Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Roombeek: Cultuurcluster Twentse Welle

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Roombeek: Cultuurcluster Twentse Welle

Bericht door Errik »

Vandaag in de bijlage Stad&Land van de Bans een groot artikel over het nieuwe museum in het Rozendaalcomplex. Het begin van d ebouw zal niet lang meer op zich laten wachten, tijd voor een eigen topic dus.

Ik kan het artikel online niet vinden, maar misschien heeft iemand een scanner? Er staan een aantel leuke impressies van interieur en exterieur bij.
Een naam voor het nieuwe museum is nog niet verzonnen. Begin volgend jaar is men van plan via een publiciteitscampange de Enschedese bevolking zelf te laten kiezen. Een taak voor ons, forumleden, om de hersens te laten kraken!  :roll:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Nu vraag je ineens wel heel veel creativiteit van ons... ;)

Wat komt er nu allemaal in dat museum? Jannink + Natuur? Of zit Cremer er ook bij in?
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Jannink, Natuurmuseum, Van Deinse Instituut. Cremer moet volgens mij aan de andere kant van de Roomweg verrijzen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
dwars

Bericht door dwars »

Ik ben voor Tex! (inclusief uitroepteken).
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Maar dekt dat de lading? Het museum laat de wisselwerking tussen mens en landschap vanaf de prehistorie tot het heden zien. De textiel is daar een (zeer belangrijk) onderdeel van, maar het is niet het hoofdonderwerp.
Twents Museum werkt verwarrend aangezien er al een Rijksmuseum Twenthe is. Environ verwacht je meer in Eindhoven ;).
Lastig, lastig, misschien "Inslag". Naar de schering en inslag in de textiel, de inslag van de mens in het natuurlijke Twentse landschap en last but not least de vuurwerkramp. Het klinkt ook wel pakkend. "INSLAG"
Laatst gewijzigd door Errik op wo dec 15, 2004 5:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Jannink + Natuur + van Deinse = iets in de trant van Twentsch Historisch Museum. Niet echt een wereldschokkende naam, dat geef ik toe, maar dekt wel de lading. :)
Robert

Bericht door Robert »

Het HIT, Historisch Instituut Twente.

Van Deinse, Jannink, Natuurmuseum en de Volkssterrenwacht Coenraad ter Kuile zullen erin samenkomen. Cremer komt inderdaad aan de andere kant van de weg.

Jammergenoeg wordt dat wat verder lopen vanaf 't station dan 't Elderinkhuis of 't Natuurmuseum.

Ik zal 'm morgenavond scannen, ik heb de Bans dan pas. :)
DBM in de bus

TCT en museum

Bericht door DBM in de bus »

Ik heb het vandaag ook gelezen, interessant artikel en zeker een eigen topic waard. De tekening zag er ook zeer goed uit. :)
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

@DBM, let je nog wel op het overige verkeer vanuit de bus? ;)


Ik ga voor Winus Museum, omdat ik in de toekomst nog veel voor deze stad ga betekenen. :P
de kloomp'maj anhoalen
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Historisch museum ''Ane-schede'' Kan zo snel ff niets anders verzinnen, Zal er vannacht eens over denken :P
dwars

Bericht door dwars »

Het Enschede-Stad museum? :D
Robert

Bericht door Robert »

Ik heb 't artikel even bij de buren gezien, ambitieus, dat moet ik nageven... Jammergenoeg ben ik bang dat er sprake zal zijn van een tijdelijke hausse als 't museum d'r staat waarna de bezoekersaantallen drastisch zullen zakken... Veel meer dan de totale bezoekersaantallen nu (alle musea en instellingen samen) verwacht ik d'r niet door.

Wel mooi dat er sprake is van 'n in Nederlands opzicht uniek concept, waarin alle disciplines / alle onderdelen van het Twentsch cultuurgoed samenkomen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Nou, het is wel een mooie toeristische attractie, misschien dat het veel bezoekers van buiten de regio trekt die een weekje Twente doen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Afbeelding
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Jammer dat de pijp niet weer tot originele hoogte wordt opgetrokken. Het is toch een beetje een stompje zo, hè?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Als ze de Nieuwbouw Maar niet in een of andere nep baksteen gaan uitvoeren, Dat ziet er zo gemaakt uit,
verder ziet dit er wel leuk uit. Op die pijp na dan.
Mctijn

Bericht door Mctijn »

Aub niets iets met "Twentsch" in de naam.
Er zijn al genoeg Enschedese dingen met alleen "Twents" in de naam. (beste voorbeeld is de 100% Enschedese voetbalclub die FC Twente is genoemd) Veel mensen uit de Randstad denken dat Twente een stad is en Enschede een dorpje is dat daar bij ligt  :roll:

Noem het gewoon "Enschedeum" ofzo :P (spreek uit als Atheneum)
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Twente bestaat nu eenmaal uit de stad Enschede met een stel daaromheen liggende dorpjes... ;) Dus mag Twents(ch) zeker wel in de naam voorkomen.
dwars

Bericht door dwars »

Precies.

Ik voel mezelf in de eerste plaats Twentenaar, en daarna pas Enschedeër. Als het museum over Twente gaat mag er best Twente in de naam zitten.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik voel me juist heel sterk Enschedeër en heb, volgens mij, veel minder gemeen met de bewoners van het Twentse platteland en de kleine plaatsen. Ik zou graag iets zonder Twente in de naam zien. Maar goed, meningen verschillen.  :)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie