk van het College gingen PvdA, CDA en Groen Links afgelopen maandag accoord met het slopen van talud en viaduct in de Hengelosestraat tegenover de UT. De VVD niet. Wij geloven niet in het verhaal dat slopen van het talud nodig is om het Kennispark (zoals het omringende bedrijventerreinterrein heet) tot een succes te maken. Door die sloop komen wel een aantal lucratieve meters bedrijfsterrein vrij die verkocht kunnen worden. Maar dat gaat ten koste van de verkeersdoorstroming. Wethouder Goudt verklaarde luchtig dat het de automobilist maar 90 seconden tijdverlies zal kosten. Gelooft U het?

Het klinkt ook niet erg logisch uit de mond van een verkeerswethouder die sinds jaar en dag redeneert, naar mijn mening terecht, dat de capaciteit van de kruisingen de doorstroming bepaalt. Wie vervolgens de prachtige ongelijkvloerse kruising op de Hengelosestraat, het viaduct bij de UT, weghaalt, kan op zijn vingers natellen dat het verkeer hier in de spitsuren dramatisch vast zal komen te staan. Voor de wethouder telt kennelijk alleen de voltooiing van de busbaan en die wordt in de plannen uitstekend bediend. Maar de talloze mensen die dagelijks in de spits heen en weer moeten tussen Hengelo en Enschede hoeven van dit College niets te verwachten. Die mogen zich straks eindeloos in de file gaan ergeren, voor het College telt alleen dat de bus naar Hengelo op tijd loopt.

Het is bovendien van de gekke dat je in een besluit dat gaat over een nieuw bedrijventerrein even snel ook een besluit over de hoofdinfrastructuur neemt. Zonder een bredere afweging van de gevolgen voor de totale verkeersafwikkeling aan de westkant van Enschede. De Hengelosestraat is niet een achteraf steegje. In een poging het hele plan verkeerskundig in een wat breder kader te plaatsen, stelde de VVD in een motie voor aan het College om nu gelijk met het College van Bestuur van de UT aan de praat te gaan over een Noordwestelijke Rondweg over het UT-terrein. U weet wel, een verbinding tussen de Auke Vleerstraat en de Weerseloseweg, die de woonwijken in Noord moet ontlasten van het doorgaande verkeer. Als je nu met de UT samen aan tafel zit voor het ontwikkelen van een bedrijventerrein, dan is dat het ideale moment om ook met elkaar afspraken te maken over het eerste deel van die Noordwestelijke Rondweg tot aan de Horstlindelaan/Langenkampweg. IJzer moet je smeden als het heet is en niet nadat het weer afgekoeld is. Zo’n weg zou van onschatbare waarde kunnen zijn voor de ontsluiting van het Kennispark en voor het voorkomen van opstoppingen.

Het College stond niet onwelwillend tegenover onze motie. Maar het waren de coalitiepartijen die haar (stijf van de zenuwen door het voorgaande debat?) zonder veel nadenken verwierpen. Het CDA verklaarde nog snel dat ze wel voor een Noordwestelijke Rondweg zijn, maar niet over het UT terrein. Waar dan wel, vraag je je in gemoede af. Er zijn maar twee alternatieven: Over de Bosweg of door het Ledeboerpark. Beide alternatieven zijn rampzalig voor natuur en landschap. Daar kunnen wij dus niet mee instemmen. Ik voorspel U twee dingen: de Noordwestelijke Rondweg gaat er op den duur komen, gewoon omdat het moet. En het eerste deel zal ergens over het UT terrein lopen.
Lijkt me niet verkeerd om die discussie van de Noordtangent hierbij te betrekken, ben alleen wel bang dat er dan nog langer over gesteggeld gaat worden...
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Twekkelerveld »

Ze kunen dat viaduct wel slopen, maar dan moet je gewoon een 4baans weg aanleggen met op en afritten, en fly-overs en tunnels :D . Maarja dan kun je nog beter dat viaduct houden :) Ik snap zowieso het hele probleem niet. Er is nog ruimte zat op het B&S park om te bouwen, en als het dan gaat om het verbinden van het B&S met de UT dan bouw je toch gewoon een gebouw over het viaduct heen. :yes: Wat een onzin zeg! Zo dat wou ik ff kwijt.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Twekkelerveld »

En nog ff wat anders; Hier in Enschede doet de gemeente er alles aan om het de automobilist moelijk te maken. Zo komt het wel over tenminste. Maar iemand hier wel eens in Deventer geweest? Ik werk er al 2 jaar nu, en wat een genot! Wat een 4 baans wegen. (Alleen lastig om in Deventer te komen met die a1, maar dit terzijde.) Dat moeten ze hier in Enschede ook maar eens meer doen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Errik »

Oh ja, vierbaanswegen de stad in. Dat klinkt bekend, en hopeloos achterhaald. Waar zouden die wegen moeten lopen dan?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Wauwthur »

De gemeente Enschede plaatst een filmpje op hun site over Kennispark Twente en de sloop van het viaduct

http://www.enschede.nl/gemeente/project ... 2/#filmpje
Helmerhoeker

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Helmerhoeker »

Zo kan het ook :yes:

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Arie »

BBE: viaduct UT inzet verkiezingen
dinsdag 02 februari 2010 | 08:57 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 02 februari 2010 | 08:59

Het viaduct bij de UT maakt plaats voor een smallere Hengelosestraat met busbaan.

ENSCHEDE - Uit een enquête van BurgerBelangen Enschede blijkt dat 68 procent van de Enschedese bevolking tegen de sloop van het viaduct bij de UT is. „Voor ons wordt dit een item bij de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen”, zegt fractievoorzitter Hans van Agteren van BurgerBelangen.

BBE had op haar site de stelling gezet: Het viaduct bij de UT moet verdwijnen. Van de 1200 mensen die hierop reageerden vulden iets meer dan 800 mensen die vraag met ‘nee’ in. Zestien procent had geen mening en nog eens zestien procent was voor sloop.

Dat het voorstel om het viaduct te slopen al door de Enschedese gemeenteraad is aangenomen, zegt hem niets. „Het is wel vaker gebeurd dat raadsbesluiten later werden teruggedraaid. Als dit besluit niet wordt gedragen door de bevolking, en dat mag je uit onze poll wel concluderen, dan moet je je afvragen of je hier wel aan moet beginnen.”

BurgerBelangen is steeds tegen de sloop geweest. „En dat heeft niets met het kennispark te maken: dat zien we wel zitten. Wij denken alleen dat je de volgorde moet omdraaien. Kijk eerst of het kennispark een succes wordt, dan kun je altijd nog bekijken of je het viaduct sloopt. Bovendien vraag ik me af of de extra grond langs de Hengelosestraat wel wordt bebouwd. Gebeurt dat niet, dan valt een groot deel van de financiering weg.”

Hans Hofte, lijsttrekker van de Progressieve Partij Enschede (PPE), is eveneens tegen de sloop. Ook hij heeft een hard hoofd in de bebouwing van de vrijkomende grond. „Er staat nu nog steeds veel leeg op het kennispark. En datzelfde zie je ook aan de overkant van de weg. De busbaan kan gewoon over het viaduct. In de spits is het op de Hengelosestraat al één grote file, dat wordt alleen maar erger.”
zie:
http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... zingen.ece
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Wauwthur »

Arie schreef:Uit een enquête van BurgerBelangen Enschede blijkt dat 68 procent van de Enschedese bevolking tegen de sloop van het viaduct bij de UT is. „Voor ons wordt dit een item bij de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen”, zegt fractievoorzitter Hans van Agteren van BurgerBelangen.

BBE had op haar site de stelling gezet: Het viaduct bij de UT moet verdwijnen. Van de 1200 mensen die hierop reageerden vulden iets meer dan 800 mensen die vraag met ‘nee’ in. Zestien procent had geen mening en nog eens zestien procent was voor sloop.
Het is natuurlijk niet mogelijk te zeggen dat die 68% van de bezoekers van hun site ook 68% van de bevolking van Enschede betreft.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door enschedeinansichten »

@Wauwthur

Juist, goed gezien.

Het is verkiezingstijd de grote volksverlakkerij is weer begonnen. Of zouden ze zo dom zijn.

Ik heb in principe iets tegen die kleine partijtjes. Ze hebben niet de mogelijkheid om over de hele linie verstand van zaken te hebben. Ze hebben geen geld en mankracht om dingen goed te onderbouwen.
Dan moet je niet een gemeente of land willen besturen.

Kies gewoon stelling op een afgeperkt terrein waarover de kennis wel aanwezig is en hou het daar bij.

Wat gaan ze doen ? Zich afzetten tegen alles wat de coalitie zegt en doet, daar zit dan niets goed meer bij.
De stelling, het kan en mag niet goed zijn want wij zijn tegen hun dus ook tegen de goede dingen.
Daarom krijgen mensen zo'n verschrikkelijke hekel aan politiek.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Arie »

Het had zo mooi kunnen zijn...
dinsdag 23 februari 2010 | 16:27 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 23 februari 2010 | 16:30

Vijf ontwerpen op de rij. fotomontage Wim Corduwener Zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... n-zijn.ece

1. Open poort van Nick Bloemen.
2. De loop van Conny Kuilboer en Ben Kruisdijk.
3. De ontmoeting van Marina Weddeling.
4. Gelauwerd viaduct van Pier van Dijk.
Get Together van Niek Heideman.
Glazen brug van Arnold de Bruin.
Het viaduct bij de UT zoals we het kennen. foto Carlo ter Ellen

1/8
ENSCHEDE - De sloop van het viaduct bij de UT is niet meer terug te draaien. En dat is best wel jammer, want kunstenaars laten zien dat het viaduct geen gruwel, maar juist een aanwinst had kunnen zijn. Het idee de entree van onze stad door kunstenaars te laten verbeelden, komt van VVD-fractievoorzitter Jeroen Hatenboer.


Zie ook:
BBE: viaduct UT inzet verkiezingen
Geld voor busbaan naar Hengelo binnen
Zes ton voor studie weghalen viaduct UT
Het viaduct bij de Universiteit Twente wordt door planologen en economen gezien als een enorme-sta-in-weg om het Kennispark en universiteit tot een eenheid te smeden. Slopen, is de oplossing. De gemeenteraad heeft inmiddels groen licht gegeven voor de sloop.

Hatenboer, sowieso een kunstliefhebber, draaide de discussie om. Kun je, door het inschakelen van kunstenaars, van een gruwel juist niet iets moois maken waarmee Enschede misschien wel de wereld over gaat?, stelde hij zich de vraag. Hij vond Wilja Jurg, kunstendentant in opbouwbouwijk Roombeek, aan zijn zijde. Zij benaderde zes kunstenaars, die stuk voor stuk met verrassende ontwerpen op de proppen kwamen
Bron: TCT
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Rene »

Goed dat dat viaduct wegggaat. Het blokkeert het panorama van de UT. Dat ding heeft ongeveer hetzelfde effect als destijds de Boulevard met kastanjebomen met daarachter de blokkendoos van V&D.
Perceptor

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Perceptor »

Volgens mij is de enige reden voor de gemeente dat dat ding gesloopt wordt dat men denkt dat het voldoende geld oplevert (vanwege grondexploitatie) om er de busbaan mee aan te leggen.
Vervolgens worden er gebouwen neergezet en is de overgang UT/B&S park net zo open als voorheen: daar gaat je panorama. Als je nu over het viaduct rijdt heb je tenminste nog een uitzicht op de campus.
Hans van Dijk

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Hans van Dijk »

Los van het feit dat ik in tegenstelling tot veel anderen hier de BBE wel een warm hard toedraag, en juist vind dat het tijd word dat de gevestigde orde nu eens opdondert, met het CDA voorop, ben ik ook altijd van mening geweest dat het slopen van het viaduct pure flauwekul is.

In mijn beleving is het kennispark op steenworp afstand van de UT prima bereikbaar, en de sloop van het viaduct dus helemaal nergens voor nodig en weggegooid geld, dat waarschijnlijk nooit terug verdiend gaat worden.
In mijn beleving zorgt de Hengelosestraat juist voor een mooie afbakening van de UT.
De doorstroming van het verkeer richting Hengelo is ook niet gebaad bij een rotonde of gelijkvloerse kruising.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Vincent1971 »

Stel dat de grondexploitatie niet goed loopt. Kan toch zijn dat er geen animo is voor die grond bij de U.T. Neem aan dat ze de grond allang verkocht hebben nietwaar. Wat dan? Wie draait er dan voor de kosten op?
Een goed begin heeft geen einde
Helmerhoeker

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Helmerhoeker »

Timelapse andere webcams





Hans van Dijk

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Hans van Dijk »

Vincent1971 schreef:Stel dat de grondexploitatie niet goed loopt. Kan toch zijn dat er geen animo is voor die grond bij de U.T. Neem aan dat ze de grond allang verkocht hebben nietwaar. Wat dan? Wie draait er dan voor de kosten op?
Die grond kan natuurlijk nog niet verkocht zijn, maar dat weet jij ook. ;)

Waarmee je dus inderdaad gelijk de grootste beer op de weg aanwijst.
Ik zou zelf ook nooit een optie op een kavel nemen, terwijl allerminst onzeker is of dit kavel ooit gerealiseerd gaat worden, of onduidelijk is hoe lang het nog duurt voordat dit kavel er misschien komt.

Dus moet er eerst een immens geldbedrag in een project worden gestoken, waarvan allerminst onzeker is of dit ooit terug verdient gaat worden.
Als de te realiseren kavels allemaal verkocht zouden zijn, en het geld in het laatje zit,
dan word het natuurlijk een ander verhaal.

Erg veel risico lopen, om een luchtkasteel te realiseren, terwijl de bestaande situatie eigenlijk niet eens zo heel slecht is.
En wat doet de volgende gemeenteraad, want het is hoogst aannemelijk dat er een hele andere wind gaat waaien na 3 Maart.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Wauwthur »

De kogels is door de kerk. Er is een akkoord en het Viaduct wordt gesloopt. BBE Was toch tegen?
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door TA »

Hoe is het toch mogelijk... :( :down:
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door enschedeinansichten »

Geplaatst op 19-maart door enschedeinansichten.

"Op zich ben ik er niet op tegen hoor het wordt ook met veel geld van buiten Enschede gedaan daarom moet de tunnel
bij de UT ook weg. Ook dat is onderdeel van een groter geheel dat naar verluid er niet uitgehaald kan worden of de
overheids en Europese steun vallen weg.

De afbraak van de tunnel is geen op zich staand geheel."

Als ik dat als leek al snap waarom komt de BBE daar pas achter als ze in het pluus zitten. Heb het al vaker gezegd domme sukkels. Ook waren ze tegen de bebouwing van de Usseleres, hun verhaal is nu dat daar wel gebouwd mag worden al het andere vol is.

Hans Hans hoe heb je je zo beet kunnen laten nemen en er zelf nog geld aan gegeven. Luister toch beter naar mij. :D :P
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hans van Dijk

Re: B&S Park: Kennispark Twente

Bericht door Hans van Dijk »

Nee hoor, ik heb er geen cent aan uitgegeven,
maar ik geef ruimhartig toe dat ik me lelijk in die BBE club vergist heb.

Ik ontving de laatste nieuwsbrief waarin ze de nieuwe koers probeerden te verdedigen,
toen was ik er helemaal klaar mee, wat een schetsvertoning. :down:
Plaats reactie