Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Zuiderval (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Zuiderval (gehele project)

Bericht door Rikarchitecten »

Informatie te danken aan niemand anders dan Erwin en Errik,

De Zuiderval is samen met de Westerval en de Oostweg de belangrijkste invalsweg van Enschede. De weg is in 1998 en 1999 aangelegd over het oude tracé van de spoorweg naar Ahaus. De vroegere industriële bebouwing die de oude spoorlijn flankeerde is grotendeels verdwenen en de Zuiderval loopt dan ook zonder begeleidende bebouwing vanaf de A35 naar de rand van de binnenstad.

projecten.php?project=Zuiderval

het zuiderval gebied is opgedeelt in 6 deelgebieden:

Kotmanpark

Op het Kotmanpark word o.a. gebouwd:
circa 40.000 m2 kantoren
50 woon/werkwoningen
70 vrije kavels
50 appartementen

Er zijn ook plannen voor een hotel/kantoortoren van tussen de 15/20 verdiepingen, wij hopen natuurlijk allen op een voortzetting van dit plan.

Afbeelding

http://www.kotmanpark.nl voor meer info.

Kotmanplaats

Voor dit grondig gesaneerde gebied worden op dit moment de plannen verder uitgewerkt. U kunt denken aan onder andere een eigentijdse autoboulevard en een P+R-voorziening met zo'n 200 parkeerplaatsen. In dit deelgebied bevinden zich grote, relatief lage gebouwen voor de detailhandel en het mobiliteitscentrum.
In Kotmanplaats komt circa 16.000 m2 kantoorruimte over twee gebouwen
bedrijfsruimte
mobiliteitscentrum
start realisatie 2004

Afbeelding

Afbeelding

projecten.php?project=Zuiderval%20-%20Mobiland

Cromhoffpark

Wel is duidelijk dat het al bestaande groen wordt ingericht als park. De bebouwing richting Zuiderval zal in een later stadium verder worden ontwikkeld in, naar verwachting, bijzondere functies als bijvoorbeeld onderwijs en zorg.

Hier dus niet veel over bekend, maar er zijn ook plannen voor een middelbare school op de plek waar nou het Bonhoeffer College Weth. Beverstraat zit:
Afbeelding

http://www.scholingsboulevard.nl/

projecten.php?project=Zuiderval%20-%20S ... sboulevard

OVERZICHTS PLATTEGROND:
Afbeelding

Eeftink

Op dit deelgebied zijn er al vele ontwikkelingen gaarne:
Eeftink vormt de schakel tussen snelweg en binnenstad, met hogere torens op de hoeken. In totaal komt er circa 35.000 m2 kantoren. Prominent gelegen op de hoek Varviksingel / Zuiderval komt het eerste kantorengebouw van ruim 9.000 m2. Een markant ontwerp van Karelse Van der Meer Architecten. De twee aan elkaar geschakelde gebouwen hebben een eigentijdse en zakelijke uitstraling. In het oude Essent-gebouw in Eeftink komt een kantoorverzamelgebouw.

projecten.php?project=Zuiderval%20-%20D ... gel&foto=1

Afbeelding

Janninkkwartier

In het Janninkkwartier komt circa
8.000 m2 bedrijfsruimte
15.000 m2 kantoren
7.000 m2 commerciële ruimte
20 of meer woningen
start realisatie vanaf 2005

Hofkwartier

150 woningen
start realisatie 2004

Op de locatie van het voormalige Kwik-Fit is een toren gepland, die zeker 2 x zo hoog is als Zuiderspoorflat er tegenover.
toch nog een interrestant deelgebied dus.


Heb zelf bij een bijeenkomst nog foto's van de Maquette gemaakt:

je zult de URL moeten kopieren en plakken in de adresbalk bovenaan, dat is volgens mij de enige oplossing om de foto's te kunnen bekijken.
sorry voor dat gedoe.

ABN Amro-Hotel + Brandweerkazerne

http://www.imagestation.com/picture/sra ... g.orig.jpg

Kwik-Fit toren
http://www.imagestation.com/picture/sra ... g.orig.jpg

Overzicht, zuidelijke richting
http://www.imagestation.com/picture/sra ... g.orig.jpg

Entree stad, richting centrum
http://www.imagestation.com/picture/sra ... g.orig.jpg

Kotmanpark+Toren
http://www.imagestation.com/picture/sra ... g.orig.jpg

Janninkspijp, Veldkampflat, Zuiderspoorflat, Kwik-fit toren
http://www.imagestation.com/picture/sra ... g.orig.jpg

Toren, Brandweerkazerne.
http://www.imagestation.com/picture/sra ... g.orig.jpg

LET THE DISCUSSIONS PROCEED HERE[/img]
Laatst gewijzigd door Rikarchitecten op zo apr 04, 2004 11:14 am, 2 keer totaal gewijzigd.
ENSCHEDE
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Hé leuk, ze hebben die oude stoffige maquette weer uit de kast getrokken. :)
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

He goed bezig RIK. Weet iemand iets van een planning mbt de Zuiderval? :)

Ik kan de laatste linkjes trouwens niet zien Rik. Dit komt omdat ik van buitenaf kom (was de melding).
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Je moet de links even kopiëren en plakken in de adresbalk.

De planning hangt volgens mij heel erg af van de ontwikkeling van de economie. Het Kotmanpark start wel binnenkort.
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Rikarchitecten »

Nieuw:

Afbeelding
ENSCHEDE
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Hmmm. Dat is één van die blokjes naast "De Singel". Ben benieuwd.
Hoeveel waarde moeten we hechten aan dat rode gebouw aan de overzijde van het kruispunt?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Errik schreef:Hmmm. Dat is één van die blokjes naast "De Singel". Ben benieuwd.
Hoeveel waarde moeten we hechten aan dat rode gebouw aan de overzijde van het kruispunt?
Inderdaad, mooi aaneengesloten geheel hier, echter denk ik dat het hier wel gaat over een 'could be' weergave.

