Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Informatie en vorderingen.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Koos »

Deze wijk kent een groot aantal langdurige probleemlocaties. Inmiddels wordt er vooruitgang geboekt.

Het voormalige winkelpand van de AH Thomas de Keyserstraat is voor 1/3 verhuurd aan een Poolse supermarkt. Die zaak loopt volgens mij erg goed. Ze hebben het netjes opgeknapt. Wel jammer is dat de openbare ruimte rond het pand zo slecht is.

De oude ABN is nog niet gesloopt. DC vastgoed heeft het bestaande plan van haar website gehaald en er heeft 23 september 2020 een gesprek met de wethouder plaatsgevonden over nieuwe ontwikkelingen. Uitkomst nog niet bekend.

De woningen boven de Dirk supermarkt worden eindelijk gerenoveerd. Er is eerst rechtsonder een woning als proef gerenoveerd en na de bouwvak zijn ze met het strippen van de andere 20 woningen begonnen. Aangezien ze er nu geld in steken lijkt het me dat de 21 woningen weer binnen enkele maanden verhuurklaar zijn zodat er geld verdiend kan worden. In het eerste kwartaal van 2021 is de winkelplint aan de beurt.

Het plein voor de Dirk en de omliggende straten worden opnieuw ingericht door de gemeente in 2021.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Arie »

Bedankt voor deze informatie Koos.
Ik ben gisteren ook nog bij Dirk aan het Oogstplein geweest en zag dat Kamphuis daar bezig was. Ik heb er nog deze foto gemaakt.
Bijlagen
Oogstplein werkzaamheden 12-10-2020.jpg
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Koos »

Die mooie foto van het lelijkste gebouw van de stad had ik gezien. Als ik zo vrij mag zijn heb ik maar even een nieuw topic aangemaakt, omdat de informatie nu versnippert in andere topics geplaatst wordt.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Arie »

Koos schreef: wo okt 14, 2020 10:49 am Die mooie foto van het lelijkste gebouw van de stad had ik gezien. Als ik zo vrij mag zijn heb ik maar even een nieuw topic aangemaakt, omdat de informatie nu versnippert in andere topics geplaatst wordt.
Goed idee Koos :okay:
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Koos »

Het lucht hier lekker door.. Vandaag zijn ze gestart met de opbouwfase van de 5 rechtse appartementen, direct nadat de sloop daar is afgerond. Het 6e appartement is al zo goed als af.

Afbeelding
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Koos »

Het klinkt hier als een orkest van boor- en breekhamers. Ik zie hier 10-15 man aan het werk, verdeelt over sloop en opbouwploegen. Het gaat dus vrij hard.

Afbeelding
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Koos »

De oude ABN staat er nog. DC Vastgoed heeft de huidige plannen geannuleerd en is nu met de gemeente in gesprek voor een aanpassing in de Akkerstraat zodat de locatie beter bereikbaar is. Dit gaat dus nog wel even duren.

Afbeelding

Oogstplein:
De 21 appartementen naderen de afrondende fase. Ook de nieuwe winkelpui op de begane grond zit er al in. Ze zijn nu bezig met het dak/ trappenhuizen/ galerij. Eerst de Dirk nog even dicht en dan is het 2 mei klaar.

Afbeelding

Afbeelding
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Sunny »

Het Oogstplein, tot voor kort.
PREMIUM
Het Oogstplein, tot voor kort. © Lenneke Lingmont
Na ruim vijftien jaar wordt rotte kies van Enschedese wijk Stadsveld eindelijk verwijderd
ENSCHEDE - Eindelijk is het dan zo ver: de rotte kies van Stadsveld wordt verwijderd. Na jaren van verloedering is de grondige renovatie van de 21 appartementen en de winkelplint aan het Oogstplein in volle gang.

Anja Kruise 24-03-21, 08:02
Hoe lang is er wel niet gepraat over het opknappen van het Oogstplein? Meer dan vijftien jaar. Medio 2016 gaf de Vereniging van Eigenaren unaniem groen licht voor een grootscheepse renovatie. Die zou eind 2017 zijn afgerond. Steeds meer van de vierkamerappartementen werden verlaten, waarna de woningen stuk voor stuk werden dichtgetimmerd. Ondertussen gebeurde er niks en werd de aanblik met de dag treuriger.


Maar komende zomer is het Oogstplein herboren.

Het gebouw krijgt een nieuwe voor- en achtergevel, er komt een liftaanbouw en een compleet nieuw inbouwpakket van de appartementen. De woningen uit de jaren 60 worden verduurzaamd. Ook wordt het openbaar gebied opnieuw ingericht door de gemeente. Het plein krijgt een veel groenere uitstraling. De hobbelige bestrating van het parkeerterrein, waar jaren niets aan is gebeurd, wordt eindelijk vervangen.

De huurprij­zen komen waarschijn­lijk boven de 750 euro te liggen

Twents Vast
Eindelijk is het dan zo ver: de rotte kies van Stadsveld wordt verwijderd. Na jaren van verloedering is de grondige renovatie van de 21 appartementen en de winkelplint aan het Oogstplein in volle gang.
Eindelijk is het dan zo ver: de rotte kies van Stadsveld wordt verwijderd. Na jaren van verloedering is de grondige renovatie van de 21 appartementen en de winkelplint aan het Oogstplein in volle gang. © Artist’s impression Koopmans Bouwgroep
Appartementen verkocht aan particuliere belegger
Dat het allemaal zo lang heeft geduurd, heeft verschillende redenen. Plannen werden diverse keren gewijzigd, het vergunningentraject was lang. Samenwerking tussen meerdere partijen die plannen hadden in dit deel van Stadsveld kwam bovendien niet van de grond.

Vorig jaar gingen alle 21 appartementen en winkels over in andere handen. Het vastgoed was gezamenlijk eigendom van Koopmans Bouwgroep en woningcorporatie Ons Huis en is verkocht aan een particuliere belegger, een ondernemer uit Enschede. „Na de grootscheepse verbouwing zouden de woningen wellicht niet meer bereikbaar zijn voor onze sociale doelgroep. Daarom hebben wij ons deel verkocht”, laat een medewerker van Ons Huis weten.

Huurprijzen boven de toeslaggrens van 750 euro
Koopmans voert het renovatieproject uit. De nieuwe eigenaar van het complex heeft Twents Vast in de arm genomen voor de verhuur. De huurprijzen van de woningen zijn nog niet vastgesteld, maar komen waarschijnlijk boven de huurtoeslaggrens van ongeveer 750 euro te liggen, aldus een medewerkster van Twents Vast. Ze verwacht dat de appartementen ongeveer in juli worden opgeleverd. Pas als de opleverdatum definitief is, wordt begonnen met de verhuur.

De woningen worden gestoffeerd verhuurd. „De gordijnen en vloeren zijn in alle woningen hetzelfde, we volgen één concept.” Twents Vast verhuurt veel aan expats - doorgaans hoog opgeleide mensen die voor hun werk tijdelijk in het buitenland wonen. „Dat kan een doelgroep zijn voor deze woningen.”

Chinees en Dirk van den Broek blijven
Supermarkt Dirk van den Broek en de afhaalchinees De Lange Muur ernaast waren de twee laatste huurders in het winkelgedeelte, dat voor de rest een behoorlijke tijd heeft leeggestaan. De chinees blijft, Dirk van den Broek eveneens.

In 2016 was er nog sprake van dat de supermarkt zou verhuizen naar de toen nieuwe winkelruimte op de hoek Jan Vermeerstraat/Wethouder Nijhuisstraat, na jaren van onduidelijkheid. De directie van de supermarkt verzocht de eigenaar later om het huurcontract voor onbepaalde tijd niet te beëindigen. Niet Dirk, maar Aldi vestigde zich in het betreffende winkelpand.
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Sunny »

In de vrije verhuur dus voor expats.
Ik heb het gevoel dat er binnenkort meer expats in Enschede wonen dan mensen met de Nederlandse nationaliteit.
Het pand aan de Oldenzaalsestraat (waar die tapijthandel zat) waar ze zo druk mee zijn is ook bestemd voor expats.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Koos »

Wat een megaklus is dit geweest. Volgens mij zijn de 21 appartementen gereed. Er wordt nu nog wat gewerkt aan de trappenhuizen/galerijen en lift. Dat grijze gevaarte (prefab-lift) is in een dag op zijn plek gezet. De winkelplint is volledig gevuld met de vernieuwde Dirk en het restaurant De Lange Muur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Twekkelerveld »

