Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centrumkwadraat.

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Centrumkwadraat.

Bericht door Sunny »

Enschede krijgt 3 miljoen voor bouw betaalbare woningen in stationsgebied

ENSCHEDE Het rijk maakt 3 miljoen euro over naar de gemeente Enschede om de bouw van betaalbare woningen te stimuleren in het Centrumkwadraat, ofwel het gebied rond het station.

Teun Staal 10-09-20, 13:47

Het Centrumkwadraat - de nieuwe naam voor de Spoorzone - moet de komende jaren een flinke facelift krijgen. Oude panden worden opgeknapt of maken plaats voor nieuwe, frisse architectuur, waardoor rond het station een aantrekkelijk woon- en werkgebied moet ontstaan.

Huur en koop
De 3 miljoen euro die het ministerie van Binnenlandse Zaken bijdraagt is bedoeld om de bouw van goedkopere (sociale) huur- en koopwoningen mogelijk te maken op het Stationsplein, in de Molenstraat en de Hengelosestraat. Het geld is afkomstig uit een pot van in totaal 331 miljoen euro waarmee het ministerie betaalbare woningbouw in de grotere steden wil aanjagen.

Portemonnee trekken
Voorwaarde voor het overmaken van het rijksgeld is wel dat de gemeente Enschede en de provincie Overijssel zelf ook de portemonnee trekken voor de woningen in het Centrumkwadraat-project. Vanuit het provinciehuis is inmiddels 1 miljoen euro toegezegd. Enschede wil zelf ruim 4 miljoen euro vrijspelen voor de realisatie van de eerste serie nieuwe woningen in de stationsomgeving. Het college moet daarover nog in de slag met de gemeenteraad. Dat gebeurt later dit jaar tijdens het debat over de begroting.

Erkenning
Wethouder Jeroen Diepemaat is blij met de miljoenen uit Den Haag. „Als je het lijstje bekijkt en ziet waar het geld naartoe gaat, dan staan daar vooral de vier grote steden op. Dat we als Enschede 3 miljoen euro ontvangen is toch een mooie erkenning van het rijk voor waar we mee bezig zijn.” In Overijssel kan naast Enschede ook Deventer (ruim 3 miljoen) op Haags geld voor de woningbouwplannen rekenen. De aanvraag van Zwolle is niet gehonoreerd.

Diepemaat verwacht dat de eerste bouwactiviteiten eind volgend jaar concreet zichtbaar worden in zijn stad. „Op het Stationsplein en in de Molenstraat zijn we al met de voorbereidingen bezig. Het project loopt in ieder geval.”

Vele honderden woningen
Binnen het gehele Centrumkwadraat zijn vele honderden nieuwe woningen gepland. Een aantal daarvan (Boddenkamp, Melkhal, Zeggelt) is al klaar of wordt nu gebouwd. Bij het project zijn corporaties en private investeerders betrokken. Ook de stationsentree moet met een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel aan de noordzijde een facelift krijgen, zo is de bedoeling.
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Sunny »

Ik heb maar een nieuw onderwerp gemaakt waar we de nog te realiseren plannen voor het centrumkwadraat onder kunnen plaatsen.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door hans »

nieuwe, frisse architectuur....

zo jammer.
Boddenkamp
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di nov 03, 2015 10:11 am

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Boddenkamp »

Sunny schreef: do sep 10, 2020 6:19 pm De 3 miljoen euro die het ministerie van Binnenlandse Zaken bijdraagt is bedoeld om de bouw van goedkopere (sociale) huur- en koopwoningen mogelijk te maken op het Stationsplein, in de Molenstraat en de Hengelosestraat. Het geld is afkomstig uit een pot van in totaal 331 miljoen euro waarmee het ministerie betaalbare woningbouw in de grotere steden wil aanjagen.

Erkenning
Wethouder Jeroen Diepemaat is blij met de miljoenen uit Den Haag. „Als je het lijstje bekijkt en ziet waar het geld naartoe gaat, dan staan daar vooral de vier grote steden op. Dat we als Enschede 3 miljoen euro ontvangen is toch een mooie erkenning van het rijk voor waar we mee bezig zijn.”
Dit blijft bizar. Ik begrijp dat in de vier grote steden de problematiek het grootst is, maar dat er minder dan 1% naar Enschede gaat kan wat bij betreft niet als een overwinning worden gezien.
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Sunny »

Boddenkamp schreef: do sep 10, 2020 7:10 pm
Sunny schreef: do sep 10, 2020 6:19 pm De 3 miljoen euro die het ministerie van Binnenlandse Zaken bijdraagt is bedoeld om de bouw van goedkopere (sociale) huur- en koopwoningen mogelijk te maken op het Stationsplein, in de Molenstraat en de Hengelosestraat. Het geld is afkomstig uit een pot van in totaal 331 miljoen euro waarmee het ministerie betaalbare woningbouw in de grotere steden wil aanjagen.

Erkenning
Wethouder Jeroen Diepemaat is blij met de miljoenen uit Den Haag. „Als je het lijstje bekijkt en ziet waar het geld naartoe gaat, dan staan daar vooral de vier grote steden op. Dat we als Enschede 3 miljoen euro ontvangen is toch een mooie erkenning van het rijk voor waar we mee bezig zijn.”
Dit blijft bizar. Ik begrijp dat in de vier grote steden de problematiek het grootst is, maar dat er minder dan 1% naar Enschede gaat kan wat bij betreft niet als een overwinning worden gezien.
Van de 52 ingediende plannen hebben er 27 subsidie gekregen aangezien ze aan de gestelde voorwaarden voldoen. Dat dit maar een relatief klein percentage is is toch geen probleem? De nood is het hoogst in de grote steden/westen/randstad. En als dit bedrag er voor kan zorgen dat de plannen überhaupt uitgevoerd worden of er een versnelling aangeven dan zou ik daar tevreden over zijn.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Twekkelerveld »

Maar wat zijn de plannen dan op het Stationsplein? Als ik dat zo lees komen er woningen op het stationsplein. Waar dan?
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Sunny »

Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Sunny »

Twekkelerveld schreef: do sep 10, 2020 7:25 pm Maar wat zijn de plannen dan op het Stationsplein? Als ik dat zo lees komen er woningen op het stationsplein. Waar dan?
Breder zien. De Molenstraat dus.
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Sunny »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Sunny »

Die oude woningen aan de Molenstraat zijn mooi, maar ik denk wel dat die dan ook gesloopt worden.
Het vieze studentenflat en de sexblokkendoos mogen wat mij betreft zo snel mogelijk tegen de vlakte.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Twekkelerveld »

Ok, dat gebouw op het stationsplein met dat Enschede Stad logo wordt dus gesloopt. Duidelijk.
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Sunny »

Laten we ons nog niet rijk rekenen...
Maar zo langzamerhand veranderd er van alles.
Boddenkamp
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di nov 03, 2015 10:11 am

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Boddenkamp »

Sunny schreef: do sep 10, 2020 6:19 pm
Van de 52 ingediende plannen hebben er 27 subsidie gekregen aangezien ze aan de gestelde voorwaarden voldoen. Dat dit maar een relatief klein percentage is is toch geen probleem? De nood is het hoogst in de grote steden/westen/randstad. En als dit bedrag er voor kan zorgen dat de plannen überhaupt uitgevoerd worden of er een versnelling aangeven dan zou ik daar tevreden over zijn.
Dit is echt zo'n typische Twentse reactie. "oké, we hebben niet gehad wat we hadden kunnen hebben, maar we hebben iets. Dat is toch ook mooi!?"

Maar waarom zouden we tevreden zijn met 0,9%?Kennelijk ontvangen 27 gemeenten een bedrag van totaal 331M. 331 / 27 = 12, 25M. Als je dan kijkt naar inwoneraantal is Enschede de 12e stad van Nederland. Dus met 3M komen we er wel heel bekaaid vanaf.

