Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Kalanderstraat

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Arie »

Spruwel schreef:Ik heb trouwens nog herinneringen aan een soort klimpiramide van hele dikke touwkabels op die lokatie. Heb er nooit een foto van gezien.
Ik heb daar mij zoon ook vaak laten spelen tijdens onze winkeluurtjes. Was daar toen altijd wel een gezellig plekje. Jammer dat er geen foto's van zijn gemaakt, of misschien toch iemand in het familiealbum?
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door TA »

Mooie nieuwe aanvulling! Ben erg benieuwd naar het materiaalgebruik en de invulling.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Arie »

Vaart aan Kalanderstraat in centrum van Enschede

20 januari 2014
ENSCHEDE - Er komt vaart in het bouwplan voor een winkelwooncomplex aan de Kalanderstraat 23-31. Nieuw Winkel Vastgoed (NWV) meldt de komst van twee grote winkels met een internationale allure
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/v ... -1.4184051
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door hans »

alweer allure...
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Hendrik »

Internationale allure zelfs. En als het goed loopt worden ze decadent en willen alleen nog maar leveren aan oliesheiks, dronken russen en megashoppende chinezen. Zo'n zaak zijn we net weer kwijtgeraakt. :-)
Wat sas as dós was kaans.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Spruwel »

Ja, ze gaan natuurlijk niet zeggen dat ze iets gaan neerzetten met een dorpse uitstraling. Zelfs als ze een toko openen met 1001 verschillende graszaadvarianten zal het als internationale allure worden gepresenteerd.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Vincent1971 »

hmm is er wel vraag naar winkels? Als ik zie wat er allemaal leeg staat in de binnenstad....
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Gerard
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: ma okt 22, 2012 5:18 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Gerard »

Vincent1971 schreef:hmm is er wel vraag naar winkels? Als ik zie wat er allemaal leeg staat in de binnenstad....
Er wordt natuurlijk niet zomaar iets nieuws uit de grond gestampt. Er wordt eerst ook winkelruimte voor gesloopt. Deze winkels die daar nu zitten zullen zich vast ergens anders in de stad gaan vestigen als ze hier straks weg moeten.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Highlander »

Vincent1971 schreef:hmm is er wel vraag naar winkels? Als ik zie wat er allemaal leeg staat in de binnenstad....
Er zal altijd vraag zijn naar een pand met zo'n goed zicht op zo'n toplocatie, zelfs in Enschede.

Er wordt weer geinvesteerd in de binnenstad, goed nieuws. Enige echte zorgenkind is de Haverstraat en zelfs daar zijn recent drie panden verkocht zag ik deze week toen ik er doorheen liep. Primark gaat niet alleen de Bijenkorf maar ook buurpanden overnemen, Albert Heijn centrum volgt het voorbeeld en gaat uitbreiden, en dat is een pak van mijn hart als centrumbewoner want die winkel heeft echt ruimtegebrek weet ik uit ervaring. Duidelijk wordt wat Enschedese consumenten echt willen, en dat mede door de druk van de crisis ook vastgoedontwikkelaars dat beter gaan begrijpen.

Die panden aan het Van Heekplein waren een lelijke puist net zoals die lelijke puist op onze geliefde Oude Markt. Slechter zal het in ieder geval niet worden.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Veteraan »

Slechter kan het inderdaad niet. Het "centrum" zat vroeger op een andere plek. Meer tussen de Haverstraat en oud-V&D.
Ik zou nog wel één keer willen lopen op dat één-tegel-stoepje in de Haverstraat. Daar zat een boekhandel (naam kwijt) waar ik voor mijn zakgeld (50 cent) zwart-wit ansichtkaarten kocht. Allemaal verstuurd! Had ik ze nog maar.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Vincent1971 »

Zie dat er nu ook leegstand is in de Kalanderij, BCC pand staat ook weer leeg, voormalig ABN/D.E. winkel op de hoek staat ook leeg. Zijn toch ook top locaties?
Een goed begin heeft geen einde
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Hendrik »

Het BCC pand is verhuurd aan New Yorker.
Veteraan: was het boekhandel te Sligte?
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Vincent1971 »

Hendrik schreef:Het BCC pand is verhuurd aan New Yorker.
Veteraan: was het boekhandel te Sligte?
Een deel is verhuurd niet alles. Veteraan bedoelt volgens mij de Sleghte
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Veteraan »

Hendrik schreef:Het BCC pand is verhuurd aan New Yorker.
Veteraan: was het boekhandel te Sligte?
Ja, Hendrik, die was het! Dank je wel.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Veteraan »

Vincent1971 schreef:
Hendrik schreef:Het BCC pand is verhuurd aan New Yorker.
Veteraan: was het boekhandel te Sligte?
Een deel is verhuurd niet alles. Veteraan bedoelt volgens mij de Sleghte
Vincent, jij bedoelt De Slegte. Maar die bestond toen waarschijnlijk nog niet.
De boekhandel stond in de Haverstraat. Nu heet alles Haverstraatpassage, inclusief de Burgemeesterstraat. Te Sligte zat "met de rug" tegen de Klokkenplas. Net als de chinees.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Veteraan »

Bestond blijkbaar wel, maar die bedoelde ik niet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Slegte
123
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: wo mei 20, 2009 11:04 am
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door 123 »

Ik vind het wel een fraai ontwerp, verbetering ten opzicht van de huidige bebouwing. Volgens mij zijn de maisonnettes wel fraai. Groot terras aan de achterkant en klein balkon aan de voorkant. Ben wel benieuwd wie dit gaat verhuren/verkopen en wat de prijzen van die woningen zijn. Alleen wel slechte zaak dat parkeren niet op eigen terrein kan, ben je weer afhankelijk van dure parkeervergunning.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Kalanderstraat

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:Bestond blijkbaar wel, maar die bedoelde ik niet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Slegte
Veteraan, dat was te Sligte, eigenaar Spruyt, de voorman van de SGP in Enschede. die zat vanaf de Langestraat aan de linkerkant. Daar is mijn hele zakgeld uitgegeven tussen 1955 en 1963 :D

Omdat die man een zeer Christelijke achtergrond had waren bepaalde boeken daar niet te koop. Punt. Ik, Jan Cremer verkocht hij niet, Playboy ook niet. Zijn principes wonnen het van zijn zakeninstinct.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Hendrik »

Pitr de Nerd schreef:
Veteraan schreef:Bestond blijkbaar wel, maar die bedoelde ik niet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Slegte
Veteraan, dat was te Sligte, eigenaar Spruyt, de voorman van de SGP in Enschede. die zat vanaf de Langestraat aan de linkerkant. Daar is mijn hele zakgeld uitgegeven tussen 1955 en 1963 :D

Omdat die man een zeer Christelijke achtergrond had waren bepaalde boeken daar niet te koop. Punt. Ik, Jan Cremer verkocht hij niet, Playboy ook niet. Zijn principes wonnen het van zijn zakeninstinct.

Pitr
Gerrit Sprruyt nam de zaak ooit van te Sligte over nadat hij er jaren gewerkt had. Bij deze winkel kwam ik ook wel. Spruyt verkocht het genre boeken die andere boekwinkels nou juist weer niet hadden en hebben. Tijden veranderen; bij Bol. nog wat kun je alles bestellen.
Wat sas as dós was kaans.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Highlander »

Vincent1971 schreef:Zie dat er nu ook leegstand is in de Kalanderij, BCC pand staat ook weer leeg, voormalig ABN/D.E. winkel op de hoek staat ook leeg. Zijn toch ook top locaties?
De Kalanderstraat is veruit de drukste winkelstraat van Enschede qua aantal passanten. Stond recent zelfs regelmatig in de top 10 drukste (en daarom ook duurste qua huur) winkelstraten van Nederland. Aan de Kalanderstraat heeft in mijn herinnering nog nooit iets leeg gestaan - niet langere tijd in ieder geval.
Plaats reactie