Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

ZARA/PRIMARK

Informatie en vorderingen.
Highlander
Member
Member

Re: ZARA/PRIMARK

Bericht door Highlander » vr jul 18, 2014 11:59 am

Vincent1971 schreef:
Ik denk dat het net zo gaat als met Zara. Over een paar jaar heeft elke grote plaats een Primark. Daarbij nog meer winkelketens moet je eigenlijk niet meer hebben. Wat is dan het echte onderscheidend vermogen van een stad?
Deze ontwikkeling is niet tegen te houden. Wees blij dat grote winkelketens het zien zitten in Enschede. Zonder die grote winkelketens krijg je een spookstad zoals de binnenstad van Hengelo. En onafhankelijke winkels met onderscheidend vermogen vestigen zich liever in een winkelgebied nabij de Primark dan in een spookstad.

Overigens Primark gaat alleen in hele grote panden zitten. In klassieke Nederlandse binnensteden (Arnhem, Zwolle) vinden ze niet eens plek.

Highlander
Member
Member

Bericht door Highlander » vr jul 18, 2014 12:00 pm

Hendrik schreef:Soms lijken de reacties net op de klaagliederen die werden gehoord toen eind jaren '30 de V&D opende. Zelf uiteraard niet meegemaakt, maar van horen zeggen dat het toen ook gebeurde.
Net als toen heeft ook nu de echte tukker het liefst dat er nooit iets verandert in zijn leefomgeving.

Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan » vr jul 18, 2014 12:10 pm

Niet elke verandering is een verbetering.

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » vr jul 18, 2014 5:26 pm

Highlander schreef:
Vincent1971 schreef:
Ik denk dat het net zo gaat als met Zara. Over een paar jaar heeft elke grote plaats een Primark. Daarbij nog meer winkelketens moet je eigenlijk niet meer hebben. Wat is dan het echte onderscheidend vermogen van een stad?
Deze ontwikkeling is niet tegen te houden. Wees blij dat grote winkelketens het zien zitten in Enschede. Zonder die grote winkelketens krijg je een spookstad zoals de binnenstad van Hengelo. En onafhankelijke winkels met onderscheidend vermogen vestigen zich liever in een winkelgebied nabij de Primark dan in een spookstad.

Overigens Primark gaat alleen in hele grote panden zitten. In klassieke Nederlandse binnensteden (Arnhem, Zwolle) vinden ze niet eens plek.
http://zakelijk.infonu.nl/detailhandel/ ... keren.html

Primark in Arnhem opent wel degelijk de deuren.
Een goed begin heeft geen einde

Highlander
Member
Member

Bericht door Highlander » vr jul 18, 2014 7:37 pm

Veteraan schreef:Niet elke verandering is een verbetering.
Daar heb je helemaal gelijk in Veteraan. Maar ik vind het jammer dat de Primark al wordt afgeschoten voordat het een kans heeft gehad.

Ik zal persoonlijk niet shoppen bij de Primark. Maar ik weet wel dat er betrekkelijk veel minima zijn in Enschede. Daarnaast hebben we een betrekkelijk jonge bevolking. Waarom die mensen geen Primark gunnen? Er is daarnnaast uitgebreid onderzocht welke effecten de komst van een Primark op een stad heeft. En die zijn louter positief. Ik begrijp, kortom, echt niet waar al die weerstand vandaan komt.

Ik bezoek zo vaak mogelijk de zelfstandige winkels in Enschede. Ik haal mijn vis bij Kiefte, mijn groente bij de groentebroertjes, mijn vlees bij de slager aan de Lipperkerkstraat. Ik ben vaste klant bij Scooter, een zelfstandige kledingwinkel. Maar je hoort mij niet zeggen dat de Aldi en H&M niet bijdragen aan deze stad. Ik voel niet de behoefte om mijn eigen winkelvoorkeuren op te dringen aan een ander.

Highlander
Member
Member

Bericht door Highlander » vr jul 18, 2014 7:39 pm

Vincent1971 schreef:

Dat wordt dan veruit de kleinste Primark van Nederland!

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » vr jul 18, 2014 8:05 pm

De Bijenkorf in Arnhem waar de Primark in komt was groter dan de Enschedese. Verder begrijp ik dat gejammer over de Primark echt niet. In 1920 werd de eerste C&A in Enschede geopend en omstreeks 1926 de HEMA. Ook toen ach en wee geroep. Daar hoor je toch niemand meer over. HEMA, Hollands Eenheidprijzen Magazijn. Over eenheidsworst gesproken, ja rookworst. Intussen zijn er al 4 Hema's in Enschede. 2 C&A's Meer dan 10 AH's Vele Blokkers en het aantal LIDL's breidt zich uit. M.a.w werkgelegenheid waar iedereen de mond vol van heeft. Tis ook nooit goed.
Wat sas as dós was kaans.

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » vr jul 18, 2014 9:49 pm

Highlander schreef:
Vincent1971 schreef:

Dat wordt dan veruit de kleinste Primark van Nederland!
Bron :?
Een goed begin heeft geen einde

Twekkelerveld
Member
Member

Bericht door Twekkelerveld » za jul 19, 2014 8:32 am

De Bijenkorf in Arnhem waar de Primark in komt was groter dan de Enschedese. Verder begrijp ik dat gejammer over de Primark echt niet. In 1920 werd de eerste C&A in Enschede geopend en omstreeks 1926 de HEMA. Ook toen ach en wee geroep. Daar hoor je toch niemand meer over. HEMA, Hollands Eenheidprijzen Magazijn. Over eenheidsworst gesproken, ja rookworst. Intussen zijn er al 4 Hema's in Enschede. 2 C&A's Meer dan 10 AH's Vele Blokkers en het aantal LIDL's breidt zich uit. M.a.w werkgelegenheid waar iedereen de mond vol van heeft. Tis ook nooit goed.
Amen. :)

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » za jul 19, 2014 9:46 pm

Hendrik schreef:De Bijenkorf in Arnhem waar de Primark in komt was groter dan de Enschedese. Verder begrijp ik dat gejammer over de Primark echt niet. In 1920 werd de eerste C&A in Enschede geopend en omstreeks 1926 de HEMA. Ook toen ach en wee geroep. Daar hoor je toch niemand meer over. HEMA, Hollands Eenheidprijzen Magazijn. Over eenheidsworst gesproken, ja rookworst. Intussen zijn er al 4 Hema's in Enschede. 2 C&A's Meer dan 10 AH's Vele Blokkers en het aantal LIDL's breidt zich uit. M.a.w werkgelegenheid waar iedereen de mond vol van heeft. Tis ook nooit goed.

In 1920 hadden we met een aanbodeconomie van doen Hendrik, een iets andere situatie. Anders gezegd, er was aan alles een gebrek, dus een ondernemer kon met van alles komen, de klanten kochten het toch wel, bij gebrek aan beter. Het ach en wee kwam dan ook met name van de andere ondernemers, niet zozeer van consumenten en economen. In 2014 hebben we te maken met een economie en markt die vol is. Dit betekent dat wanneer er links wat nieuws bijkomt zal er rechts wat bestaands uit moeten. Nu vind ik dat ook nog niet zo erg wat dat heet concurrentie. Echter wanneer dat betere zijn plek moet afstaan aan iets van mindere kwaliteit, qua producten of arbeidsvoorwaarden, dan heb ik daar wel wat op tegen.
Ik heb dan ook al eerder gepleit voor zo min mogelijk discount-achtige winkels zoals Action e.d. De theorie is dat wanneer consumenten winkels in hun nabijheid hebben die eigenlijk net iets te duur voor hun portemonnee zijn maar wel mooie en goede spullen hebben, mensen moeite zullen doen meer te verdienen middels betere banen en opleiding om dit ook te kunnen kopen. Tevens trekt het beterverdienende consumenten aan van buiten de gemeentegrenzen. En betere opgeleide bevolking is weer aantrekkelijk voor bedrijven met producten en diensten op hoger niveau. Kortom kwalitatieve groei van economie, portemonnee en aanzien van een stad en haar bevolking.

Highlander
Member
Member

Bericht door Highlander » zo jul 20, 2014 6:09 pm

Vincent1971 schreef: Bron :?
Eigen waarneming. De Arnhemse Bijenkorf was kleiner dan de Enschedese. En behoorlijk wat ook.

