Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Miro

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Hans van Dijk

Re: Miro

Bericht door Hans van Dijk »

rr1991 schreef:Sowieso lijkt mij dat een gewone supermarkt daar geen bestaansrecht heeft.. Wat misschien wel een idee is, is om er hetzelfde in te doen zoals we hier in Lonneker hebben. Een kleine gesubsidieerde supermarkt (Attent) met verstandelijk gehandicapten die daar vakken vullen etc. onder begeleiding. Geweldig voor de gehandicapten, komen zij ook met de samenleving in aanraking, en zo blijft er een supermarkt op loopafstand voor ouderen in het complex en in de buurt.
Dat vind ik trouwens wel een heel goed initiatief, ik kende het nog niet. :okay:
Daar ga ik me zeker eens in verdiepen.
Ik ben sowieso van mening dat er voor deze groep mensen veel te weinig werkaanbod is,
dus een dergelijk project draag ik een heel warm hart toe.
bedankt voor het onder de aandacht brengen Ruben ;)

Edit: ben er ff ingedoken, het is een project van SDT,
welke tegenwoordig gefuseerd zijn met Aveleijn,
en toevallig is dat de stichting waar mijn zoon ook onder valt.
http://www.nizw.nl/Buurtsuper/docs/markant.pdf
Die medewerker op de eerste foto ken ik goed, dat is Gerben,
die woonde vroeger tegenover mijn schoonouders,
die kan daar wel leven in de brouwerij brengen weet ik uit ervaring :lol:
MREn

Re: Miro

Bericht door MREn »

rr1991 schreef:Ik had het over Eschmarke ja, waar het die 2 berichten erboven ook ging.
Eschmarke is ook geen buurtwinkeltje, maar een goede 1100m2. Al is dat net op de grens waarop een C1000-formule enigszins fatsoenlijk draait (1000-2500 meter). Boven die 2500 m2 zijn eigenlijk maar twee opties van winkels die voorzien in een concept voor grote winkels en dan zijn AH XL en Jumbo. Voor wie in de buurt komt: kijk maar eens naar Jumbo Winterswijk, dat is nu echt een prachtzaak.
Hans van Dijk

Re: Miro

Bericht door Hans van Dijk »

MREn zit jij in de supermarktbranche,?
want je schijnt er redelijk wat van af te weten ;)
MREn

Re: Miro

Bericht door MREn »

Hans van Dijk schreef:MREn zit jij in de supermarktbranche,?
want je schijnt er redelijk wat van af te weten ;)
Ja, en kom ook veel bij klanten, dus heb al minstens een zaak of 600 van binnen bekeken, evenals de nodige DC's.
INVISIBLE

Re: Miro

Bericht door INVISIBLE »

Die van Winterswijk is inderdaad erg mooi, en groot !!
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Miro

Bericht door Errik »

Megasupers naar Twente

ENSCHEDE - Nog dit jaar wil Nettorama in Enschede haar eerste XL-supermarkt openen. De discounter, die landelijk 28 vestigingen telt, bouwt de megasupermarkt aan Spaansland, dicht bij de Zuiderval. In haar eerste tot Budgetcenter gedoopte complex is plaats voor een Nettorama van circa 2500 vierkante meter verkoopvloeroppervlak.

In het complex is verder ruimte voor onder meer elektronicaketen It's en schoenenketen Scapino. De contracten zijn getekend, de bouwvergunning is op een haar na gevild. Een openingsdatum heeft eigenaar/directeur van Nettorama, Jaap Bastmeijer, al vastgesteld: 4 december 2008.


Ook Ahold heeft concrete plannen klaar voor de bouw van een AH XL op de plek van het huidige Miro, aan de Gronausestraat. Volgens Bastmeijer heeft grootschalige detailhandel aan de rand van dorpen en steden de toekomst. Voor winkelen gaan mensen naar de binnensteden, om boodschappen te doen naar de winkelcentra die snel en gemakkelijk bereikbaar zijn met de auto. In Twentse zijn de hypermarkten een nieuw fenomeen.

Op een bedrijventerrein in Winterswijk staat al enkele jaren een mega-Jumbo supermarkt. De hypermarkten zoals velen die kennen van vakanties in Frankrijk, verschijnen ook in Twente. In Enschede bouwen Nettorama en Ahold zo’n XL-supermarkt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bron: TC/Tubantia


Daar gaan we! Niet bij de Miro, maar toch.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
ESG

Re: Miro

Bericht door ESG »

Daar gaan we! Niet bij de Miro, maar toch.
Ook bij de Miro toch? :?
Ook Ahold heeft concrete plannen klaar voor de bouw van een AH XL op de plek van het huidige Miro,
INVISIBLE

Re: Miro

Bericht door INVISIBLE »

INVISIBLE schreef:

PS: Overigens is er een tweede soort van Miro Center op komst, enwel aan de Zuiderval.
Ontwikkelingen waar ik juist helemaal niet tegen ben.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Miro

Bericht door Errik »

Ja. Sorry.
Twee van die ondingen. En de negatieve effecten op kleinschalige buurtvoorzieningen laten zich nu al gevoelen. WC de Eschmarke heeft last van de Miro. Boswinkel kan straks ook wel sluiten. En het werkt allemaal meer autogebruik in de hand en de wijken verliezen aan levendigheid. Die Bastmeijer kan me nog meer vertellen. "Grootschalige detailhandel aan de stadsrand heeft de toekomst", welke toekomst dan precies? Die van leeggelopen binnensteden en verpauperde buurtwinkelcentra? Die van files op de invalswegen waarlangs zich die XL-winkels bevinden?

In de jaren '50 riepen allerlei getikte visionairs ook dat de auto de toekomst had. De sloop van hele binnensteden is toen te nauwernood voorkomen. Die autoluwe binnensteden bleken namelijk werkelijk de toekomst te hebben. Tweede paasdag moest de afrit naar Ikea bij Hengelo al afgesloten worden vanweg de drukte. Oplossing volgens types als Bastmeijer: nog een afrit. En daarna nog één. Tot er geen hond meer in de bus of op de fiets zit omdat winkels zo ver van de woonwijken afliggen dat men er alleen nog met auto kan komen. Het is echt een vicieuze cirkel met als eindresultaat uitgestorven binnensteden en toeterende files van gestresste gezinnen in hun wagen die allemaal die enorme parkeervlakte bij de XL-winkel op willen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Re: Miro

Bericht door INVISIBLE »

Errik, ik zou er best over willen filosoferen met je, aangezien ik je problemen en de gedachte erachter wel begrijp (echt waar).
Maar mensen zouden nu eenmaal blijven inkopen op de daarvoor voor hun geschikte plek, en voor hun gevoel zo snel mogelijk.
Aangezien ondernemers en steden graag "kooplustige" en gerichte klanten zien, zou je dit niet snel kunnen voorkomen.
Ik ken tal van bekenden die al jaren niet meer een stap in de stad gezet hebben (bij wijze van spreken, of zelfs serieus er niet meer komen), alleen omdat ze er niks te zoeken hebben(moet er niet aan denken, de gezelligheid en drukte van de stad is me een waar genoegen).
Maar goed, zou je deze potentieele "klanten" dan ook nog eens geen alternatief bieden, ja dan heb je omzetverlies, en daar draait het nu allemaal om.

Verder hoeven dit soort inkoopcentra's natuurlijk helemaal niet zo verkeerd te zijn, het heeft meer te maken met de ontwikkeling van een gebied(stad) en regio over het algemeen.
Grote steden hebben zo allemaal hun inkoopcentra's langs de kant van de stad, Hengelo kent dit voorval al jaren (al lang voordat de het Ikea terrein in gebruik werd genomen) met de Makro.
Daar hoor je overigens weinig mensen over, maar is voor Twentse begrippen redelijk tot uniek.

Overigens zitten deze winkelketens er nu ook bijna allemaal al, alleen op een andere lokatie aan de Weth. Beverstraat.
Op het Boswinkel zijn tal van andere voorzieningen om normaal gesproken de aanloop in het winkelbestand op peil te houden.
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Re: Miro

Bericht door Kubus »

Volgens mij moeten er wel twee zaken goed uit elkaar worden gehouden, namelijk grootschalige supermarkten en reguliere detailhandel.
Enschede is groot genoeg voor 2 supermarkten van XL formaat. Makkelijk je (basis)boodschappen in de auto doen en weer weg. Benodigd: vierkante meters en parkeerruimte. Kan dus alleen buiten het centrum. Alle andere detailhandel graag in het centrum houden, voor leefbaarheid en gezelligheid. Echte shopping-centers, met alle detailhandel daarin, buiten het centrum is absoluut de dood in de pot voor stad en inwoners. Dat stelt echter wel weer eisen aan de binnenstad, namelijk bereikbaarheid (per openbaar vervoer, fiets en auto(!)) en de betaalbaarheid van winkelcapaciteit.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Re: Miro

Bericht door Q. »

We weten allemaal wat de hypermarche's met Frankrijk hebben gedaan, ook al ontkennen sommigen dit, ik ben doodsbenauwd dat dit soort dingen hier ook gaan gebeuren...
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
INVISIBLE

Re: Miro

Bericht door INVISIBLE »

Ja we weten ook allemaal wat wijn met Frankrijk heeft gedaan ..............
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Miro

Bericht door Errik »

Zeg dan niks, INVISIBLE.

Ook grote supermarkten hebben een negatief effect. Vooral op kleinere supermarkten in de wijkcentra. Feit is dat deze wijkcentra in hun voortbestaan bedreigd worden, zo gauw de plaatselijke supermarkt verdwijnt.

Er is daarnaast vanuit de markt enorme druk om eenmaal ontstane weidewinkels uit te bouwen tot grote koopcentra. Kijk naar Plein Westermaat, in eerste instantie bedoeld als een soort meubelboulevard. Ontwikkelaars zouden echter nog liever vandaag dan morgen beginnen met de bouw van een mall.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Re: Miro

Bericht door Kubus »

Ook grote supermarkten hebben een negatief effect. Vooral op kleinere supermarkten in de wijkcentra. Feit is dat deze wijkcentra in hun voortbestaan bedreigd worden, zo gauw de plaatselijke supermarkt verdwijnt.
Je moet natuurlijk niet vergeten dat wijkcentra met eigen winkels en een supermarktje oorspronkelijk gebaseerd zijn op een jaren 50 concept van onze maatschappij. Moeders is thuis, kan haar boodschappen doen bij bakker, slager, groenteboer etc. en is tevreden met het daar beschikbare assortiment. Vandaag de dag wil ik mijn levensmiddelen etc. kopen bij 1 winkel en wel met een zeer uitgebreid assortiment. Een dergelijk consumentenverlangen past niet in een concept met wijkcentra. Die zijn vandaag de dag goed voor de vergeten boodschappen en de snackbar.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Hans van Dijk

Re: Miro

Bericht door Hans van Dijk »

Ik vond de hypermarche's in Frankrijk juist geweldig, alles onder 1 dak, reuze makkelijk.
Ik snap die antipathie dan ook helemaal niet,
van mij mogen ze vandaag nog beginnen te bouwen bij de Miro :banaan:
Voor mij makkelijk bereikbaar. :okay:

Ik kom zo min mogelijk in de binnenstad, en dat heeft de gemeente zelf bewerkstelligd,
met al die afsluitingen en idiote parkeer tarieven.
Er is geen lol meer aan om de stad in te gaan,
ik kom er dan ook enkel als ik geen andere keuze heb.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Miro

Bericht door rr1991 »

Hans van Dijk schreef:Ik kom zo min mogelijk in de binnenstad, en dat heeft de gemeente zelf bewerkstelligd, met al die afsluitingen en idiote parkeer tarieven.
Er is geen lol meer aan om de stad in te gaan,
ik kom er dan ook enkel als ik geen andere keuze heb.
De fiets meneer van dijk:
Afbeelding
Je kunt er helaas niet veel boodschappen op meenemen, maar het gebruik en het stallen ervan is geheel gratis. Dan houd je na het shoppen nog wat geld over voor een heerlijk :beer: tje op de gezelligste horeca-markt van Nederland:
Afbeelding

Geniet van het leven Hans, je hebt er maar 1. ;)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Miro

Bericht door Errik »

:lol:

Stedelijk leven is niet de wens van iedereen natuurlijk.
Wat me ook tegenstaat bij de hypermarché's is de onpersoonlijke sfeer. Wie worden er nou echt beter van die megawinkels? Alleen de aandeelhouders van de grootwinkelbedrijven en die hebben totaal geen binding met de stad of de buurt. Ik snap best dat lang niet iedereen tijd en zin heeft om vijf verschillende winkels af te lopen voor de dagelijkse boodschappen, maar die slager en bakker zorgen wel voor levendigheid en een buurtgevoel.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Hans van Dijk

Re: Miro

Bericht door Hans van Dijk »

RR1991 Nu ga je er van uit dat ik fietsen genieten vind, :shake:
en een consumptie op de oude markt zou willen nuttigen.

Ik zal ff opheldering verschaffen,

ten eerste ben ik chronisch allergisch voor fietsen, :D
en ten tweede drink ik veel liever iets in mijn luie stoel in mijn eigen tuin. 8)

winkelen doe ik het liefst zo snel en zo efficiënt mogelijk,
dus een hypermarche is echt mijn ding. :okay:
In de stad slenteren van winkel naar winkel laat ik aan de dames over.
Plaats reactie