Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ziet er wel goed uit ......al moet ik zeggen dat ik er even vlug over heen gekeken heb.
Helmerhoeker

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door Helmerhoeker »

Welstand keurt 'platte doos' goed
door Toon Kolkman

ENSCHEDE - De directe buren in de Blekerstraat worden heel verdrietig van plan.

Met verbijstering horen de meeste buurtbewoners van het nieuwbouwproject in de hoek Haaksbergerstraat/Blekerstraat dat de Welstandscommissie het plan heeft goedgekeurd. Op de al tijden braakliggende grond, waar vroeger de TAD-garage stond, mag De Woonplaats een 29 meter breed en 10,5 meter hoog vierkant poortgebouw met plat dak laten bouwen. "Ik word daar heel verdrietig van," zegt Gert Kolkman. Zijn karakteristieke jaren dertig woning grenst direct aan de 'platte doos'. "Ik zit 's middags straks na drieën in de schaduw door die kolos pal naast mijn huis. Het plan is voor mij onacceptabel."

Zijn buurvrouw aan de andere kant van de geplande nieuwbouw is al even strijdbaar. "We wonen in een van de zes huizen, die op de gemeentelijke monumentenlijst staan. Ze dateren uit 1912 en worden cultuurhistorisch waardevolle bouwwerken genoemd. Deze huizen staan straks volledig in de schaduw van dit dominante blok. Het torent boven onze woningen uit. Het is echt te gek voor woorden." Zij windt zich op over de argumenten die in de Welstandscommissie zijn gebruikt om deze 'vierkante doos' goed te keuren. "Er is in de wijk naar andere platte dozen gekeken, onder meer bij het ziekenhuis. Nou, het is toch de bedoeling dit oude ziekenhuis te slopen? Het is hier zo'n ontzettend mooi straatje. Daar blijft straks niks van over."

Geert Klement wil eerst de mening van de direct omwonenden horen voor hij als wijkraadsvoorzitter Horstlanden-Veldkamp een standpunt inneemt. Hij kan zich, zoals de meeste aanwezigen gisteravond, wel vinden in de nieuwbouw aan de zijde van de Haaksbergerstraat en de jongerenhuisvesting in twee verdiepingen in het binnengebied. "We hebben als wijkraad in het verleden, ook vorig jaar nog want dit is het zoveelste plan, wel aangedrongen om de bebouwing beter te laten aansluiten bij de rest van de Blekerstraat."

De verkeerssitutie in de Blekerstraat komt zonder meer wel aan de orde. "Dat is een wijkbelang,", meent secretaris Herjo Woudstra. Met de geplande uitrit van de parkeergarage onder de nieuwbouw naar de Blekerstraat heeft de raad grote moeite. "We hebben eerder aangedrongen om de toegang tot de parkeergarage te maken aan de achterzijde, via het terrein van Domijn achter de Zuiderspoorflat, naast de Aldi. De Blekerstraat is smal en kan extra autoverkeer niet aan. Ik begrijp niet waarom De Woonplaats daar niet aan wil."

De wooncorporatie is juist zeer gelukkig met de goedkeuring van het bouwplan, dat overigens in tweeën is geknipt. Met die 'knip' hoopt De Woonplaats vertraging in de bouw te voorkomen. Voor het deel Haaksbergerstraat (negen appartementen, een lift, twee winkelruimtes plus de achterliggende 28 woningen voor jongeren) is een tijdrovende vrijstelling van het bestemmingsplan nodig. Voor het deel Blekerstraat (dertien appartementen voor de Blekerzorg, een initiatief van ouders van licht gehandicapten, de achttien wooneenheden voor jongeren en de parkeerkelder voor 45 auto's) is alleen een bouwvergunning vereist.

Door het forse bouwblok aan de Blekerstraat een poort-idee te geven stemt de Welstandscommissie hiermee in en is een bouwvergunning dichtbij. Alleen over de kleur van de stenen is de commissie het nog niet eens met de architect Tangram uit Amsterdam.

De ouders, verenigd in Blekerzorg, zijn erg gelukkig dat nu eindelijk, na vele, vele jaren wachten, de bouw van appartementen voor hun kinderen dichterbij komt. Zij gaan zelfstandig wonen, maar krijgen ook een gemeenschappelijke huiskamer en er is 24 uur per dag hulp beschikbaar. Die begeleiding wordt verleend door de J.P. van den Bentstichting, een dienstverlener aan mensen met een verstandelijke beperking. "Onze cliënten zijn er erg blij mee," zegt Domenique van der Schoot.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door Errik »

Die welstandsnota is mij veel te multi-uitlegbaar.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door INVISIBLE »

Snap het soms niet, "klagen" over een ontwerp van een modern gebouw (Tangram behoord toch tot een goed architectenbureau), maar een kaal en troosteloos gat daar hoor je niemand over.
En dat gat, of beter gezegd gaten, daar worden we met zijn allen blij van in een aanloopstraat naar het Centrum.
Het is dan ook onbegrijpelijk dat dat stukje grond al die jaren onbebouwd is gebleven.
Deze mensen wonen dus liever naast een stukje braakliggend grond, dan dat hun woningen mooi aansluiten op de rest van de wandbebouwing in deze straat?

De bebouwing langs dat deel van de Haaksbergerstraat is in vele opzichten veel te berperkt (saai) voor een invalsweg zo dichtbij het centrum.
Dus als je weleens moe word van al mijn positieve reactie's op gebouwen, de Haakbergerstraat mag nog wel wat meer uitstraling krijgen in de toekomst, al zijn er ook een aantal leuke gebouwen waar te nemen.
Om te beginnen mag het Kwik Fit pand wel vervangen worden door een leuk hoekpand met winkelunit, ook mag er wel wat hoger gebouwd worden aan deze straat, zodat de wand wat meer tot de verbeelding gaat spreken.
Overigens vind ik de (oude)plint van het oude Kwik Fit pand wel wat hebben, en de groenzone's langs het Ziekenhuis storen me ook niet, zie dat soort detials dan ook graag zo gehandhaafd blijven.

Maar snap het probleem niet van oud en nieuw naast elkaar, dat is toch juist een prima contrast waardoor je woning des te meer gaat opvallen tussen het andere.
Maar misschien ben ik wel een vreemde ...........
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door Errik »

Het gaat die mensen niet om de invulling langs de Haaksbergerstraat, maar het blok dat aan de Blekerstraat moet komen en onderdeel is van hetzelfde plan.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door Winus »

Zijn er ook plaatjes? Op de site van Tangram staat (nog steeds) niets.
de kloomp'maj anhoalen
INVISIBLE

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door INVISIBLE »

In de krant staan wel plaatjes ....een ingetogen, klein kwa opzet, niet te hoog en strak van ontwerp ontworpen blok, snap de ophef daarom ook niet helemaal.

Uberhaupt een Tangram in Enschede mogen we wel toejuigen, zou nog liever een grootstedelijk blok van hun in de stad verwelkomen, ergens rond het Stationsplein om maar een lokatie aan te geven.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door Errik »

wef
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door INVISIBLE »

INVISIBLE schreef:
Maar snap het probleem niet van oud en nieuw naast elkaar, dat is toch juist een prima contrast waardoor je woning des te meer gaat opvallen tussen het andere.
Maar misschien ben ik wel een vreemde ...........
@ Errik

Ik had het gedeeltelijk over de Blekerstraat, snap de ophef vanuit dat straatje dan ook weer niet ?
Oud en nieuw in deze vorm passen prima naast elkaar, maar misschien is mijn gedachtengang ook wel breder, dan van anderen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door Errik »

Misschien vind jij gewoon alles in Enschede fantastisch. Wie ben jij om mensen hun mening en smaak te ontzeggen. Als zij de menging van modern en oud niet mooi vinden, is dat toch hun goed recht?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door Twekkelerveld »

Punt. :D
INVISIBLE

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door INVISIBLE »

Errik schreef:Misschien vind jij gewoon alles in Enschede fantastisch. Wie ben jij om mensen hun mening en smaak te ontzeggen. Als zij de menging van modern en oud niet mooi vinden, is dat toch hun goed recht?
Nee, ik zit dan ook anders in elkaar.
Loop ook niet in het kanaal als de rest dat wel zou doen.
En verder, als je me goed zou kennen, zou je wel degelijk merken dat ik wel kanttekeningen bij projecten en stadse zaken plaats.

Maar wat een "bullshit" word hier de laatste tijd beweerd zeg, dus je blijft er gewoon bij dat alles opeens mag tegengesproken worden omdat er een aantal mensen hun woning van de 20ste eeuw opeens als "Hoogstaand" beoordelen.
Wat mogen we dan wel niet verwachten van de bewoners van alle herenhuizen die her en der in de Nederlandse steden gebouwd zijn?
Word en mag er dus nergens in Nederland meer modern gebouwd worden, omdat het niet strookt om nieuw en oud naast elkaar te bouwen, aangezien er altijd wel een tegenstander zou zijn in deze maatschappij.

Bouwen die hap ..............

PS : Als je overigens zelf ook zo vrij van meningsuiting bent, waarom waardeer je mijn eerder gemaakte uitspraak dan niet gewoon?
Ik merk dat je zelf ook niet totaal neutraal bent in dit verhaal, terwijl je niet eens woonachtig bent in Enschede, een kleine ondertoon na het verleden (historisch oogpunt) merk ik hierbij dan ook op.
En sorry dat ik het zeg, maar een inwoner van zijn eigen stad heeft minstens zoveel recht van spreken dan iemand die zijn woonplaats verlaten heeft voor andere doelen.
Dus ga me niet vertellen wat ik wel en niet kan zeggen. :beer:

Hoi Errik :hi: , en ja ik vind Enschede een fantastische stad waar nog het één het andermag gebeuren om het nog beter te maken.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door Errik »

Typisch en veelgehoord commentaar: "dan kunnen we nergens meer bouwen..."
1% van de Nederlandse gebouwen is gemeentelijk monument of Rijksmonument. Dat betekent dat er een heleboel plaaten overblijven om lekker je gang te gaan.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door INVISIBLE »

Een netjes antwoord van je, ik was wel erg kritisch/negatief tegen je, schud even de hand (gebaar) met je als je het niet erg vind :). :hi:
INVISIBLE

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door INVISIBLE »

Heb nog eens even gekeken naar de lokatie, en naar de naastgelegen panden, en heb me daarin het voorlopige ontwerp bij gedacht ...........en ik kan alleen maar zeggen dat het er prima past.