Highlander
Member
Member

Bericht door Highlander » zo jul 20, 2014 6:13 pm

Rene schreef:
In 1920 hadden we met een aanbodeconomie van doen Hendrik, een iets andere situatie. Anders gezegd, er was aan alles een gebrek, dus een ondernemer kon met van alles komen, de klanten kochten het toch wel, bij gebrek aan beter. Het ach en wee kwam dan ook met name van de andere ondernemers, niet zozeer van consumenten en economen. In 2014 hebben we te maken met een economie en markt die vol is. Dit betekent dat wanneer er links wat nieuws bijkomt zal er rechts wat bestaands uit moeten. Nu vind ik dat ook nog niet zo erg wat dat heet concurrentie. Echter wanneer dat betere zijn plek moet afstaan aan iets van mindere kwaliteit, qua producten of arbeidsvoorwaarden, dan heb ik daar wel wat op tegen.
Ik heb dan ook al eerder gepleit voor zo min mogelijk discount-achtige winkels zoals Action e.d. De theorie is dat wanneer consumenten winkels in hun nabijheid hebben die eigenlijk net iets te duur voor hun portemonnee zijn maar wel mooie en goede spullen hebben, mensen moeite zullen doen meer te verdienen middels betere banen en opleiding om dit ook te kunnen kopen. Tevens trekt het beterverdienende consumenten aan van buiten de gemeentegrenzen. En betere opgeleide bevolking is weer aantrekkelijk voor bedrijven met producten en diensten op hoger niveau. Kortom kwalitatieve groei van economie, portemonnee en aanzien van een stad en haar bevolking.
Mensen verhuizen echt niet naar een andere stad omdat ze daar mooiere winkels hebben. Het winkelaanbod in steden in Californie zoals Cupertino is om te huilen.... Daarentegen heeft Maastricht een prachtig winkelaanbod maar die hebben ook een groot probleem met het aantrekken van nieuwe aanwas.

We hebben in Enschede hogere kwaliteit banen nodig. Als die banen er zijn, komen de hoger opgeleiden vanzelf, en winkels die op het hogere segment mikken ook.

Laten we overigens niet doen alsof hier allemaal tokkies wonen, in een stad met 160 duizend inwoners zit ook geld. De Bijenkorf in Enschede maakte winst.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » ma jul 21, 2014 11:09 am

Een ondernemer gaat nu eenmaal niet op plekken zitten waar hij geen goed geschoold personeel kan vinden.
Daarnaast je moet lager opgeleid en tokkie niet met elkaar verwarren.

Je neemt jammer genoeg een nogal afwachtende houding aan waar het om kwalitatieve banen creëren gaat.
Nog even een artikel van TV-Oost om nog eens duidelijk te stellen hoe slecht Enschede er qua werkgelegenheid
voorstaat. En daar gaan McDonalds, KFC, Hornbach en Primark niets aan veranderen.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=191299

woensdag 4 juni 2014 | 06:35

Laatst bijgewerkt: 4-6-2014 | 13:42

De werkloosheid in Enschede is het hoogst van heel Nederland. Dat blijkt uit de Atlas voor Gemeenten waarin de 50 grootste steden cijfermatig met elkaar worden vergeleken. In Enschede werkt slechts 56 procent van de beroepsbevolking in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar.

Enschede staat met dat percentage onderaan de lijst als het gaat om arbeidsparticipatie. Haarlem doet het met 73 procent het best. Het landelijk gemiddelde is 65 procent.

De relatief hoge werkloosheid in de grensregio's met Duitsland zou voor een groot deel kunnen worden opgelost als de grensbarrieres worden geslecht. De administratieve regelingen om te werken in het buitenland zijn nog steeds te ingewikkeld om ook over de grens aan de slag te gaan. In die zin is er nog steeds geen Europese Unie voor de burgers.

Tot die conclusie komen de makers van de nieuwe Atlas voor Gemeenten. Daarin worden ontwikkelingen van de 50 grootste gemeenten in Nederland met elkaar vergeleken. Dit jaar is het thema economie en arbeidsmarkt.

Hoogopgeleide mensen trekken naar andere regio's

Ook in andere grensregio's, zoals Limburg, is de zogeheten arbeidsparticipatie laag. Deels wordt dat verklaard door de vergrijzing en het wegtrekken van hoogopgeleide mensen naar andere regio's. Maar ook doordat de opleiding en vaardigheden van potentiële werknemers niet altijd aansluiten op wat er op de arbeidsmarkt wordt gevraagd.

,,Een oplossing zou zijn om de grensbarriëres te slechten. Dat maakt het voor mensen in de grensregio's Overijssel, Gelderland en Limburg makkelijker om in Duitsland te gaan werken. Daar is ook meer werk'', licht Gerard Marlet van Atlas voor Gemeenten de cijfers toe. De lage deelname aan arbeid is in de ogen van Marlet een voorbode voor problemen in die betreffende gemeenten, ,,zeker nu die meer verantwoordelijk worden voor de arbeidsdeelname van hun inwoners''.

De makers van de atlas voorspellen dat na de Participatiewet de ene gemeente het veel moeilijker krijgt dan de andere. Sommige gemeenten moeten dan ook een ander arbeidsmarktbeleid voeren. En omdat de arbeidsmarkt geen rekening houdt met gemeentegrenzen, kan er beter op regionale schaal beleid worden gemaakt, is het advies van Atlas voor Gemeenten.

Highlander
Member
Member

Bericht door Highlander » ma jul 21, 2014 3:30 pm

Rene schreef:Een ondernemer gaat nu eenmaal niet op plekken zitten waar hij geen goed geschoold personeel kan vinden.
Daarnaast je moet lager opgeleid en tokkie niet met elkaar verwarren.

Je neemt jammer genoeg een nogal afwachtende houding aan waar het om kwalitatieve banen creëren gaat.
Nog even een artikel van TV-Oost om nog eens duidelijk te stellen hoe slecht Enschede er qua werkgelegenheid
voorstaat. En daar gaan McDonalds, KFC, Hornbach en Primark niets aan veranderen.
Dit is een kip en het ei verhaal Rene. Mijn argument is dat mooie winkels geen doorslaggevende factor zijn bij een verhuisbeslissing. Zie Maastricht, en in mindere mate Groningen. Die steden kampen in meer of mindere mate met dezelfde problemen als Enschede, maar hebben een (veel) gevarieerder winkelaanbod. Omgekeerd zijn er steden met zeer hoogwaardige werkgelegenheid als Cupertino in California waar het winkelaanbod niks voorstelt. Er is geen aantoonbaar direct verband tussen de twee.

Ik ben helemaal niet afwachtend trouwens. Er zijn heel erg veel initiatieven in Enschede gericht op het creeren van hoogwaardige werkgelegenheid en die moedig ik van harte aan, sterker nog ik werk er zelf aan mee. Het staat er allemaal niet zo slecht voor als TV Oost het wil doen voorkomen maar het heeft tijd nodig. Zo is de Universiteit Twente na Eindhoven en Amsterdam de grootste innovatieve bedrijvengenerator van heel Nederland (was eerder dit jaar in het nieuws, maar dat vond RTV Oost waarschijnlijk minder interessant?). Dat zijn voornamelijk startende ondernemingen maar ze hebben veel groeipotentie. Particuliere investeerders ook uit het buitenland hebben de regio echt ontdekt, er zijn bakken met geld beschikbaar voor starters. Die investeerders zeggen echt niet: goh ze hebben geen bijenkorf maar slechts een primark, we richten ons dan maar op een andere stad. Zaken als een goede infrastructuur, internetverbindingen, goede universiteit en ondernemersklimaat, dat zijn allemaal factoren die vele malen belangrijker zijn dan het winkelaanbod.

Begrijp me goed, ik ben helemaal voor een gevarieerder winkelaanbod in Enschede. Voor mijn stadsgenoten en mezelf. In een stad met bijna 160.000 mensen heb je sowieso een gevarieerd winkelaanbod nodig. Maar de illusie dat dat hoogwaardige werkgelegenheid aantrekt heb ik niet.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » ma jul 21, 2014 6:32 pm

Met aantrekken van consumenten van buiten Enschede bedoelde ik mensen die hier komen winkelen (en werkelijk geld in het laadje brengen), niet zozeer dat ze zouden overwegen hier te gaan wonen vanwege de winkels. Waarschijnlijk heb ik dat ietwat onduidelijk geformuleerd.

Wat betreft "dat heeft wat tijd nodig" ben ik niet zo optimistisch zoals jij. De reden hiervoor is dat Enschede al vanaf 1980 bezig is zichzelf en bevolking op te krikken. In het werkloosheidscijfer en belastinginkomsten komt het voorlopig nog niet tot uiting. En om dat cijfer naar beneden te krijgen zou ik het liefst zo snel mogelijk hoogwaardige industrie naar Enschede willen hebben zodat opleidingen van aanwezige bevolking nagenoeg direct aansluiten, opleidingen binnen afzienbare tijd kunnen worden behaald (b.v. VAPRO e.d.) en van daaruit technologisch vernieuwend kan worden ontwikkeld m.b.v. van UT en Saxion en bedrijfsleven. Ik ben dus geen directe voorstander dat deze stad en regio hun werkgelegenheid die wordt gecreëerd middels winkels en transport de economische dragers van deze regio worden.

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » ma jul 21, 2014 11:30 pm

Rene schreef:Met aantrekken van consumenten van buiten Enschede bedoelde ik mensen die hier komen winkelen (en werkelijk geld in het laadje brengen), niet zozeer dat ze zouden overwegen hier te gaan wonen vanwege de winkels. Waarschijnlijk heb ik dat ietwat onduidelijk geformuleerd.

