Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Herbestemming Oude Ambachtsschool

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie

Wat is volgens u de beste herbestemmingsmogelijkheden? (Max. 3 opties mogelijk)

Wonen (appartementen)
12
26%
Wonen met zorg (ouderen, gehandicapten, etc.)
9
20%
Kantoren/kantoorunits
4
9%
Horeca in combinatie met wonen of werken
7
15%
Jongerenhuisvesting
5
11%
Kinderdagverblijf in combinatie met wonen of werken
3
7%
Overige, namelijk: [geef uw idee]
6
13%
 
Totaal aantal stemmen: 46

frank n

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door frank n »

bij deze nog een paar foto,s
Bijlagen
wie wil zal slagen   goed motto
wie wil zal slagen goed motto
parkeerplaatsen of mooie binnentuin
parkeerplaatsen of mooie binnentuin
authentieke details
authentieke details
fraaie architectuur???
fraaie architectuur???
ruime lokalen
ruime lokalen
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Prachtige foto's. Zo jammer dat de gevel nu niet meer zo is als op jou foto. Naar mijn mening had het gebouw nog meer karakter dan het gebouw nu al heeft. Nu is vooral meer van binnen dan buiten een markant en uniek gebouw. Ook heeft het als gebouw natuurlijk een bepaalde betekenis gekregen in de stad.

Ook al zal erg moeilijk zijn in deze tijd alles in oude staat te herstellen (vooral buitenzijde). Wat vinden jullie belangrijker? De herbestemming (en voorkomen dat het gebouw in verval raakt en dus verpauperd) of het herstellen van het karakter van dit gebouw?
Het herstellen van het dak en het karakter van het gebouw is denk ik alleen mogelijk indien een partij (bijv. de gemeente/provincie) hierin financieel een bijdrage doet of een andere partij (bijv. een corporatie) dit als prestige object ziet en daarom extra wilt investeren (en minder rendement eist). Ook voor de verbetering van de wijk bijvoorbeeld kan dit soms het geval zijn bij corporaties.
Schot

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Schot »

Een ander idee: maak er een hotel in. In Enschede is daar wel behoefte aan.

Elke zaterdag komen circa 50.000 mensen een dagje Enschede doen.
Met een goed hotel kun je ervoor zorgen dat bezoekers van buiten de regio een midweek of weekendje Twente komen doen.

Schitterende entree, mooie lobby en horeca/restaurant voorzieningen op de begane grond.
Grote kamers bijvoorbeeld met thema's van ambachten, het blijft immers de ambachtsschool.

Er tegenover kan gesport worden in het Van Heek park.
Musea (roombeek), station en stadscentrum zijn goed bereikbaar.
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Hotelfuntie is inderdaad een mogelijkheid. Maar wat voor type hotel denk je dan aan? Echt heel budget en soort stay-ok principe, meer luxe of toch compleet iets anders?
Schot

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Schot »

Geen stay-okay of "van der Valk", geen top segement maar tegen het luxe aan.
In het luxere segment zijn al De Broeierd en Wilmersberg (De Lutte)
Doelgroep voor bijvoorbeeld door de week zakenlieden die voor werk/afspraken/congressen, recreatieve sector "midweek" Twente, trouwpartijen, etc.
Door sluiting van het Dish hotel in het centrum zie ik hier wel een markt in.
Dit zouden jullie in het kader van jullie onderzoek misschien verder kunnen uitwerken (aantal sterren van hotelkamers in de huidige markt).

De ambachtsschool heeft al grote, hoge ruimten. Door hier bijvoorbeeld een split-level in te bouwen kan meer vloeroppervlakte gemaakt worden, zonder afbreuk te doen aan het karakter van het gebouw.

