Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centrumkwadraat.

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Highlander »

Deurningerstraat/Molenstraat is nog steeds een chaos. En niet iedereen snapt dat auto's niet meer van de Molenstraat de Hengelosestraat op kunnen. Ik zag vorige week zo'n zwaar voertuig van een bouwbedrijf domweg een pylon omver rijden zodat ie er wel door kon over het fietspad.

Vind trouwens wel dat dat nieuwe appartementencomplex t.o. 't Bolke er best mooi uitziet nu die bestrating ervoor zo goed als klaar is. Past goed in de omgeving. Nu nog die onmeunig lilluke jaren vijftig meuk aan de Deurningerstraat en Molenstraat t.o. het Stadskantoor met de grond gelijk maken a.u.b.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Twekkelerveld »

Ik zag van de week nog iemand linksaf slaan de Oldenzaalsestraat op vanaf de Molenstraat. De gemeente maakt er een potje van met al die maffe constructies.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door hans »

Highlander schreef: di jul 19, 2022 11:13 am Vind trouwens wel dat dat nieuwe appartementencomplex t.o. 't Bolke er best mooi uitziet nu die bestrating ervoor zo goed als klaar is. Past goed in de omgeving. Nu nog die onmeunig lilluke jaren vijftig meuk aan de Deurningerstraat en Molenstraat t.o. het Stadskantoor met de grond gelijk maken a.u.b.
wansmaak is helaas ook een soort smaak...
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door enschedeinansichten »

Over smaak valt niet te twisten. Overigens maakt Karwei reclame waarin ze melden dat iedereen smaak heeft. :lol: :lol:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Boriq
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Boriq »

"Oplossing" voor Deurningerstraat/Raiffeissenstraat: verhogingen (ruimte is uit het asfalt gefreest en de bielzen liggen al klaar in de achtergrond) tussen de armen van de ovotonde.
Waterbed-effect zal wel zijn dat men de Kottendijk in steekt om te draaien.

Afbeelding

Afbeelding
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door hans »

lapmiddelen.
al dat geld dat in de vernietiging van bestaande infrastructuur wordt gepompt.
het stemvee moet in zijn vrijheid beperkt worden...
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Twekkelerveld »

Inderdaad bij de Kottendijk draaien. Dat gaat heel mooi.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

De renovatie van de Haaksbergerstraat vind ik trouwens wel gelukt. Hier en ook de Molenstraat is het een hoop gedoe, maar ik zie de winst niet zo tov de oude situatie.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Vincent1971 »

Koos schreef: wo jul 20, 2022 11:19 pm De renovatie van de Haaksbergerstraat vind ik trouwens wel gelukt. Hier en ook de Molenstraat is het een hoop gedoe, maar ik zie de winst niet zo tov de oude situatie.
Vind de renovatie niet goed gelukt in de haaksbergerstraat. Waarom niet?

Snap het nut niet van die verkeerslichten t.o.v. de rotondes.

Vroeger kon je van de Emma straat met de fiets rechtdoor naar het m.s.t. Moet je nu eens proberen
Een goed begin heeft geen einde
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Vincent1971 schreef: ma jul 25, 2022 8:23 am Vind de renovatie niet goed gelukt in de haaksbergerstraat. Waarom niet?

Snap het nut niet van die verkeerslichten t.o.v. de rotondes.
Het grote aantal fietsers icm 2 rotondes zorgden voor opstoppingen.
Vincent1971 schreef: ma jul 25, 2022 8:23 am Vroeger kon je van de Emma straat met de fiets rechtdoor naar het m.s.t. Moet je nu eens proberen
Terecht punt. Oversteken vanuit de Emmastraat is idd niet het beste gelukt en daar gaan best veel fietsers over. Je zult nu idd eerst naar het kruispunt moeten fietsen, oversteken en dan bv naar de MST fietsenstalling. Maar er is veel meer fietsasfalt voor teruggekomen, daar ben ik wel blij mee.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Vincent1971 »

Wel vreemd dat je zegt dat er opstoppingen waren. Zo heb ik dat daar nooit ervaren. Ook automobilisten konden toen vrij vlot doorrijden. Moet zelf ook wel zeggen dat het een vorm van gewenning is. Zie b.v. Do Molenstraat. Een grote verbetering voor de fietsers. Voor de automobilisten die bijvoorbeeld naar het station moeten is het een echt drama.
Een goed begin heeft geen einde
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Vincent1971 schreef: ma jul 25, 2022 10:38 am Ook automobilisten konden toen vrij vlot doorrijden.
Die automobilisten stonden vanaf de zuiderval stil omdat ze de garage niet konden inrijden. Dat was op zaterdag altijd een grote bende. Fietsers hadden daar geen last van.

Wat ik eerder bedoelde maar niet goed heb uitgelegd: Fietsers hebben op een rotonde voorrang, dat zorgde er echter voor, dat de doorstroming voor automobilisten slecht is. Auto's stroomden slecht door voor de grote renovatie. Dat lijkt nu beter te gaan.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

B.
STADSDEEL CENTRUM
Het college van burgemeester en wethouders is voornemens het bestemmingsplan Centrumkwadraat – Brammelerdwarsstraat in voorbereiding te nemen om medewerking te kunnen verlenen aan woningbouw voor de locatie ten noorden van de parkeergarage Stationsplein. Deze bekendmaking heeft uitsluitend een informatief karakter. Omtrent dit voornemen liggen er geen stukken ter inzage. Over het voornemen kan niet worden gecorrespondeerd.
Zodra de herziening van het bestemmingsplan in ontwerp gereed is, zal er gelegenheid worden geboden om hieromtrent een zienswijze naar voren te brengen.

B.1 Voornemen tot voorbereiding bestemmingsplan STADSDEEL CENTRUM
Het college van burgemeester en wethouders is voornemens het bestemmingsplan Centrumkwadraat – Stationsplein 5 in voorbereiding te nemen om medewerking te kunnen verlenen aan een hoogstedelijke centrumlocatie, waarbij het accent ligt op wonen met in de plint ruimte voor commerciële functies. Deze bekendmaking heeft uitsluitend een informatief karakter. Omtrent dit voornemen liggen er geen stukken ter inzage. Over het voornemen kan niet worden gecorrespondeerd.
Zodra de herziening van het bestemmingsplan in ontwerp gereed is, zal er gelegenheid worden geboden om hieromtrent een zienswijze naar voren te brengen.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Twekkelerveld »

Gelukkig moet dit allemaal wat sneller gaan i.v.m. subsidies.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Tja, ik moet het nog zien. De verhuizing van de bieb staat op losse schroeven vanwege gestegen bouwkosten volgens de Tubantia. Ik ben bang dat het niet bij dit project blijft. Ledeboer, Centrumkwadraat en 1e gedeelte Kop van Boulevard lijkt wel door te gaan. Dat is al heel wat.
Boriq
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Boriq »

Koos schreef: do jul 28, 2022 12:29 pm

B.1 Voornemen tot voorbereiding bestemmingsplan STADSDEEL CENTRUM
Het college van burgemeester en wethouders is voornemens het bestemmingsplan Centrumkwadraat – Stationsplein 5 in voorbereiding te nemen om medewerking te kunnen verlenen aan een hoogstedelijke centrumlocatie, waarbij het accent ligt op wonen met in de plint ruimte voor commerciële functies. Deze bekendmaking heeft uitsluitend een informatief karakter. Omtrent dit voornemen liggen er geen stukken ter inzage. Over het voornemen kan niet worden gecorrespondeerd.
Zodra de herziening van het bestemmingsplan in ontwerp gereed is, zal er gelegenheid worden geboden om hieromtrent een zienswijze naar voren te brengen.
Hiervoor is vandaag een exploitatieovereenkomst gesloten met Ten Brinke:
Afbeelding
Samen met projectontwikkelaar Ten Brinke is een exploitatieovereenkomst getekend voor de bouw van een nieuw woongebouw aan het Stationsplein 1a-5. Het woongebouw bestaat uit een gebouw van 6 bouwlagen aan het Stationsplein met daarachter een woontoren van 14 verdiepingen. Het totale plan omvat 159 woningen.
Meer info bij de Gemeente en op LinkedIn:
voor gemeente link zie post hieronder
https://www.linkedin.com/posts/gemeente ... er_desktop
Laatst gewijzigd door Boriq op wo aug 31, 2022 3:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Leuk!

Werkende link:
https://www.enschede.nl/overeenkomst-vo ... s-getekend
De woningen bevinden zich in de middeldure (119) en vrije #huursector (40).
Nog even afwachten wat de huurprijs gaat worden.
Daarnaast komen er gedeelde voorzieningen voor bewoners.
Dat betekent in de praktijk iedere maand een extra verplichte betaling naast je toch al hoge huurprijs voor onzin die je niet of amper gebruikt. Die gedeelde voorzieningen zijn tegenwoordig verdienmodel. Zie ook de Camelot Hogekamp horror op de campus, of het toekomstige Macandra.
De 40 vrijesectorwoningen zijn zogenaamde ‘Friendswoningen’, waarbij 2 personen of stellen samen één woning met 2 slaapkamers kunnen huren.
Een extra vrije slaapkamer voor hobby of een thuiswerkplek zit er dus helaas niet in.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door TA »

Rond de 17/18 verdiepingen. Nice! Mooi gebouw met een mooie uitstraling. Veel beter dan die bakstenen blokkendozen die elders in de stad verrijzen/zijn verrezen. Zou grappig zijn als dit eerder klaar is dan de herontwikkeling van 't Bolke.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

TA schreef: wo aug 31, 2022 3:34 pm Rond de 17/18 verdiepingen. Nice! Mooi gebouw met een mooie uitstraling. Veel beter dan die bakstenen blokkendozen die elders in de stad verrijzen/zijn verrezen. Zou grappig zijn als dit eerder klaar is dan de herontwikkeling van 't Bolke.
Het wordt volgens mij iets minder hoog:
Het woongebouw bestaat uit een gebouw van 6 bouwlagen aan het Stationsplein met daarachter een woontoren van 14 verdiepingen. Het totale plan omvat 159 woningen.
Ik vind het wel opmerkelijk dat niet alleen dit project, maar ook de Kop door Ten Brinke gebouwd wordt. De Kop is niet echt dik verdienen voor dit bouwbedrijf, anders had het er al lang gestaan. Ik krijg het gevoel dat ze op het stationsplein een projectje gegund is, om het allemaal wat vlot te trekken/ te compenseren.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Highlander »

Ook Tubantia bericht erover.

https://www.tubantia.nl/enschede/starts ... ~a1d9e3e7/

Mooi nieuws, komen we dan toch eindelijk af van de Siberië uitstraling van het stationsplein? Pi de Bruijn heb ik wel vertrouwen in op basis van wat hij van Roombeek heeft gemaakt.

Wachten is nu nog op een oplossing voor dat verschrikkelijke jaren 50 (of is het 60) flat t.o. het Stadskantoor en aan de Deurningerstraat. Vraag me af van wie die flats zijn, is dat huur of koop, weet iemand dat? Misschien kunnen ze het laten staan en er een nieuwe facade tegenaan plakken, zou al een hoop schelen.
Plaats reactie