Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Binnensingelgebied: Coberco-Terrein

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Robert

Bericht door Robert »

De Rabobank komt helemaal niet uit Enschede hoor, voor de duidelijkheid. 't Artikeltje van de Volksuniversiteit zegt dat ook niet, hoewel de titel anders suggereert.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Errik schreef:Nou, Zwolle ligt handig ten opzichte van de poordelijke provincies. Vanuit Dokkum is het naar Enschede toch net even wat verder rijden he?
Dat is zo'n overdreven verhaal wat bedrijven en of dergelijke tegenwoordig nog verkopen .
Er worden veel zaken via internet of via andere communicatiemiddelen tot stand gebracht .
En anno 2006 zegt men nog steeds, dat Zwolle beter ligt dan Hengelo als voorbeeld .
Ik zou het wel niet zien ?
Net zoals dat het GAK naar Hengelo ging terwijl het al in Enschede een nieuw onderkomen een aantal jaar daarvoor gekregen had ?

Ik snap best re-organisatie's maar de ligging in deze tijd is zo'n onzin verhaal .
Bedrijven uit Enschede doen zaken overal ter wereld .
En dat zou dan een ABN niet eens in NL kunnen .
En vertel nu zelf, hoeveel zaken doe je tegenwoordig zelf nog via de hoofdkantoren ?
Het meeste gaat gewoon via de callcenters en dergelijke .




En ook al is de Rabobank en ABN niet geheel van Enschedese oorsprong .
Ze hebben er in ieder geval wel wat aan te danken.
Daar zouden ze best nog wel eens over na mogen denken .
Robert

Bericht door Robert »

En ook al is de Rabobank en ABN niet geheel van Enschedese oorsprong .
Ze hebben er in ieder geval wel veel aan te danken.
Daar zouden ze best nog wel eens over na mogen denken .
Oké, doen we. De rol van de Twentsche Bank in de Enschedese zakenwereld, de tweede helft van de 19e eeuw en de eerste helft van de 20ste eeuw is overduidelijk en niet miskenbaar. Kan je me echter uitleggen wat de Rabobank (lees: Boerenleenbank) voor Enschede betekend heeft?
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Nou, wat dacht je van het belang van de Lonneker Landbouwersbank voor de Twentse agricultuur? Daar zat een boel Enschedees geld in. Je weet dat Enschedese fabrikanten gek waren op het boerenbedrijf. Daarbij is een kwart van de Enschedeers rekeninghouder bij de Rabobank.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Je zou 't zo kunnen zien, maar de Twentsche Bank heeft door het lef van de Blijdensteins er wel voor gezorgd dat de fabrikanten genoeg geld konden lenen om de benodigde investeringen te financieren. In principe leenden de fabrikanten dan ook hun eigen geld aan elkaar uit; daar zou de Mededingingsautoriteit nog 's wat van kunnen leren.

De Twentse boeren - en gedeeltelijk ook fabrikanten - plaatsten wel kleinere en grotere kapitalen bij de Boerenleenbanken, maar waren hier veel minder van afhankelijk. Het grootste deel van de boeren deed tot aan de WO II weinig tot geen grote investeringen en had ook nauwelijks spaarkapitaal ter beschikking. De bank was voor hun dan ook van ondergeschikt belang, in tegenstelling tot de fabrikanten die er grote sommen geld hadden staan, belegden en het hele factureringsproces daar uitvoerden.

Op welke wijze (en i.h.b. bij welke bank) de fabrikanten hun ontginningsgronden en landgoederen kochten, is mij niet bekend. 'k Kan me echter niet voor stellen dat heren als A.J.B. en G.J.v.H. bij de Boerenbank zaken deden.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Natuurlijk was de Twentsche Bank veel belangrijker. Maar toch heeft de Rabo in Enschede ook een rijke geschiedenis.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Wist dit zelf al ongeveer een week eerder .
Maar vandaag stond het dan ook in de krant .



Rabobank wil 'sexy' filiaal in hartje Enschede



ENSCHEDE - De Rabobank Enschede wil een nieuw filiaal openen in de binnenstad van Enschede. Een 'sexy', laagdrempelig kantoor, speciaal gericht op jonge mensen, dat is wat directeur Gerrit Grotenhuis voor ogen staat. Hij loopt al een paar jaar met het plan rond. 'We willen een beetje de schroom van ons afgooien.' Grotenhuis heeft al een makelaar ingeschakeld om een geschikte plek te zoeken. Maar dat blijkt niet mee te vallen. Want de Rabo neemt alleen maar genoegen met een absolute A1-locatie: dus op het Van Heekplein of in de directe omgeving. 'Maar die plekken zijn er nauwelijks.' Waarom eigenlijk een nieuw kantoor in de binnenstad? 'Enschede is een bruisende stad', vertelt Grotenhuis. 'Vooral wat jongeren betreft. We hebben hier 18.000 studenten, geloof-ik. Dat is voor ons natuurlijk een heel interessante markt. Maar de vraag is: hoe bereik je die jonge mensen? Niet met een traditioneel bankkantoor. Maar hoe dan wel?' 'Het moet een sexy kantoor zijn', vertelt Grotenhuis, 'met jonge mensen achter de balie, heel sterk naar buiten gericht. Normaal wordt een bank gezien als een bedrijf met een hoge drempel, daar loop je niet zo gauw naar binnen. Ons nieuwe filiaal moet dus laagdrempelig zijn, met dezelfde openingstijden als de winkels in het centrum.'
'Voordeurdelers'
De kantoren in Boekelo en Lonneker zitten door de nieuwe ontwikkelingen juist wat te ruim in hun jasje. Sluiting is niet aan de orde. Maar de Rabo is echter wel op zoek naar 'voordeurdelers'. Grotenhuis: 'We hebben zelf niet meer zoveel ruimte nodig. Dus zijn we op zoek naar bedrijven of organisaties om wat mee samen te doen. We zouden het gebouw bijvoorbeeld kunnen delen met een fysiotherapeut. Of een winkel. Het kan van alles zijn.'



tctubantia.nl
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Waar zit de rabobank nu dan? Ben geen klant en ik zou niet weten of ze ergens in het centrum zitten.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Je kent het hoofdkantoor toch wel ?
Daar waar dit topic over gaat en een nieuwbouw gaat komen ?
Daar zitten ze nu .
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

ABN-Amro heeft natuurlijk het hippe bank-cafe op de hoek van de Boulevard. Dan kan de Rabo niet achterblijven.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Perceptor

Bericht door Perceptor »

INVISIBLE schreef:Je kent het hoofdkantoor toch wel ?
Daar waar dit topic over gaat en een nieuwbouw gaat komen ?
Daar zitten ze nu .
Ik vroeg me af of ze dus behalve dat gebouw nog een kleine zaak hadden in het centrum. Maar dat hebben ze dus blijkbaar nog niet.
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Perceptor schreef:Ik vroeg me af of ze dus behalve dat gebouw nog een kleine zaak hadden in het centrum. Maar dat hebben ze dus blijkbaar nog niet.
Er zit al jaren een klein servicekantoor/filiaaltje aan de Boulevard, ruwweg aan de achterkant van de Klanderij. Maar dat is zeker geen "sexy" locatie! :D
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Afbeelding
(foto Geert)

Wat gaat er met de appartementen gebeuren waar nu nog mensen wonen
en de Welkoop zou ik persoonlijk ook wel graag behouden zien.
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Vrijwilligers Mystiek op de barricaden

Donkere wolken pakken zich samen boven theater Mystiek. In de nieuwbouwplannen van de aangrenzende Rabobank is geen plaats voor het unieke theater aan de Raiffeisenstraat. De vrijwilligers van Mystiek leggen zich daar echter niet zonder slag of stoot bij neer. ‘Dit gebouw zit in ons hart en in onze ziel.’

ENSCHEDE Henk Bakker stond in een vorig millennium aan de wieg van theater Mystiek. Anno 2006 is hij de enige beroepskracht. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de regie van de themafeesten in Mystiek, speelt-ie zelf mee en heeft Bakker de coördinatie over een groep van circa negentig vrijwilligers, die medewerking verleent aan de ‘voorstellingen’. Bakker zegt het niet met zoveel woorden. Maar het is duidelijk dat hij vindt dat Rabo-topman G. Grotenhuis voor zijn beurt heeft gesproken. Volgens de bankdirecteur is er in de nieuwbouw geen plek meer voor Mystiek. ‘Dat is helemaal nog niet zeker’, meldt Bakker. ‘Pas eind december, begin januari worden knopen doorgehakt. Dan maakt de gemeente bekend wat er precies gaat gebeuren. De gemeente heeft drie projectbureau’s ingeschakeld, die plan hebben gemaakt voor het hele gebied. Eén van die bureaus heeft ons gewoon laten staan.’ Mystiek huurt het onderkomen aan de Raiffeisenstraat al zeven jaar van de Rabobank. Bakker: ‘In het contract staat duidelijk dat we er bij sloop uit moeten. Ze hoeven ook niets vervangends voor ons te zoeken. Ik denk eerlijk gezegd, dat we een doorn in Grotenhuis’ oog zijn. Terwijl hij juist blij met ons moet zijn. Anders had dit pand jarenlang leeg gestaan.’ Na een wat aarzelende start draait Mystiek inmiddels op volle toeren. ‘Gekkenwerk’, vat Bakker bondig samen. Bijna elke vrijdag en zaterdag wordt er wel een themafeest gehouden vooral de horrorshows zijn erg gewild. ‘Vanaf 2007 willen we elke zondag een activiteiten organiseren. Dat kan een theatermarathon of een buikdanseres zijn, maar ook iets met jazz, blues of gypsymuziek. Hiermee hopen we een ander publiek te trekken dan dat van de themafeesten.’ Bakker: ‘We hopen de gemeente ook te kunnen overtuigen, dat het gebouw aan de buitenkant moet worden opgeknapt. Dan lijkt het nog wat. Ze willen in dit gebied toch een cultuurgebouw realiseren. Pak dat dit complex!’
[...]
‘We willen heel Enschede er bewust van maken dat Mystiek bestaat’, vertelt Bakker. Zijn vriendin Hetty Achterberg valt hem bij. ‘Dit gebouw zit in ons hart en in onze ziel. Alles wat hier de afgelopen jaren is gebeurd, elk gordijntje dat is genaaid, elk paneeltje dat is geschilderd, we hebben het allemaal zelf gedaan.’ Glanzende nieuwbouw kan dat eigene van Mystiek niet vervangen, is haar overtuiging. De strijd voor behoud van het huidige onderkomen zal een hele lastige worden, schat Bakker in. ‘Als we weg moeten, wordt dit gebouw als laatste gesloopt. De gemeente werkt daar in elk geval goed aan mee. De verwachting is dat we hier nog 2 tot 2½ jaar kunnen blijven zitten. Mystiek gaat sowieso door. We blijven bestaan. Maar het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven.’
Bans

Kunnen ze niet in de schouwburg trekken? :-D
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Zou nog niet eens zo'n slecht idee zijn, samen met wat andere theatergroepen zou dat best kunnen! :)
elly

sportschool

Bericht door elly »

Volgens mij is aan de joan coststraat toch alleen lichte industrie toegestaan.

Er komt me nu ter gehore dat er in januari 2007 er een sportschool geopend word in het bedrijfen complex van van scholten en heek,

Kan dit zomaar????
Bata4

Re: sportschool

Bericht door Bata4 »

elly schreef:Volgens mij is aan de joan coststraat toch alleen lichte industrie toegestaan.

Er komt me nu ter gehore dat er in januari 2007 er een sportschool geopend word in het bedrijfen complex van van scholten en heek,

Kan dit zomaar????
Ik denk dat je die vraag beter in het stadskantoor dan hier kunt stellen.

Als het zo is dan openen er onderhand meer sportscholen in Enschede dan er water door de Dinkel stroomt.
elly

Bericht door elly »

Er komt dus idd een sportschool en die komt direct boven de spinnerij.
En de deuren worden dus eind jan begin feb geopend
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Plan De Boddenkamp positief ontvangen

ENSCHEDE - Het voorlopig bouwplan voor De Boddenkamp is gepresenteerd aan de opdrachtgevers: de gemeente Enschede, Rabo Vastgoed en Domijn. ,,Het plan is gemaakt om de reactie van de opdrachtgevers te pijlen en zij reageerden positief op het ontwerp'', vertelt Bianca Geesing van de gemeente. Heikel punt bij eerdere voorstellen was de busbaan die door het gebied gaat lopen. In het voorlopige plan - dat door de gemeente zelf is opgezet - is volgens Geesing beter rekening gehouden met het integreren van de busbaan in de buurt. ,,De busbaan loopt nu niet meer door de groene stukken van de wijk. Hij komt ook een stuk lager te liggen dan de rest van de bebouwing en zal gecamoufleerd worden door een haag van bomen en ander groen'', zegt Geesing. De presentatie is een nieuwe stap in de richting van de realisatie van de Boddenkamp: een nieuwe, luxe woonwijk aan de rand van de Enschedese binnenstad. "We hopen het definitieve plan het einde van dit jaar klaar te hebben zodat met de besluitvorming begonnen kan worden'', aldus Geesing. De Boddenkamp gaat tweehonderd grondgebonden woningen en vijftig appartementen tellen. Veertig kavels gaan in de vrije verkoop. De start van de bouw staat gepland voor 2009.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

TC/Tubantia


Als dit het plan betreft dat in 'Bouwplaats Enschede' stond, heb ik nog wel wat commentaar te leveren...
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Wonder van licht en ruimte verborgen in hartje stad

- ENSCHEDEES ERFGOED -

Enschede kent als typische industriestad veel verborgen enclaves: afgesloten gebieden waar decennialang in grote panden van alles is geproduceerd. Als bewoner rijd je er vaak jaren langs, zonder een idee te hebben over wat er op die terreinen aan gebouwen staan. Hoeveel mensen weten bijvoorbeeld dat achter het zalmroze paleisje van de Rabobank aan de Raiffeisenstraat een imposante hal staat die het als centraal station van een grote stad niet slecht zou doen? Tussen Kottendijk en Raiffeisenstraat staat de voormalige melkfabriek, ooit het paradepaardje van de succesvolle Twentse landbouw. Het complex doet iedere liefhebber van grootse architectuur subiet watertanden. Achter de poort, waar een bordje met het Coberco-logo op een verzamelaar van reclame-uitingen hangt te wachten, zijn slechts sobere fabrieksmuren te zien. Binnen bevindt zich echter een wonder van licht en ruimte. De enorme stalen en betonnen overspanning voert de bezoeker mee naar oorden ver weg van Kottendijk en Deurningerstraat. Dit is wel even andere koek dan die kleine hallen van de Twentse Welle en de claustrofobisch lage plafonds van het Balengebouw. Maar ja, wat moet je met zo'n enorme ruimte? Plaats voor duizenden mensen, station op loopafstand, middenin een agglomeratie met 400.000 inwoners, unieke industriële uitstraling, met als enige concurrent de sfeerloze Twente Hallen... Moeilijk, moeilijk. In de plannen voor de Boddenkamp dreigt de melkhal te verdwijnen. Waarom? Simpelweg omdat er niemand in deze stad schijnt te zijn die een idee heeft wat te doen met zo'n fantastische locatie. Heel erg jammer!

--------------------------------------------------------------------------------

TC/Tubantia

Mijn bijdrage aan de discussie over dit gebied. :)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie