Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centrumkwadraat.

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Sunny »

Arie schreef: vr sep 11, 2020 11:55 am
hans schreef: vr sep 11, 2020 11:47 am Wasr is de fietsenstalling gebleven ?
Ja, die mis ik ook op deze afbeelding. Misschien gaat die dan weer verwijnen?
Fietsenkelder?
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door hans »

Die is vol...
Dimitri91
Member
Member
Berichten: 118
Lid geworden op: ma feb 26, 2018 8:13 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Dimitri91 »

Inderdaad vreemd dat het er niet opstaat, voor iets wat recent is gebouwd. Wellicht verplaatst of wordt het inderdaad een kelder?
Dimitri91
Member
Member
Berichten: 118
Lid geworden op: ma feb 26, 2018 8:13 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Dimitri91 »

Sunny schreef: do sep 10, 2020 7:33 pm
Twekkelerveld schreef: do sep 10, 2020 7:25 pm Maar wat zijn de plannen dan op het Stationsplein? Als ik dat zo lees komen er woningen op het stationsplein. Waar dan?
Breder zien. De Molenstraat dus.
Ja, maar ze zeggen ook specifiek stationsplein. Dus; zowel Molenstraat als stationsplein. En gezien de afbeeldingen lijkt mij inderdaad, dat het stationsplein een facelift krijgt.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Highlander »

Sunny schreef: do sep 10, 2020 7:36 pm Die oude woningen aan de Molenstraat zijn mooi, maar ik denk wel dat die dan ook gesloopt worden.
Zijn gemeentelijke monumenten. Die blijven dus staan. De voorkant in ieder geval.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Highlander »

Koos schreef: vr sep 11, 2020 10:53 am
Ook al kom ik niet uit deze regio, ben ik wel groot voorstander van het investeren buiten de Randstad. Dat is vaak ook veel goedkoper!

Wel is het zo dat Enschede veel minder hard groeit dan landelijk leert de geschiedenis ons. Ik heb rapporten gelezen dat er 400.000 huishoudens bij komen in de Randstad en welgeteld 0 in Twente! In Twente verhuizen hoogstens een paar mensen van omliggende dorpen naar Enschede.

Ook is de kleine groei van Enschede onder te verdelen in 3 factoren:
-positief buitenlandsmigratiecijfer(Er komen dus veel mensen vanuit het buitenland)
-laag geboortecijfer
-binnenlandsmigratiecijfer laat zien dat veel mensen Enschede verlaten naar andere Nederlandse gemeenten.

De cijfers laten gewoon iets anders zien dan de marketingmachine van de gemeente Enschede doet voorkomen.
Er is overal in Nederland een enorm tekort aan (betaalbare) woningen. Omdat na de financiële crisis van 2008 jarenlang niets gebouwd is en woningbouwverenigingen veel huurwoningen verkocht hebben. Natuurlijk is het probleem in de Randstad groter, maar het is duidelijk dat er een inhaalslag gemaakt moet worden, niet alleen in de Randstad maar overal. Kijk maar eens hoeveel reacties er zijn op 1 woning op een willekeurige Enschedese woningbouwvereniging: in de sociale huur is 200 reacties op 1 woning geen uitzondering. Vooral voor jongeren die het ouderlijk huis uit willen is het bijna niet te doen.

Dat mensen wegtrekken is een ander probleem: studenten vertrekken na hun studie, niet omdat ze Enschede geen leuke stad vinden, maar omdat je hier niet echt veel van die glamour-banen hebt waar hoog opgeleide jongeren voor gaan. Helaas heeft de gemeente daar nauwelijks invloed op. Onze landelijke overheid wel, maar in Den Haag denken ze nog steeds dat de Randstad het centrum van Europa is en dat 200 kilometer enorm ver is. Dat is pas dorps denken, wat mij betreft..
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door TA »

En toch zien jongeren volgens laatste onderzoek van de Young Twente Board mogelijkheden genoeg om een leven lang carrière te maken in Twente. Misschien ook gewoon een kwestie van tijd voordat de Randstad onbewoonbaar wordt. Enschede is dan natuurlijk niet zo dichtbij als bijvoorbeeld Apeldoorn, maar wellicht is het een golf effect die ons uiteindelijk bereikt.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door hans »

Voor die golf komt , blazen we de bruggen over de ijssel op.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Highlander »

TA schreef: wo sep 16, 2020 10:16 am En toch zien jongeren volgens laatste onderzoek van de Young Twente Board mogelijkheden genoeg om een leven lang carrière te maken in Twente. Misschien ook gewoon een kwestie van tijd voordat de Randstad onbewoonbaar wordt. Enschede is dan natuurlijk niet zo dichtbij als bijvoorbeeld Apeldoorn, maar wellicht is het een golf effect die ons uiteindelijk bereikt.
Corona heeft wel aangetoond dat thuis werken in de meeste gevallen geen probleem is.

