Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Bedrijventerreinen

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Robert

Bericht door Robert »

Met z'n zestienen om de boerentafel

Vorige maand verdween weer een boerderij: De Keizer aan de Usselerrondweg 358, gesloopt voor bedrijventerrein Josink Es. In drie dagen tijd weg wat sedert de middeleeuwen een erf was. Boeren, burgers en buitenlui verhaalden gisteren in de bibliotheek over vroeger
.

ENSCHEDE - Ter Horst in Usselo, midden tussen de boeren. De bakkerij op het kruispunt is al lang dicht, Gerrit ter Horst maakt privé nog speculaas en heertjes voor de plattelandsvrouwen en andere groepen. Hij heeft nog de fiets met korf waarmee z'n vader en hij de bestellingen deden. Ze waren volledig op de hoogte van de wetenswaardigheden op de boerenerven links en rechts. De dominee kwam 's maandags langs om zich bij hen van de zieken op de hoogte te stellen. Dan had je de loonwerker die bij iedereen over de vloer kwam, met een sigaar in de mond, vaak met vele machines in konvooi richting de Esch- en Usselermarke, Broekheurne. Om op zondagmorgen geld voor z'n arbeid te innen, verhaalt z'n dochter. Ze was er zelf bij. Kijk, daar in de vitrine op de expositie hangt het met de hand vervaardigde jakje van haar grootmoeder uit de negentiende eeuw. 'In oorlogstijd zaten we met z'n zestienen om de tafel', weet de boerenzoon. Het eigen gezin, het personeel plus onderduikers eten uit dezelfde pot. Generaties plattelandsjongeren dansten bij Assink aan de Hengelosestraat. Dat was voor veel protestanten vertrouwd, meer op Oldenzaal aan niet. Daar dansten de roomsen. Gert Timmerman kon mooi zingen maar hield bij z'n komst in Usselo geen 'intrekkersmoal'. Daarom hoorde hij er daar niet bij. De noaberschap kende rechten en plichten. Buurvrouwen inspecteerden de uitzet van de jonge bruid, deden bij een geboorte de eerste luierwas, buurmannen droegen bij overlijdens de kist ten grave. Alles verleden tijd? Een vrouw vertelt over de Vereniging Behoud Twekkelo, hoe haar leden op een nieuwe manier het sociale verkeer onderhouden. En vergeet niet hoe elders om de stad buurtkringen houtsnijden. Nog zijn er om Enschede boeren met vijftig koeien. Net als vroeger hebben ze er een baan bij. Dan schiet er niet veel tijd over voor zorgvuldig landschapsbeheer. De Zeeuwse gespreksleidster krijgt, prikkend, veel los, al kan ze de sproak uit Twentse monden niet verstaan. Spontaan praat men door elkaar heen. Bovendien ronkt de luchtverversing. De roep na afloop om het gedicht en al die andere vertelsels vast te leggen groeit. De initiatiefnemers van de kringgesprekken weten het het ijzer te smeden als het heet is. Al komt aan het eind van de ochtend ook nog iemand binnen met boerenverhalen. 'Ik las er net over in de krant, hebben jullie nog tijd?' Bibliotheek en cultuur-historische organisaties willen binnenkort een tweede ronde, dan in het Lammerinkswönner in het Abraham Ledeboerpark. Lammerinkswönner, stond dat boerderijtje vroeger niet in Usselo? Een van de aanwezige Usselers somt een oud raak rijmpje op waarin de erven uit de buurt, groot en klein, rijk en arm, de revue passeren, boerengeslachten als uit de bijbel.
TCT

*Pinkt traantje weg...
Robert

Bericht door Robert »

Boerderijen grensgebied herbouwen op Usseleres

ENSCHEDE - Bouw afgebroken boerderijen uit het grensgebied weer op rond de Usseleres. Dat is het nieuwste idee van de Vereniging tot Behoud van Usselo en de Usseleres (VBU) voor de invulling van het gebied. De VBU blijft alles in het werk stellen om te voorkomen dat de es bedrijventerrein wordt.

Sinds eind vorig jaar staan de protestborden weer op de 'kale es' aan weerszijden van de Haaksbergerstraat. 'Van een ES als deze is er maar 1', lezen voorbijrazende automobilisten. Het plaatsen van de borden was de opmaat naar nieuwe acties van de VBU tegen de komst van bedrijven naar de Usseleres. Kort voordat de gemeenteraad deze week het programma van eisen voor het bedrijventerrein Usseleres vaststelde, ontvingen alle politici een 'feitenmailtje' van de VBU. Daarin motiveert de vereniging nog eens, waarom de 'enige kranses in Europa' niet moet worden volgebouwd met bedrijven. 'We zijn absoluut voorstander van een actieve ontwikkeling van de es, maar dan in een andere richting', frist de VBU het geheugen op. De vereniging denkt aan inrichting van de es als een groot landschapspark met bijpassende toeristische en recreatieve voorzieningen. Onderdeel daarvan zou het herbouwen van een aantal gesloopte boerderijen kunnen zijn. Het gaat daarbij om boerderijen die in onderdelen liggen opgeslagen. 'Kleinschalige bedrijvigheid zou daar een plaats kunnen vinden. Bovendien zou er een nadere studie gemaakt kunnen worden van de recreatieve en toeristische mogelijkheden van de es', aldus de VBU. De vereniging dringt er bij de raadsleden op aan eerdere besluiten te heroverwegen. Toch stelde de raad deze week het programma van eisen voor een 'gemengd, modern bedrijventerrein' op de Usseleres vast (alleen D66 en SP stemden tegen). Verder werd een aantal wijzigingsvoorstellen aangenomen, waarmee de politici in elk geval een beetje tegemoet komen aan de VBU-wensen. Zo stelde de PvdA voor de kavels gefaseerd en naar behoefte uit te geven: 20 procent van de 53 hectare uitgeven tussen 2009 en 2011 en tussen 2011 en 2015 en 2015 en 2020 telkens 40 procent. Alleen CDA en VVD onthielden hun steun aan het PvdA-voorstel. Unanieme steun was er voor aanvullende voorstellen van GroenLinks: mogelijkheden voor energie- en afvalmanagement, plaatsing van windmolens en medegebruik van warmte van Twence of Essent. Bovendien zouden afspraken gemaakt moeten worden met andere Twentse gemeenten voor duurzame bedrijvigheid. Bij de komende bestemmingsplanprocedures tekent de VBU zonder meer bezwaar aan, 'als het moet tot aan de Raad van State.'
TCT
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Het zoveelste plan om die loods met gebinten rondom Enschede een plaats te geven. Gewoon aan de Walstraat weer opbouwen die dingen!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Perceptor

Bericht door Perceptor »

@Errik: Hoezo rond de Walstraat opbouwen?

Nog een artikeltje:
Landschaps- plan met 30 boerderijen op Usseleres
Geesje Kuit uit Delden heeft een plan voor invulling van de randen van de Usseleres met oude monumentale boerderijen.


De tandarts vult gaatjes in een monumentale boerderij en de makelaar ontvangt huizenjagers in een oude boerenschuur. Kleinschalige bedrijvigheid is het uitgangspunt van een cultuur-historisch landschapspark dat op de Usseleres moet verrijzen. Dertig gesloopte, maar bewaard gebleven monumentale boerderijen uit het Duitse grensgebied moeten er worden herbouwd. Kosten: 30 miljoen euro.

ENSCHEDE Het ambitieuze plan staat nog in de kinderschoenen, maar is uiterst serieus. 'Mocht het op de Usseleres niet lukken, dan wil ik het elders in Twente van de grond krijgen', vertelt de Deldense adviseur Landelijk Gebied Geesje Kuit, bedenker van het plan. Kuit rept over een 'levend openluchtmuseum', omgeven door tal van toeristische en recreatieve functies. Zelf is ze laaiend enthousiast over de Usseleres, die te boek staat als de grootste kranses van Europa. Nog niet zo lang geleden was er zelfs een idee om de Usseleres een plaatsje te geven op de werelderfgoedlijst van de Unesco. 'Het is een prachtig en ook heel interessant gebied. De opzet is om de boerderijen op de krans te bouwen, zodat de bollingen waar normaal gesproken de gewassen op staan voor andere doeleinden kunnen worden gebruikt', licht Kuit haar plan toe. 'Je kunt er een schaapskudde laten grazen, de bestaande wandel- en fietsroutes verder uitbouwen en zorgen dat je met een liftje letterlijk de bodem van de es in kunt om de grondstructuur te bekijken. Verder kun je er terreintjes maken om te vliegeren en plekken van waar luchtballonnen kunnen opstijgen. Er moet ook een infocentrum verrijzen, waar je van alles te weten kunt komen over het cultuurhistorisch erfgoed en de Usseleres zelf.' De 45-jarige Deldense was eind vorig eeuw vanuit het Innovatiesteunpunt Wageningen ook al betrokken bij de samenstelling van het masterplan Twekkelo. Voor het jongste Landschapsplan heeft Kuit de eerste contacten gelegd met de Interesse Gemeinschaft Bauernhaus, een soort monumentenzorg, in de nabijheid van het Duitse Lingen. Deze instelling houdt zich onder meer bezig met het bewaren en weer opbouwen van monumentale boerderijen en oude boerenschuren die ooit zijn gesloopt in het Duitse grensgebied. Er ligt een indrukwekkende hoeveelheid authentiek materiaal opgeslagen, zoals oude houten gebinten, Bentheimer zandstenen en originele dakpannen. Kuit schat dat de hoeveelheid materiaal voldoende is voor het weer opbouwen van zo'n dertig authentieke boerderijen. De Usseleres is haar favoriete locatie. De boerderijen wil ze geschikt maken voor kleine eenmanszaken, zoals praktijkruimtes, fietsverhuur, makelaardij, ICT-bedrijfjes en particuliere dienstverlening. Maar er kunnen evengoed voorzieningen komen voor mensen met aangepast werk of dagopvang, zodat een mini-zorgboerderij ontstaat. De globale opzet is neergelegd bij gemeente-ambtenaren. Kuit weet uiteraard dat de gemeente van plan is van de Usseleres een modern, kleinschalig bedrijventerrein te maken. 'Ik ga hier serieus werk van maken en het idee verder uitwerken en vertalen. Binnenkort is er een info-avond voor potentiële gebruikers. Er is al belangstelling.'
TCT

Ik vind het wel een leuk plan, in ieder geval beter dan een gewoon bedrijventerrein. Vraag me alleen af wat bijvoorbeeld een tandarts of fietsverhuur te zoeken heeft op een afgelegen gebied buiten de stad. Ik zie het ook niet zitten dat er straks allemaal boerderijtjes staan met een bedrijfslogo op de gevel.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Update Marssteden :

Weet niet of het de laatste tijd mensen opgevallen is .
Maar het complex van Polman Vastgoed op de Marssteden begint nu zo langzamerhand toch wel erg grote vormen aan te nemen .
Voor een onbekende lijkt het wel het Polman Stadion in Aanbouw ( een erg toepasselijke naam ;) ) .
Maar zonder gekheid is dit hier nog niet gemeld, terwijl het over zo'n 16.000m2 gaat .
12.000m2 bedrijfsvloer en ongeveer 4000m2 kantoor .
Een zelfde verhouding kent ook ongeveer een stadion, en vandaar dat het vanaf de A-35 daar ook wel erg op lijkt .
Vooral door de Entree en de schuine rode palen in het midden van het gebouw, en de kantoorblokken aan de zijkanten .
Maar misschien zijn de meeste bezoekers van de stad hier treinreizigers ....en zien ze het daardoor niet .

Dit plan is overigens niet nieuw, maar heeft een tijd in de ijskast gestaan .
Eind 2006 is er een begin gemaakt aan de bouw hiervan,
en nu staat het geheel er al weer bijna .
Een erg mooie gevel moet ik zeggen, en als er daar meer van zouden staan op de Marssteden teken ik ervoor .
En is het voor de rest een standaard bedrijfsgebouw, het kantoorgedeelte is net zoals die van Norit wel interessant .



Edit :

Update Multimate

Ook de Nieuwe Multimate op de Reulver ( Buursestraat ), staat er bijna in zijn geheel .
Ook de gevelplaten zijn al voor een groot deel aangebracht bij de laatste keer dat ik er langskwam .
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA »

Het gevaarlijke is alleen dat zo'n giga groot complex op risico wordt gebouwd. Onbegrijpelijk wie dat aandurft, maar daarom ook petje af.

Langs de nieuwe multimate kom ik bijna elke dag. Stap er naast uit als ik naar fitness ga. Mijn telefoon is helaas naar de maker, dus kan ff geen foto's maken. Als ik hem terug heb doe ik mijn best.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Polman kan zoiets wel aan, tenminste normaal gesproken wel .
Het is niet voor niets 1 van de bedrijven in Twente met veel kapitaal .
Polman zit in geheel twente met hun vastgoed .
Het Polman stadion bijvoorbeeld, of de nieuwbouw van bedrijfshallen bij de Haven zijn ook van Polman .
Maar inderdaad is het een erg groot complex .
Het is zo'n gebouw waarvan je normaal zegt .....die staat niet in Enschede ......maar vind je ergens aan de Autobaan onderweg naar Amsterdam .
Al zijn er natuurlijk wel vergelijkbare hallen zoals deze te vinden in de stad en groter zelfs .
Wat te denken van Polaroid, Vredestein en Grolsch als voorbeeld .
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA »

Natuurlijk, maar het blijft een groot gebouw op risico. Ik weet zo niet 1,2,3 een bedrijf wat zich erin zal vestigen.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Heb je het al gezien dan ?
En ja ik ben ook wel benieuwd welk bedrijf er in onder gebracht word ?
Overigens is er nog een bouwkavel in aanbouw, dus opzich is de Marssteden goed bezig .
Laatst gewijzigd door INVISIBLE op wo feb 21, 2007 8:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA »

Ja, ik rij vaak daar de snelweg op. Had het er laatst al over met me broer. Die wist er ook niet meer van. Zou het wellicht geschikt zijn voor Hornbach?
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ja en nee, denk dat de halruimten hoger zouden moeten zijn .
Maar opzich zou de ruimte wel geschikt zijn, al praat Hornbach soms over nog grotere oppervlakten ( zoals in Breda 43.000m2 ) .
Wat een erg groot gebouw is, aangezien 16.000m2 al erg groot is, en dat weet je als je het pand van Polman vanaf de A-35 kent, welke nu in aanbouw is .

Maar verder denk ik dat Hornbach niet in dit type nieuwbouw gaat zitten .
Het oogt opzich wel aardig mooi dit nieuwe pand, dus dat zou wel kunnen .
Hornbach staat ook wel bekend om fraaie bouwmarkten ( de nieuwere versie's ) .
Maar ik ga er niet vanuit dat het hier in komt .
Laatst gewijzigd door INVISIBLE op wo feb 21, 2007 8:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

De laatste jaren zijn er overigens al een aantal fraaie kantoorpanden met achterliggende bedrijfshallen bijgekomen .

Zoals :

Sylvabouw
Afbeelding

Norit, een internationaal bedrijf, welke onder andere in Dubai actief is .
Maar ook de grote overbuurman Grolsch is een grote afnemer van hun koolstofmembramen .
Afbeelding

Ook Ses is overigens een zeer interessant pand dat op de Marssteden staat .
Wereldwijd een leverancier van creatief speelgoed .
Misschien zou het leuk zijn als er voor de toekomst een uitbreiding voor dit gebouw in de planning zou staan .
Ik zou al wel een ontwerp weten ;), bouwvolume in de vorm van kleiblokken !!
Afbeelding

http://www.marssteden.nl
Laatst gewijzigd door INVISIBLE op wo feb 21, 2007 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA »

Op elkaar gestapeld dan wel ;)
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Net zoals die van het hoofdkantoor van BMW ?
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

INVISIBLE schreef: Ik zou al wel een ontwerp weten ;), bouwvolume in de vorm van kleiblokken !!
Legoblokken past er meer bij ;)
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Weet niet of ze wat met Lego te maken hebben :);).
SES staat bekend om haar klei, deze zie je in veelal alle speelgoedwinkels in de wereld .
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Afbeelding
klei

Afbeelding
4 boetseerklei volumes naast elkaar en hoppa :) .
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Ik bedoel dat het huidige pand al heel wat weg heeft van een legobouwwerk.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ok .
Het huidige pand heeft inderdaad meer weg van een legobouwwerk :) .
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Wat betreft het product dat ze leveren komt een mogelijke uitbreiding er misschien wel zo uit te zien ;)

Afbeelding
hutjes van klei
Plaats reactie