Maar goed we zouden het wel zien.
Denk dat de verhouding Oud en Modern een mooi contrast gaat opleveren, als er tenminste het ontwerp van Tangram toegepast gaat worden.
Helmerhoeker

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door Helmerhoeker »

Woon- plaats terug naar af
ENSCHEDE - Plan voor omstreden nieuwbouw aan Blekerstraat in impasse.

Het plan dat De Woonplaats heeft gemaakt voor een nieuw wooncomplex op de hoek Haaksbergerstraat-Blekerstraat begint de woningcorporatie steeds zwaarder op de maag te liggen. Deze week werd duidelijk dat de gemeente niet van plan is om de procedure voor de noodzakelijke wijziging van het bestemmingsplan door te zetten. Volgens wethouder Eric Helder zit De Woonplaats met de handen in het haar en is er sprake van een stevige impasse. De bouwplannen van de corporatie stuiten op veel verzet bij de omwonenden. Die zien de realisering van een grootschalig appartementencomplex - 68 wooneenheden verdeeld over twee complexen - absoluut niet zitten. Zij hebben vooral moeite met het massale karakter van de nieuwbouw. Om uitvoering van het plan Beekveld tegen te gaan verenigden de bewoners van de Blekerstraat, Haaksbergerstraat en Nassaustraat zich in een belangenvereniging. Deze vereniging diende een zienswijze in tegen de wijziging van het bestemmingsplan. Ook vroeg de buurt een second opinion aan bij het Gelders Genootschap over het welstandseffect van dit plan. Die contra-expertise viel negatief uit voor De Woonplaats. Voor wethouder Bleker, zo meldde collega Helder deze week in de stadsdeelcommissie Centrum, aanleiding om de bestemmingsplanprocedure stop te zetten. "Hij ziet onvoldoende argumenten om dat negatieve advies naast zich neer te leggen", aldus Helder. Woordvoerder Joyce Dakhorst laat weten, dat De Woonplaats zich aan het beraden is over de vraag 'Hoe nu verder?' "En wat kan er dan wel? We zitten met een aantal ouderenorganisaties, die al heel lang op woonruimte wachten."

TCT
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door TA »

Helmerhoeker schreef:Woon- plaats terug naar af
ENSCHEDE - Plan voor omstreden nieuwbouw aan Blekerstraat in impasse.

Het plan dat De Woonplaats heeft gemaakt voor een nieuw wooncomplex op de hoek Haaksbergerstraat-Blekerstraat begint de woningcorporatie steeds zwaarder op de maag te liggen. Deze week werd duidelijk dat de gemeente niet van plan is om de procedure voor de noodzakelijke wijziging van het bestemmingsplan door te zetten. Volgens wethouder Eric Helder zit De Woonplaats met de handen in het haar en is er sprake van een stevige impasse. De bouwplannen van de corporatie stuiten op veel verzet bij de omwonenden. Die zien de realisering van een grootschalig appartementencomplex - 68 wooneenheden verdeeld over twee complexen - absoluut niet zitten. Zij hebben vooral moeite met het massale karakter van de nieuwbouw. Om uitvoering van het plan Beekveld tegen te gaan verenigden de bewoners van de Blekerstraat, Haaksbergerstraat en Nassaustraat zich in een belangenvereniging. Deze vereniging diende een zienswijze in tegen de wijziging van het bestemmingsplan. Ook vroeg de buurt een second opinion aan bij het Gelders Genootschap over het welstandseffect van dit plan. Die contra-expertise viel negatief uit voor De Woonplaats. Voor wethouder Bleker, zo meldde collega Helder deze week in de stadsdeelcommissie Centrum, aanleiding om de bestemmingsplanprocedure stop te zetten. "Hij ziet onvoldoende argumenten om dat negatieve advies naast zich neer te leggen", aldus Helder. Woordvoerder Joyce Dakhorst laat weten, dat De Woonplaats zich aan het beraden is over de vraag 'Hoe nu verder?' "En wat kan er dan wel? We zitten met een aantal ouderenorganisaties, die al heel lang op woonruimte wachten."

TCT
Ledeboerterrein anyone? :D
Perceptor

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door Perceptor »

Haha, dat zou mooi zijn! :D
wahlberg

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door wahlberg »

sloopwerkzaamheden
sloopwerkzaamheden
deze week zijn de sloopwerkzaamheden begonnen aan de haaksbergerstraat. beter uitzicht dan zo'n lelijk zwart pand waar ik al 8 jaar naar kijk :)
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Binnensingelgebied: Haaksbergerstraat: De Blekerij

Bericht door Winus »

Is er al bekend wat er voor terug komt?
de kloomp'maj anhoalen
Plaats reactie