Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centrumkwadraat.

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door enschedeinansichten »

Op de kruising, Haaksbergerstraat- Ripperdastraat kun je alleen nog rechtdoor naar de parkeergarage. De afslag naar het ziekenhuis is nu dicht. Op de Ripperdastraat vanaf het Saxion in de file.
Ik moest naar de Varvikweg. Via de Haaksbergerstraat op de rotonde kun je alleen nog links af naar de Singel. Alle zijwegen zijn vervallen. Op de singel vanaf de Rabobank tot de Kuipersdijk in de file. Ik denk dat er weer veel stagiaires aan werk zijn geweest. Wat een puinzooi.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door hans »

geen wonder dat onno vlucht...
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Twekkelerveld »

Ja, maar iedereen moet ook wel op de fiets gaan...
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door enschedeinansichten »

Als je de rust neemt of krijg om de dingen van een afstand te bekijken kijk je er heel anders tegen aan.

afstand.JPG
afstand.JPG (17.16 KiB) 4233 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door TA »

enschedeinansichten schreef: ma mei 24, 2021 6:39 pm Op de kruising, Haaksbergerstraat- Ripperdastraat kun je alleen nog rechtdoor naar de parkeergarage. De afslag naar het ziekenhuis is nu dicht. Op de Ripperdastraat vanaf het Saxion in de file.
Ik moest naar de Varvikweg. Via de Haaksbergerstraat op de rotonde kun je alleen nog links af naar de Singel. Alle zijwegen zijn vervallen. Op de singel vanaf de Rabobank tot de Kuipersdijk in de file. Ik denk dat er weer veel stagiaires aan werk zijn geweest. Wat een puinzooi.
Het infrastructuurteam van de Gemeente Enschede is echt een kneuzenkorps. Ongekend wat een puinbende zij er van maken. En het gaat maar door. Wat een idioten, echt.
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Sunny »

Het Pakhuiskwartier rondom het station in Enschede moet bruisend stadshart voor jongeren en studenten zijn

ENSCHEDE - Rondom het station wordt de komende jaren gewerkt aan een gebied waar wonen, winkelen en werken centraal staan. Als eerste van het plan Centrumkwadraat gaat het deel dat Pakhuiskwartier is gedoopt in ontwikkeling. Woningen voor jongeren en studenten moeten eind 2022 verrijzen aan de Molenstraat.

„Wij willen nu een start maken met de eerste fase van Centrumkwadraat en de deelprojecten daarbinnen. Dat doen we om te kunnen voldoen aan de subsidievoorwaarden die door het Rijk aan de subsidie van Woningbouwimpuls zijn gesteld”, zegt wethouder Jeroen Diepemaat.

350 woningen
In het gebied tussen de spoorlijn en de vernieuwde Molenstraat is ruimte voor de bouw van een, zoals Diepemaat omschrijft, ‘hoogstedelijk woon- en werkmilieu’. „Daar kunnen circa 350 woningen worden gebouwd.” Pakhuiskwartier heet het deel van de Molenstraat tussen de Oldenzaalsestraat en Wenninkgaarde waar nu nog het appartementengebouw van de Stichting Jongeren Huisvesting Twente staat.

„Samen met de SJHT wordt een plan gemaakt om de bestaande studentenhuisvesting te vernieuwen. Het bestaande gebouw wordt gesloopt en de SJHT gaat twee gebouwen bouwen voor studenten- en jongerenhuisvesting”, zegt Diepemaat. Deze gebouwen komen aan de zijde van de Oldenzaalsestraat en naast de Noordmolen, op de hoek Molenstraat en Wenninkgaarde. Naast deze sociale woningbouw zal er in dit deelgebied een mix van huur- en koopwoningen gebouwd worden.

Op de hoek Molenstraat/Korte Hengelosestraat is het de ambitie om een samengesteld blok met woon- en werkfuncties en gebouwde parkeervoorzieningen te bouwen. Ook hier zal een mix van doelgroepen komen, deels huur en deels koop. „We hopen voor de zomer duidelijk te hebben hoe dat z’n beslag gaat krijgen.”

Cultuurhistorische waarde
Rondom de voormalige brandweerkazerne op de hoek Hengelosestraat komt een mix van woon- en werkfuncties passend bij verschillende doelgroepen. Hierbij wordt rekening gehouden met de waardevolle cultuurhistorie van de brandweerkazerne. „Dat hebben we voor het hele plan nu al aan de voorkant geregeld”, verzekert de wethouder. „Behoud van de cultuurhistorische waarde moet leidend zijn.”

3 miljoen subsidie
Het Rijk heeft in het kader van de Woningbouwimpuls de gemeente Enschede een subsidie van 3 miljoen euro toegekend voor de eerste fase. Dat draagt bij aan de versnellingsopgave voor woningbouw en geeft daarbij specifieke aandacht aan de bouw van betaalbare woningen, zodat het woningaanbod voor starters en mensen met een laag of middeninkomen vergroot wordt.

In de eerste fase zal er veel in de openbare ruimte veranderen in het gebied, verzekert Diepemaat. „Het Stationsplein en omgeving wordt de ontvangstruimte van de stad. Uitgangspunt is een groen en aantrekkelijk plein met hoogwaardige architectuur aan de randen. Die werkzaamheden zijn nu al in volle gang aan de Molenstraat.”

Stationsomgeving verandert
Bij het project zijn corporaties en private investeerders betrokken. Ook de stationsentree moet met een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel aan de noordzijde een facelift krijgen. Met een goede verbinding naar de binnenstad wordt het station en Stationsplein weer onderdeel van het centrum.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Twekkelerveld »

Ik ben benieuwd naar de ontwerpen en hoe snel het allemaal uitgevoerd gaat worden.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door hans »

bruisend stadshart hoogstedelijk woon- en werkmilieu Behoud van de cultuurhistorische waarde moet leidend zijn hoogwaardige architectuur aan de randen

bla bla bla....
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Sunny »

Op de hoek Molenstraat/Korte Hengelosestraat is het de ambitie om een samengesteld blok met woon- en werkfuncties en gebouwde parkeervoorzieningen te bouwen. Ook hier zal een mix van doelgroepen komen, deels huur en deels koop. „We hopen voor de zomer duidelijk te hebben hoe dat z’n beslag gaat krijgen.”

Dat is dan op de hoek naast het Bolke, lijkt me.

En, de vieze, smerige, uitermate treurige stinkflat aan de Molenstraat word met de grond gelijk gemaakt!!!!!!
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Sunny »

Twekkelerveld schreef: wo mei 26, 2021 6:34 pm Ik ben benieuwd naar de ontwerpen en hoe snel het allemaal uitgevoerd gaat worden.
Waarschijnlijk de zo door velen op dit forum zeer geliefde blokkendozen.... :D
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door hans »

wel eens in die flat geweest ?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door enschedeinansichten »

centrumkwadraat 2021.JPG
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door hans »

luchtfietserij...
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Nu ik hoor dat het SJHT erbij betrokken is, verandert dat de zaak. Met corporaties kunnen gemeentes veel beter afspraken dan met marktpartijen.

Als ik het goed begrijp gaat SJHT dus 2 gebouwen neerzetten. Eentje op het parkeerterrein bij de Polaroid en de ander aan de Molenstraat. Die 2 gebouwen kunnen we dus best snel verwachten. De sloopvergunning van de gele flat is volgens mij al rond. De rest van het plan zal wel tig jaar gaan duren.
hans schreef: wo mei 26, 2021 10:43 pm wel eens in die flat geweest ?
Ja. Aan de noordzijde wat donker. Lage plafonds dacht ik. Niet echt iets bijzonders. Wel aardige bewoners.
hans schreef: do mei 27, 2021 12:04 am luchtfietserij...
Daar heb je wel een punt. Je had al eerder gezegd dat die ondertunneling bij het spoor qua bouwkosten volstrekt onbetaalbaar is.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door TA »

Mijn oude studentenhuisje gaat tegen de vlakte... :cry:
Ach, het zag er ook niet meer uit. Wel mooie tijden beleefd!
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Twekkelerveld »

@Koos. Niet op het parkeerterrein bij de Polaroid. Hoek Molenstraat met de Oldensaalsestraat. Dus naast het oude gebouw.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Highlander »

hans schreef: do mei 27, 2021 12:04 am luchtfietserij...
Die tunnel gaat er nooit komen natuurlijk maar vergroening van het stationsplein wel, mag ik hopen!
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door enschedeinansichten »

Kruispunt Raiffeisenstraat Hengelosestraat wordt afgesloten voor auto's zodat er geen doorgang meer is tussen de Oldenzaalsestraat en de Hengelosestraat bij de Raiffeisenstraat. (ten hoogte van het belastingkantoor).

molenstraat-2.jpg
molenstraat-2.jpg (204.13 KiB) 3860 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Acidor »

Hoe moet ik dit plaatje zien? welke kant kijk ik op ?
Ooh noh
Bensel
Member
Member
Berichten: 33
Lid geworden op: wo okt 02, 2013 10:31 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Bensel »

Hier wat meer info over deze wijziging: https://indebuurt.nl/enschede/nieuws/ve ... tie-recent

Ik denk dat je op bovenstaand plaatje rechts de raffeisenstraat hebt vanaf de hengelosestraat. Je kijkt naar het oosten
https://www.google.nl/maps/@52.2235245, ... 312!8i6656
Plaats reactie