Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
End

Bericht door End »

Het wordt mooi....
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

End schreef:Het wordt mooi....
Heb je toevallig foto's gemaakt?
Zou graag wat bouwfoto's bekijken.
Kom niet zo in de gelegenheid, woon niet meer in Enschede.

Groet,
Norman
Heaven or Hell can wait
End

Bericht door End »

Ik mag van de moderators helaas nog geen foto's plaatsen....
End

Bericht door End »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

Krijg net je foto's onder ogen...

Nou dat is tof "End"!!!
Mijn dank voor de geplaatste opnamen!
Ziet er inderdaad mooi uit.
Leuk dat een stukje historie toch nog een goed doel krijgt.
Afbraak zou zonde geweest zijn, zoveel Spinnerijen zijn er niet
meer bewaard gebleven...

Vindt je het goed dat ik de foto's op mijn inetrnet site zet?
http://www.spinnerij-oosterveld.nl
Daar past deze nieuwe ontwikkeling goed op :-]

Prettige voortzetting van het weekend,
Norman
End schreef:Ik mag van de moderators helaas nog geen foto's plaatsen....
Laatst gewijzigd door Norman Groeneweg op di okt 09, 2007 12:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Heaven or Hell can wait
End

Bericht door End »

Van mij wel, heb je website met veel interesse bekeken.
Rik

Bericht door Rik »

Hoi Norman, vandaar de interesse voor de spinnerij, dat is me nu wel duidelijk! Interessante website!

:okay:
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

End schreef:Van mij wel, heb je website met veel interesse bekeken.
Bedankt nogmaals! :D
Heaven or Hell can wait
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

Bedankt Rik :-]



Rik schreef:Hoi Norman, vandaar de interesse voor de spinnerij, dat is me
nu wel duidelijk! Interessante website!

:okay:
Heaven or Hell can wait
Property

Bericht door Property »

Ach je zult er maar komen te zitten:

Bron TC Tubantia 8-juni-2007
"
Moffelpoeder in grond van Oosterveld
door Lucien Baard


ENSCHEDE - Op het terrein van de voormalige Spinnerij Oosterveld zijn zakken gevonden met mogelijk chemisch afval. De zakken lagen in gangen onder een vloer van een van de bijgebouwen. Het gaat mogelijk om epoxypoeder, ook wel 'moffelpoeder' genoemd.


VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
Het poeder wordt nu onderzocht op schadelijkheid. Nader onderzoek moet uitwijzen of het poeder ook de grond vervuild heeft en sanering nodig is. Volgens werklui bij de aannemer waren er een maand geleden gelijksoortige zakken poeder gevonden, in de 'vijver' aan de rand van het terrein. Enkele oud-medewerkers van tuinmeubelfabrikant Hartman zeggen dat er veel meer - nog niet ontdekt - chemisch afval in de bodem moet zitten. Zij zijn bang dat de gemeente een gigantisch financiële strop wacht. Hartman heeft als laatste de hal in gebruik gehad.
De gemeente draait inderdaad op voor een eventuele sanering van de bodem. Volgens woordvoerder en projectleider M. Rol was dat al ingecalculeerd toen Enschede in 2004 de spinnerij kocht van de Hartmangroep. Enschede kocht het om er een bedrijfsverzamelgebouw van te maken. De bouw is in volle gang. Rol: "Toen we het kochten was bekend dat het terrein mogelijk schoongemaakt moest worden. Toen was ook nog lang niet zeker of een bedrijfsverzamelgebouw wel haalbaar was. Die twee financiële risico's zijn bij de koop meegenomen. Het was een hard onderhandelingspunt. We hebben niet voor het gebouw betaald. Maar alleen voor de grond, minus te verwachten saneringskosten. Dat is ruim genomen. De gemeente zal er niet op tekort komen. We zijn geen sponsor geweest van de Hartmangroep."
De gemeente zou 5 miljoen euro voor het terrein hebben betaald. De gemeente kon gisteren niet zeggen hoeveel er was 'afgetrokken' voor een eventuele sanering.
Het Oldenzaalse Geofox Lexmond heeft in 2004 bodemonderzoek gedaan. Dat bureau kwam tot de conclusie, dat er op sommige plekken mogelijk sprake was van een sterke bodemvervuiling met trichloorethaan (een ontvettingsmiddel). Met name rond de plekken waar tuinmeubels werden gereinigd in tri-baden. Nader onderzoek moest uitwijzen of die trichloor zich in de bodem verspreidt en sanering nodig is. Dat onderzoek loopt nog volgens Rol.
De projectleider bevestigt vervolgens desgevraagd de vondst vorige week van zakken poeder en het onderzoek dat nu in gang is gezet. "De aannemer heeft de opdracht elke verdachte vondst te melden. Dat is bij deze gebeurd."
De zakken met poeder werden gevonden in smalle gangen, onder de vloer van een van de bijgebouwen van de spinnerij. Het gebouw zelf stond er al lang niet meer. Het was niet bekend dat in die gangen poeder was opgeslagen. "De vloer gaat er helemaal uit. Als er meer zit, komt het boven water."
Oud-medewerkers van Hartman hebben afgelopen jaar veelvuldig geklaagd dat de verontreiniging op het terrein niet goed onderzocht zou zijn. Zowel bij de gemeente, als de milieupolitie. Zij spraken met name over dozen met moffelpoeder, die in het verleden in zogenaamde luchtgangen in de vloer waren gedumpt. Volgens hen ook in gaten in de grond, buiten de gebouwen. Moffelpoeder is het afval dat overbleef, wanneer de stalen frames van tuinmeubels werden voorzien van een harde coating tegen roest.
De werknemers zijn er van overtuigd dat er op veel meer plekken chemisch afval in de grond is verstopt. Er zouden vaten met trichloorethaan 'in de grond zijn begraven'. Zij hebben het deels 'van horen zeggen'. In een aantal gevallen waren zij zelf getuige. "Het zou gaan om grote hoeveelheden, die niet aan de gemeente gemeld zijn." Zij willen voooralsnog anoniem blijven.
Rol kent de klachten. "Wij hebben die opmerkingen heel serieus genomen, maar nooit wat gevonden. Twee oud-werknemers hebben in de spinnerij bijvoorbeeld een plek aangewezen waar moffelpoeder in een gang zou liggen. De vloer is daar opengemaakt, we zijn er in gekropen, er is niets gevonden. Nu dus wel, maar op een heel andere locatie." Hoe ernstig de vondst van het poeder is, kan hij niet zeggen. De oud-werknemers vinden dit 'een vreemd verhaal'. "De gangen die wij bedoelen zijn volgepakt met dozen moffelpoeder en daarna met zand en beton volgestort. Daar kan je niet inkruipen."
Indien het poeder en/of de trichlooretheen dwingen tot sanering, heeft dat geen gevolgen voor de realisatie van het bedrijfsverzamelgebouw, aldus Rol. Het werk hoeft niet stopgezet. "Moderne technieken maken het goed mogelijk om onder gebouwen de grond en het grondwater te reinigen."

Onder een vloer zijn zakken met rood en blauw poeder gevonden. Als sanering nodig is draait Enschede voor de kosten op. Maar dat zou al ingecalculeerd zijn."
End

Bericht door End »

Ach, tot nu toe is er alleen wat moffelpoeder en een beetje asbest gevonden... en ook al opgeruimd en anders zit het straks ver onder de bestrating of onder het beton.

In het hele gebied zit vast wel wat vervuiling, zoals op bijna elke oude industrie lokatie..
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

Hallo Bjorn,

Een minuut of tien geleden vond ik je CD "OOSTERVELD DEC 05"
In de brievenbus!
Ik heb nog maar een glimp bekeken, druk druk druk.
Later vanavond en morgen ga ik de foto's stuk voor stuk bekijken.
Nog later maar wel binnen afzienbare tijd zet ik ze op mijn internet site, ter nagedachtenis aan Oosterveld en de mensen die er werkten en er mee verbonden waren...

Hierbij "En plein publiek" HARTELIJK DANK !!!!!!!
-------------------------------------------------------

Ik neem morgen via een PM contact met je op om de bevindingen te rapporteren :-]

Geweldig dat je je afspraak ben nagekomen, Chapeau!

Groet,
Norman, erg in zijn sas



\
Bjorn schreef:
Norman Groeneweg schreef:Hallo Bjorn,

Heb je de 600 inmiddels ergens online gezet?
Ik heb grote belangstelling in de door jou gemaakte foto sessie!
Je zou mij een plezier doen ze anders alsnog online te plaatsen.
Indien dit niet tot de mogelijkheden behoort dan wellicht op een CD-tje?

Hoop op een reactie,

Groet,
Norman
Ik zal vanmiddag even kijken of ik ze op cd of dvd heb, Het zijn grote foto's en ik heb het hele gebouw in kaart, ook in submappen per verdieping, trappenhuizen enz (situatie 2005) mischien kan ik ze voor je branden? PM me dan even

Groet, bjorn
Heaven or Hell can wait
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Het duurde even maar dan heb je ook wat. ;)
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

Inderdaad :-] Winus.
Leuk om zo'n uitgebreide foto sessie van de oude Spinnerij te krijgen.
Het was wel een ruine geworden, spelonkachtig gebouw uit de middeleeuwen bijna...
Toen de machines eruitgingen was de boel dood natuurlijk.

Goed voor de stad en zijn inwoners dat er een nieuwe bestemming voor is gevonden.
Goed ook dat de tijd van feodale textielbaronnen voorbij is...
Het was leuk als je een goede baan had vroeger maar anders, nee goed dat het voltooid verleden tijd is en moge die tijden never nooit wederkeren.

Winus schreef:Het duurde even maar dan heb je ook wat. ;)
Heaven or Hell can wait
End

Bericht door End »

Update:
Afbeelding
Rolletjes garen die gesorteerd worden.
Afbeelding
Close up van de plaatjes.
Robert

Bericht door Robert »

:puke: Zulke gevelelementen bedenk je toch niet...
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Hippe ramen hoor. :)
de kloomp'maj anhoalen
Amazon

Bericht door Amazon »

8) Ziet er gaaf uit - hopelijk hebben ze binnen nog wel wat daglicht !
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

Leuk :)
Beetje fris uiterlijk geeft een kick die de startende ondernemers goed kunnen gebruiken.
Je kunt het nooit iedereen naar de smaak maken natuurlijk.
Nee, ik vind het er leuk uitzien...
Kost me wel een partij geld zeg...
Heaven or Hell can wait
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

GVD, wat een lelijke kozijnen. En dan bedoel ik niet de hippe print, maar wel de roedenindeling.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie