Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Rigtersbleek: Spinnerij Oosterveld / Hartman Tuinmeubelen

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Robert

Bericht door Robert »

Nieuwe ‘Spinnerij Oosterveld’ krijgt karakter

Met een bescheiden budget een vervallen textielfabriek veranderen in een gebouw met karakter. Voor die lastige opgave stond Maartje Lammers toen ze aan de slag mocht met Spinnerij Oosterveld. Dat de architecte daar aardig in geslaagd is, bleek gistermiddag bij de feestelijke start van de verbouw. ENSCHEDE

De eerste keer dat Lammers (verbonden aan het Rotterdamse 24H architecture) haar nieuwe klus zag, moest ze wel even slikken. Het fabriekspand aan de Goolkatenweg heeft duidelijke betere tijden gekend. Maar Lammers liet zich niet afschrikken door de bouwval die ze aantrof. En maakte op haar tekentafel de eerste voorzichtige schetsen voor een modern bedrijfsverzamelgebouw.

Ook het relatief beperkte budget (circa twaalf miljoen euro) was geen obstakel. Lammers: ‘Ik vond dat echt niet vervelend. Veel geld leidt niet automatisch tot een goed project. Het betekent wel dat je gedwongen wordt om goed na te denken over wat je precies wilt. Zo kom je ook tot de essentie. Dat is hier heel goed gelukt.’

Vol lof is Lammers over de architectonische ruimte die ze van de gemeente kreeg voor dit project. Waar andere gemeenten er vaak voor kiezen om een glazen stolp over een gebouw te plaatsen, gaf Enschede aan dat er eerst een plan moest worden gemaakt. Een plan dat moest aansluiten bij het karakter van het gebouw.

‘Aanvankelijk was er geen touw aan vast te knopen. Langzaam zijn we er achter gekomen wat dit voor gebouw is’, verklapte de architecte gisteren op locatie. Geprobeerd is om zoveel mogelijk kenmerkende onderdelen van het gebouw te behouden. Wat echt niet meer te redden is en alle overbodige gebouwen (bijvoorbeeld de oude kolentoren) gaat tegen de vlakte. Gesloopt wordt ook de zogenaamde lichtstraat met de sheddaken.

Hoewel de vroegere spinnerij moet veranderen in een modern bedrijfsverzamelgebouw, wordt het verleden niet vergeten. Zo worden er aan de buitengevels panelen bevestigd, waarop kunstig bewerkte foto’s uit de oude doos s worden afgedrukt. Foto’s die in de hoogtijdagen van de textiel gemaakt zijn in de verschillende fabrieken. Het textielverleden komt ook tot uitdrukking in een nieuwe buitentrap. Die wordt, als een soort regenjas, omwikkeld met een grote rol van geplastificeerd textiel. ‘Dit is hele goedkope, efficiënte maar ook karaktervolle manier om aan de wettelijke eisen te voldoen. Het zou leuk zijn als een bedrijf uit de regio daar bij kon helpen’, meent Lammers.

Voor een betere ontsluiting van het gebouw wordt er over het vroegere spoortracé een nieuwe ontsluitingsweg aangelegd. Auto’s kunnen straks vanaf de Lambertus Buddestraat op het parkeerterrein van de Spinnerij komen. In de eerste helft van 2006 wordt begonnen met de sloopwerkzaamheden. Na de bouwvak van 2007 moet het gebouw klaar zijn. Het complex komt uit 115 units te bestaan van 50 tot ruim 500 m2.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Stond wel een foto van in de krant :) .
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Scannen, scannen!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Haha zou je wel waarderen, teminste dat denk ik .
Word opgeknapt voor 12 miljoen euro .
En dat was weinig zeiden ze .
Maar de ik dacht vrouwelijke architecte vond dat geen probleem .
Zo moest ze juist zorgvuldiger zijn met haar beslissingen .
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Het artikel staat dus wel hierboven. Het ging me om de afbeelding.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hier de gevraagde foto:
Afbeelding

geplukt van http://www.enschede.tctubantia.nl

De verbouwing komt erop neer dat de oorspronkelijke gebouw uit 1911 overeind blijft. Helaas moest een oude vleugel ook gesloopt worden. De entrees worden voorzien van moderne trapportalen aan de buitenzijde met een verwijzing naar de textiel. Tevens is het idee foto's van de oorspronkelijk textielfunctie zichtbaar te maken op de gevel
Robert

Bericht door Robert »

Op de site van de Wijkraad Twekkelerveld foto's van het huidige interieur. 't Lijkt me toch de moeite van 'n bezoek nog steeds waard.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Die oude trap is mooi!  :o
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Is er behoefte aan een duidelijke fotosessie? ik heb tijdens mijn stage 3 volle dagen mogen inmeten in het gebouw, daarbij heb ik zo'n 600 foto's gemaakt.  
Ik zal (waarschijnlijk woensdag) proberen het een en ander online te krijgen.
Robert

Bericht door Robert »

Graag Bjorn. Top zeg.  :okay: En mocht je nog meer impressies e.d. hebben, die zijn ook van harte welkom.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Voor meer impressies kun je kijken op de hippe flashie prutsite van 24H Architecture
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Flash is idd prut, via Google ben je met een flashsite slecht te vinden.

Mooi trouwens dat ze het pand in ere willen houden, even was ik bang dat ze het gingen afbreken. Met deze invulling kan het wellicht nog jaren door.
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding
1.

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.

(C) Robert 13-2-2006
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

3 is een hele mooie foto. Mooi project!
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ik heb dit topic in het begin nog wel aardig in de gaten gehouden .
Maar nu was het alweer een tijdje rustig omtrend dit project .
Tot ik afgelopen week met verontstellende ogen naar de sloop van dit pand zat te kijken .

Omdat de TubantiaSingel er nu voor een gedeelte uit ligt .
Kom ik nu door de Richtersweg, langs de Spinnerij het Oosterveld .
En met verbazing zag ik dus behoorlijke grote sloopwerkzaamheden .
En vandaag stond hiervan dus een foto in de krant .

Blijf het toch jammer vinden dat geen enkel industrieel pand letterlijk compleet gehandhaafd blijft .
Al ben ik zeer tevreden over deze nieuwe invulling, i.p.v. complete sloop van het gebouw .
Robert

Bericht door Robert »

Welk stuk ligt er plat / wil iemand foto's maken?
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Was ik al van plan .
Misschien dat het me lukt :) .

Wilde ook nog foto's van andere interessante gebieden waar gebouwd word vastleggen :) .
Zoals het Pathmos .

Ik update's deze topics regelmatig met nieuwsupdate's en of foto's, alleen volgens mij word er soms gedacht dat die post dan alweer een tijdje oud is .
Dit omdat er weinig respons op is .
Maar misschien worden de berichten wel gewoon gelezen ............dat kan ik ook niet zien vanaf hier :cheer:
Ze komen er bij het Winkelcentrum Wesselerbrink ( hoek Kiepe / Leunenberg ) 2 kleine woontorens van 5 en 7 lagen !!
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

De rest van de foto's volgen als goed is morgen .

Robert foto eerder dit jaar .
Afbeelding

En nu .
Afbeelding

Wel jammer dat ondanks de renovatie er toch weer een groot gedeelte naar de vlakte gaat .
Er blijft eigenlijk geen enkel industrieel pand echt in staat van vroeger .
Al zijn er tal van nieuwe bestemmingen her in der in de stad voor gevonden ( Jannink / Twentse Welle / Balengebouw / Van heek enz enz ), maar geen enkele is meer in volledige vorm aanwezig !!!
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Inderdaad zonde, ik had verwacht dat ze die vleugel wel konden herbestemmen. :(
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Ohw my god. :o Dat is hét (enige) aanzicht wat nog te pruimen was!
Plaats reactie