Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Roombeek (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Robert

Bericht door Robert »

Het erve Welpelo is aan de Welpeloweg in Overdinkel....

Geen idee wie het zouden kunnen zijn verder. Het idee op zich, bouwen met afval, vind ik maar niks. Het is wel een mooie manier van recyclen.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Bron: TC Tubantia

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

‘Laatste kavel Roombeek de duurste’

Door Josien Kodde

Als Roombeek in het huidige trage tempo wordt volgebouwd, gaat de laatste kavel pas in 2020 van de hand. ‘Is dat erg dan?’, veert directeur Peter Kuenzli van het Projectbureau Wederopbouw fel op, om zelf te antwoorden. ‘Nee! En wie daarover klaagt, is een verliezer aan de zijlijn.’


Afbeelding
(foto GEORGE NUSMEIJER)

ENSCHEDE - De stemverheffing waarmee de vertrekkende directeur (Kuenzli heeft gisteren zijn taken overgedragen) zich verweert tegen de kritiek vanuit de Enschedese woningbouwwereld is illustratief. Hij is bezielend. En wie het met hem oneens is, wil hij overtuigen.

De recessie is debet aan het lage bouwtempo, maar daarnaast ook de hoge ambities die de Rotterdammer Kuenzli, tezamen met het gemeentebestuur en supervisor Pi de Bruijn, aan de dag legt. Consequentie is dat de laatste stukjes bouwgrond wellicht pas twintig jaar na de vuurwerkramp een nieuwe bestemming krijgen.

In de bijna vier jaar dat hij de scepter zwaaide over het projectbureau aan de Voortsweg koos Kuenzli voor kwaliteit. ‘Kijk, als we per se willen dat Roombeek tien jaar na de ramp af is, waren we in zee gegaan met projectmatige bouw. Dat is kwalitatief overigens niet minder. Maar we wilden juist geen Vinex-achtige wijk. De variatie van vroeger moest terugkeren. Vernieuwende architectuur moest ruimte krijgen.’

‘Onze ambitie is dat 50 procent van de woningen in Roombeek via particulier opdrachtgeverschap wordt gerealiseerd. Daarmee lopen we landelijk heel ver voor de troepen uit. Maar het gaat lukken. En de consequentie is inderdaad dat in 2020 de laatste kavels pas worden verkocht. Misschien wel. Maar wat maakt dat uit?’

Strijd
Bijna vier jaar terug werd Peter Kuenzli naar Enschede gehaald. De wens van het Projectbureau Wederopbouw was om als zelfstandige tak van dienst rechtstreeks te opereren onder het college van Burgemeester en Wethouders. Dat zette kwaad bloed bij sommigen die binnen die twee andere zelfstandige takken van dienst; de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO) en met name de Dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer (DSOB). Niet zelden was in de achterliggende jaren sprake van een concurrentie tussen de diensten. Zo zeer, dat volgens betrokkenen de burgers soms de dupe werden. Door het projectbureau goedgekeurde bouwplannen werden met extra kritische blik bekeken door DSOB-ambtenaren.

Kuenzli erkent dat er sprake was van weerstand en strijd. ‘We maakten ook fouten in contacten met particuliere bouwers. In het begin namen we hier en daar risico’s om mensen snel te helpen. We moesten een nieuwe organisatie in de steigers zetten. Daarvoor is leergeld betaald’, erkent de vertrekkende directeur.

Zijn projectbureau blijft nog drie tot vier jaar bestaan. Zonder directeur en als afdeling direct vallend onder de DSOB-directeur Leo van der Ree.

De sociale en de economische wederopbouw is vrijwel geheel gerealiseerd, vindt de vertrekkende man. Alleen de fysieke klus, de herinrichting van het gebied, is nog niet af. Tevreden stelt Kuenzli vast dat hij geen ambities voor het gebied heeft ingeleverd. ‘We hebben veel projecten op de rails gezet. Voor het Environ-museum is een prachtig ontwerp in de maak. Het laat Twente zien als fantastische innovatieve denkkracht. Wanneer het open gaat voor het publiek? Eh, ik denk in het voorjaar van 2007.’

‘Dan de Grolsch-fabriek. Ik ben ervan overtuigd dat het brouwhuis een prachtige lokatie is voor de AKI. Het gebouw heeft heel veel vloeren, vides en prachtig licht. De mensen van de AKI zijn gecharmeerd, maar de vonk is nog niet overgesprongen. Positief punt is dat de AKI, UT en gemeente de afspraak hebben gemaakt te onderzoeken of de AKI kan verhuizen.’

‘Wat de voordelen zijn voor de AKI in Roombeek? Op de huidige plek op de UT is sprake van een kruisbestuiving met de UT. Daaraan hoeft geen einde te komen. De campus is, in tegenstelling tot de stedelijke setting, veel monofunctioneler. In de stad kan die kruisbestuiving plaats hebben met nieuwe bedrijvigheid in en om de Grolsch. Zoals nieuwe media en hoogwaardige technologie. Bijvoorbeeld met het Telematica Instituut dat zich daar gaat vestigen.’

Grolsch en Environ zijn twee voorbeelden van goede ontwikkelingen. Die zorgen ervoor dat Roombeek een bijdrage levert aan de versterking van de economische structuur van Enschede. Die versterking is de allermoeilijkste ambitie waar de stad voor staat. Ik zou willen dat Enschede een stuk sterker uit de ramp komt dan voorheen. Maak van de ramp een kans, is wel gezegd.’

Innovatie
‘Het gemeentebestuur zal nog vijftien tot twintig jaar moeten kiezen voor innovatie en bedrijvigheid. Voor citymarkering ook. Rotterdam en Groningen hebben het ook zo gedaan en plukken daar nu de vruchten van. Rotterdam heeft twintig jaar lang aanzienlijk meer uitgegeven aan cultuur dan Amsterdam. Het effect is nu daar.’

‘Enschede heeft het in zich de hoofdstad van Oost-Nederland te worden. Maar concurrerende steden als Zwolle, Arnhem/Nijmegen en Apeldoorn doen het ook heel goed. Enschede moet zich ten opzichte van die steden zo profileren dat mensen ervoor kiezen hier te wonen en te werken. Dat vraagt voorzieningen. Want hoogopgeleide werknemers willen goede voorzieningen als een Muziekkwartier, een AKI. Ze willen ook goede voorzieningen voor hun kinderen.’

‘Dat hoeft niet ten koste te gaan van de sociaal zwakkere bevolking. Kijk maar weer naar Rotterdam. Die stad trekt de laatste tijd veel meerdaagse toeristen die, met een beetje geluk 200 é 300 euro in de stad uitgeven. Dat brengt geld en werkgelegenheid in het laatje, juist voor de onderkant van de markt. Want hotels moeten schoon worden gehouden, kaartjes verkocht, enzovoort.’

Kuenzli verlaat Enschede in de wetenschap dat de stad veel leuker is dan hij vooraf had gedacht. ‘Mijn vrienden en bekenden hebben net zo’n onduidelijk beeld van Enschede als ik had toen ik hier kwam. Enschede timmert te weinig aan de weg. Heeft te weinig smoel. Dat heeft ook met de volksaard te maken. Mensen zijn niet zo geneigd zichzelf op de borst te slaan.’
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Op de hoek van de Roomweg en de Deurningerstraat zijn ze begonnen met een hoekdingetje van 3.5 laag hoog. Zag er geinig uit op de impressie.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Plaatjes!

Interessante kerel die Kuenzli. Hij denkt echt dat Enschede het in zich heeft om dé stad van Oost-Nederland te worden. Ik denk dat er den echt bijzonder hard aan getrokken moet worden door ons gemeentebestuur. Maar goed, wie weet...
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Bron: TC Tubantia

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Collectie geheel Twents
‘Het Nieuwe Museum’ half jaar eerder open


ENSCHEDE - Als alles meezit, opent ‘Het Nieuwe Museum’ in Roombeek al in maart 2007 de deuren. Dat is een half jaar eerder dan gepland. Het Nieuwe Museum wordt volgens interim-directeur Wim van Lammeren een ‘puur Twents verhaal’. ‘We houden de collectie goed tegen het licht’.


Van Lammeren benadrukt dat bij de inrichting van Het Nieuwe Museum duidelijke keuzes moeten worden gemaakt. Hij sluit niet uit dat delen van de collectie van het Natuurmuseum in de verkoop gaan. ‘We moeten de collecties in elk geval heel goed screenen. In Het Nieuwe Museum gaat het straks eigenlijk alleen maar over Twente. Dat betekent dat we op tijd afscheid moeten nemen van zaken die dat Twentse verhaal verstoren’, aldus Van Lammeren.

Als willekeurig voorbeeld noemt hij een collectie heel fraaie schelpen uit de tropen. ‘Mooi en aardig maar zoiets past dus niet in het Twentse verhaal. Daar moeten we dan een andere eigenaar voor zien te vinden. Aan de hand van een vlekkenplan worstelen we op dit moment met de collecties en inrichting van het toekomstige musuem. We gaan met de merknaam en het product Twente de boer op.’

Het Nieuwe Museum heette tot voor kort Environ. Het is een unieke krachtenbundeling van Natuurmuseum Enschede, Museum Jannink en het Van Deinse Instituut. Samen met de kunstuitleen en expositieruimte van het het Centrum voor Beeldende Kunst (CBK), de volkssterrenwacht Coenraad ter Kuile (bovenin de 27 meter hoge toren) en kunstenaarsateliers, vormt het museum het cultuurcluster Roombeek. Dat komt te staan in het gebied tussen de Stroinksbleekweg, Roomweg en de nieuwe Lonnekerspoorlaan.

In het cultuurcluster worden oud en nieuw niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk verenigd doordat delen van het voormalige Rozendaalcomplex overeind blijven en in de plannen worden geïntegreerd. Bjarne Mastenbroek van SeARCH architecten presenteerde onlangs het definitieve ontwerp en alle partijen waren vol lof.

Van Lammeren denkt dat de bouw in januari wordt aanbesteed, zodat volgend voorjaar de schop de grond in kan. Twee jaar later moet het museum de deuren openen. Dat is een half jaar eerder dan gepland. ‘Dat willen we bereiken door eerder aan de slag te gaan met de oude pakloods van Rozendaal. Daar wordt onder meer het machinepark dat nu nog in Museum Jannink staat, ondergebracht. Als het lukt, kunnen we een half jaar eerder verhuizen.’ De deelnemende partijen breken zich de komende tijd het hoofd over de inrichtinge en exploitatie van het totale complex.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Nou, ben benieuwd!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Kan een erg mooi plaatje opleveren een museum in die rozendaal hal,
Ik denk dat dat een mooi invulling is :) ik ben benieuwd.
Robert

Bericht door Robert »

- Laten we hopen dat het huidige depôt van Jannink wat beter tot z'n recht zal komen (en, ook het geldkarretje van Van Heek die staat zo zielig weggedrukt)
- Laten we hopen dat het VDI net zo gezellig blijft als het nu is.
- Laten we hopen dat het architectenbureau het oude Rozendaalcomplex op een waardige manier laat terugkomen in het nieuwe pand (op de impressies kan ik er weinig van terugzien).
- Laten we hopen dat de helft van het Natuurmuseum eruit gaat, ik zeg 't niet vaak maar het huidige Natuurmuseum heeft een a.) walgelijke inrichting en een b.) walgelijke collectie (met uitzondering van de xylotheek).
- Laten we hopen dat er één mooie website komt, waarop alle informatie geclusterd te vinden is.
- Laten we hopen dat Het Nieuwe Museum niet de naam blijft (Ik zou zelf kiezen voor "Het Twents Museum" of zoiets.)
- Laten we hopen, dat als bovenstaande naam wel zo blijft iemand als de sodemieter http://www.hetnieuwemuseum.nl gaat claimen (http://Www.hettwentsmuseum.nl is ook nog vrij.)

- Laten we hopen dat de Enschedeër het nieuwe museum in zijn / haar hart zal sluiten....
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

'Nieuw leven in de brouwerij' in Roombeek

ENSCHEDE (ANP) - Het college van B en W van Enschede geeft groen licht voor de herontwikkeling van het voormalige Grolsch-terrein in de wijk Roombeek. Dat heeft de gemeente vrijdag gemeld. De wijk werd vier jaar geleden grotendeels verwoest door de vuurwerkramp.

Op het Grolsch-terrein komen woningen, appartementen, bedrijfsruimte en een winkelcentrum. In het najaar van 2006 wordt begonnen met de bouwactiviteiten. Het plan getiteld 'Nieuw leven in de brouwerij' omvat op het zes hectare grote terrein onder meer 40.000 m2 bedrijfsruimte, 4800 m2 winkelruimte, 120 appartementen en 33 vrije woonkavels. De kavels worden in 2007 uitgegeven en het winkelcentrum opent in 2008 de deuren.

Het kantoor van Grolsch wordt hergebruikt door het Telematica-instituut dat zich bezighoudt met ICT-activiteiten. In het brouwhuis met de ketels is plek ingeruimd voor een dependence van de Enschedese kunstacademie AKI. Grolsch heeft een nieuwe brouwerij gebouwd in het buitengebied van het naburige Boekelo.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

In de Bans stonden wel die plaatjes erbij. :)
de kloomp'maj anhoalen
Berrtus als gast

Grondleggers droomwijk Roombeek willen visie

Bericht door Berrtus als gast »

http://www.roskam.nl Grondleggers droomwijk Roombeek willen visie

Enschede – De allure van de wederopbouwwijk Roombeek moet afstralen op stad en regio. Dat vinden architect De Bruijn en stedenbouwer Kuenzli. De eerste is als supervisor in Roombeek actief, de tweede nam onlangs afscheid als directeur van het projectbureau. Ze noemen de herbouw van de wijk een voorbeeldproject voor het hele land, waar mensen speciaal voor naar Oost-Nederland zullen komen. Zowel het proces als het resultaat ademt volgens beiden ambitie en grandeur, maar tegelijkertijd vinden ze dat de stad Enschede en de regio Twente onvoldoende zelfbewustzijn tentoonspreiden.

“Dat ze zich hier het topinstituut voor nanotechnologie laten afpakken door Eindhoven, dat is werkelijk ongekend”, zegt Kuenzli. En De Bruijn: “Het is schandalig hoe dat gaat, dat iemand van Philips even belt met de minister en dat Twente met de gebakken peren zit. Dat zouden ze Amsterdam of Rotterdam, maar ook Utrecht of Delft niet moeten flikken. Hier hoor ik echter niemand protesteren, dat is misschien nóg veel schandaliger, of laat ik zeggen dat ik het onbegrijpelijk vind. Ga toch eens op je strepen staan.”

Tijdens hun regelmatige verblijf in Enschede, vanaf 1 januari 2001, hebben De Bruijn en Kuenzli gemerkt dat Twente een enorm potentieel heeft. “Een schat aan voorzieningen, hoogwaardige technologie, prachtige cultuurinstellingen en niet te vergeten een schitterend landschap. Toch komt er niet genoeg uit, want de steden vangen elkaar vliegen af! Enschede kijkt naar Hengelo en Hengelo naar Almelo en dat blijft maar doorzeuren. De gezamenlijke visie ontbreekt.” Naar de mening van De Bruijn en Kuenzli is de vorming van de Netwerkstad Twente een stap voorwaarts, maar het moet wél worden vertaald in een krachtig en eenduidig streven. En er zou iemand moeten zijn die daar leiding aan geeft. De Bruijn: “Ja, dat kan de nieuwe burgemeester van Enschede zijn. Dat was in het verleden ook zo, denk aan Edo Bergsma en Ko Wierenga. Dat proces mis ik nu.” Kuenzli: “Rotterdam was zo arm als wat, maar heeft door twintig jaar keihard te werken veel bereikt en overtreft nu in menig opzicht Amsterdam. Dat kan in Twente óók. Je moet alleen wél de koers vasthouden. Het maakt niet uit hoe de wind waait, als je maar weet waar de haven is.”

De Bruijn en Kuenzli denken dat Roombeek over enkele jaren een ‘droomwijk’ is met veel bijzondere architectuur en een vloed aan hoogwaardige voorzieningen, zowel museaal als technologisch. De Bruijn over de architectuur: “Je ziet nu al mooie dingen, maar het mooiste komt nog, de herenhuizen langs de Lonnekerspoorlaan en de villa’s langs de Museumlaan.” Kuenzli over de voorzieningen: “Het nieuwe museum wordt echt geweldig, een prachtig ontwerp van Bjarne Mastenbroek, een pronkjuweel, met atelierruimtes erbij en een Jan Cremer Centrum, maar daarnaast krijgt Roombeek een keur aan exclusieve bedrijvigheid, het Telematica Instituut en allerlei andere vormen van bedrijvigheid op niveau. De wijk leeft straks zestien uur per dag dankzij veel kruisbestuivingen.”

De kunst is volgens beiden om mét Roombeek de stad en de regio tot de hoofdstad van Oost-Nederland te maken. “Daar is een visie voor nodig en lef.”
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Mooie woorden, als je de laatste tijd de Bans leest wordt je helemaal chagrijnig. Nano instituut dat naar Eindhoven gaat; telkens weer botvangen wat betreft compensatie voor Vliegveld Twenthe en wederzijdse boze gezichten; geen geld voor infrastructuur, etc etc. Het enige positieve is dat er nog wat geld uit de Birk-pot hier naar toe is gegaan.

Oftewel: Fuck Den Haag, tijd dat we zelf aan de slag gaan. Revolutie! 8)
de kloomp'maj anhoalen
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Idd Enschede moet de Parel van Het oosten zijn, (voor mij is het dat al) Maar er zijn meer mensen die dat moeten beseffen en vanuit die visie moeten werken..
Robert

Bericht door Robert »

Zoals ik volgens mij al eerder heb gezegd (wb een ander onderwerp) heeft de Twentenaar, of de Enschedeër in het bijzonder, een te klein zelfbeeld. Menigeen maakt geen gebruik van de kansen die er liggen, zo ook in Roombeek.
De Enschedeër ziet volgens mij niet wat men in huis heeft. Een gedachte is er volgens mij van 'ach, wie'j kunt toch nooit teeg'n de Randstad an' of ' Wat wuul ok zegt, in 'n Haag gebeurt 't toch zoals ze 't zelf wilt'. Daat laatste is jammergenoeg vaak ook zo.

Desondanks zou wat promotie van de streek veel beter kunnen, de bevolking ziet dan eens hoe bijzonder wat dingen zijn, of hoe speciaal sommige projecten kunnen zijn (zoals Roombeek). De Bans kan hier misschien wel een rol in spelen, door een positieve gedachte door de berichtgeving te laten gaan. Gevolg hiervan is een eerder opkomend protest bij het verdwijnen of niet laten komen van voorzieningen door de Enschedeër, en een betere visie van de buiten-Twentenaren.
En er zou iemand moeten zijn die daar leiding aan geeft. De Bruijn: “Ja, dat kan de nieuwe burgemeester van Enschede zijn. Dat was in het verleden ook zo, denk aan Edo Bergsma en Ko Wierenga.
Uhm, waar haalt De Bruijn die kennis nou weer vandaan?

=========
Was dit een onzinnig bericht? :oops:
Berrtus als gast

Bericht door Berrtus als gast »

Dat zal ie wel weten. Hij komt oorspronkelijk uit Losser
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Ik denk dat het positieve zelfbeeld hier op het forum in ieder geval wel goed zit :) Hopelijk werkt het goed aanstekelijk, want ik ben het wel met Robert eens :D
Roombeek is geen doorsnee Nieuwbouw / verniewingsproject, Kijk alleen maar eens naar de geschiedenis van de wijk en de Locatie en verder De mogelijkheden die naar mijn idee op sommige stukken van de wijk nog te kleinschalig zijn uitgevoert.
De ramp heefd ervoor gezorgt dat er een vel wit papier ontstond zo dicht bij het centrum, Daar kon je bijna alles mee doen.

Ik vind die vrije kavels op die locatie niet echt geschikt , onlangs dat ik nog moet zien hoe het totaal beeld word, en hoe het staat in de wijk straks. Maar ik had op zo'n locatie dichtbij het centrum toch wel een iets grootstedelijkere aanpak verwacht.
dwars

Bericht door dwars »

Hartverwarmend, zo iemand die precies zegt wat ik denk. Enschede moet meer durven, meer zelfbewustzijn ontwikkelen, zich niet laten koeioneren door de rest van het land en de positie vlak bij de Duitse grens beter uitbuiten.

Dat laatste punt staat niet in het stuk maar is meer een persoonlijk punt. De positie vlak bij de grens en het feit dat de streektalen zeer aan elkaar verwant kunnen een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de regio.
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Dat Enschede helemaal niet heeft geprotesteerd dat het nano-centrum onder onze neus werd weggepikt, vind ik zeer betreurenswaardig. De stad (lees het bestuur) moet zeker eens wat meer lef gaan tonen, en laten merken waar ze voor staan. Het zou at dat betreft ook wel goed zijn eens een burgemeester te krijgen die echt verbonden is met de stad, iemand die voor de stad wil 'vechten'. De huidige lakse houden die nogal vaak wordt tentoongesteld schiet ook niet op... :? :? :?
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Bouwplan hoek Deurningerstraat-Walhofstraat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de kloomp'maj anhoalen
Plaats reactie