Misschien moet Enschede helemaal niet kijken naar de Randstad. Duitse achterland heeft net zoveel inwoners en het is makkelijk studeren hier voor ze aan de UT. Komt bij dat Duitsers geen vooroordelen hebben over Enschede, die zien heel Nederland als 1 grote stad wat het eigenlijk ook is (Holland ist die geilste Stadt der Welt zeggen ze daar).
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Acidor »

hans schreef: wo sep 16, 2020 2:16 pm Voor die golf komt , blazen we de bruggen over de ijssel op.
Precies. Die leu oet westen wilt wie hier nie hebben
Ooh noh
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Het lage gedeelte zal op korte termijn gesloopt worden, het hoge gedeelte is nog gewoon in gebruik. Van deze sloop zal niemand wakker liggen.

Afbeelding

Afbeelding
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Twekkelerveld »

Dat zal een beste asbestbak zijn, maar ik ben blij dat dat pand tegen de vlakte gaat.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door hans »

afhankelijk van wat er voor in de plaats komt,in enschede kan het vaak nog veel slechter...
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Twekkelerveld »

Nou, ik denk dat dit gebied wel heel mooi wordt. Alleen smaken verschillen natuurlijk. Ik hoop alleen niet dat dit stuk weer een paar jaar braak blijft liggen.
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Acidor »

Ik ben niet zo van de sloop, maar dat gele pand mag wel gesloopt worden. Jemig wat ziet dat er uit zeg.
Ooh noh
Robertus69
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: zo feb 02, 2020 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Robertus69 »

Dimitri91 schreef: vr sep 11, 2020 2:21 pm
Sunny schreef: do sep 10, 2020 7:33 pm
Twekkelerveld schreef: do sep 10, 2020 7:25 pm Maar wat zijn de plannen dan op het Stationsplein? Als ik dat zo lees komen er woningen op het stationsplein. Waar dan?
Breder zien. De Molenstraat dus.
Ja, maar ze zeggen ook specifiek stationsplein. Dus; zowel Molenstraat als stationsplein. En gezien de afbeeldingen lijkt mij inderdaad, dat het stationsplein een facelift krijgt.
Op de plek van de huidige ABN-Amro en het voormalige pand van Enschede promotie dus...
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4795
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Veteraan »

hans schreef: wo sep 16, 2020 9:01 pm afhankelijk van wat er voor in de plaats komt,in enschede kan het vaak nog veel slechter...
Niet overdrijven, Hans. :) Ik ben ook voor behoud van mooie panden. Maar dit heeft niks met 'mooi' te maken. Het is uitgeleefd en lelijk. Zelfs het lelijkste nieuw te bouwen pand kan niet lelijker zijn dan dit. :(
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Hendrik »

Bij al het geschrijf over mooi en lelijk zou je over het hoofd zien dat één klein pareltje vergeten dreigt te worden. Ingeklemd tussen 2 oerlelijke panden staat dit "dropje" mooi te zijn. Met een beetje goeie aandacht kan dit behouden blijven. Desnoods alleen de voorgevel. Ik denk dat het dateert van midden jaren 20. Dus bijna 100 jaar oud. Op het eerste gezicht zie je het er niet aan af. Maar het is behoorlijk gaaf.
Wat sas as dós was kaans.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Hendrik »

lukt me niet om foto bij te voegen.
Wat sas as dós was kaans.
Robertus69
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: zo feb 02, 2020 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Robertus69 »

Hendrik schreef: do sep 17, 2020 4:15 pm Bij al het geschrijf over mooi en lelijk zou je over het hoofd zien dat één klein pareltje vergeten dreigt te worden. Ingeklemd tussen 2 oerlelijke panden staat dit "dropje" mooi te zijn. Met een beetje goeie aandacht kan dit behouden blijven. Desnoods alleen de voorgevel. Ik denk dat het dateert van midden jaren 20. Dus bijna 100 jaar oud. Op het eerste gezicht zie je het er niet aan af. Maar het is behoorlijk gaaf.
Gemeentelijke monumentenlijst:
Molenstraat 30-36
HERENHUIZEN, markant gelegen aan de Molenstraat. Het complex van vier herenhuizen is in 1905 opgetrokken door de aannemer de heer F.M. Oude Groeninger (Enschede), ter plaatse van een voormalige melkfabriek.

https://www.instantstreetview.com/@52.2 ... .51p,2.14z
Laatst gewijzigd door Robertus69 op do sep 17, 2020 4:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie