Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Ledeboerterrein

Informatie en vorderingen.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Ledeboerterrein

Bericht door Twekkelerveld »

Afbeelding

Niemand hoeft zich hulpeloos of alleen te voelen in nieuw centrumbuurtje in Enschede

ENSCHEDE - Een kaartje leggen met je buren, in de gezamenlijke ontmoetingsruimte. Je kinderen ravotten in de gemeenschappelijke tuin, terwijl andere bewoners een oogje in het zeil houden. En ondertussen draait je was in de wasserette die je met elkaar deelt.

Zo kan het er straks aan toe gaan in het nieuwste buurtje in de binnenstad. Het wordt volgend jaar gebouwd op het terrein naast de Stadsbank aan de Spelbergsweg.

Bijzonder bouwplan
Bijna twintig jaar is het al een kale vlakte. Maar nu ligt er een concreet bouwplan van de grondeigenaren, woningcorporatie Ons Huis en bouwbedrijf Dura Vermeer. Het is geen alledaags concept, omdat het ontwerp van de bijna 120 woningen en appartementen voorziet in faciliteiten om de gemeenschapszin tussen bewoners te bevorderen.

Ik denk dat dit een trend gaat worden

Allard Zandstra, Ons Huis
„Het idee is dat op deze locatie een mooie mix van mensen gaat wonen die elkaar ondersteunen, op elkaar passen en samen kunnen komen in gezamenlijke ruimtes”, legt vastgoedmanager Allard Zandstra van Ons Huis uit. In het nieuwe buurtje hoeft niemand zich hulpeloos, onveilig of alleen te voelen.

Het bouwterrein tussen de Spelbergsweg en de Ledeboerstraat. Rechts: het gebouw van de Stadsbank. © Lars Smook
‘Dit gaat een trend worden’
Het gaat daarbij niet alleen om een grote gezamenlijke binnentuin, maar ook om een huiskamer-achtige ontmoetingsruimte in een van de toekomstige wooncomplexen. Hier kunnen bewoners bijvoorbeeld samen biljarten en koffie drinken. Zelfs een gezamenlijke wasserette is mogelijk, aldus Zandstra. „Ik denk dat deze opzet een trend gaat worden.”

Ontwikkelaar Geert Ruiterkamp van Dura Vermeer verwacht hetzelfde: „We hopen dat dit concept goed is voor de interactie tussen bewoners en leidt tot meer onderlinge samenhang.”

Woontoren van 25 verdiepingen
Aanvankelijk zou op deze plek een woontoren worden gebouwd van 80 meter hoog, met 25 verdiepingen. De plannen lagen al klaar, toen zich in 2008 de economische crisis aandiende. De nieuwbouw werd op de lange baan geschoven.

Twaalf jaar later is er een totaal nieuw ontwerp, waarbij is afgestapt van het idee van hoogbouw. De eigenaren hebben samen met architectenbureau LKSVDD een concept ontwikkeld dat meer inspeelt op de sociale woonbehoeftes van deze tijd.

We hopen dat dit concept leidt tot meer onderlinge samenhang

Geert Ruiterkamp, Dura Vermeer
‘Tex Buitengewoon’ heet het project. Tex, simpelweg omdat het lekker bekt. Buitengewoon, omdat het een bijzonder plan is vanwege de aandacht voor de onderlinge band tussen de toekomstige bewoners.

Terrein zo groot als een voetbalveld
Huurders en huiseigenaren, jong en oud, singles en gezinnen of stellen - alles komt straks door elkaar te wonen. Langs de Spelbergsweg, tegenover de voormalige school De Ark, wordt een rijtje grondgebonden koopwoningen gebouwd. Het zijn de enige woningen met een eigen, hoewel kleine tuin.

Aan de overkant, langs de Ledeboerstraat, verrijzen als een ‘stedenbouwkundige wand’ appartementencomplexen naast elkaar die in hoogte variëren. Het hoogste gebouw telt negen woonlagen. Verder omvat het plan onder andere een aantal bebo’s (beneden- en bovenwoningen, voorheen duplexwoningen genoemd). De prijs van de koopwoningen is nog niet vastgesteld, maar Geert Ruiterkamp heeft er vertrouwen in dat Dura Vermeer alle 58 koopwoningen en -appartementen kwijt zal raken.

