Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Je kunt niet alles bewaren, het mooiste deel met de toren blijft behouden, dat is goed. Zolang je maar iets behoud. Anders zou heel Enschede uit textielfabrieken en arbeiderswijken bestaan. Er is naar mijn idee genoeg uit die tijd overgebleven. Wat ik wel jammer vind is dat er enorm veel villa's in Enschede zijn gesloopt die plaats hebben gemaakt voor flats.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

rr1991 schreef:Je kunt niet alles bewaren,
Zo kan je natuurlijk alles heel snel goedpraten. Je zou toch denken dat je met die grote rechthoekige ruimten wel wat moois kan doen. Maar misschien dat het al te ver vervallen was...

Sommige villa's hebben zelfs plaatsgemaakt voor moooooie kruispunten. :D
de kloomp'maj anhoalen
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

rr1991 schreef:Je kunt niet alles bewaren, het mooiste deel met de toren blijft behouden, dat is goed. Zolang je maar iets behoud. Anders zou heel Enschede uit textielfabrieken en arbeiderswijken bestaan. Er is naar mijn idee genoeg uit die tijd overgebleven. Wat ik wel jammer vind is dat er enorm veel villa's in Enschede zijn gesloopt die plaats hebben gemaakt voor flats.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens .
Je moet juist die oude glorie omzetten in trots, daar heeft de stad wel zijn bloeitijd door meegemaakt .
Ook de volkswijken heb ik niks op tegen, beter gezegd het is beter dan een complete nieuwbouwstad als Almere ( maar dat is mijn smaak ) .
En al doen ze het goed, er word toch nog soms teveel gesloopt .
Laatst gewijzigd door INVISIBLE op zo nov 05, 2006 4:59 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Robert schreef:Ohw my god. :o Dat is hét (enige) aanzicht wat nog te pruimen was!
Ja ik vertelde je al dat er veel gesloopt werd .
Ik had het al een paar keer vanuit de auto gezien, vandaar dat ik het even van dichtbij bekeken heb .

Maar goed er word dus een redelijk groot deel gesloopt, wat ik erg zonde vind .
Dan nog staan er in dat gebied nog aardig wat fraaie gevels en bouwwerken overeind zoals de van het Rigtersbleek .

Alleen had ik dus graag gezien dat ze ook eens een fabriek zo in oude staat lieten dat alles er herkenbaar in blijft .
En niet alleen de bruikbare delen .
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Winus schreef:Inderdaad zonde, ik had verwacht dat ze die vleugel wel konden herbestemmen. :(
Ik ook :?
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

Het laatst dat ik er binnen was is wel erg lang geleden. 1951, Ik was zeven jaar...
Ik liep met mijn grootvader door de grote hallen met die enorme, te keer gaande, machines. Ook kan ik mij de gebouwen vanaf de buitenkant nog goed herinneren, voor een kind van zeven onmetelijk groot. Later, veel later, de Textieldroom was al lang uit elkaar gespat, 1981, reed ik nog eens op het terrein om een blik op de vergane glorie te werpen. Ik heb nog foto's die genomen zijn tijdens het afscheid van de oude garde die Oosterveld in 1911 zijn gestart from scratch.

De foto's staan in een gedenkboek met opschrift ik citeer: "In opdracht van het gezamelijke personeel der N.V. Spinnerij Oosterveld werd dit Foto-Album
samengesteld ter gelegenheid van het afscheid als Directeuren van de Heren K.W. Ledeboer en H.Groeneweg, 31 December 1958" einde citaat.

Binnen afzienbare tijd, zodra ik weer een scanner heb, zal ik ze plaatsen.
Grappig idee toch wel dat in de fabriek nu startende bedrijfjes een goedkoop onderdak krijgen.

Oosterveld, de Spinnerij is gebouwd op de plek waar vroeger twee boerderijen stonden, 'T Goolkotte Rieke en 'T Oosterveld van de families
Goolkotte en Oosterveld.
Robert schreef:Ingrijpende renovatie van spinnerij Oosterveld aanstaande
Nog een laatste blik

ENSCHEDE - Bijna veertig jaar lang is spinnerij Oosterveld buiten gebruik, maar de sfeer van toen is nog niet verloren gegaan. Binnenkort begint de ingrijpende renovatie waarbij de fabriek aan de Goolkatenweg de functie van bedrijfsverzamelgebouw krijgt. Een rondleiding, op de valreep.

Alsof de werknemer net even koffiepauze houdt, zo gaaf zien de enorme schakelpanelen er nog uit in de turbineruimte. Hier, eens het kloppend hart van de fabriek, werd stroom opgewekt om de vele machines te kunnen laten zwoegen. Architect Beltman was zich bewust van deze belangrijke functie: de trap er naar toe is rijk versierd met houtsnijwerk en een krullerige leuning. ‘Mooi hè. Deze ruimte zullen we voorlopig alleen maar conserveren’, vertelt M. Rol.

De projectleider van de gemeente Enschede geeft samen met wethouder E. Helder een rondleiding door de voormalige spinnerij Oosterveld aan de Goolkatenweg. Omringd door de moderne gebouwen van Hartman leidde het sinds de sluiting in 1967 een kwakkelend bestaan. De tuinmeubelenfabrikant gebruikte het voor opslag. Maar de rollen zijn nu omgedraaid: terwijl de voormalige eigenaar Hartman uit een diep dal krabbelt ziet de nabije toekomst van Oosterveld er goed uit. De gemeente heeft het complex gekocht en bouwt het om tot een bedrijfsgebouw voor kleine, startende bedrijfjes.

Wie nu door het complex met zijn dichtgespijkerde raampartijen loopt ziet dat daarvoor nog veel werk verzet moet worden. Hoewel alle machines zijn verwijderd hangt in de fabriek nog duidelijk de sfeer van destijds. Het komt door de opschriften met ‘verboden te roken’, de oude deuren, de tegels aan de muren, de oude wc’s en de ijzeren kolommen waarop het plafond rust. Op de tweede etage, in een hoekje, liggen nog een paar grote rollen met wit textiel. Op eentje ligt een dode muis. In het vertrek ernaast ligt het ‘geheim’ van Hartman: grote stenen mallen waarin de bekende kuipstoeltjes werden gegoten. Zo heeft elke gebruiker wat nagelaten. Vergane glorie uit Enschede.

De fabriek dateert uit 1911 en in 1926 werd een derde verdieping er op gezet. Het complex bestaat uit veel verschillende ruimtes, wie de weg niet kent verdwaalt snel. Draadglas in het dak en bijzondere raampartijen zorgen steeds weer voor een andere, bijzondere lichtinval. ‘Laat de veiligheid zwaarder wegen’, staat op een bord in een van de vertrekken. Hierop werd per maand bijgehouden hoeveel ongevallen er waren voorgevallen. ‘Die gaat naar het Jannink-museum’, vertelt Rol. Dat geldt ook voor een paar bijzondere tussendeuren, die met behulp van een contragewicht verrassend soepel open en dicht schuiven.

Blikvanger van het complex is de watertoren, waarvan het bassin was bestemd voor de sprinklerinstallatie. De top van het dak wordt versierd met een ijzeren sierhek. ‘Verschillende mensen hebben gevraagd of ze het hekje mogen hebben, maar die blijft daar mooi zitten’, vertelt Rolman. Binnenin de toren leidt een brede trap naar het waterbassin. Bovenin, bij de deur naar het platte dak, staat een dienblad met een lege fles champagne en glazen. Helder schiet in de lach. ‘Die is nog van toen we de verkoop bezegeld hebben op het dak, een paar maanden geleden.’
Bron + foto's

Ziet er best gaaf uit van binnen. Wie is er binnen geweest?
Heaven or Hell can wait
Robert

Bericht door Robert »

De foto's staan in een gedenkboek met opschrift ik citeer: "In opdracht van het gezamelijke personeel der N.V. Spinnerij Oosterveld werd dit Foto-Album
samengesteld ter gelegenheid van het afscheid als Directeuren van de Heren K.W. Ledeboer en H.Groeneweg, 31 December 1958"
Inderdaad. Foto's! Zulke albums zijn relatief zeldzaam en mogelijk bevatten ze onbekende beelden van het fabrieksleven.
mekanik

Bericht door mekanik »

Jajaja! Fiks die scanner maar snel, Norman! :okay:
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

Zeker...
Eigenlijk horen albums als deze in het Jannink Textiel Museum.
Gaat het ook wel naartoe op termijn.
Nu nog niet, zie mijn persoonlijk onderschrift bij de postings :-]
Robert schreef:
De foto's staan in een gedenkboek met opschrift ik citeer: "In opdracht van het gezamelijke personeel der N.V. Spinnerij Oosterveld werd dit Foto-Album
samengesteld ter gelegenheid van het afscheid als Directeuren van de Heren K.W. Ledeboer en H.Groeneweg, 31 December 1958"
Inderdaad. Foto's! Zulke albums zijn relatief zeldzaam en mogelijk bevatten ze onbekende beelden van het fabrieksleven.
Heaven or Hell can wait
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

Hoi Mekanik,

Denk wel dat de geest voorgoed vertrokken is uit het ding.
Ga achter een nieuwe of tweedehandsje aan, bedankt voor de
aanmoediging :-]
mekanik schreef:Jajaja! Fiks die scanner maar snel, Norman! :okay:
Heaven or Hell can wait
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

Voor belangstellenden in de historie van Spinnerij Oosterveld;
Er is een jubileum boekje uitgegeven m.b.t. het 50 jarig bestaan van S.O..
Het bevat een pagina of 60, een 20 zijn er inmiddels gescand en online te zien.
Op de index van ondergenoemde site de link N.V. Spinnerij Oosterveld Enschede aanklikken. De resterende pagina's worden z.s.m. op de site gezet.

http://www.schoterdijk.nl

groet,
Norman
Heaven or Hell can wait
Robert

Bericht door Robert »

Fantastisch! Meer kan ik d'r niet over zeggen; ook leuk dat de nazaat van een textilaat zélf zoveel initiatief neemt om het een en ander beschikbaar te stellen! :okay:
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

Bedankt voor de melding.
Jammer alleen dat de scanner kwaliteit te wensen overlaat.
Is nog steeds dezelfde Trust, doet het weer maar werkt alleen stabiel met 300 dpi. Maar het gaat wel, alles hoeft er ook niet volmaakt uit te zien IMHO.
Dat afscheidsalbum voor K.W.Ledeboer en H.Groeneweg van het S.O. personeel zal ik ook plaatsen t.z.t. Wellicht hebben de families die DE invloed en financiele power in het vroegere Enschede bezaten ook leuk materiaal voor deze site? Doe jullie best voormalige textielbaronnen. Goede feestdagen!
Groet,
Norman
Robert schreef:Fantastisch! Meer kan ik d'r niet over zeggen; ook leuk dat de nazaat van een textilaat zélf zoveel initiatief neemt om het een en ander beschikbaar te stellen! :okay:
Heaven or Hell can wait
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

L.S.,
Inmiddels heb ik een redelijk goede, goedkope, scanner gekocht:
Epson V100 Photo.
Dit weekend ga ik verder met scannen en zet ASAP, zoals afgesproken met Robert, foto album spinnerij oosterveld enschede anno 1911 op mijn site: http://www.schoterdijk.nl
Goede voortzetting van het weekend :-]
Groet,
Norman
Heaven or Hell can wait
mekanik

Bericht door mekanik »

Erg tof om te zien! Snap niet helemaal wat je met Robert heb afgesproken, maar Norman heeft vast niets tegen goede internet-gebruiken ;)

Vervallenheid troef:
Afbeelding

Het fabriekendak zoals kinderen dat op onverklaarbare wijze altijd tekenen, maar nu van binnenuit:
Afbeelding

Klein inkijkje in wat er binnen aan de hand was: drie digits ruimte om de ongelukken per maand en het aantal uren dat de productie heeft stil gelegen weer te geven (ik denk dat ik zoiets lees):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

Nee hoor ;-]
Ben de laatste die er iets over zou mogen zeggen.
Alle Oosterveld foto's op mijn site heb ik van het net gejat, ook enkele van deze Enschede-Stad site, via een foto bewerking {crop} is dat niet zo direct te zien...Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.

Groet,
Norman

mekanik schreef:Erg tof om te zien! Snap niet helemaal wat je met Robert heb afgesproken, maar Norman heeft vast niets tegen goede internet-gebruiken ;)
Heaven or Hell can wait
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

Aan Robert en andere belangstellenden;

Mijn excuus, de foto's van het album Spinnerij Oosterveld Enschede anno 1911, een afscheidscadeau van het voltallig personeel aan de scheidende twee directeuren van die tijd, Karel W. Ledeboer en Herman Groeneweg, heb ik nog steeds niet, ondanks eerdere toezegging, geplaatst. :-[

Heb het druk, druk druk.
Ik heb mijzelf een nieuwe deadline gesteld, het hele album, overigens bescheiden van omvang, staat uiterlijk vrijdag 12 Januari aanstaande op eerder genoemde site. Zo niet dan kunt u mij daarop afrekenen.

Groet,
Norman Groeneweg
Heaven or Hell can wait
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Norman Groeneweg schreef:van deze Enschede-Stad site, via een foto bewerking {crop} is dat niet zo direct te zien...Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.
'k zou het eerlijk gezegd wel zo netjes vinden dat je het watermerk er wél op laat staan. Ik heb dat er natuurlijk niet voor niks opgezet. :)
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

OK Winus.
Je hebt gelijk.
Ik zal het meteen gaan doen, ere die ere toekomt.
Geef me een half uur :-]
Groet,
Norman
Winus schreef:
Norman Groeneweg schreef:van deze Enschede-Stad site, via een foto bewerking {crop} is dat niet zo direct te zien...Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.
'k zou het eerlijk gezegd wel zo netjes vinden dat je het watermerk er wél op laat staan. Ik heb dat er natuurlijk niet voor niks opgezet. :)
Heaven or Hell can wait
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Bericht door Norman Groeneweg »

Hoi Winus,
Zweet peentjes.
Ben er mee bezig, eindelijk de betreffende originele pics met
Enschede-Stad Logo gevonden op de HD. Moest Frontpage opnieuw installeren, weekend een verse WinXp geplaatst na wat toestanden met een dual boot Linux WinXp. Alles weer installeren en fine tunen, je kent het denk ik. Om een lang verhaal kort te houden, haal dat half uur niet maar komt ASAP vanmiddag nog in orde.
Groet,
Norman
Heaven or Hell can wait
Plaats reactie