Ik had op meer lef gehoopt. Nu thuiswerken steeds normaler is, kan wonen in Enschede (centrum kwadraat) en (2 dagen per week) werken in Amsterdam/randstad juist een oplossing zijn voor de problematiek daar.
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Sunny »

Boddenkamp schreef: do sep 10, 2020 8:27 pm
Sunny schreef: do sep 10, 2020 6:19 pm
Van de 52 ingediende plannen hebben er 27 subsidie gekregen aangezien ze aan de gestelde voorwaarden voldoen. Dat dit maar een relatief klein percentage is is toch geen probleem? De nood is het hoogst in de grote steden/westen/randstad. En als dit bedrag er voor kan zorgen dat de plannen überhaupt uitgevoerd worden of er een versnelling aangeven dan zou ik daar tevreden over zijn.
Dit is echt zo'n typische Twentse reactie. "oké, we hebben niet gehad wat we hadden kunnen hebben, maar we hebben iets. Dat is toch ook mooi!?"

Maar waarom zouden we tevreden zijn met 0,9%?Kennelijk ontvangen 27 gemeenten een bedrag van totaal 331M. 331 / 27 = 12, 25M. Als je dan kijkt naar inwoneraantal is Enschede de 12e stad van Nederland. Dus met 3M komen we er wel heel bekaaid vanaf.

Ik had op meer lef gehoopt. Nu thuiswerken steeds normaler is, kan wonen in Enschede (centrum kwadraat) en (2 dagen per week) werken in Amsterdam/randstad juist een oplossing zijn voor de problematiek daar.
Omdat we misschien niet meer nodig hebben.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door TA »

Sunny schreef: do sep 10, 2020 7:36 pm Die oude woningen aan de Molenstraat zijn mooi, maar ik denk wel dat die dan ook gesloopt worden.
Het vieze studentenflat en de sexblokkendoos mogen wat mij betreft zo snel mogelijk tegen de vlakte.
Die sexblokkendoos was anders wel een geniaal studentenhuis. Goede herinneringen aan!
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Sunny »

TA schreef: do sep 10, 2020 10:34 pm
Sunny schreef: do sep 10, 2020 7:36 pm Die oude woningen aan de Molenstraat zijn mooi, maar ik denk wel dat die dan ook gesloopt worden.
Het vieze studentenflat en de sexblokkendoos mogen wat mij betreft zo snel mogelijk tegen de vlakte.
Die sexblokkendoos was anders wel een geniaal studentenhuis. Goede herinneringen aan!
:lol: :lol: :lol:
Dat geloof ik direct ja....
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Boddenkamp schreef: do sep 10, 2020 7:10 pm Dit blijft bizar. Ik begrijp dat in de vier grote steden de problematiek het grootst is, maar dat er minder dan 1% naar Enschede gaat kan wat bij betreft niet als een overwinning worden gezien.
Ook al kom ik niet uit deze regio, ben ik wel groot voorstander van het investeren buiten de Randstad. Dat is vaak ook veel goedkoper!

Wel is het zo dat Enschede veel minder hard groeit dan landelijk leert de geschiedenis ons. Ik heb rapporten gelezen dat er 400.000 huishoudens bij komen in de Randstad en welgeteld 0 in Twente! In Twente verhuizen hoogstens een paar mensen van omliggende dorpen naar Enschede.

Ook is de kleine groei van Enschede onder te verdelen in 3 factoren:
-positief buitenlandsmigratiecijfer(Er komen dus veel mensen vanuit het buitenland)
-laag geboortecijfer
-binnenlandsmigratiecijfer laat zien dat veel mensen Enschede verlaten naar andere Nederlandse gemeenten.

De cijfers laten gewoon iets anders zien dan de marketingmachine van de gemeente Enschede doet voorkomen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Arie »

De beoogde nieuwe stationsentree, onderdeel Centrumkwadraat © gemeente Enschede. zie: https://www.tubantia.nl/enschede-e-o/en ... ~a409aaac/
Bijlagen
De beoogde nieuwe stationsentree, onderdeel Centrumkwadraat © gemeente Enschede.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door hans »

Waar is de fietsenstalling gebleven ?
Laatst gewijzigd door hans op vr sep 11, 2020 1:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Arie »

hans schreef: vr sep 11, 2020 11:47 am Wasr is de fietsenstalling gebleven ?
Ja, die mis ik ook op deze afbeelding. Misschien gaat die dan weer verwijnen?
Plaats reactie