Waterbergingssysteem
De grote binnentuin moet nog worden uitgewerkt op de tekentafel. Vast staat al wel dat met kratten een waterbergingssysteem wordt aangelegd, om verdroging en de hittestress in een dichtbebouwde stadsomgeving tegen te gaan. Met hetzelfde doel worden ‘groene’ daken aangelegd waar dat mogelijk is.

De bestemmingsprocedure wordt in november in gang gezet. Wellicht kan de bouw dan in januari beginnen.

Bron: TCT
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Ledeboerterrein

Bericht door Twekkelerveld »

Ik vind 8 hoog wel wat matig, maar gelukkig gaat hier eindelijk gebouwd worden.

Afbeelding
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Ledeboerterrein

Bericht door hans »

alweer een blokkendoos....
Boddenkamp
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di nov 03, 2015 10:11 am

Re: Ledeboerterrein

Bericht door Boddenkamp »

hans schreef: zo sep 20, 2020 5:40 pm alweer een blokkendoos....
Is er ook een nieuwbouwproject dat je wel mooi vindt?
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Ledeboerterrein

Bericht door Sunny »

Ik vermoed dat Hans het op mijn huidige locatie fantastisch zal vinden..... (Ameland, vele oude, oude huizen en nieuwbouw in oude stijl).
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Ledeboerterrein

Bericht door hans »

Boddenkamp schreef: zo sep 20, 2020 6:22 pm
hans schreef: zo sep 20, 2020 5:40 pm alweer een blokkendoos....
Is er ook een nieuwbouwproject dat je wel mooi vindt?
zeker.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Ledeboerterrein

Bericht door TA »

Ik moet meer zien van het uiteindelijke ontwerp, maar het lijkt nu inderdaad wel wat fantasieloos. Echter, de huidige situatie is des te erger, dus al met al: prima ontwikkeling.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Ledeboerterrein

Bericht door hans »

Eerder een gemiste kans.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Ledeboerterrein

Bericht door Koos »

Achter de oude V&D is het nu een troosteloos geheel. Ook het kruispunt vlakbij is ingewikkeld. Ik hoop op een integrale aanpak met inderdaad iets moois.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Ledeboerterrein

Bericht door Twekkelerveld »

Sunny schreef: zo sep 20, 2020 7:24 pm Ik vermoed dat Hans het op mijn huidige locatie fantastisch zal vinden..... (Ameland, vele oude, oude huizen en nieuwbouw in oude stijl).
Ben met vakantie op Ameland, of ben je geëmigreerd?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Ledeboerterrein

Bericht door Arie »

TA schreef: ma sep 21, 2020 10:10 am Ik moet meer zien van het uiteindelijke ontwerp, maar het lijkt nu inderdaad wel wat fantasieloos. Echter, de huidige situatie is des te erger, dus al met al: prima ontwikkeling.
Bij mijn bericht van 22-1-2014 al eens opgemerkt dat daar ruimte is voor hoogbouw. zie: viewtopic.php?f=6&t=3591&p=150452&hilit ... at#p150452
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Ledeboerterrein

Bericht door Sunny »

Twekkelerveld schreef: ma sep 21, 2020 12:43 pm
Sunny schreef: zo sep 20, 2020 7:24 pm Ik vermoed dat Hans het op mijn huidige locatie fantastisch zal vinden..... (Ameland, vele oude, oude huizen en nieuwbouw in oude stijl).
Ben met vakantie op Ameland, of ben je geëmigreerd?
Slechts vakantie :D
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Ledeboerterrein

Bericht door Sunny »

TA schreef: ma sep 21, 2020 10:10 am Ik moet meer zien van het uiteindelijke ontwerp, maar het lijkt nu inderdaad wel wat fantasieloos. Echter, de huidige situatie is des te erger, dus al met al: prima ontwikkeling.
Inderdaad. Het kan beter, maar beduidend een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.
Dimitri91
Member
Member
Berichten: 118
Lid geworden op: ma feb 26, 2018 8:13 pm

Re: Ledeboerterrein

Bericht door Dimitri91 »

Ik begreep dat de radar nog steeds veel invloed heeft, maar aangezien de stad op een stuw wal ligt, verschilt het nogal per plek in de stad. Ik begreep ook dat er in het algemeen om de radar wat speelt, niet meer nodig, nieuwe plaats etc.

Dit is precies zo’n plaats in de stad, dat ze goed moeten benutten. Maar mooi dat er wel weer wat speelt om dit gebied.
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Ledeboerterrein

Bericht door Rooy »

Hopelijk komt er iets moois. Ik ben het dit keer met Hans eens, dit is een blokkendoos. :)
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Ledeboerterrein

Bericht door hans »

ik reed zondagmiddag na lange tijd weer eens vanaf de singel oostwaarts de lipperkerkstraat in , het gedeelte tot aan de oostveenweg ,ik was aangenaam verrast door hetgeen daar onlangs is gebouwd ,althans de woningen aan de lipperkerkstraat zelf, het kan dus wel...
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Ledeboerterrein

Bericht door Twekkelerveld »

Sunny schreef: ma sep 21, 2020 1:36 pm
Twekkelerveld schreef: ma sep 21, 2020 12:43 pm
Sunny schreef: zo sep 20, 2020 7:24 pm Ik vermoed dat Hans het op mijn huidige locatie fantastisch zal vinden..... (Ameland, vele oude, oude huizen en nieuwbouw in oude stijl).
Ben met vakantie op Ameland, of ben je geëmigreerd?
Slechts vakantie :D
Gelukkig maar, anders hadden we iemand minder gehad die foto's maakt van de projecten. :)
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Ledeboerterrein

Bericht door Sunny »

Twekkelerveld schreef: ma sep 21, 2020 7:11 pm
Sunny schreef: ma sep 21, 2020 1:36 pm
Twekkelerveld schreef: ma sep 21, 2020 12:43 pm
Ben met vakantie op Ameland, of ben je geëmigreerd?
Slechts vakantie :D
Gelukkig maar, anders hadden we iemand minder gehad die foto's maakt van de projecten. :)
Neuh, dat komt wel goed, die foto's.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Ledeboerterrein

Bericht door Hendrik »

hans schreef: ma sep 21, 2020 6:32 pm ik reed zondagmiddag na lange tijd weer eens vanaf de singel oostwaarts de lipperkerkstraat in , het gedeelte tot aan de oostveenweg ,ik was aangenaam verrast door hetgeen daar onlangs is gebouwd ,althans de woningen aan de lipperkerkstraat zelf, het kan dus wel...
Ben daar vanmiddag ook langs gefietst. Leuke wijk, maar foute voordeuren. Ze hebben daar een Wim Thomassenstraat en een Willem Drachtplein gecreëerd.. Maar wat een hoogteverschillen op zo'n relatief klein gebied, allemaal hellingen en trapjes.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Ledeboerterrein

Bericht door Arie »

Hendrik schreef: di sep 22, 2020 7:38 pm
hans schreef: ma sep 21, 2020 6:32 pm ik reed zondagmiddag na lange tijd weer eens vanaf de singel oostwaarts de lipperkerkstraat in , het gedeelte tot aan de oostveenweg ,ik was aangenaam verrast door hetgeen daar onlangs is gebouwd ,althans de woningen aan de lipperkerkstraat zelf, het kan dus wel...
Ben daar vanmiddag ook langs gefietst. Leuke wijk, maar foute voordeuren. Ze hebben daar een Wim Thomassenstraat en een Willem Drachtplein gecreëerd.. Maar wat een hoogteverschillen op zo'n relatief klein gebied, allemaal hellingen en trapjes.
Hendrik. Heb je misschien ook foto's gemaakt van die straatnaambordjes? Dan kunnen die worden geplaatste in topic Straatnaambordjes, zie: viewtopic.php?f=9&t=27299&p=184170&hili ... es#p184170
De Wim Thomassenstraat en Willem van Dragtplein komen nog niet voor in het straatnamen overzicht van de Gemeente Enschede, zie: https://straatnamen.enschede.nl/straten/
Plaats reactie