Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

ode aan de mislukte gebouwen...

Informatie en vorderingen.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: ode aan de mislukte gebouwen...

Bericht door Hendrik »

hans schreef: za dec 31, 2022 3:37 pm dat gak gebouw is pas echt mislukt , laat ze dat maar slopen.
Ja Hans, ik ben het vaak met jou oneens maar in dit geval niet. Wat Lelijk!, en dan te bedenken dat die plek was gereserveerd voor het ITC gebouw wat nu aan de Hengelosestraat staat. Maar omdat het allemaal te lang duurde en de gemeente haast had om die plek in te vullen kwam dit er te staan. gemiste kans.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: ode aan de mislukte gebouwen...

Bericht door Daniela »

Arie schreef: di jul 14, 2020 2:14 pm
Sunny schreef: di jul 14, 2020 2:01 pm Ik heb geen idee wat er vroeger stond want daar ben ik te jong voor. Maar bij ons in de familie werd dit de Enschedese gevangenis genoemd ivm de vele kleine ramen.

Die kleur groen van de kozijnen vind ik wel typisch voor het begin van de jaren negentig. Mintgroen, super mooi 😁
Daar stonden dus deze villa's aan toen nog Haaksbergerstrtaat 60-68 tegenover het oude politiebureau dat ook is gesloopt.
:o is dit echt Enschede??
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: ode aan de mislukte gebouwen...

Bericht door Daniela »

Arie schreef: za dec 31, 2022 3:33 pm Vele vinden dat het ING gebouw (vroeger NMB bank) aan de Boulevard 1945 hoek Nijverheidstraat (vroeger Haaksbergerstraat) zou moeten worden gesloopt. Het naast gelegen SLO gebouw is inmiddels gesloopt.
Boulevard 1945-1 vanaf Beltstraat zicht op NMB bank Nijverheidstraat vroeger Haaksbergerstraat feb. 1981.jpgBoulevard 1945-1 ING BANK (2).JPGBoulevard 1945-1 ING bank.jpgBoulevard 1945-1 INGbank uitrit parkeergarage.jpgBoulevard 1945-1 De Kop rechts ING bank.jpg
:? :( Zo’n lelijk stuk Enschede dit
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: ode aan de mislukte gebouwen...

Bericht door Daniela »

hans schreef: za dec 31, 2022 3:37 pm dat gak gebouw is pas echt mislukt , laat ze dat maar slopen.
:hard1: Weg ermee idd
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: ode aan de mislukte gebouwen...

Bericht door Arie »

Daniela schreef: za dec 31, 2022 5:49 pm
Arie schreef: di jul 14, 2020 2:14 pm
Sunny schreef: di jul 14, 2020 2:01 pm Ik heb geen idee wat er vroeger stond want daar ben ik te jong voor. Maar bij ons in de familie werd dit de Enschedese gevangenis genoemd ivm de vele kleine ramen.

Die kleur groen van de kozijnen vind ik wel typisch voor het begin van de jaren negentig. Mintgroen, super mooi 😁
Daar stonden dus deze villa's aan toen nog Haaksbergerstrtaat 60-68 tegenover het oude politiebureau dat ook is gesloopt.
:o is dit echt Enschede??
Ja op onderstaande foto's zijn de villa's nog te zien tegenover de NMB later ING bank.
Boulevard 1945-1  Hoek Haaksbergerstraat  Nijverheidstraat, bouw NMB bankgebouw. sept. 1980.jpg
Haaksbergerstraat 60-66 Links de villa's vanaf de hoek Ripperdastraat en linksmidden het politiebureau. in het midden is nog een klein deel over van textielfabriek Nijverheid. Rechts NMB bank 1986.jpg
Haaksbergerstraat 60-66 Links de villa's vanaf de hoek Ripperdastraat en linksmidden het politiebureau. in het midden is nog een klein deel over van textielfabriek Nijverheid. Rechts NMB bank 1986.jpg (167.92 KiB) 2067 keer bekeken
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: ode aan de mislukte gebouwen...

Bericht door Daniela »

Arie schreef: za dec 31, 2022 6:18 pm
Daniela schreef: za dec 31, 2022 5:49 pm
Arie schreef: di jul 14, 2020 2:14 pm

Daar stonden dus deze villa's aan toen nog Haaksbergerstrtaat 60-68 tegenover het oude politiebureau dat ook is gesloopt.
:o is dit echt Enschede??
Ja op onderstaande foto's zijn de villa's nog te zien tegenover de NMB later ING bank.
Boulevard 1945-1 Hoek Haaksbergerstraat Nijverheidstraat, bouw NMB bankgebouw. sept. 1980.jpgHaaksbergerstraat 60-66 Links de villa's vanaf de hoek Ripperdastraat en linksmidden het politiebureau. in het midden is nog een klein deel over van textielfabriek Nijverheid. Rechts NMB bank 1986.jpg
Eeuwig zonde :(
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: ode aan de mislukte gebouwen...

Bericht door Highlander »

Het lelijkste stukje binnensingelgebied is wat mij betreft dat hele stuk Haaksbergerstraat van (en inclusief) het Dish hotel tot de rotonde. Door elk gebouw daar moet zsm de sloopkogel. En mooie hoogbouw met veel groen daarvoor in de plaats aub.

Trouwens dat (verschrikkelijke) ING kantoor ziet er een stukje minder verschrikkelijk uit nu de SLO tegen de vlakte is. Het heeft toch wel wat, zo'n lege ruimte middenin de stad. Mag wat mij betreft een (tijdelijk) park van gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: ode aan de mislukte gebouwen...

Bericht door Daniela »

Highlander schreef: wo jan 11, 2023 2:01 pm Het lelijkste stukje binnensingelgebied is wat mij betreft dat hele stuk Haaksbergerstraat van (en inclusief) het Dish hotel tot de rotonde. Door elk gebouw daar moet zsm de sloopkogel. En mooie hoogbouw met veel groen daarvoor in de plaats aub.

Trouwens dat (verschrikkelijke) ING kantoor ziet er een stukje minder verschrikkelijk uit nu de SLO tegen de vlakte is. Het heeft toch wel wat, zo'n lege ruimte middenin de stad. Mag wat mij betreft een (tijdelijk) park van gemaakt worden.
De hele Haaksbergenstraat ongeveer is vreselijk, behalve Janninkscomplex en wat mooie oude 1900 huizen (zoals die naast de Aldi en waar die makelaar Esther zat
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: ode aan de mislukte gebouwen...

Bericht door Arie »

Het GAK gebouw op het kruispunt Haaksbergerstraat en Ripperdastraat is al eens genoemd als mislukt gebouw, maar ik vind het huidig kruispunt Haaksbergerstraat, Ripperdastraat en Boulevard ook niks. Wat mij betreft had die rotonde, die daar eerst was, wel mogen blijven. zie ook krantenbericht Tubantia 18-12-2020 op: https://www.tubantia.nl/enschede/waar-e ... ~a6894b15/
Haaksbergerstraat kruispunt Ripperdastraat 2020.jpg
Haaksbergerstraat 70 rotonde Ripperdastraat Boulevard.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: ode aan de mislukte gebouwen...

Bericht door Arie »

ter vergelijking nog even hoe het kruispunt Haaksbergerstraat, Ripperdastraat en C.F. Klaarstraat (later Boulevard 1945) er vroeger uitzag.
Haaksbergerstraat 70 hoek Ripperdastraat kruispunt.jpg
Haaksbergerstraat 72 Hoek Ripperdastraat  sigarettenwinkel.jpg
Haaksbergerstraat 60-68 villa's. hoek Ripperdastraat gezien vanuit Dish Hotel . nov. 1979.jpg
Haaksbergerstraat 60-68 villa's. hoek Ripperdastraat gezien vanuit Dish Hotel . nov. 1979.jpg (193.24 KiB) 953 keer bekeken
Haaksbergerstraat 72-74 Kruispunt -C.F. Klaarstraat-Ripperdastraat, met links het studentenflat van het I.T.C. in aanbouw. nov. 1971.jpg
ripperdastraat 1 hoek haaksbergerstraat en toenmalige CF Klaarstraat (nu Boulevard).jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: ode aan de mislukte gebouwen...

Bericht door Arie »

Henry heeft bij elke tegel op De Stadshaard een verhaal: ‘Die auto? Dat heeft alles te maken met de Miro-rellen’
Deurningerstraat 208 Henry Workel bij Stadshaard met tegels 2014.jpg
Henry Workel wil een QR-code op De Stadshaard. Als je die scant lees je alles over de verschillende tegels. © Cees Elzenga

Tussen de kenmerkende blauw-witte tegels op de Stadshaard in Roombeek ontbreekt één afbeelding, vindt Enschedeër Henry Workel. Eentje met een QR-code. Als je die scant, lees je het verhaal bij de andere afbeeldingen. Over waarom er een beugel Grolsch op de kop stond en een slee van een auto ook bij Enschede hoort.

Corine Engelbarts 22-03-24,
Typisch Enschede: een molen, het stadhuis, de watertoren aan Hoog en Droog, een astronaut. Huh, een astronaut? „We betekenen heel veel in de lucht- en ruimtevaart. We hebben wifi en sms uitgevonden.” Aan het woord is Henry Workel, een 67-jarige oud-politieman uit Enschede. Hij wil de verhalen vertellen van de afbeeldingen op de Stadshaard.

Beatrix tussen wietblaadjes
De afbeeldingen staan in Delfts blauw op 1300 tegels van 1 bij 1 meter op de Stadshaard. Het in het oog springende gebouw aan de Deurningerstraat werd ooit verkozen tot lelijkste gebouw van Nederland en geregeld aangezien voor een moskee. Maar het is een energiecentrale voor stadswarmte. Gebouwd in 2005, in 2010 aangekleed met de opvallende tegels.

Rechts onderaan. Beatrix op de fiets door een oer-Hollands landschap, maar euh… op de voorgrond wietblaadjes. „Een grapje van de kunstenaar”, aldus Workel, die geregeld contact heeft met de kunstenaar Hugo Kaagman, de man die de Stadshaard aankleedde.

Mooi verhaal
Over elke tegel kan Workel wat vertellen, soms geeft hij er een eigen draai aan. „Die auto? Dat heeft alles te maken met de Miro-rellen. Daar ben ik bij geweest.” Of de kunstenaar ook echt aan die rellen in 1996 refereert, blijft in het midden. „Maar het is wel een mooi verhaal.”

Mooie verhalen zijn er genoeg te vertellen over de afbeeldingen op de Stadshaard. „Zie je die beugelfles? Bouwvakkers hadden hem er op de kop aangezet. Een stagiaire van Kaagman woonde aan de overkant en zag dat. Het bleek een protest: bij het bereiken van het hoogste punt hadden ze geen pannenbier gehad.” De beugel is omgekeerd. Of ze dat alsnog een kist bier heeft opgeleverd, vertelt het verhaal niet.

Tegel met QR-code
Workel wil het verhaal achter de tegels breed onder de aandacht brengen. Hij ziet een mogelijkheid in een tegel met een QR-code. „Die met de bliksemschicht daar linksonder kan wel weg. Wat die met Enschede te maken heeft? Ja, het dondert hier ook weleens”, merkt Workel op.

Wie de QR-code straks scant, krijgt de verhalen van ongeveer 150 tegels. Sommige uitgebreid, zoals die over het bierflesje. Andere summier, zoals die over De Eekhof, het gebouw op de hoek van de Roomweg en de Lonnekerspoorlaan. „Ben je weleens binnen geweest? Als je onderaan de trap staat is het een soort stairway to heaven. Prachtig!”

Geste aan de buurt
Workel praat vol passie over de Stadshaard en de stad. „De tegels vertellen samen het verhaal van Enschede, van Twente. Zie je die windmolen? Enschede had er wel zestien. En die watertoren? Elke textielfabriek had er een.” Hij blijft aanwijzen en vertellen.

De gemeente is al even enthousiast over het idee als Workel zelf. Veel heeft-ie niet van ze nodig, een paar honderd euro. „Linksom of rechtsom, het gaat goedkomen, hebben ze me verteld.” Maar liever vraagt hij het bouwbedrijf dat achter de Stadshaard appartementen bouwt of ze het willen schenken. „Als geste aan de buurt. Maar dat weten ze nog niet”, onthult Workel met een knipoog.

Dit jaar wil Workel het voor elkaar krijgen. Het wachten is nu nog op Hugo Kaagman, op het ware verhaal achter de afbeeldingen. bron: https://www.tubantia.nl/enschede/henry- ... ~a4f4e2b3/
Plaats reactie