Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Roombeek (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Helmerhoeker

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Helmerhoeker »

Weet niet of voor iedereen deze site van Het Rozendaal al bekend is.
Volgens mij is die namelijk nog niet al te lang online want de filmpjes die er op staan laten een aardig afgerond Twentse Welle zien.
INVISIBLE

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door INVISIBLE »

Zou het erg jammer vinden als de lampen aan de buitenkant worden verwijderd.
Helmerhoeker

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Helmerhoeker »

Je bent niet de enigste Invis

'Balengebouw moet lampen behouden'
zaterdag 05 april 2008 | 03:16

ENSCHEDE - Kunstenaars en buurt willen project Rico Pronk terug op het Cremer.

Collega-kunstenaars en omwonenden van het Balengebouw aan de Schurinksweg in Roombeek gaan zich inzetten om het lampenkunstwerk van Rico Pronk straks een plekje te geven aan de gevels van Het Cremermuseum. Lichtkunstenaar Pronk maakte in 2005 in opdracht van de gemeente een kunstwerk voor het Balengebouw, de vroegere katoenbalenopslag van De Bamshoeve. Dat moest leuk, gek en opvallend worden. Pronk bevestigde aan alle gevels van het pand bijzondere lampen. De kappen daarvan scharrelde hij jaren geleden op bij het tegenover liggende Rozendaal-pand. De armen waarmee ze aan de gevel zijn bevestigd, ontwierp de Enschedese kunstenaar zelf. Tweede onderdeel van het kunstwerk is de omschakeling van het voormalige portiershuisje naast het Balengebouw tot schakelkast met allerlei meet- en schakelmaterialen, grotendeels gemaakt van authentieke spullen van elders. Met behulp van deze installatie kunnen de veertig lampen aan de gevels van het karakteristieke pand worden ontstoken. De Enschedese kunstenaar tekende destijds een contract, waarin staat dat het om een tijdelijk kunstwerk gaat. Nu het Balengebouw definitief Cremermuseum wordt en op spectaculaire wijze wordt verbouwd, moet Pronk zijn kunstwerk in de eerste helft van dit jaar verwijderen. Dat gebeurt sowieso ten behoeve van de werkzaamheden, maar intussen vinden collega-kunstenaars en buurtbewoners dat de lampen bij het gebouw zijn gaan horen.

"We zouden graag zien dat de lampen straks terugkomen aan de gevels van het Cremer", zeggen Isidoor Lulofs en Marc Otte van de Stichting Roombeekkunst. Zij mobiliseren binnenkort meerdere collega's en buurtbewoners, om te bespreken welke actie ze gaan voeren. Als de lampen voor het Cremer taboe zijn, hopen ze dat ze kunnen worden bevestigd aan een gebouw in de omgeving.

TCT
INVISIBLE

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door INVISIBLE »

Toevallig gaf ik deze opmerking, hier op het forum, twee dagen voordat het in de kracht kwam.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Errik »

INVIS, je bent een ware visionair!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
eazy

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door eazy »

Zou inderdaad doodzonde zijn als dat zou verdwijnen. Foto is gisteren gemaakt.
Afbeelding
INVISIBLE

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door INVISIBLE »

prachtig :okay:
Helmerhoeker

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Helmerhoeker »

Lijkt erop dat er een andere plek voor gevonden moet worden.

Kunstwerk Rico Pronk moet van Balengebouw
woensdag 09 april 2008 | 03:09

ENSCHEDE - De veertig lampen die al drie jaar lang het Het Balengebouw aan de Schurinksweg in het Roombeek sieren, moeten binnen enkele maanden worden verwijderd.

Een poging van collega-kunstenaars en enkele omwonenden om het lichtproject van kunstenaar Rico Pronk te behouden voor het Balengebouw, dat wordt omgedoopt tot Cremermuseum, kan op weinig steun rekenen bij wethouder R. Bleker. "Ik wil betrouwbaar blijven. We hebben naar de nieuwe eigenaar toe de plicht de lampen te verwijderen. Misschien dat we ze nog anders kunnen plaatsen."

TCT
INVISIBLE

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door INVISIBLE »

Buiten het prachtige pand om, zijn de lampen van groot aanzien voor het gebouw, vooral in de avonduren is het contrast met het Eekenhof fantastisch .

Zeg nu zelf ..............Afbeelding

Kan bij lange na niet alle kunst als bijzonder waarderen, maar deze is bij mij echt goed in de smaak gevallen.
INVISIBLE

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door INVISIBLE »

Nog een updatefoto .................opvallend is dat op het Roombeek de groenvoorzieningen van bijzondere hoge aard zijn.
Maar ook elders in de stad, bijvoorbeeld bij het nieuwbouwvillapark het Diekman, kunnen ze er wat van :okay:

Afbeelding
Helmerhoeker

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Helmerhoeker »

Het Balengebouw en de lampen.
Twee weken geleden vertelde ik in deze Nieuwsbrief hoe mijn leven verliep na de ramp van 13 mei 2000. Ik werd niet gesloopt, maar kreeg een nieuwe bestemming en mijn buitenkant werd opgesierd met een kunstwerk van Rico Pronk, bestaande uit 40 lampen. Een tijdelijk kunstwerk, dat wel, maar het is langzamerhand met mij vergroeid en veel mensen vinden het erg mooi. Nu ben ik echter verkocht aan woningcorporatie De Woonplaats voor de vestiging van het Cremer museum. De lampen passen dan niet meer, vindt men. En de gemeente moet mij “schoon”, dus zonder de lampen, opleveren. Het lijkt onomkeerbaar. Jammer. Ik was eraan gehecht geraakt en iedereen vond ze mooi passen. Waar het kunstwerk naar toe gaat, is nog onduidelijk. Ik zou er wel een plek voor weten, namelijk het gebouw van spinnerij Oosterveld aan de Goolkatenweg, dat na renovatie nu in gebruik is als bedrijfsverzamelgebouw. Ook een gebouw uit de glorietijd van de textiel. Dan blijven de lampen tenminste nog een beetje in de familie. Maar waar ze ook heen gaan, ik zal mijn lampen missen en veel mensen zullen mijn lampen ook missen.

Nieuwsbrief PvdA
Helmerhoeker

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Helmerhoeker »

Kubus 'doodskist' leidt tot verhuizing
zaterdag 12 april 2008 | 03:24


ENSCHEDE - Het is een imposant, zwart en vreemd gevaarte aan de Renbaanstraat in Roombeek.


Fietsers en automobilisten kijken dan ook op wanneer ze langzaam voorbij het huis van de architecten Michiel de Wit en Hein Jan Geerdink rijden.

De woning van de twee is het langstdurende project in het vernieuwde Roombeek. Dit tot ergernis van het echtpaar Slot dat in het naastgelegen huis woont. Vanwege de kubus en het 'schuurtje' daarachter, dat straks gaat dienen als het nieuwe kantoor van het architectenduo, heeft het echtpaar besloten te verhuizen.

"Ons huis is te koop gezet, maar het heeft nog geen reactie opgeleverd", vertelt mevouw Slot. De familie Slot had eerder een bezwaarschrift ingediend bij de welstandscommissie tegen 'De Zwarte Doodskist', maar die wees de protesten af. "Het is toch een foeilelijk ding, zeg nou zelf", vindt meneer Slot. "Als ik zelf de bouwvergunning voor de woning had moeten aanvragen, had ik dat nooit voor elkaar gekregen. Wat een vreemd beleid is dat!"

Het architectenduo van kantoor Project DWG hoopt wel dat de bouw van 'de Zwarte Doos' nog voor de zomer afgerond zal zijn. "We doen heel veel zelf, het oogt wel traag, maar het komt zeker binnenkort af", denkt Geerdink. Ook verschillende buurtgenoten denken dat het wel goed komt.

"Ze zijn er zeker druk mee bezig. Er is wel wat vertraging geweest met de aanlevering van de materialen, maar ze houden de buurt op de hoogte", vertelt mevrouw Horst van het naastgelegen huis op nummer 19. Toch zijn er buurtbewoners die minder vertrouwen hebben in een goede afloop.

"De buren, het echtpaar Slot, hebben bezwaar gemaakt. De voornaamste zorgen zijn dat hun huis minder waard wordt en dat de privacy wordt geschonden", aldus Horst.

'De doos van Pandora', zoals de veel besproken woning ook gekscherend wordt genoemd, valt op door de kubus op zes pilaren, gemaakt van ruw sloophout. Bovenop het huis komt nog een dakterras, eronder zal de zwarte trap door naar beneden schijnende lampen belicht worden. Ook de architecten zelf geven toe dat het wat langer duurt dan gedacht. "De anderhalf jaar vertraging die de bouw heeft opgelopen, is deels te wijten aan de andere projecten die we in de wijk hebben lopen. Dat neemt nu eenmaal veel tijd in beslag." 'De cartridge', weer een andere benaming voor het bouwwerk, is een eigenzinnig project van de architecten, vindt ook overbuurvrouw Brigitte Brus. "Het mag in de wijk staan en zolang we maar niet bij elkaar naar binnen hoeven kijken vind ik het prima."

Controverse rond kubus
zaterdag 12 april 2008 | 03:26

- Vervolg van pagina 29
Het architectenduo van kantoor Project DWG hoopt wel dat de bouw van 'de Zwarte Doos' nog voor de zomer afgerond zal zijn. "We doen heel veel zelf, het oogt wel traag, maar het komt zeker binnenkort af", denkt Geerdink.


Ook verschillende buurtgenoten denken dat het wel goedkomt.

"Ze zijn er zeker druk mee bezig. Er is wel wat vertraging geweest met de aanlevering van de materialen, maar ze houden de buurt op de hoogte", vertelt mevrouw Horst van het naastgelegen huis op nummer 19. Toch zijn er buurtbewoners die minder vertrouwen hebben in een goede afloop.

"De buren, het echtpaar Slot, hebben bezwaar gemaakt. De voornaamste zorgen zijn dat hun huis minder waard wordt en dat de privacy wordt geschonden", aldus Horst.

'De doos van Pandora', zoals de veel besproken woning ook gekscherend wordt genoemd, valt op door de kubus op zes pilaren, gemaakt van ruw sloophout. Bovenop het huis komt nog een dakterras, eronder zal de zwarte trap door naar beneden schijnende lampen belicht worden.

Ook de architecten zelf geven toe dat het wat langer duurt dan gedacht. "De anderhalf jaar vertraging die de bouw heeft opgelopen, is deels te wijten aan de andere projecten, die we in de wijk hebben lopen. Die nemen nu eenmaal veel tijd in beslag."

'De cartridge', weer een andere benaming voor het bouwwerk, is een eigenzinnig project van de architecten, vindt ook overbuurvrouw Brigitte Brus.

"Het mag in de wijk staan en zolang we maar niet bij elkaar naar binnen hoeven kijken vind ik het prima."

Klandizie kost het haar in ieder geval niet.

"Voor klanten van ons administratiekantoor is het wel makkelijk. Je zegt ze dat ze moeten afslaan bij 'de hut van Pipi Langkous' en ze weten ons te vinden."

TCT
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door rr1991 »

Ik kan er ook niks moois in ontdekken, lelijk kreng tot nu toe..
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Errik »

Afbeelding

Het sloophout druipt van de gevel. Ik vind het er wel cool uit zien. In ieder geval een stuk beter dan die vreselijke pseudo-hacienda van de klagende buren. :flush:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Hans van Dijk

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Hans van Dijk »

Dat meen je niet Errik, je zult dat gedrocht naast je krijgen,
ik zou er ook bezwaar tegen aan getekend hebben.
De waarde van de naast gelegen panden kelderen hier door.
Probeer je huis eens te verkopen met dat ding ernaast.

Ik zeg naar de rechter, en de betonzaag erin :head:
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Errik »

Nou ja, het is ook nog niet af hè? Eerst maar eens afwachten hoe de beganegrond er uit komt te zien.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door INVISIBLE »

Ben van nog een andere mening, al deel ik beide standpunten. Opzich is het helemaal geen verkeerd ontwerp, maar het staat totaal op een verkeerde plaats.
Zo iets markants in de architectuur zet je niet tussen deze woningen, en dan ook nog eens zo achteraf.
Mag niemand het zien, of was deze grondprijs voordeliger en gaf dat de doorslag ?

En ja ik deel de mening van Hans, met zo'n buurman is je naastgelegen woning wel een stuk moeilijker te verkopen.
Een eigenaar van een woning staat dus niet zozeer staat te wachten op dit soort "buurmannen/buurvrouwen" .
En al helemaal niet als ze er ook nog eens meer dan 2 jaar overdoen om het daadwerkelijk te realiseren. (al zijn dat voor buitenlandse begrippen soms nog korte periode's waar je over praat)

Kan het ontwerp dus wel waarderen, de lokatie is alleen bijzonder vreemd !!
Hans van Dijk

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Hans van Dijk »

Weet je wat een potentiële oplossing zou kunnen zijn.
Voordat er een definitieve vergunning zou moeten worden verleend, moet er duidelijk zijn wat je directe buren gaan plaatsen.

Stel dat je op voorhand weet wat er komt te staan, kan men in een veel eerder stadium met elkaar aan tafel. Of zelfs geheel besluiten van de kavel aankoop af te zien.

Ik denk dat de buurman die nu in de pen klimt dat ook graag in het begin stadium had geweten, waarschijnlijk had hij dan bij een ongegrond bezwaar besloten hier niet te gaan wonen.

Dat was voor alle partijen veel beter geweest, de kubus had dan nu buren gehad die er mee konden leven, en de buurman zat nu niet met een nauwelijks te verkopen pand.

Dus pas wanneer iedereen het binnen alle redelijkheid met elkaar eens is overgaan tot het verlenen van de bouwvergunningen.
INVISIBLE

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door INVISIBLE »

Wel is het zo, dat een redelijk deel van de woningen die op het Roombeek ontwikkeld zijn, doro het bureau Project DWG ontworpen zijn.
Alleen al op de site staan allemaal fraaie aamwinsten voor het Roombeek, dus aan het bureau ligt het niet tot dusver.
Wel aan de ligging van dit pand, en kavel .....waardoor het voor ophef zorgt.
Gebruikersavatar
Fir
Member
Member
Berichten: 495
Lid geworden op: do jul 01, 2004 9:52 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Fir »

Ik vind juist dat het huis ernaast niet op roombeek hoort en juist de kubus wel, die doorsnee huizen zijn juist een verarming voor roombeek.
It's Ok love
Plaats reactie