Verder vraag ik me af of het P&R terrein dezelfde omvang blijft houden.
Dit vanwege het feit dat het plein regelmatig vol is. (op niet reguliere dagen) :)
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ik had liever een begeleidende wand gezien, dan van die losse blokjes.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Winus schreef:Ik had liever een begeleidende wand gezien, dan van die losse blokjes.
Ik ook. Dat geeft een veel stedelijker beeld.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Voor de liefhebbers hebben onze Belgische vrienden van Samyn en Partners hun website geupdate:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ontwerp van de nieuwe brandweerkazerne dus, helaas staat de toren er niet bij op.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Bah, grote parkeerplaatsen aan een grote weg. Die dingen moeten er achter, uit het zicht.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
EZ

Bericht door EZ »

Idd, de parkeerplaats is ongelukkig geplaatst
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Het lijkt me ook niet echt handig manoeuvreren als je met zo'n grote ladderwagen moet uitrukken.
de kloomp'maj anhoalen
EZ

Bericht door EZ »

Winus schreef:Het lijkt me ook niet echt handig manoeuvreren als je met zo'n grote ladderwagen moet uitrukken.
Och, zon ladderwagen wint het wel van een paar stilstaande personenwagens :)
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Bron: TC Tubantia

De Woonplaats en Volion
Corporaties: na fusie bouwen aan Zuiderval
ENSCHEDE - De woningcorporaties Volion en De Woonplaats vestigen zich, na de fusie, samen aan de Zuiderval. Daar bouwen ze een nieuw kantoor voor ‘De Woonplaats’, zoals de gefuseerde corporatie blijft heten.

De fusieclub wordt per 1 januari 2005 in een klap de grootste verhuurder in de stad. Samen hebben De Woonplaats en Volion ruim 20.000 woningen, waarvan 11.500 in Enschede, ongeveer evenveel als Domijn.


In grootte is de verhouding tussen De Woonplaats met zijn 12.000 huizen en Volion met 9.000 woningen aanzienlijk. Dat speelde volgens Volion-directeur René Hoff geen rol in de naamkeuze. ‘Dat we hebben gekozen voor De Woonplaats suggereert een ongelijkwaardigheid. Daar is in de praktijk geen sprake van. De Woonplaats verdient onze voorkeur omdat het goed bekend is in corporatieland. De naam is ouder, duidelijk en spreekt voor zich.’

Hoff wordt straks directeur (voor wonen, beleid en strategie) van de nieuwe Woonplaats, samen met de huidige Woonplaats-directeuren Dick Mol (financieel, facilitair) en Fons Catau (voorzitter Raad van Bestuur). Hoewel de laatste op termijn terugtreedt. De reden hiervan licht hij niet nader toe. De tweede Volion-directeur, B. Hietbrink (voormalig directeur van Licht en Lucht, red.), gaat per 1 januari 2005 met vervroegd pensioen.

De corporaties hebben besloten tot de fusie om hun financiële basis te verstevigen. De Woonplaats geldt als een behoorlijke rijke corporatie, Volion zit minder in de slappe was.

Die laatste stond in haar eentje voor het lastige probleem van een verslechterende wijk Velve-Lindenhof. De corporatie moest hier renoveren en nieuwbouwen, maar miste een stevig gevulde beurs. ‘Het was niet onmogelijk te herstructureren, maar samen met De Woonplaats kunnen we nu meer’, zegt Hoff.

Aldus luidde eind jaren negentig exact dezelfde motivatie voor de toenmalige woningcorporatie De Volkswoning om in zee te gaan met De Woonplaats. De gefuseerde Woonplaats pakte vervolgens de stadsvernieuwing van Pathmos op.

Voor het personeel van de beide corporaties breekt een onzekere tijd aan. De nieuwe Woonplaats legt zichzelf een kostenbesparing van tien procent op tot 2008. ‘Het klinkt hard, maar we hebben mensen over. Een aantal vertrekt via natuurlijk verloop of vervroegde uittreding. Op managementniveau valt niet aan onvrijwillig vertrek te ontkomen. Ik ben zelf een voorbeeld van kostenbesparing’, zegt Fons Catau.

De corporaties worden per 1 januari één rechtspersoon. In de loop van volgend jaar worden de corporaties bedrijfsmatig in elkaar geschoven.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zou nu deze rakker weer uit de kast worden getrokken?
Afbeelding
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Volgens mij gaan ze snel beginnen met bouwen in het Kotmanpark. :)
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

En van mij mogen ze die bouwen. :)
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Rikarchitecten »

Hééél Apart(irritant eigenlijk)

Er staat bovenaan de tekst enorm met koeieletters dat ze aan de Zuiderval komen te zitten, als ze gefuseerd zijn.
Maar in de het hele artikel staat alleen maar onzin over wat er allemaal rondgaat bij de twee makelaars. :(
ENSCHEDE
Bjorn

Bericht door Bjorn »

kwam op de site: http://www.kotmanpark.nl de volgende impressies tegen heb ze maar ff gepost voor de liefhebber.

ik zelf vind het wel leuke woningen. ze zijn ietsje aan de blokkerige kant maar goed.

oordeel zelf

Afbeelding
Woningtype 1

Afbeelding
Woningtype 3
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Beetje saai, maar ze zijn niet zo duur waardoor ze weer erg gewild zijn. Zo te zien komen ze langs de 'boerderijweg'. 'k vind het nog steeds zonde dat die boerderij gesloopt moest worden. Hadden ze best in kunnen passen.
de kloomp'maj anhoalen
Plaats reactie