Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Herbestemming Oude Ambachtsschool

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie

Wat is volgens u de beste herbestemmingsmogelijkheden? (Max. 3 opties mogelijk)

Wonen (appartementen)
12
26%
Wonen met zorg (ouderen, gehandicapten, etc.)
9
20%
Kantoren/kantoorunits
4
9%
Horeca in combinatie met wonen of werken
7
15%
Jongerenhuisvesting
5
11%
Kinderdagverblijf in combinatie met wonen of werken
3
7%
Overige, namelijk: [geef uw idee]
6
13%
 
Totaal aantal stemmen: 46

Schot

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Schot »

Nog een plaatje uit de oude doos
Bijlagen
7623265-0001-500x363-f.jpg
7623265-0001-500x363-f.jpg (48.16 KiB) 8804 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door enschedeinansichten »

Oldenzaler schreef:Hahaha :) Of dat een optie is, weet ik niet. Ik denk dat dan iemand van de gemeente zich niet meer kan tonen in Enschede :? Maarja het kan sowieso niet, want het lijkt me een monument toch?
Dat het en monument is zegt niks in Enschede, ook monumenten worden of zijn hier gewoon gesloopt. :o
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Oldenzaler

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Oldenzaler »

Is dat een schilddak wat er nu op zit? :? Ik dacht meer aan twee zadeldaken die in elkaar overlopen, maar ok. Wel prachtige foto trouwens Schot:) Maar het lijkt mij dat dit gebouw absoluut niet gesloopt gaat worden. Of de gemeente moet niet goed snik zijn. Ja tenzij ze niks doen en weer een herbestemming niet doorgaat. Dan vervalt het op het laatst wel zo dat er geen andere optie meer over is. Dus gemeente doe water bij de wijn en ga voor een goede herbestemming als het aan mij ligt. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat dit gebouw behouden blijft voor de stad en een waarde blijft houden. Zullen echt de inwoners van Enschede het pikken dat dit gebouw gesloopt zou worden? Wat is jullie mening? Ben ik wel even nieuwsgierig na.

Misschien dat ook oude ambachtsschool hier iets over kan zeggen.

Ps: Dit is volgens mij een schilddak :lol:
Afbeelding
Jansen

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Jansen »

Slopen kan toch geen optie zijn bij zo'n gebouw! :head: Er moet een nieuwe bestemming voor komen. De concepten zien er goed uit, een hotel lijkt me niet geschikt maar zorg juist wel. Succes!
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Jansen schreef:Slopen kan toch geen optie zijn bij zo'n gebouw! :head: Er moet een nieuwe bestemming voor komen. De concepten zien er goed uit, een hotel lijkt me niet geschikt maar zorg juist wel. Succes!
Laten we even voorop stellen dat slopen sowieso geen optie is. Het gaat om een monumentaal pand wat ook de gemeente Enschede wilt behouden voor de stad. Is maar goed ook. En ja het is serieus de bedoeling dat het gebouw herbestemd of maximaal nog voor vijf jaar (tijdelijk) geexploiteerd gaat worden. Dit ook om dan de uitvoering van een eventuele herbestemming mogelijk te maken en de boekwaarden te verlagen. Dus mensen maak je geen zorgen over sloop, want dat is sowieso geen optie.

PS: Blijf vooral stemmen op de poll en je ideeen plaatsen (ook als ze niks met een concept te maken hebben)! Er zijn best meer dingen mogelijk in dit gebouw!
bthejay

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door bthejay »

Met de start van de herontwikkeling van het Middengebied Spoorzone (forum/viewtopic.php?f=3&t=355&st=0&sk=t&sd=a&start=480) en het bouwen van een hotel naast het Muziekkwartier, wordt het in mijn ogen steeds interessanter om de inwoners en bezoekers van Enschede iets exclusievers te bieden.

Een statig pand als de Oude Ambachtsschool is daarvoor nog steeds de perfecte locatie. Het Larinks-sticht zou ook een goede locatie hiervoor zijn, echter wordt dat op dit moment 'vernaggelt' door de Wonne.
Een badhuis vestigen in de Oude Ambachtsschool is waarschijnlijk, zoals eerder benoemd, niet haalbaar, maar een combinatie van verschillende gelegenheden zijn denk ik wel haalbaar. Ik denk dan aan de combinatie van een goed restaurant, aansprekend café, klein wellness center, een sjiekere nachtclub en een klein hotel. De binnenstad is op een steenworp afstand, net als het cultureel verantwoorde Roombeek.

Het vestigen van een zorgfunctie zie ik niet zitten op die locatie aangezien op die manier het pand erg gesloten blijft en daardoor minder binding zal behouden met de stad. Dit is een pand dat uitnodigt om zogenoemde 'hippe toko's' in te vestigen en dat men zowel van binnen als van buiten moet kunnen ervaren.
Oldenzaler

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Oldenzaler »

Statig pand is het absoluut. Vooral die oude foto's en het oude dak is super. Hopelijk wordt dat herstelt, maar de crisis is qua dat nu een beetje een nadeel. Zo compleet nieuw dak kost wel wat en of de gemeente nu daarom minder wilt ontvangen, weet ik niet. Hoop het absoluut wel, want dat maakt het pand nog mooier :D :)

Ik vind ook ergens die horeca functie wel een goede met combinatie van wellness, hotel, misschien trouwzalen, ruimte voor feesten, etc. Alleen nadeel is dat dan parkeren wel een probleem zou zijn :? Lastig hoor!
Jansen

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Jansen »

Oldenzaler, wat is jou affiniteit met het gebouw? Het dak herstellen zal veel kosten met zich meebrengen want het is een groot gebouw. Een hotelfunctie zal in het gebouw kunnen maar waar laat je inderdaad alle auto's.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Winus »

Oldenzaler schreef:Is dat een schilddak wat er nu op zit? :? Ik dacht meer aan twee zadeldaken die in elkaar overlopen, maar ok.
Je hebt gelijk, het zijn zelfs 3 zadeldaken (2 zadeldaken en 1 afgeknot zadeldak) volgens Google Earth.
de kloomp'maj anhoalen
Oldenzaler

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Oldenzaler »

Jansen schreef:Oldenzaler, wat is jou affiniteit met het gebouw? Het dak herstellen zal veel kosten met zich meebrengen want het is een groot gebouw. Een hotelfunctie zal in het gebouw kunnen maar waar laat je inderdaad alle auto's.
Mijn affiniteit met het gebouw is meer in de vorm van me persoonlijke interesse voor herbestemming en vastgoed. :) Parkeren is inderdaad een probleem, maar ik ben van mening dat ook daarvoor oplossingen te verzinnen zijn. Ook al zal dat niet goedkoop zijn. Ook als de gemeente het dak herstelt wilt hebben in oude staat, zal dat dus betekenen dat er een lagere grondwaarde onder zit. Ook al moet volgens mij de gemeente niet veel qua grondwaarde verwachten, gezien zover ik gezien heb alle kozijnen zowat rot zijn, er grote kans op asbest is, etc. Ja is net de keuzes die gemaakt wordt en of de gemeente wilt gaan voor de herbestemming of het geld. Is en blijft lastig. :roll:
bthejay

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door bthejay »

Het parkeren is inderdaad op het moment een probleem, maar kan worden opgelost met de aanpak van de Boddenkamp en het Middengebied Spoorzone. Als dat onderdeel moet worden van de binnenstad, zal er dus ook publiek naar toegetrokken moeten worden, dus zal er waarschijnlijk ook minstens 1 parkeergarage bijgebouwd moeten worden, bij voorkeur in de buurt van die gebieden. Dan is de afstand van de Oude Ambachtsschool naar de dichtsbijzijnde parkeergarage niet zo groot meer.
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Een aandachtspunt bij deze locatie is dat parkeren op eigen terrein dient te gebeuren. Voor zover bekend is, komen er geen nieuwe parkeergelegenheden (in vorm van vakken of garages) in de directe omgeving behalve dan voor de kavels op het voormalig Connexxion terrein. Door het voormalige Connexxion terrein zal wel de bereikbaarheid van de locatie bevordert worden, maar niet de parkeermogelijkheden. Wel zijn er in het buitenland voldoende concepten uitgevoerd waar ook hetzelfde probleem was. Parkeren is op te lossen, maar dat kost inderdaad veel geld. Maar ondanks dat blijft het uitgangspunt van de gemeente dat parkeren op eigen terrein dient te gebeuren.
Oldenzaler

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Oldenzaler »

Ik zal net iets op website van Tubantia dat Steigenberger Hotelgroep misschien wel wat in Enschede zoekt. Nou ik zal zeggen de Ambachtsschool is daar helemaal geschikt voor wat betreft uitstraling, etc. Ook al dit wat luxe in de stad Enschede brengen wat nu beetje mist. Vinden jullie ook niet? :)

Daarnaast zal ik ook geen enkel ander gebouwen in Enschede weten met voldoende vierkante meters en een uitstraling die bij zo'n bedrijf zal passen. Jullie wel? :D

Link artikel: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/8 ... schede.ece
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door enschedeinansichten »

Oldenzaler schreef:Ik zal net iets op website van Tubantia dat Steigenberger Hotelgroep misschien wel wat in Enschede zoekt. Nou ik zal zeggen de Ambachtsschool is daar helemaal geschikt voor wat betreft uitstraling, etc. Ook al dit wat luxe in de stad Enschede brengen wat nu beetje mist. Vinden jullie ook niet? :)

Daarnaast zal ik ook geen enkel ander gebouwen in Enschede weten met voldoende vierkante meters en een uitstraling die bij zo'n bedrijf zal passen. Jullie wel? :D

Link artikel: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/8 ... schede.ece
Binnenkort komt het Rabobank gebouw leeg.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Oldenzaler

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Oldenzaler »

Ook een optie, maar vind je dat gebouw uitstraling hebben voor zo'n hotelgroep? :P Ik totaal niet. Rabobank is iets meer voor een 3 of max. 4 sterren hotel. Die hotelgroep zit liefst in 5 sterren segment en ik moest direct aan Ambachtsschool denken. De locatie zal straks ook beter bereikbaar zijn met nieuwe ontwikkelingen op Coberco en Connexxion terrein :) Vinden jullie niet?
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Ik kan vertellen dat deze hotelgroep weet heeft van de locatie van de Oude Ambachtsschool. Men is hier reeds op gewezen. Vooral qua uitstraling zou het pand bij hun kunnen passen en in Enschede mist nog een 5 sterren hotel. Het is in ieder geval één van de mogelijke concepten voor dit gebouw, maar er zijn meer opties. :D ;)
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door TA »

Of een 5-sterrenhotel rendabel is in Enschede weet ik niet, maar dit zou wel een fantastische invulling zijn! Tevens heeft het gebouw inderdaad wel een dergelijke uitstraling om zo'n concept te dragen. :okay:
Oldenzaler

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Oldenzaler »

TA schreef:Of een 5-sterrenhotel rendabel is in Enschede weet ik niet, maar dit zou wel een fantastische invulling zijn! Tevens heeft het gebouw inderdaad wel een dergelijke uitstraling om zo'n concept te dragen. :okay:
Nouja ik ga er vanuit als zo'n Steigenberger Hotelgroup mogelijk interesse heeft in de stad Enschede dat er wel iets markt moet zijn. Hun hebben voor 4 en 5 sterrenhotels en ook vaak in statige panden zag ik al op hun website. Ik weet namelijk geen 5-sterren hotels hier in de omgeving en ook geen pand in Enschede dat er zoals de Ambachtsschool geschikt voor zal zijn. Tenzij ze voor nieuwbouw willen gaan dan. Het zou inderdaad een hele mooie invulling zijn van het gebouw ook al heb ook ik geen idee of er markt is :) :D
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Uit onderzoek kan ik je melden dat er geen 5-sterrenhotels in regio Twente zijn. Als we goed hebben zelfs geen één in Overijssel.
bthejay

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door bthejay »

Tijd voor een 5-sterrenhotel in Enschede/Overijssel!
Plaats reactie