Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Roombeek (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Tony S. »

Gefeliciteerd Rik, laat dat fictieve plan maar werkelijkheid worden, prachtig!
Een lang wief is een ladder in huus!
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Twekkelerveld »

Mooi ontwerp! Het zou daar mooi passen.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door hans »

gewoon doen , lekker in delft neerzetten !
Dimitri91
Member
Member
Berichten: 118
Lid geworden op: ma feb 26, 2018 8:13 pm

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Dimitri91 »

Misschien moeten ze u er maar neerzetten Hans.
Promoten voor de stad Enschede.. denk dat er veel mensen wegblijven
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door hans »

ik zit prima hier.
holland trekt mij niet , voor geen meter.
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Rikarchitecten »

Mooie reacties jongens dankjewel!
@Dimitri. Ik gebruik ArchiCAD voor het modelleren, Lumion voor het renderen en Adobe Photoshop voor het opwerken van de renders.

@Highlander De bovenste volumes hebben een constructie van Europees hardhout (Robinia) en een gevel van Polycarbonaat met een lamellensysteem van gerecycled hout. De onderste volumes zijn een 400mm dikke wand van een geramd beton aggregraat.
ENSCHEDE
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Sunny »

Dimitri91 schreef: zo jun 30, 2019 2:44 pm https://www.ruimtelijkeplannen.enschede ... -0002.html

Project zorgcomplex Hulsmaatstraat.
Recent geplaatst en ooit door een forumlid gezien als vergunning?
Ik had het wel vermeld op 21 maart in het Bouwplannen topic, onder Projectenoverzicht;

Ik las gisteren in de papieren Tubantia dat achter het Tetem gebouw een complex met 160 appartementen moet komen voor ouderen.
Dat lijkt me dan een aardig gebouw.

Maar dat moet idd een flink gebouw worden!
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Arie »

Rik van harte gefeliciteerd

Cum laude afstuderen op parkeerplaats Enschede: Rik Meijer deed het
Gepubliceerd: Maandag 29 juli 2019 11:51

Cum laude afstuderen op parkeerplaats Enschede: Rik Meijer deed het
Midden in het fraaie Roombeek ligt een oerlelijke parkeerplaats. Kan dat nou niet anders? Jazeker, zegt Rik Meijer. Hij heeft een plan, en studeerde daar zelfs cum laude op af.

Als je vanaf de Museumlaan in Enschede de culturele wijk Roombeek binnenstapt, valt je blik gelijk op de bouwkundige hoogstandjes. De Eekenhof, De Museumfabriek en het Balengebouw zijn de parels van de wijk, maar de entree wordt ontsierd door een rommelige parkeerplaats die tijdelijk lijkt. Al jarenlang een doorn in het oog van Rik Meijer. Hij studeerde vorige week cum laude af aan de TU Delft met zijn idee voor iets anders op deze plek: de 'Culturele Broedplaats'.

Van kinds af aan heeft Meijer al interesse in de architectuur van Enschede. Als 12-jarig jongetje ging hij naar bijeenkomsten van de gemeente waar nieuwe gebouwen aangekondigd werden en bij de bouw van de Alphatoren stond hij met zijn neus tegen het bouwhek aan. "Mijn liefde voor architectuur is hier echt geboren", licht Rik toe. "Het frustreerde me daarom ook dat de parkeerplaats op Roombeek niet aangepakt werd. Het is de meest significante plek van de wijk: alle assen kruisen daar, het is naast het monument van de vuurwerkramp en alle imposante gebouwen staan eromheen. Een parkeerplaats vind ik de meest pragmatische invulling van die plek, ik wilde het de invulling geven die het verdient."

Culturele Broedplaats
Rik besloot daarom zijn afstudeerscriptie voor de masteropleiding 'Architectuur' te wijden aan deze plek. Zijn 'Culturele Broedplaats' maakt van de parkeerplaats een eyecatcher. "Een plek waar we een inspirerende locatie creëren voor het talent in deze regio, waar zij zich thuis voelen en zich verder kunnen ontplooien na hun studie. Er is ruimte voor exposities, workshops, theater en muziekstudio's. Daarnaast is het gebouw geheel zelfvoorzienend en klimaatadaptief. Zo is er een watervoorziening op het dak, met opgevangen regenwater zouden we zelfs een kleine bierbrouwerij kunnen realiseren. Zo brengen we bier weer terug naar Roombeek.

De creatieve en technische studenten van de UT en de innovatieve start- ups die daaruit voortkomen, daar moeten we het in Enschede van hebben. Die mensen wil je in je stad houden en niet laten wegvloeien naar andere steden. Ik hoop dat mijn ontwerp een voorbeeldfunctie kan hebben in hoe we slimmer om kunnen gaan met de 'braindrain' van onze stad." En waar zetten we dan de auto neer? Daar heeft Rik ook aan gedacht: "De parkeerplaats heb ik ondergronds gebouwd, met een gelijk aantal parkeerplekken als nu."