In Rotterdam is woonhotel geopend. Dit is een combinatie van hotel met tijdelijke woonruimte (max 6 maanden). Mensen die bijvoorbeeld in een echtscheidingsprocedure zitten en snel op zoek zijn naar tijdelijke huisvesting kunnen hier terecht. Maar ook personen die tussen hulpverlening en terugkeer in de maatschappij vallen.
Misschien is zo een combinatie ook een idee.
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Zeker geen slechte optie. :) Ook iets waarover wij nagedacht hebben en bij ons op het lijstje staat. Alleen moet wel de toekomstige ontwikkelingen (van twee hotellocaties op een betere locatie) in het achterhoofd gehouden worden. Maar een combinatie van woonhotel is zeker een optie. Voor mensen in echtscheiding, maar ook Saxion heeft een te kort aan ruimtes voor internationale studenten (die zij verplicht moeten onderbrengen). Absoluut is dat woonhotel in Rotterdam een mooi voorbeeld die misschien wel haalbaar is.

Ps: Ben jij op een bepaalde manier betrokken bij dit gebouw? Ik vraag dit, omdat jij weet dat de ruimtes vrij hoog zijn en er split-level gecreeerd kan worden. Gewoon even uit nieuwsgierigheid.
Schot

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Schot »

Bedankt, ik ben (nog) niet betrokken bij het project. Ik woon wel in Enschede en vind het een mooi gebouw. Er is al jaren sprake van een geschikt hergebruik, dus het is leuk daar over mee te denken.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door rr1991 »

Het probleem met internationale studenten is wel dat zij (vaak) niks bijdragen aan levendigheid. Ik zie hier in Eindhoven in ieder geval dat ze zich vaak als kluizenaars opsluiten in hun kamer, diploma halen en weer naar land van herkomst gaan. Het lijkt mij belangrijk dat er in en rondom het gebouw juist iets meer gaat gebeuren.
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

;)
Laatst gewijzigd door oudeambachtsschool op do mar 10, 2011 9:59 am, 2 keer totaal gewijzigd.
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Schot schreef:Bedankt, ik ben (nog) niet betrokken bij het project. Ik woon wel in Enschede en vind het een mooi gebouw. Er is al jaren sprake van een geschikt hergebruik, dus het is leuk daar over mee te denken.
Meedenken is alleen maar goed, want zoals jij ook al zegt verdient het gebouw absoluut een nieuwe bestemming! Een bestemming die een meerwaarde heeft voor de stad, de locatie, maar ook voor het gebouw.

Zijn er nog meer mensen met mooie ideeen voor de Oude Ambachtsschool? :? Je mag gerust alles wat in je op komt hier posten of ons een berichtje sturen!
Oldenzaler

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Oldenzaler »

Sowieso is in het luxe segment denk ik persoonlijk :) Daarvoor heeft het gebouw gewoon de uitstraling. Of inderdaad iets van wonen met zorg. Dus voor gehandicapten of ouderen :P
Jansen

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Jansen »

Volgens mij moet je in het gebouw zorgen voor een doelgroep waarbij parkeren geen problemen geeft. Bijvoorbeeld studentenhuisvesting of verzorgingstehuis en misschien wel wederom een onderwijsfunctie.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4212
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door enschedeinansichten »

De bestaande rijwielstalling (2 verdiepingen) zou een prima parkeergarage kunnen zijn.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Oldenzaler

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Oldenzaler »

Dat van die fietsenstalling is inderdaad een idee. Maar ik ben wel van mening dat het binnenterrein een meer open karakter moet gaan krijgen. Ook voor veiligheid, de nieuwbouw die daarachter komt, etc.
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Het onderzoek is nu reeds afgerond. We hebben wat ideeen, mede dankzij jullie, op papier gezet. Graag jullie mening over volgende ideeen:

Starters
- Appartementen starters
- Sport/fitness
- Kinderopvang
- Startende ondernemers (geen directe verkoop)

Jongeren
- Onderwijsinstelling
- Kenniscentrum
- Bedrijvigheid gelieerd aan onderwijs
- Conferentie/bijeenkomst
- Bibliotheek?
- Kleinschalige horeca

Zorg
- Zorgappartementen
- Verzorgingstehuis
- Kleinschalige horeca
- Ondersteunende functies
- Gezondheid (1ste lijn)

Luxe segment
- Stadswoningen
- Luxe appartementen
- Kinderopvang
- Sport/fitness

Leisure
- Hotel/logies
- Wellness
- Sport/fitness
- Conferentie/bijeenkomst
- (Kinderopvang)
- Kleine feestzaal
- Kleinschalige horeca

Sociaal
- Jongerenhuisvesting
- Goedkopere starters appartementen
- Sociale huur (tijdelijk)
- Sport
- Kinderopvang

Het zijn dus zo wat ideeen met functies die daarbij passen. Overige ideeen verder zijn nog kantoren, bedrijfsverzamelgebouw, musea, etc. Graag jullie visie en meningen. :)
Schot

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Schot »

Is het niet een beetje ouderwets om een bestemming te kiezen en daar het gebouw op in te richten?
Het gebouw staat er nog voor minstens 30 jaar, terwijl de vragen uit de markt in die periode veranderen.
Je kunt er ook voor kiezen een flexibel, aanpasbaar gebouw te realiseren waarin het makkelijk is om aanpassingen te maken.
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Flexibiliteit is tegenwoordig op vele manier op te lossen. Maar als men financieel eraan wilt rekenen, heb je een plan nodig :) Maar dat het flexibel moet zijn en later ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden, is inderdaad noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Vincent1971 »

Ik zou zeggen afbreken en strakke nieuwe bouw of een park.
Een goed begin heeft geen einde
Oldenzaler

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Oldenzaler »

Hahaha :) Of dat een optie is, weet ik niet. Ik denk dat dan iemand van de gemeente zich niet meer kan tonen in Enschede :? Maarja het kan sowieso niet, want het lijkt me een monument toch?
Schot

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Schot »

Zie http://www.architectuurgidsenschede.nl/

Het monumentale pand aan de Boddenkampsingel is in 1922-23 gebouwd als de ‘Ambachtsschool van Enschede en omstreken’ en is ontworpen door architect Arend G. Beltman.

Het gebouw is een zogenaamde ‘hoekschool’, een school met een v-vormige plattegrond. Vanuit de symmetrische voorgevel lopen twee lange vleugels langs de straatzijden uiteen, waarin zich de lokalen bevinden. De school heeft drie bouwlagen, een stenen plintplint
Een lijst langs de onderrand van een muur, gemaakt van hout, metsel- of stucwerk. en is opgetrokken in baksteen. De gevels worden gekenmerkt door traveeën bestaande uit twee of drie vensters, die worden gescheiden door uitspringende bakstenen lijsten. De lange gevels worden op twee plaatsen onderbroken door een lichte gevelverhoging, bekroond met twee bollen. De hoofdentree bevindt zich in de voorgevel en heeft gebeeldhouwde reliëfs van Bentheimer zandsteen. Hierin staan uilen, wapenschilden en figuren afgebeeld. Deze figuren verwijzen naar het ambachtelijk onderwijs van de school. De ramen in de vensters rond de entree zijn voorzien van gebrandschilderd glas. Op de hoeken van de voorgevel zijn lantaarns geplaatst. De entree wordt omheind door bomen die in twee halve cirkels staan gegroepeerd.

Oorspronkelijk had het gebouw een hoogopgaande kap, met kapellen en een klein torentje boven de ingang. Ook stond op de voorgevel ‘Anno 1922’. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de school gedeeltelijk verwoest en bij de wederopbouw werd een schilddak (Een dakvorm met twee driehoekige schilden aan de smalle zijden en twee trapeziumvormige aan de lange zijden.) teruggeplaatst, zonder kapellen en toren. Op de voorgevel is een timpaan (Een driehoekige gevelplaat, vaak op zuilen geplaatst of boven vensters.) geplaatst, met daarin twee ovale vensters.
Plaats reactie