Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door Winus »

Ik zie dat er frutsels zijn toegevoegd die niet toegevoegd hadden hoeven worden. Zo simpel is het.
de kloomp'maj anhoalen
INVISIBLE

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door INVISIBLE »

Er gelden regels dat er kunst toegevoegd moet worden aan bedrijven of panden die door middel van (gedeeltelijke) subsidie tot stand komen.
Waarschijnlijk is dat hier niet anders het geval .......
Waarom zou je deze frutsels dan niet gewoon accepteren, daar waar andere (wereld)steden ook dankzij hun bepaalde toevoegingen aan gebouwen bijzonder in aanzien zijn geworden.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door Winus »

Kunst hoeft zich niet in deze vorm aan de buitenkant te manifesteren hoor. En ga dit gedoe alstjeblieft niet met gebouwen in andere wereldsteden vergelijken, dat maakt het namelijk alleen maar erger.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door rr1991 »

INVISIBLE schreef:Waarom zou je deze frutsels dan niet gewoon accepteren, daar waar andere (wereld)steden ook dankzij hun bepaalde toevoegingen aan gebouwen bijzonder in aanzien zijn geworden.
Omdat dit frutsels zijn en meerdere mensen dit niet kunnen waarderen. Zeker niet als kunst (mijn moeder is kunstenares, en haar reactie toen ik de foto's liet zien was: god wat zonde, hadden ze steigers over?). Dit is dan wel weer kunst van laag Aki niveau :sleep:

Ik vind het aanzien van dit gebouw bijzonder jammer geworden.

Accepteer gewoon dat sommige mensen dit niet mooi vinden. Je valt de hele tijd terug op het punt dat het van de sloophamer is gered, maar daar hebben we het toch niet over.
INVISIBLE

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door INVISIBLE »

rr1991 schreef:
INVISIBLE schreef:Waarom zou je deze frutsels dan niet gewoon accepteren, daar waar andere (wereld)steden ook dankzij hun bepaalde toevoegingen aan gebouwen bijzonder in aanzien zijn geworden.
Omdat dit frutsels zijn en meerdere mensen dit niet kunnen waarderen. Zeker niet als kunst (mijn moeder is kunstenares, en haar reactie toen ik de foto's liet zien was: god wat zonde, hadden ze steigers over?). Dit is dan wel weer kunst van laag Aki niveau :sleep:

Ik vind het aanzien van dit gebouw bijzonder jammer geworden.

Accepteer gewoon dat sommige mensen dit niet mooi vinden. Je valt de hele tijd terug op het punt dat het van de sloophamer is gered, maar daar hebben we het toch niet over.

Het ene kunstwerk is het andere niet, de meeste kunst is gewoon overdreven aangedikt, dus ga niet vertellen of ik kunst ...wel of niet mooi ...kan bevinden aangezien ook kunstenaressen er weleens naast zitten.
Misschien maakt je moeder bijvorbeeld ook wel frutsels die heel Enschede niet kan waarderen ? wie weet..........
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door Winus »

En misschien is dit wel gewoon lelijk.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door rr1991 »

INVISIBLE schreef:Het ene kunstwerk is het andere niet, de meeste kunst is gewoon overdreven aangedikt, dus ga niet vertellen of ik kunst ...wel of niet mooi ...kan bevinden aangezien ook kunstenaressen er weleens naast zitten.
Misschien maakt je moeder bijvorbeeld ook wel frutsels die heel Enschede niet kan waarderen ? wie weet..........
Nou gelukkig niet, anders zou ze hier niet zitten he ;) (zie hier die 'frutsels')

Maar ga mij dan ook niet vertellen wat ik wel en niet moet accepteren :roll:
Laatst gewijzigd door rr1991 op za apr 19, 2008 8:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
INVISIBLE

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door INVISIBLE »

Winus schreef:Kunst hoeft zich niet in deze vorm aan de buitenkant te manifesteren hoor. En ga dit gedoe alstjeblieft niet met gebouwen in andere wereldsteden vergelijken, dat maakt het namelijk alleen maar erger.
Nee dat hoeft niet, maar een bedrijfsverzamelgebouw is geen museum ....dus
En andere steden zouden dit gewoon als iets bijzonders opmerken, ik ken meerdere van dit soort voorbeelden van vreemde kunstuitingen, maar nee Nederlanders zouden ook weer eens niet iets kunnen waarderen.
Maar goed, ik maak er geen probleem van dat er dit soort frutsels aan het gebouw geplakt zijn.

Werd Gaudi ook niet als Monster van de toenmalige Architectuur gezien ? En zie nu eens, iedereen geilt letterlijk op zijn kunstuitingen.
Nou ik kan je vertellen dat ik me toen net zo verdedigd had als toen het geval zou zijn.
Kunst is net als een Kudde, als iemand het begeert dan is het en Must-seen ...zo niet dan is het een misbaksel.
Ik ken dit soort opvattingen niet, en waardeer iets zoals het is gemaakt.
INVISIBLE

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door INVISIBLE »

@ rr1991

Ik heb de kunst eens even bekeken, en ben benieuwd naar dit antwoord ?
Als je moeder de kunst aan dit gebouw had mogen aanbrengen in de trend van de door haar ontworpen kunstobjecten die daar op de site te zien zijn, hoe had je dan tegen deze "frutsels" aangekeken als ze op het gebouw aangebracht waren ?
Aangezien je dan een band hebt met deze vorm van kunst (kunst vraagt bijvoorbeeld om inzicht en creativiteit), maar hoe ervaar je het als een andere het allemaal als niet interessant ervaart.
Hoe zou je het dan omvatten ................en wat zou je verdedigen ?
Is het zo moeilijk om kunst van anderen te begrijpen en accepteren, aangezien het niks anders is dan het verschil tussen verschillende standpunten.
INVISIBLE

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door INVISIBLE »

Om even een voorbeeld aan te geven :

Het holocaust-monument in Berlijn, een slecht voorbeeld om te vergelijken met onze stad, maar trekt wel duizenden toeristen wekelijks naar dit monument in Berlijn.
Zou je ditzelfde monument in Enschede neerzetten, dan zou meer dan de helft zeggen, Moeten deze stenen een monument/kunstobject voorstellen ?
Het is dus maar hoe je het interpreteert.
End

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door End »

rr1991 schreef: Zeker niet als kunst (mijn moeder is kunstenares, en haar reactie toen ik de foto's liet zien was: god wat zonde, hadden ze steigers over?). Dit is dan wel weer kunst van laag Aki niveau :sleep:
Dus jouw moeder is opeens een maatstaf?
Jullie vinden het mooi, maar er zijn allicht ook critici die het niet kunnen waarderen.

Kunst en architectuur is natuurlijk altijd persoonlijk.
You love it or you hate it.

En natuurlijk een goed recht om het niet mooi te vinden.

Maar hetzelfde recht hebben de mensen die het wel mooi vinden.

Maar dan deze reacties??? niet echt genuanceerd te noemen
De buitenkant is gewoon verkracht...
...maar met al die rare pruttel erbij is het oude beter
Alsof er de keuze was tussen laten wegrotten en lelijk renoveren
hoezo gevelverneuking....
Wat een rare bende
Eeuwig zonde
...een verkracht industriepand
En al die rotzooi die er aan vast geplakt is...
Lelijke ramen. :hard1:
Spuuglelijk. :(
Volgens mij was de schroothoop overvol en hebben ze er maar geprobeerd een trap van te maken
VRESELIJK :down:
Sorry, ik houd het meestal inhoudenlijk, maar..... Val alsjeblieft dood.
Als je dit misbaksel nog wilt goedpraten, ga dan voor de spiegel staan, maar bederf het forum er niet mee....
Ongelooflijk wat een gepruts.
Ook niet echt reacties die een ander in zijn waarde houden, toch?
eazy

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door eazy »

Gefeliciteerd! Je hebt het wereldrecord citeren verbeterd. Niet gek voor iemand uit 074 :hi:
Gebruikersavatar
Norman Groeneweg
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: za dec 16, 2006 3:40 pm
Contacteer:

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door Norman Groeneweg »

Helmerhoeker schreef:Volgens mij was de schroothoop overvol en hebben ze er maar geprobeerd een trap van te maken.
Ze hadden het gewoonweg in de oude staat moeten herstellen en niet al deze onzinnige dingen eraan vastknopen.
Alles overziend ben ik het met je eens.
Ze, de Gemeente Enschede, had het in de oude staat moeten herstellen.
Die zwerfkeien slaan nergens op, die textiellappen en noodtrappen geven het geheel een rommelige indruk.
Duur gefröbel met geld dat beter besteed had kunnen worden in een exact herstel van de fabriek in haar hoogtij dagen.

"End", ik zit nu in Thailand vlak bij de Mehkong rivier, grens Laos, het uploaden van de foto's duurt erg lang via de TOT IPStar Satelliet verbinding maar ik download ze van deze site en zet ze, ter completering op mijn http://www.spinnerij-oosterveld.nl site.

(Aanvulling van een paar uur later)
Inmiddels is het karweitje geklaard.
De preciese link, dan hoeft er niet gezocht te worden, is:
http://www.schoterdijk.nl/oosterveld2008.html

Gegroet Enschede!
Norman
Heaven or Hell can wait
INVISIBLE

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door INVISIBLE »

Oosterveld spinning mill was established in 1911 and the building was designed by the architect Beltman. Oosterveld spinning mill is part of the Enschede's rich industrial heritage. Enschede city council would like to retain the building as part of its cultural heritage. The transformation into a business centre means that the building's cultural and historical value is retained.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door Winus »

zucht...
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door Winus »

End schreef: Ook niet echt reacties die een ander in zijn waarde houden, toch?
Op die laatste reactie na, gaan alle reacties over het gebouw. Als je je daardoor aangesproken voelt is het je eigen probleem.
de kloomp'maj anhoalen
End

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door End »

Winus schreef:Op die laatste reactie na, gaan alle reacties over het gebouw. Als je je daardoor aangesproken voelt is het je eigen probleem.
Jullie willen graag je eigen mening geven, maar doen dat niet.
Een opmerking: "De buitenkant is gewoon verkracht..." heeft niet echt betrekking op het gebouw, maar meer op degene die het nieuwe ontwerp bedacht heeft.

Want wie ben jij om jouw mening tot een feit te maken?

Ik hoor niemand zeggen dat ze het niet mooi vinden, terwijl ook veel anderen het wel mooi vinden.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door Errik »

Ik vind het niet mooi. Ik hou niet van deze manier van restaureren/renoveren. Dat is mijn persoonlijke mening, maar die is niet zonder onderbouwing, zoals te lezen was in mijn column van een paar weken geleden. Ik ben geen modernistische monumentenzorger: ik hou van harmonie in de bouwkunst en van respect voor de oorspronkelijke vormgeving van een gebouw. Iets nieuws toevoegen ben ik helemaal niet tegen, maar dan moet dat gebeuren op een manier die past bij het karakter van het gebouw, of er op een goede manier mee contrasteert (door het gebouw in zijn waarde te laten).

Ik vind de restauratie van Oosterveld een verkrachting van het oorspronkelijke uiterlijk. Dat is gedaan door een arrogante ontwerper, die haar eigen toevoegingen en veranderingen op een zeer onhoffelijke wijze aan dit gebouw heeft opgedrongen. Er zijn duidelijk veel mensen die dat wel kunnen waarderen. En dat is prima.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
End

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door End »

Een onderbouwde, te respecteren mening toch?
Laatst gewijzigd door End op zo apr 20, 2008 8:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
INVISIBLE

Re: Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Bericht door INVISIBLE »

Perfect zelfs, zoiets lees ik dan ook graag.
Hier brengt Errik heel goed in beeld wat hij wel en niet kan waarderen.

Ik zeg toch ook niet bij het zien van de kunst-site, wat is dat dan voor een zooi !!
Nee ik waardeer juist deze vorm van (kunst)uitingen, terwijl ik misschien wel niet eens alles mooi kan bevinden (maar dat is mijn inzicht en staat los van het grote gros).

Vaak word er hier geredeneerd met de suggestie dat als iemand iets niet mooi vind, NIEMAND het mooi mag vinden.
Zie de voorgaande Quote van End, en waarbij Winus nog maar eens netjes aangeeft dat het laatste niks met het gebouw te maken heeft.
Plaats reactie