Toch nog wel mooi geworden voor zo'n lelijk flatgebouw.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door enschedeinansichten »

Sunny schreef: wo mar 24, 2021 8:52 pm In de vrije verhuur dus voor expats.
Ik heb het gevoel dat er binnenkort meer expats in Enschede wonen dan mensen met de Nederlandse nationaliteit.
Het pand aan de Oldenzaalsestraat (waar die tapijthandel zat) waar ze zo druk mee zijn is ook bestemd voor expats.
En ze betalen met gemak 900 to 1000 euro voor niks bijzonders. Hoorde laats ook dat ze van de UT een bedrag te horen krijgen wat ze mogen betalen aan huur, en dat is is een flink bedrag.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Sunny »

enschedeinansichten schreef: di jun 15, 2021 8:31 pm
Sunny schreef: wo mar 24, 2021 8:52 pm In de vrije verhuur dus voor expats.
Ik heb het gevoel dat er binnenkort meer expats in Enschede wonen dan mensen met de Nederlandse nationaliteit.
Het pand aan de Oldenzaalsestraat (waar die tapijthandel zat) waar ze zo druk mee zijn is ook bestemd voor expats.
En ze betalen met gemak 900 to 1000 euro voor niks bijzonders. Hoorde laats ook dat ze van de UT een bedrag te horen krijgen wat ze mogen betalen aan huur, en dat is is een flink bedrag.
In mijn pand wonen ook expats en mensen die onderhuren. Ze betalen 1,5/2/bijna 2,5 maal wat ik aan mijn annuïteitenhypotheek betaal....
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Koos »

enschedeinansichten schreef: di jun 15, 2021 8:31 pm Hoorde laats ook dat ze van de UT een bedrag te horen krijgen wat ze mogen betalen aan huur, en dat is is een flink bedrag.
Ik wist niet dat men naast salaris ook de huur vergoed krijgt? Als dat klopt, zou je denken dat het snel rendabel zou zijn om op de campus gewoon weer een paar personeelswoningen neer te zetten?
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Koos »

Afbeelding

De 21 woningen staan inmiddels online. Binnenkijken kan op de site van de makelaar:

https://www.twentsvast.nl/huuraanbod/20 ... n-enschede

Totale huurprijs € 1.200,- Excl. gas, water, elektra, internet/televisie en gemeentelijke lasten.

Ik heb weinig moeite met deze huurprijzen, al hoef ik het zelf gelukkig niet te betalen, want de investeerders hebben een totaal verkrot gebouw weer beschikbaar gemaakt. Die bestaande woningen bij mij in de straat die allemaal opgekocht worden en daarna verhuurd voor €900 vind ik dan wel weer zeer ongepast. Dat biedt geen enkele toegevoegde waarde voor de maatschappij.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Koos »

Goed nieuws: Sloopvergunning voor de oude ABN is rond:
Wethouder Nijhuisstraat 242 (V-2021-6242): het slopen van een kantoorpand, appartementen en garageboxen met asbesthoudende materialen (ingediend d.d. 19 oktober 2021)
Afbeelding
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Koos »

Volgens de Zuidwester (wijkkrant) begint de sloop van de oude ABN in februari 2022. Er komt een rijtje winkels+ er boven 7 appartementen. Verwachte opleverdatum zomer 2023.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Twekkelerveld »

Zou er nog vraag zijn naar winkelruimte? Maar zo krijg je wel een aaneengesloten winkelcentrum. Misschien wel het langste winkelcentrum van Nederland. :)
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Koos »

Haha. Maar ik denk dat de verhuurder (DC vastgoed) al weet wat erin komt. Dit soort investeringsmaatschappijen gaan normaal gesproken pas bouwen als alles rond is.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hart van Stadsveld (Winkelcentra + openbare ruimte)

Bericht door Arie »

Koos schreef: di nov 30, 2021 10:22 pm Haha. Maar ik denk dat de verhuurder (DC vastgoed) al weet wat erin komt. Dit soort investeringsmaatschappijen gaan normaal gesproken pas bouwen als alles rond is.
zie: https://dcvastgoed.com/project/winkelce ... -enschede/
Plaats reactie