Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Rikarchitecten »

TA schreef:
Rikarchitecten schreef:Ze willen het voormalige Dish gaan transformeren en noemen het de potentiële 'eyecatcher' van het gebied. Zou dus goed kunnen dat de rest van de bebouwing niet hoger wordt.
Lees ik daar nou overheen? Maar een eyecatcher hoeft natuurlijk niet alleen hoogte te betekenen. Het kan ook baanbrekende architectuur betreffen. Ik heb mij hoop voor een mooi stukje hoogbouw nog niet opgegeven.
Dit staat vernoemd in de Tubantia van vandaag.
ENSCHEDE
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Rikarchitecten »

Hieronder een verslag van Enschede FM. Klinkt toch erg ambitieus allemaal.

https://www.youtube.com/watch?v=jnRa_E0tKyQ
ENSCHEDE
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Rooy »

Mooie plannen! De meneer in het filmpje geeft toch al best veel details weg. Als het allemaal waar is dan is men toch al een tijdje bezig met de ontwikkeling lijkt me.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door TA »

Zeker! Het naar voren halen van de ingang van de parkeergarage is een hele goede keuze. Ben erg benieuwd!
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Twekkelerveld »

Ik ben dan benieuwd waar ze de ingang van de Q-park gaan maken als de brug weg moet.
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Rikarchitecten »

Het idee om de westelijke ingang richting de rotonde te verplaatsen bestaat al een aantal jaren. Dit beteken overigens wel er een knip komt in het verkeer van de rotonde richting het Koningsplein en de Boulevard. Het idee is om het verkeer komend vanaf het zuiden door te laten rijden tot aan het politiebureau en vervolgens rechtsaf over de huidige Beltstraat in de richting van het Koningsplein te laten rijden. Ik vermoed dat aan deze weg een inpandig stijgpunt voor de parkeergarage gerealiseerd kan worden zodat het viaduct kan verdwijnen.
ENSCHEDE
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Wauwthur »

Ik hoop dat dit het einde is van doorgaand verkeer langs het Van Heekplein/Ziekenhuis/Mooienhof.
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Tony S. »

TA schreef: Maar er was toch ergens een uitspraak geweest dat er weer hoog gebouwd mag worden? Volgens mij heeft Defensie het "luchtruim weer vrijgegeven". Ik wacht alleen even op de bevestiging daarvan van een andere member hier.
Helaas, hoogbouwrestricties bestaan nog steeds. Denk dat we moeten denken aan kwalitatief hoogwaardige architectuur, ook niet verkeerd natuurlijk. Had het liefst ook een paar mooie slanke torens van pak hem beet 80+ gehad, maar dat zal niet gebeuren.
Een lang wief is een ladder in huus!
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door TA »

Tony S. schreef:
TA schreef: Maar er was toch ergens een uitspraak geweest dat er weer hoog gebouwd mag worden? Volgens mij heeft Defensie het "luchtruim weer vrijgegeven". Ik wacht alleen even op de bevestiging daarvan van een andere member hier.
Helaas, hoogbouwrestricties bestaan nog steeds. Denk dat we moeten denken aan kwalitatief hoogwaardige architectuur, ook niet verkeerd natuurlijk. Had het liefst ook een paar mooie slanke torens van pak hem beet 80+ gehad, maar dat zal niet gebeuren.
Weet je dat echt zeker? Er is toch anderhalf jaar/twee jaar geleden door defensie aangegeven dat de hoogbouwrestrictie werd opgeheven door nieuwe technieken/radar apparatuur? Ik weet dat toch wel vrij zeker dat dit ook hier is langsgekomen.
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Rooy »

Ik denk dat dit topic bedoeld wordt: http://www.enschede-stad.nl/forum/viewt ... f=6&t=3591
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Rikarchitecten »

Bekijk de Tweet van @mdelange053: https://twitter.com/mdelange053/status/ ... 41760?s=09

Foto van een massa-maquette langs zien komen op twitter. Er was schijnbaar een informatie-avond in het stadhuis vanavond. De blokken zijn duidelijk maximaal 45 meter hoog.
ENSCHEDE
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door TA »

Duidelijk, het hoogbouwverbod is er dus nog steeds. Afbeelding even hier toegevoegd :

Afbeelding
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Twekkelerveld »

Inderdaad jammer van van het hoogbouwverbod, maar nu zie je wel de omvang van het project. Ik had wel op iets hogers gehoopt aan de kant van het ziekenhuis.
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Rooy »

Maquette, leuk! De Dish-toren is schijnbaar 45 meter hoog. Het onderste driehoekje links (toren) lijkt me ongeveer even hoog dus dat wordt ook een flinke jongen. Het is altijd maar afwachten hoe concreet zo'n vroege maquette is. Het wordt sowieso een leuk project om te volgen. :)
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Wauwthur »

SLO gebouw lijkt hier ook gesloopt te worden
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Rooy »

Vroeger had het forum hier een lid genaamd "Invisible". Hij maakte altijd van die tekeningetjes die je hielpen een inschatting te maken van hoogte of volume van een nieuw gebouw. Nu heb ik dat ook maar eens gedaan aan de hand van de maquette. Let niet op de afwerking maar de perspectieven en schaal klopt enigszins. Dit geeft misschien een beetje een idee van de grootte.

oud:
Afbeelding

nieuw:
Afbeelding

edit: Die streetview foto's hebben best een vervormde groothoek. Ik denk dat in het echt het gebouw optisch nog veel dichter bij de Dishtoren staat. De straat wordt een stuk smaller.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door hans »

zolang die lelijke meuk in het centrum staat vind ik het prima...
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Rooy »

Tijd om een roos te plukken?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Arie »

Dit plan is er ook al eens geweest, zie: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... start=1340
Bijlagen
kop boulevard.jpg
kop boulevard.jpg (159.66 KiB) 12151 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard

Bericht door Rikarchitecten »

Ondanks dat we niet de hoogte in gaan zijn de volumes heel behoorlijk inderdaad. Locaties als deze kunnen daardoor zeer grootstedelijk aanvoelen. Denk aan de woonblokken aan de Oosterdokkade in Amsterdam, een onvoorstelbare uitstraling maar niet hoger dan 35/40 meter.
ENSCHEDE
Plaats reactie