Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Roombeek (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Dat is dan een mooi extra accent op die hoek, zo naast De Pauw.
de kloomp'maj anhoalen
EZ

Bericht door EZ »

Navraag gedaan, dat flatje komt op de plek waar vroeger het cafetaria zat, op die hoek. Dus niet op de plek waar de nieuwe weme stond.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Ook nog een mooie plek. Waar Cafetaria de Vijfhoek zat dus.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Afbeelding
Deze woning begint zo onderhand uit de toon te vallen, slopen!
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Mwa, zorgt voor een beetje variatie. Laat maar staan. :)
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ombouwen is ook goed.
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Balkenende naar Roomveldje

ENSCHEDE - Minister-president Balkenende brengt volgende week woensdag een bezoek aan de wijk Roombeek in Enschede, waar op 13 mei 2000 de vuurwerkramp plaatshad. De minister-president krijgt van de bewoners zelf een rondleiding door de wijk en zal ook in een van de nieuwe huizen op het Roomveldje een kijkje nemen.

De afgelopen jaren is, in nauw overleg met de bewoners, hard gewerkt aan de wederopbouw van de wijk. Inmiddels nadert de herbouw zijn voltooiing. Ongeveer de helft van de oorspronkelijke bewoners heeft ervoor gekozen terug te keren naar de wijk. De eersten van hen kunnen in juni hun nieuwe woning betrekken.

Bij het kindermonument aan de Stroinksbleekweg zullen kinderen uit de wijk Balkenende vertellen over een speciaal kinderkunstproject dat onlangs is afgesloten.

:banaan: Hiep hiep hoera wie gaat er foto's maken?
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Jeej. De grootste loser van het land komt naar ons dorp.
Ik ga wel kieken. :+
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Robert

Bericht door Robert »

Joepie joepie joepie... Vandaag komt Balkje... :banaan: :banaan:
Weet iemand hoe laat? Misschien kan ik 't dan nog redden.. :D :D Ik kan niet wachten om 'm te zien. :P
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Vanavond even naar het nieuws kijken!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gast

Bericht door Gast »

[QyRoZ]
Owja, dat is vandaag. Even kijken of ik nog even langs Roombeek kan vandaag.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Zijn er nog wel mensen geweest? Ik heb in ieder geval niets over aanslagen op JP gehoord... ;)
de kloomp'maj anhoalen
EZ

Bericht door EZ »

nee, ik denk dat ik over me nek ga als ik zijn kop zie, dus ik ben maar niet gegaan
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Bron: TC Tubantia

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onder de indruk van de wederopbouw
Door Ben Lensink

ENSCHEDE - ‘Dat de premier er is, is leuk, maar het is veel spannender dat ik nu voor het eerst in m’n nieuwe huis kan’, lacht Shanna Boedhoe. Ze heeft premier Balkenende zojuist vertelt hoe het haar en haar zoontje is vergaan na de ramp.


Een klein uur wandelt Balkenende door het Roomveldje waar een groot deel van de nieuwe huurwoningen (138 eengezinswoningen en 73 appartementen) is herbouwd.

‘Het was leuk geweest om de minister-president de eerste sleutels te laten overhandigen’, vertelt een woordvoerder van woningcorporatie De Woonplaats, ‘maar dan is dat alleen maar voor de show en moet je de sleutels even later weer innemen. Dat is voor de bewoners te emotioneel.’ Dus blijft het deze woensdagmiddag bij een informele wandeling zonder officiële plichtplegingen.

Met de rechterhand losjes in de zak, schrijdt de premier door het grotendeels herbouwde deel van de vier jaar geleden weggevaagde wijk. ‘Waren jullie op het moment van de ramp hier aanwezig’, informeert de minister-president bij een jong stel. ‘Nee, gelukkig niet’, antwoordt Wico Hopman. ‘Ik was bij m’n vriendin in Drenthe. Daar zag ik op tv als het ware m’n huis verdwijnen. Met twee medestudenten woonde ik net een maand aan de Merelstraat.’ Over twee weken krijgen Wico en z’n vriendin Renske Eissers de sleutels van de nieuwe huurwoning aan de Stroinksbleekweg.

Onderweg blijven de premier en z’n gevolg voordurend in het vizier van fotografen en cameramensen.

Even later wacht Balkenende een warm welkom bij het monument dat de basisscholieren uit de rampwijk ontwierpen. De kinderen hebben net een vierjarig kunstproject afgesloten. Balkenende informeert bij de leerlingen naar hun ervaringen na de ramp. Bukt even als hij met een klein meiske praat. Luistert oprecht geïnteresseert na iedereen die op z’n pad komt. Vraagt de kinderen belangstellend naar de symboliek van de beelden. Bugsy en Rogier (beiden elf jaar) doen de betekenis uit de doeken. Enkele kinderen helpen de premier bij het uitpakken van een groot schilderij.

De zeefdruk van tekeningen waarmee de kinderen het kunstproject hebben afgesloten, bekijkt de eerste minister op z’n gemak op z’n hurken. ‘Ik ben er geweldig blij mee. Dit is een prachtige herinnering aan deze dag. Het krijgt een mooi plaatsje in mijn ministerie.’ Tussendoor gaat Balkenende even op de foto met de zeventienjarige Marcel Olthuizen, superfan van de premier. JP heeft nog een extraatje voor de jonge Enschedeër. ‘Een fotootje van mij en wat snoepjes. Hier neem het hele tasje.’

Na de rondleiding door de toekomstige woning van Terry en Hennie Sessink, loopt het gezelschap door de vogelbuurt. Bouwvakkers onderbeken hun werk. De verplichte blauwe helmen laat bijna iedereen links liggen. ‘Ligt de bouw op schema’, vraagt de premier aan Rob Knaap - bruin gelaat, vier gouden ringen in twee oren. ‘Ik altijd’, lacht de bouwvakker. ‘Je komt met Harry Potter op tv’, bulderen collega’s die boven hem over het balcon hangen. :D

De wandeling wordt spontaan verlengd met een tochtje door de Tollenstraat. ‘Hier stond SE Fireworks’, wijst iemand de premier aan. Terug in het informatiecentrum Roombeek, hapt Balkende vlot een harinkje weg. Kort napraten en hup de dienstauto in op weg naar een file. Op de achterbank ligt de zeefdruk als tastbare herinnering aan ‘een indrukwekkende middag’.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Hmf. Was er nog wat op het journaal? :P
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Hallo :P
Afbeelding
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Is het 'em echt of is het die gast van Kopspijkers? :D
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Beslissende stap in realisatie Cultuurcluster Roombeek

De commissie Wederopbouw, in aanwezigheid van leden van de Sociale Commissie, heeft gisteravond de raadstukken voor het Rozendaalcomplex in Roombeek besproken. De commissie sprak unaniem zijn steun uit voor de plannen, zodat het voorstel in de komende raadsvergadering een hamerstuk zal zijn.


Eerder had het college van B&W al besloten dat de aanvraag voor bouwkrediet voor het Rozendaalcomplex in Roombeek naar de gemeenteraad kan. Eerdere voorwaarde van de raad was dat de Environ-partners, die een groot deel van het complex gebruiken als museum, met een goed bedrijfsplan zouden komen. Het nu voorliggende bedrijfsplan heeft het vertrouwen van B&W en de commissie. Het belang van een goede PR en van een aantrekkelijk activiteitenaanbod werd benadrukt.

Als de raad op 14 juni besluit om het bouwkrediet van ruim 15 miljoen euro beschikbaar te stellen, kan het definitief ontwerp van het hele complex worden afgerond en de bouw worden voorbereid. Er ligt inmiddels een concept samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en de toekomstige gebruikers en een voorlopig ontwerp voor het gebouw. Voor het voorlopig ontwerp is veel waardering.

Het Rozendaalcomplex is nog altijd met hekken afgesloten. Het meeste sloopwerk is gereed. De behouden delen moeten nu eerst worden gerenoveerd. In 2005 wordt gestart met de bouw en krijgt de geschiedenis van het Rozendaalcomplex er een nieuw hoofdstuk bij. In het Rozendaalcomplex komen het Environ, dat ontstaat door samengaan van het Natuurmuseum, Museum Jannink en de collectie van het Van Deinse Instituut. In de studieruimte voor het Van Deinse Instituut kunnen mensen die meer willen weten op hun gemak documentatie doornemen. In het Centrum voor Beeldende Kunst kan kunst worden geleend, vinden exposities en lezingen plaats en worden allerlei op kunst gerichte activiteiten georganiseerd. In een aantal ateliers zijn terugkerende en nieuwe kunstenaars aan het werk. Daarnaast biedt het cultuurcluster plaats aan een horecavoorziening en een aantal woningen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu begin ik toch wel heel erg benieuwd te worden naar het ontwerp.
Ik hoop dat er ook ruimte is voor een kunsthal.

Afbeelding
[/img]
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

De grootste schok voor Enschede sinds tijden:

Jan Noordman verlaat het rampterrein

ENSCHEDE - Jan Noordman (43) gaat eindelijk het rampgebied in Enschede verlaten. De autohandelaar, die sinds de vuurwerkexplosies op 13 mei 2000 nog altijd in een stacaravan op het rampterrein woonde, verhuist naar de Voortsweg in de stad. Noordman heeft daarover een akkoord bereikt met de gemeente.


Noordman, onlangs geportretteerd in deze krant, woonde onder erbarmelijke omstandigheden op het terrein, als een soort Malle Pietje tussen de puinresten en slooppanden. Hij is daar aangewezen op een chemisch toilet buiten; voor een warm douche moet hij naar vrienden.

De gemeente had Noordman half mei gesommeerd uiterlijk deze week zijn biezen te pakken; desnoods zou hij van het terrein verwijderd worden. De gemeente heeft hem al eerder enkele woningen aangeboden, maar die achtte de Enschedeër ongeschikt. De huizen die hij zelf voorstelde wees de gemeente af. Noordman vind dat de gemeente hem de afgelopen jaren heeft laten barsten.

De woning waar hij nu terecht kan wordt deze maand opgeknapt; de keuken is recent uitgebrand. De verhuizing is vermoedelijk 1 juli. Noordman heeft gemengde gevoelens over zijn verhuizing. ‘Waar kon ik anders heen. Ik ben op, ik wil rust.’ Zijn advocaat, mevrouw E. Reijnders, is blij dat het niet tot een confrontatie komt. ‘Noordman kan nu eindelijk verder met zijn leven.’

Afbeelding
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ik ben ook benieuwd (en ik moet die foto's van het Rozendaalcomplex eens vervangen)
de kloomp'maj anhoalen
Plaats reactie