Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Zuiderval (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Funzige Boer

#21 Bericht door Funzige Boer » vr sep 17, 2004 8:20 pm

wat komt er eigenlijk op dat stuk waar eerst die boerderij was, komen daar kantoren langs de zuiderval weg?

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2474
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

#22 Bericht door Winus » vr sep 17, 2004 9:42 pm

Ja, zie ook het plaatje op de 1e pagina
de kloomp'maj anhoalen

Robert

#23 Bericht door Robert » vr sep 17, 2004 10:06 pm

Ik weet niet precies hoe ze georiënteerd staan, maar als de zon de hele dag (bovenste foto) naar binnen schijnt ben je, in combinatie met 'n plat dak, geen kachel meer nodig :D

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2474
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

#24 Bericht door Winus » za sep 18, 2004 10:11 pm

Volgens mij zijn de woningen oost-west georiënteerd
de kloomp'maj anhoalen

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2474
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

#25 Bericht door Winus » vr nov 05, 2004 3:03 pm

Bron: TC Tubantia

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bouw brandweerkazerne aan Zuiderval begint komend voorjaar

ENSCHEDE - De eerste paal van de nieuwe brandweerkazerne aan de Zuiderval gaat komend voorjaar de grond in, aldus de nieuwste planning.


Ongeveer veertien maanden later kunnen de brandweermannen verhuizen naar hun nieuwe plek. Daarmee kunnen ze volgend jaar nog het vijftigjarig bestaan vieren van hun huidig onderkomen aan de Hengelosestraat.

Vorig jaar presenteerde het Belgische architectenbureau Samyn en Partners de eerste schetsen. Het overgrote deel daarvan is overeind gebleven bij de jongste ontwerpen, aldus plaatsvervangend commandant J. Tijkotte. Zo is de buitengevel nauwelijks veranderd. De glazen pui op de begane grond blijft gehandhaafd, zodat buitenstaanders goed zicht hebben op de geparkeerde brandweerauto’s.

Het langwerpige gebouw van vier bouwlagen komt dwars op de Zuiderval te staan, tussen de werkplaats van de DCW en het P&R-terrein.

Eerder was er sprake van dat er een kantorenflat op de kazerne zou komen te staan. Dat is van de baan. Het gebouw is nu geprojecteerd naast de kazerne, maar onduidelijk is nog wanneer dat wordt gebouwd.

De nieuwe kazerne is qua vierkante meters niet zo heel veel ruimer dan de huidige, maar is veel logischer ingedeeld. ‘We redden ons hier aan de Hengelosestraat, maar het is niet ideaal’, zegt Tijkotte. ‘We fitnessen bij het ITC en sporten in de Diekmanhal. Straks kan dat allemaal in onze eigen sporthal. De nieuwe kazerne wordt logistiek gezien veel logischer.’

Na een brand rijden de auto’s aan de achterkant het terrein op. Daar is een grote overdekte ruimte om de wagens en het materiaal te wassen. Nu gebeurt dat nog in de openlucht en de spullen moeten uit de kelder komen. Als de auto’s weer gereed zijn voor de volgende uitruk, rijden ze in de nieuwe situatie via de achterkant de garage binnen. Bij een brand rijden ze er aan de voorkant zo weer uit. De ontsluiting is via de busbaan van de Zuiderval.

Bovenop de stalling komen de kantoren, de kantine, de slaapruimtes en de sporthal. In tegenstelling tot de huidige kazerne krijgen alle brandweermannen een vaste slaapplek. Omdat er in ploegen wordt gewerkt delen ze die met z’n drieën. Iedereen krijgt zijn eigen kast. De huidige kazerne blijft na de verhuizing nog tijdelijk in gebruik als post voor Noord. Het is nog onduidelijk waar en wanneer nieuwbouw daarvoor verrijst. Het college van B en W moet daarover nog een standpunt innemen. Vooralsnog zijn twee locaties, aan de Deurningerstraat en de IJstraat/Lijsterstraat, in beeld.
de kloomp'maj anhoalen

Gast

#26 Bericht door Gast » vr nov 05, 2004 3:17 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Funzige Boer

#27 Bericht door Funzige Boer » vr nov 05, 2004 6:09 pm

betekent het dat dit niet de definitieve ontwerp is van het brandweerkazerne, winus?



:)

Bjorn

#28 Bericht door Bjorn » vr nov 05, 2004 7:42 pm

De kantoortoren word er toch niet meer op maar naast geplaatst :?

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2474
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

#29 Bericht door Winus » za nov 06, 2004 9:38 am

Funzige Boer schreef:betekent het dat dit niet de definitieve ontwerp is van het brandweerkazerne, winus?
Deze is wel vrij definitief, hooguit op een paar punten komen er nog aanpassingen. Maar ik zou graag zien dat ze net zoals bij de maquette in Zwolle even het torentje erbij zetten. Gewoon even om mij blij te maken. Deze komt er inderdaad naast en kan dus ook pas 10 jaar later gebouwd worden...
de kloomp'maj anhoalen

Robert

#30 Bericht door Robert » ma jan 10, 2005 11:29 pm

Betonskeletten op oude Kotman

In het groene gebied langs de Zuiderval, ingeklemd tussen Kotmanlaan en Wethouder Beversstraat, verrijst in snel tempo bebouwing: circa 60 woningen en 40 vrije kavels.

Het ‘Kotmanpark’ maakt deel uit van het project Zuiderval, de nieuwe entree van Enschede. Hier moet onder meer de nieuwe brandweerkazerne verrijzen. Plus hoge kantorenbouw.

Van die laatste pretenties is nog weinig zichtbaar. De website http://www.zuiderval.com met ‘actuele informatie’ over de plannen, blijft steken op een persbericht van bijna een jaar geleden.

Daarin wordt de start van de eerste 29 woningen aangekondigd. Medio dit jaar zijn ze gereed.

Een deel van de betonskeletbouw staat langs de oude Kotmanlaan, vroeger de Lippinkhofweg geheten. In het weidegebied stroomde de Willemsbeek. Waar deze beek de Kotmanweg kruiste lagen tot in de jaren zestig enkele zware Bentheimerzandstenen die dienden als brug.

Dichtbij stoomden ooit kolentreinen langs over de Zuiderspoorlijn van en naar de Broekheurne en Alstätte/Ahaus.

Deel 2 van het boek ‘Boerderijen in Enschede’ van de Historische Societeit Enschede-Lonneker vermeldt de historie van zeer oude boerenerven, die van het Kotman I en II waarvan de beschreven oorsprong terug gaat tot 1188. In de goederenlijst van Hendrik Graaf van Dalen, Heer van Diepenheim is sprake van ‘Domes Ton Kothen’, dat via Den Kote, Ten Katte Kortman en Kotman werd.

Vele generaties wonden er, het laatst, sedert 1964 de familie A.J.H. ter Mors.

De resterende boerderij en schuren gingen enkele jaren geleden bij branden vertoren.
Bron: Tubantia

Uhm? Ja. Wat is het nieuws? :?

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2474
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

#31 Bericht door Winus » di jan 11, 2005 12:24 am

Het nieuws is dat de ruwbouw er staat. Dit had ik afgelopen vrijdag ook al hoogstpersoonlijk gesignaleerd. Daarnaast is dit artikel natuurlijk een steek naar de makers van de website van de Zuiderval. Wij willen nieuwe impressies!
de kloomp'maj anhoalen

Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 279
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

#32 Bericht door Rikarchitecten » di jan 11, 2005 5:15 pm

Ik heb totaal geen vertrouwen meer in het Zuiderval project

Alles is minstens 5 jaar uitgelopen

En de site is antiek
ENSCHEDE

Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2447
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#33 Bericht door Errik » di jan 11, 2005 5:23 pm

Tsja, het is een project voor de lange adem hè. Er zit voor nu niets anders op dan te wachten op economisch betere tijden.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Gebruikersavatar
imzadi
Member
Member
Berichten: 473
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

#34 Bericht door imzadi » di jan 11, 2005 5:24 pm

Misschien is het wel goed dat het nog een paar jaartjes duurt... heb ik nog tijd om mijn alternatieve visie voor de Zuiderval wat meer te promoten... :D :D

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2474
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

#35 Bericht door Winus » di jan 11, 2005 5:30 pm

Yeah :rock:
de kloomp'maj anhoalen

Robert

#36 Bericht door Robert » di jan 11, 2005 6:07 pm

Errik schreef:wachten op economisch betere tijden.
Je lijkt wel een prototype-minister uit het Kabinet Balkenende ;)...

Volgens mij weet ook niemand meer wat de plannen waren. Zelfs die projectontwikkelaars.

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2474
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

#37 Bericht door Winus » di jan 11, 2005 6:42 pm

Robert schreef:Volgens mij weet ook niemand meer wat de plannen waren. Zelfs die projectontwikkelaars.
Dat zou mooi zijn, kunnen we ze mooi vervangen door Imzadi's plannen. :P
de kloomp'maj anhoalen

Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 464
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

#38 Bericht door DBM » ma jan 17, 2005 2:45 pm

Autodealers willen wel naar Zuiderval
ENSCHEDE - Er lijkt eindelijk schot te komen in de plannen voor een ‘mobiliteitscentrum’ langs de Zuiderval. Naast een wasstraat en een fastfoodrestaurant willen zich daar in elk geval twee plaatselijke autobedrijven vestigen: Smudde en Peterman. Streven is nog dit jaar met de bouw te beginnen.


De plannen voor een soort ‘autoboulevard’ dateren al uit de jaren negentig. Aanvankelijk zou die aan de Westerval (in het gebied rond de Pathmoshal en de ijshal) komen. Maar dat kwam niet van de grond. Vervolgens kwam de Zuiderval (het voormalige gasfabriekterrein) in beeld. Maar tot nu toe zat daar weinig schot in. Om die reden haakte een aantal geïnteresseerde bedrijven af. Gerenommeerde dealers als Baan (Mercedes) en Huiskes-Kokkeler (Audi) verhuisden bijvoorbeeld naar Hengelo, Christenhuis naar de Buurserstraat. Terwijl Auto Fischer (Ford) koos voor de Haaksbergerstraat.

Anno 2005 resteren nog twee serieuze gegadigden: Smudde (BMW auto’s en motoren, Mini) en Peterman (Toyota, Fiat). Smudde zit nu nog aan de Europalaan en Haaksbergerstraat, Peterman aan de Industriestraat.

Directeur J. Smudde van het gelijknamige autobedrijf bekent dat hij zelf ook op het punt heeft gestaan om uit het project te stappen en naar elders te verkassen, omdat het allemaal zo lang duurt. ‘Ik was er op een gegeven moment goed flauw van.’ Maar na een gesprek met de gemeente en met het aantreden van een nieuwe projectontwikkelaar (Borgheeze) ziet Smudde het toch weer zitten. ‘Ik moet eerlijk zeggen: die nieuwe projectontwikkelaar gaat voortvarend te werk. Je kunt merken dat ze ervaring hebben op dit gebied.’

Volgende week verwacht Smudde de eerste schetsen van de architect. Hij gaat ervan uit dat de bouw eind van dit jaar klaar is. Maar als er opnieuw vertraging optreedt, dan sluit Smudde niet uit dat hij alsnog besluit om weg te gaan uit Enschede. Gemeentelijk projectleider J. Spriensma is qua planning echter wat minder optimistisch. Hij gaat ervan uit dat eind dit jaar de schop de grond in kan.

Het totale mobiliteitscentrum beslaat circa 20.000 vierkante meter. Smudde en Peterman zullen ongeveer 70% van de ruimte in beslag nemen. De autobedrijven komen aan de voorkant, aan de Zuiderval. Aan de achterkant komt een wasstraat, naast het reeds bestaande Park & Ride-terrein een fastfoodrestaurant. Smudde schat de totale kosten van het project op een slordige tien miljoen euro.

Bron http://www.tctubantia.nl

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2474
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

#39 Bericht door Winus » ma jan 17, 2005 2:48 pm

Een mobiliteitscentrum met 2 dealers en een wasstraat, dat kan beter.
de kloomp'maj anhoalen

Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 464
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

#40 Bericht door DBM » ma jan 17, 2005 2:51 pm

Het is inderdaad een beetje ver gezocht. Ik dacht dat er wel 5 autobedrijven kwamen te zitten. Een gemiste kans voor de bedrijven die naar Hengelo zijn verkast.

Gelukkig hebben we het hier wel over A merken.

Plaats reactie