Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Binnensingelgebied: Coberco-Terrein

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Femmefatale

Bericht door Femmefatale »

Als je had opgelet is de gehele vorige discussie gewist :) en is alleen de eerste en laatste post ervan blijven staan. Eerst kijken voor je gaat zeiken :okay: (en die woordkeus is gewoon leuk omdat ie rijmt, dus voel je vooral niet persoonlijk in je kruis getast)

en bovendien heb IK geen fight, maar probeer ik de onderzoeksresultaten te krijgen over het parkeerbeleid cq. parkeerzones rondom bedrijventerreinen in woonwijken (en dan met name die van mijn woonplaats). Aan onderzoeksresultaten over de integriteit van het KLPD heb ik in deze dus niks :)
Berealste

Bericht door Berealste »

okiedokie :okay:
INVISIBLE

Nieuwbouw Rabobank ( Coberco terrein ) .

Bericht door INVISIBLE »

Rabobank breidt uit op terrein Coberco

3 Oktober

ENSCHEDE - Het hoofdkantoor van de Rabobank Enschede-Haaksbergen aan de Raiffeisenstraat wordt fors uitgebreid. De nieuwbouw komt aan de achterzijde, op het terrein van de oude melkfabriek van Coberco. Die gaat in de loop van volgend jaar in zijn geheel tegen de vlakte.

Rabo-directeur G. Grotenhuis heeft de plannen al gepresenteerd aan de leden tijdens de eerste Coöperatie-avond in het Muziekcentrum. Hij verwacht dat de nieuwbouw in 2008 in gebruik kan worden genomen. De totale investering bedraagt een slordige tien miljoen euro. Inclusief de sloop van de oude melkfabriek, die behoorlijk in de papieren zal lopen. ‘Je wilt niet geloven wat daar allemaal in de grond zit’, aldus Grotenhuis. De Rabo is al sinds 1997 eigenaar van het voormalige Coberco-terrein. Vier miljoen gulden betaalde de bank er destijds voor. Het grootste deel van het terrein is bestemd voor woningbouw. Maar op de plek van de vroegere fabriekshal, pal achter het hoofdkantoor, wil de Rabo dus zelf gaan bouwen. Het nieuwe deel krijgt drie verdiepingen, in dezelfde stijl als het hoofdkantoor. Tevens komt er een nieuwe parkeerplaats voor personeel en klanten. Aanleiding voor de nieuwbouwplannen is de sterke groei van de Rabobank Enschede-Haaksbergen. Het huidige hoofdkantoor is te krap. Directeur Grotenhuis: ‘Het puilt nu al uit. Ik ben hier achttien jaar geleden begonnen met 67 medewerkers. Nu zitten we al op krap driehonderd. Alleen afgelopen jaar zijn er al twintig mensen bijgekomen.’ Tegelijk met de uitbreiding wordt ook de huidige publiekshal compleet vernieuwd en heringericht. ‘Met alle voorzieningen die bij een modern bankgebouw horen.’ Alle klantenfuncties bevinden zich straks op de onderste twee verdiepingen. Op de derde etage komt de kantine, plus ontvangstruimte. Alle ondersteunende afdelingen worden ondergebracht op de bovenste verdiepingen.
Mystiek
Behalve de fabriek zelf worden ook de voormalige Cobercokantoren aan de Raiffeisenstraat gesloopt. Die worden nu nog verhuurd aan theater Mystiek en Mediant. Wat ervoor in de plaats komt, is nog niet bekend. Maar Grotenhuis kan zich voorstellen dat er wat hogere bebouwing komt, bijvoorbeeld voor kantoren, omdat dat beter aansluit op het hoge Rabogebouw. Volgens Grotenhuis is overigens nog serieus overwogen om met de hele handel te verhuizen naar nieuwbouw aan de Zuiderval. Maar uiteindelijk is dus besloten om op de huidige plek te blijven. Mede ook uit nostalgie. ‘Want hier is het 110 jaar geleden allemaal begonnen.’


http://www.tctubantia.nl
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Beetje jammer dat de nieuwbouw in dezelfde stijl wordt als het huidige gebouw.
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Ze hadden ook wel een honderd meter hoge toren aan de Zuiderval mogen bouwen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik vind het goed dat ze bij de binnenstad blijven. Maar dat zouteloze postmoderne van hun huidige kantoor mag wat mij betreft wel verdwijnen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ja aan dit verhaal zitten een aantal leuke kanten maar ook minder leuke kanten .
Ik zou ook graag een modern en fris kantoor zien dat bij een bankgebouw hoord, en niet weer precies hetzelfde als nu .
Al vind ik dit gebouw wel fraai dat er nu staat, vooral door zijn hoogte en opvallendheid in dat gebied .
Ook dat het gebouw erachter ( oud fabriekspand ) zou ik graag behouden zien blijven .

Dat de bank gekozen heeft voor die lokatie is verder niet zoveel mis mee .
Maar omdat ze al spreken dat op de plek van Mystic een rij met hogere bebouwing toegelaten kan worden .
Dan zeg ik waarom kies je daar zelf met andere bedrijven niet voor een optie in hoogbouw ?
Zoek andere bedrijven die ook zoiets willen en je zit mooi samen in dat gebouw dat daardoor een eyecatcher word voor dat gebied .
Zet dat om in een gebouw dat transparant en een bankuitstraling heeft .
En hoppa klaar is kees :) .
Maar goed we zouden het wel gaan zien .

Wederom een injectie van 10 Miljoen euro !!!
En het moet er in 2008 al gaan staan .
Dat worden dus al weer een aantal projecten die er bij gaan komen de aankomende jaren .
Waaronder ook de nieuwbouw van de Hogeschool achter de Maere :) .
YunuS

Bericht door YunuS »

Rabobank in Enschede vind ik saai. Eerlijk gezegd vind ik het Rabogebouw in Hengelo mooier, ook al is die maar 20 á 25m.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ik vind beide gebouwen op hun eigen manier fraai .
In Hengelo ligt die prachtig gelegen, zo dicht bij de Brink en met appartementen erboven .

En die van Enchede is natuurlijk, als je het niet wist een gerenoveerd gebouw dat eerder er heel anders uitzag .
Wat er hedendaags dus nu zo uitziet .
Misschien heeft iemand wel een oude foto ervan ?






@ Yunus

Lees dit maar even door, dan zou je erachter komen waarom die lokatie zo bijzonder is aan de Raiffeisenstraat in Enschede !!



CULTUUR & ARCHITECTUUR

Wist u dat? Enschede; de geboorteplaats van de ABN AMRO en de Rabobank

Wilt u meer weten over de geschiedenis van Enschede? Kom dan naar deze lezing, waarin John Schiffel een specifiek gedeelte ervan behandelt. Al 110 jaar drukt de voormalige coöperatieve boerenleenbank, de huidige Rabobank, zijn stempel op de stad Enschede.

En ook de Twentschse Bank, het huidige ABN AMRO, heeft hier zijn wortels. Deze laatste bank werd in 1841 opgericht door de Enschedese notabele Benjamin Willem Blijdenstein Jr (1811-1866), met als primaire doelgroep de textielindustrie in de Twentse regio. Maar al gauw waren zij een onmisbare schakel in de expansiedrift.

De Twentsche Bank was een wereldwijd opererende bank waar de ABN AMRO nu nog van profiteert. Nog steeds kunt u de plekken in de stad terugvinden waar deze banken ooit zijn begonnen. In deze lezing vertelt streekhistoricus John Schiffel over de invloed van deze banken. Zij trokken architecten aan, zoals De Bazel, Muller en Beltman, die deze stad mede vormgaven: (stads)parken, het eerste tuindorp en markante villa's voor textielbaronnen.

Beide banken hebben zich heel duidelijk beziggehouden met de inrichting van de stad Enschede.



BRON : Volksuniversiteit Enschede







"Maar uiteindelijk is dus besloten om op de huidige plek te blijven. Mede ook uit nostalgie. ‘Want hier is het 110 jaar geleden allemaal begonnen."
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Tjonge, dat de ABN-Amro ook uit Enschede stamt. Dat wist ik echt niet.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

De ABN bank was een fusie tussen de Twentsche Bank en de Nederlandse Handels Maatschappij. Beide hoofdkantoren stonden in Amsterdam. Dat van de TB is gesloopt. Mijn faculteit is er voor in de plaats gekomen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Nouja, de Twentsche Bank had dan wel een hoofdkantoor in Amsterdam, maar dat was pas na ca. 1900. De roots van de TB liggen toch echt in Enschede op 't Hoedemakersplein.

Afbeelding
YunuS

Bericht door YunuS »

INVISIBLE, bedankt voor de informatie. Nu begrijp ik de boel beter.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Dat dan Zwolle zo'n hoofdkantoor van de ABN kreeg, is dan wel weer een beetje zwak van het bankbedrijf .
Dan hadden ze ook wel voor een lokatie in Twente kunnen kiezen .
Aangezien hun roots toch ook voor grote delen vanaf hier afhankelijk is geweest .En om de ligging hoeven ze zoiets helemaal niet te laten in het digitale tijdperk .
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Nou, Zwolle ligt handig ten opzichte van de poordelijke provincies. Vanuit Dokkum is het naar Enschede toch net even wat verder rijden he?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Niek

Bericht door Niek »

De ING snap een beetje hoe een Bank gebouw er uit moet zien

Afbeelding
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dat is Nationale Nederlanden.

Dit is ING:

Afbeelding
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Nationale Nederlanden is, net zoals de Postbank, onderdeel van ING ;)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ja, zo ken ik er nog wel een paar:

De ING snapt hoe een bankgebouw er uit moet zien:

Afbeelding
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Nooit geweten dat ABN en Rabobank z'n roots in Enschede hadden, maarja dat zijn ook alleen Enschedeërs die dat weten :ohno:
Plaats reactie