Met zijn ontwerp hoopt Rik bij te dragen aan een nieuwe visie. De geschiedenis van Enschede leert dat de stad meerdere keren de rug heeft moeten rechten. Bijvoorbeeld na de stadsbrand in 1862, luchtaanvallen tijdens de Tweede Wereldoorlog en de ondergang van de textielindustrie. Momenten waarop de stad haar veerkracht toonde en steeds een nieuwe richting koos om zich te ontwikkelen.

Kenniseconomie
De stadsbrand was de opmaat voor de textielindustrie, de bombardementen werd gevolgd door stedelijke modernisering en de val van de industrie leidde tot de huidige kenniseconomie. De nieuwe wederopstanding heeft volgens Rik te maken met de vraag hoe onze stad creatieve talenten kan vasthouden en hoe de stad zich moet voorbereiden op de gevolgen van klimaatverandering.

Rik denkt dat dit tijdens de heropbouw na de vuurwerkramp niet voldoende centraal heeft gestaan. "Pi de Bruijn, de architect die de leiding had over de wederopbouw, heeft de enige juiste manier toegepast. Met zogenaamde 'therapeutische stedenbouw', waarbij hij zijn wederopbouw heeft afgestemd op sentimenten in de wijk, is het gelukt om de wijk weer op te bouwen. Met een schitterend resultaat. Alleen ligt er negentien jaar na dato nog steeds een stukje grond dat meer visie verdient. Daarmee benadrukken we niet alleen de culturele functie van de wijk, maar werken we ook aan de oplossing van een probleem in Enschede: het behouden van talent."

Rik is zelf voor zijn studie vertrokken uit Enschede en krijgt inmiddels mooie aanbiedingen door het hele land. "Mijn hart ligt toch in Enschede, ik hoop met dit initiatief een zetje in de goede richting te geven maar vooral een discussie aan te wakkeren over een invulling die past bij een plek die gemarkeerd is door een van de meest significante momenten in de geschiedenis van Enschede."

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Reinier van Willigen
brom: http://enschede.1twente.nl/cum-laude-af ... em?1139304
Bijlagen
Cum laude afstuderen op parkeerplaats Enschede Rik Meijer deed he.jpg
Cum laude afstuderen op parkeerplaats Enschede Rik Meijer deed he.jpg (66.44 KiB) 10483 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Rikarchitecten »

Hoi Arie hartelijk dank! Leuk dat je het artikel geplaatst hebt.
ENSCHEDE
Dimitri91
Member
Member
Berichten: 118
Lid geworden op: ma feb 26, 2018 8:13 pm

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Dimitri91 »

Rikarchitecten schreef: vr jul 05, 2019 10:40 am Mooie reacties jongens dankjewel!
@Dimitri. Ik gebruik ArchiCAD voor het modelleren, Lumion voor het renderen en Adobe Photoshop voor het opwerken van de renders.

Mooi! Wij werken alleen met Revit voor het modelleren. Render programma’s zijn voor ons niet zo van toepassing.
Wel leuk om ooit te gebruiken.

Nogmaals gefeliciteerd! Mooi artikel, van plan om ooit nog wat voor de stad te betekenen?
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door TA »

Kwam nog wat interessante studies tegen voor Roombeek: https://www.ceecee-enschede.nl/over-cee ... ende-fase/
Robertus69
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: zo feb 02, 2020 11:45 pm

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Robertus69 »

En de werkzaamheden voor 26 woningen aan het Roombekerveld zijn begonnen. https://www.roombekerveld.nl/

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: ma okt 22, 2012 5:18 pm
Locatie: Enschede

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Gerard »

Gaat goed met alle bouwplannen. Steeds meer lege stukjes Enschede worden opgevuld.
Wel een mooi plekje om te wonen lijkt mij zo
Robertus69
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: zo feb 02, 2020 11:45 pm

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Robertus69 »

Vanmiddag even langs het Roombekerveld geweest. Er is verder nog niks gebeurd, het terrein is inmiddels overwoekerd.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Twekkelerveld »

Op het Roombekerveld is inmiddels wel wat te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Bonus foto's

Afbeelding

Afbeelding
Bensel
Member
Member
Berichten: 33
Lid geworden op: wo okt 02, 2013 10:31 pm

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Bensel »

Op het roombekerveld zijn ze nu begonnen met het bouwen
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Twekkelerveld »

Er is een bouwvergunning aangevraagd voor een kavel naast Hulsmaatstraat 35. Nr.35 is de AKI. Er is een vergunning aangevraagd voor een woongebouw met een niet openbare stallingsgarage.
Het gaat dus om een van deze 2 kavels:

Afbeelding

Afbeelding
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Sunny »

Het was toch de bedoeling dat daar een gebouw van circa 8/10 verdiepingen zou komen voor de ouderenzorg?
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Sunny »

En dan volgens mij op de 2e locatie, bij de kruising. Niet bij de busbaan.
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door Sunny »

Dimitri91 schreef: zo jun 30, 2019 2:44 pm https://www.ruimtelijkeplannen.enschede ... -0002.html

Project zorgcomplex Hulsmaatstraat.
Recent geplaatst en ooit door een forumlid gezien als vergunning?
Dit dus.
Plaats reactie