Wat betreft "dat heeft wat tijd nodig" ben ik niet zo optimistisch zoals jij. De reden hiervoor is dat Enschede al vanaf 1980 bezig is zichzelf en bevolking op te krikken. In het werkloosheidscijfer en belastinginkomsten komt het voorlopig nog niet tot uiting. En om dat cijfer naar beneden te krijgen zou ik het liefst zo snel mogelijk hoogwaardige industrie naar Enschede willen hebben zodat opleidingen van aanwezige bevolking nagenoeg direct aansluiten, opleidingen binnen afzienbare tijd kunnen worden behaald (b.v. VAPRO e.d.) en van daaruit technologisch vernieuwend kan worden ontwikkeld m.b.v. van UT en Saxion en bedrijfsleven. Ik ben dus geen directe voorstander dat deze stad en regio hun werkgelegenheid die wordt gecreëerd middels winkels en transport de economische dragers van deze regio worden.
Van af 1980 is er 1 generatie voorbij, je moet zeker niet denken dat het niveau van opleiding en mentaliteit van de mensen zo snel veranderd.
Daar gaan generaties over heen. Vooral de groep die het echt nodig heeft blijft in hun patronen vastzitten. Helaas. :oops:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » di jul 22, 2014 8:31 am

En ook dat ontgaat nieuwkomers niet Enschedinansichten. Zo ken ik immigranten, hoger opgeleide Afrikaanse asielzoekers,
die niet in Enschede willen wonen omdat de bevolking hen niet aanstaat, "teveel tokkies"zoals men het zelf verwoordt.
Men werkt overigens wel in Enschede maar kiest er toch voor in Hengelo te gaan wonen.
Of dit beeld dat men heeft geheel juist is laat ik in het midden, feit is wel dat het beeld bestaat.
Nog zoiets typerend, Enschede wordt door studenten van buiten deze regio gekscherend "Pluskut" genoemd.
Het mag dat grappig bedoeld zijn, het denigrerende stempeleffect komt toch duidelijk in dit woord naar voren.

Zo, voor nu weer even genoeg negatiefs over onze stad, dat er nog bergen verzet moeten worden voordat
ons Enschede als aantrekkelijk op de kaart staat moge duidelijk zijn. Je begrijpt dan misschien ook dat ik me om die reden
blijf verzetten tegen ontwikkelingen die het niveau, ontwikkelingen en aantrekkelijkheid van Enschede naar beneden dreigen te halen. Dat brengt me dan weer terug bij m'n beginstelling waarom ik er geen voorstander van ben dat zich hier verscheidene megawinkels vestigen met een discountformule.

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » di jul 22, 2014 9:16 pm

Ja we praten allemaal over wat we zien horen in onze omgeving. Bij ons zijn 24 appartementen. Er woont hier een Amerikaanse met een hoge opleiding in watermanagement, een ontwerpster uit Texas, een Indiaas stel met alle twee een baan op de UT, een Italiaan die lesmateriaal maakt voor hogere opleidingen, zijn vrouw is een Argentijnse. Deze mensen vinden Enschede Super. Verder nog een Ier die werkt in de Uranium verwerking en heeft een Deense vriendin die de opleiding fysiotherapie in het Engels heeft afgerond op Saxion. Niemand praat over terug gaan en ik vindt het zeer interessante mensen. Ik bedoel maar.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » di jul 22, 2014 9:38 pm

Ik wil je buren in de zomer wel een avondje rondleiden in alle levendige volksbuurten die Enschede rijk is, en ook nog wel laten kennismaken met haar uitgesproken bevolking, je zegt het maar. :)
Kortom, als je voldoende te verteren hebt Willem en daardoor een ruime onafhankelijkheid heb weten te creeeren voor jezelf kan ik iedere omgeving super vinden. Wil nog niet zeggen dat die stad ook voldoende mogelijkheden biedt voor de rest van haar bevolking. En dat is waar het mij eigenlijk om gaat.

Highlander
Member
Member

Bericht door Highlander » wo jul 23, 2014 10:10 am

Rene schreef:Ik wil je buren in de zomer wel een avondje rondleiden in alle levendige volksbuurten die Enschede rijk is, en ook nog wel laten kennismaken met haar uitgesproken bevolking, je zegt het maar. :)
Kortom, als je voldoende te verteren hebt Willem en daardoor een ruime onafhankelijkheid heb weten te creeeren voor jezelf kan ik iedere omgeving super vinden. Wil nog niet zeggen dat die stad ook voldoende mogelijkheden biedt voor de rest van haar bevolking. En dat is waar het mij eigenlijk om gaat.
Als het je dat gedeelte van de bevolking aat zou je toch juist blij moeten zijn met de Primark? Voor die mensen is de Primark een uitkomst!

Plaats reactie