Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Herbestemming Oude Ambachtsschool

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie

Wat is volgens u de beste herbestemmingsmogelijkheden? (Max. 3 opties mogelijk)

Wonen (appartementen)
12
26%
Wonen met zorg (ouderen, gehandicapten, etc.)
9
20%
Kantoren/kantoorunits
4
9%
Horeca in combinatie met wonen of werken
7
15%
Jongerenhuisvesting
5
11%
Kinderdagverblijf in combinatie met wonen of werken
3
7%
Overige, namelijk: [geef uw idee]
6
13%
 
Totaal aantal stemmen: 46

Oldenzaler

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Oldenzaler »

Ik ben er mee eens dat het gebouw grote invloed kan hebben op omliggende ontwikkelingen en eerder, ook wegens de staat van het gebouw, met een lager bedrag genoegen moet nemen. Ik heb nog nooit gedurende de 9 jaar dat in er langs rij onderhoudwerkzaamheden aan de buitenzijde gezien. Jullie wel? Ik kan me dus voorstellen dat er erg veel gedaan moet worden.
enschedeinansichten schreef:Goed plan he, ik heb niet voor niets 9 jaar op de ambachtschool gezeten


Ja die 9 jaar Ambachtsschool hebben je echt goed gedaan, maar uit eigen ervaring weet ik dat de gemeente niet snel zulke beslissingen gaat nemen. Uit recent onderzoek is weer gebleken dat de gemeente niet goed is in de opstalexploitatie en dit over moet laten aan een ontwikkelaar of bouwbedrijf. Ik denk dat je als gemeente al genoegen moet nemen met elke euro die je krijgt, hahaha...
Schot

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Schot »

De gemeente Enschede is eigenaar van de Ambachtsschool, plaatselijk bekend als de Oude Ambachtsschool, gelegen aan de Boddenkampsingel 80 te Enschede. Nu het pand vrij beschikbaar is gekomen acht de gemeente Enschede het wenselijk keuzes te maken in de herontwikkeling.

De gemeente Enschede is daarom voornemens om de Ambachtschool op korte termijn te verkopen onder bepaalde voorwaarden. Voor de verkoop van dit pand overweegt de gemeente Enschede een Europese aanbestedingsprocedure te starten. Enerzijds om te voldoen aan de juridische vereisten en anderzijds om zoveel als mogelijk marktpartijen te interesseren voor aankoop van dit pand.

Ter voorbereiding op deze mogelijke aanbesteding voert de gemeente een vrijblijvende marktconsultatie uit onder potentiële kopers. Het doel van deze marktconsultatie is om met de hulp van marktpartijen een duidelijk beeld te krijgen van de actuele (on)mogelijkheden voor herontwikkeling van de Oude Ambachtschool en de wijze waarop dit zo goed mogelijk kan worden vertaald naar de aanbestedingsleidraad. Belangrijk aspect hierin is de wijze waarop inschrijvingen kunnen worden beoordeeld. Uitgangspunt hierbij is dat de aanbestedingsprocedure zo laagdrempelig als mogelijk wordt gehouden. De gemeente streeft er naar de marktconsultatie op 3 december 2012 af te ronden. Op die dag vindt er een plenaire bijeenkomst plaats voor alle geïnteresseerden waarbij wordt ingegaan op de wensen van de gemeente en de uitkomsten van de marktconsultatie.

Bron: http://www.aanbestedingskalender.nl/not ... 77a96e1c3e
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Arie »

'Juweel' Enschede moet behouden blijven

Het credo van de Ambachtsschool is nog duidelijk aanwezig: 'Wie wil, zal slagen!'Foto's: Frans Nikkels Het credo van de Ambachtsschool is nog duidelijk aanwezig: 'Wie wil, zal slagen!'Foto's: Frans Nikkels

ENSCHEDE - De Ambachtsschool moet behouden blijven voor Enschede. Hoe lastig ook. Want het monumentale pand ís Enschede! Vindt ook wethouder Patrick Welman.
Een bezoek aan het monument aan de Boddenkampsingel sterkt wethouder Welman in zijn overtuiging. Tegelijkertijd beseft hij dat dat geen simpele opgave is. "Maar een stad moet zorgvuldig omgaan met zijn erfgoed. Dit is een uniek gebouw op een unieke locatie. De Ambachtsschool ís Enschede! Iedereen kent het gebouw."

Welman gelooft in de mogelijkheden van het pand: "Het gebouw moet dan wel een bredere bestemming krijgen. Acht- tot tienduizend vierkante meter vloeroppervlak zet je niet met een functie weg. Dan moet je denken aan een mix van wonen, cultuur, kleinschalige horeca en beperkte kantoren. Dat is nodig om herontwikkeling van het gebouw kansrijk te maken." Volgens de wethouder hebben zich al meerdere belangstellenden gemeld.

Ook het door de gemeente ingeschakelde Architecten Cie ziet volop kansen. Hergebruik maakt volgens het Amsterdamse architectenbureau de meeste kans van slagen als gekozen wordt voor 'gedeeltelijke aanpassing met respect voor de waarde'. De kop van het voormalige schoolgebouw aan de Boddenkampsingel kan behouden blijven als historisch kantoor. De vleugels lenen zich prima voor een mix van diverse functies.

Maar ruimtelijke aanpassingen 'zullen onvermijdelijk originele elementen aantasten'. Toch is dat volgens de Architecten Cie onontkombaar. Want als de gemeente besluit dat alles bij het oude moet blijven, is het monumentale pand alleen nog maar te gebruiken voor kantoren. Het pand verkeert echter in zo'n staat dat de inkomsten laag zullen zijn en de onderhoudskosten hoog. In de haalbaarheidsstudie wordt ook gepleit voor de sloop van enkele gebouwen. Concreet gaat het om de gymzaal, fietsenstalling met kelder, conciërgewoning en de aanbouw uit 1948.

Nog veel meer over de Ambachtsschool, waaronder andere foto's, in de krant van dinsdag.
bron: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/j ... -1.3505696
Bijlagen
ambachtschool2.JPG
ambachtschool2.JPG (204.82 KiB) 11611 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Arie »

Schilderen tussen de puinhopen

30 november 2012

ENSCHEDE - Oud-gemeentearchivaris Ties Wiegman hielp als tiener mee bij het aanbrengen van de muurschildering in het trappenhuis van de vroegere Ambachtsschool. Een klus waarvoor hij was gevraagd door zijn tekenleraar.

Mooie herinneringen kwamen bij Ties Wiegman (81) boven toen hij in deze krant las over de voormalige Ambachtsschool aan de Boddenkampsingel. Vooral de foto van de mega-muurschildering met het opschrift 'Wie wil, zal slagen' in het trappenhuis had zijn belangstelling. Begrijpelijk. Als tiener hielp Wiegman namelijk mee bij het aanbrengen van dit bijzondere kunstwerk. Zijn toenmalige tekenleraar Bram Middelhoek vroeg Wiegman in 1944 om hem te assisteren bij deze opmerkelijke klus.

"In die tijd, 1944 tot 1946, was ik leerling van de Ambachtsschool", vertelt Wiegman, die later de eerste gemeente-archivaris van Enschede zou worden. "Kennelijk kon ik goed tekenen. Van nature ben ik links. Maar dat mocht vroeger absoluut niet en dus stond ik met links en rechts voor het tekenbord. Blijkbaar is Middelhoek dat opgevallen."

De inspiratie voor zijn muurschildering haalde Middelhoek uit de ambachten die werden onderwezen aan de Boddenkampsingel: autotechniek en metaalbewerking, maar ook schilderen, tekenen en timmeren. "We hebben het met zijn tweeën gedaan. Middelhoek gaf de vakken aan en ik kleurde het in. Dagelijks balanceerden we over de smalle balken, die als een steiger over de trappen van het trappenhuis waren gelegd. Ach, je bent jong en hebt nergens last van. Een aantal maanden zijn we d'r bijna dagelijks mee zoet geweest. Het schilderen moest tussen de lessen door gebeuren."

Het waren chaotische tijden, vertelt Wiegman. "Soms kwam je dagenlang niet toe aan school. Ik heb twee bombardementen meegemaakt. Kwam je 's morgens op school moest je eerst het puin opruimen. Middelhoek werd in oktober 1944 opgepakt bij een razzia."

Met ongeveer zevenduizend Enschedese mannen werd hij weggevoerd naar Duitsland, waar hij in de omgeving van Emmerich mee moest helpen bij de bouw van de Westwall. Middelhoek overleefde de periode van de Arbeitseinsatz en keerde na de bevrijding terug naar Enschede. Bij de oprichting van de AKI werd hij benoemd tot directeur van de Academie voor Kunst en Industrie. Bram Middelhoek overleed in 1968.

Ties Wiegman is trots op de muurschildering die hij samen met Middelhoek maakte in de Ambachtsschool: "Het is een schitterend werk geworden! Ik hoop van harte dat dit werk gespaard zal worden. Er is al teveel verdwenen aan historische gebouwen in deze stad. Oud-burgemeester Jan Mans zei ooit: Dat doen we niet meer in Enschede. Maar daar is niet veel van terecht gekomen. Geef een mooie bestemming aan dit gebouw. Iets in de culturele sfeer zou ideaal zijn. Maar als je dan hoort dat ze het Rijksmuseum Twenthe willen sluiten, vraag ik me wel af waar ze mee bezig zijn."
bron: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/s ... -1.3536836
Bijlagen
Ties Wiegman bij de mega-muurschildering in het trappenhuis van de voormalige Ambachtsschool. Foto: Frans Nikkels
Ties Wiegman bij de mega-muurschildering in het trappenhuis van de voormalige Ambachtsschool. Foto: Frans Nikkels
Ties Wiegman in de Ambachtschool.jpg (207.42 KiB) 11568 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Arie »

Kant-en-klaarplan Ambachtsschool
Geplaatst op:07 december 2012

ENSCHEDE - Er ligt een plan van 'rasechte' Twentse ondernemers voor herontwikkeling van de Ambachtsschool aan de Boddenkampsingel, waarbij een atrium aan de achterzijde als verbinding dient met de nieuwe wijk.

Maak van de achterkant de voorkant! Met een atrium dat de Ambachtsschool stevig verankert in de nieuwbouwwijk Boddenkamp. Dat is het uitgangspunt van een groep 'rasechte Enschedese ondernemers', die een sluitend voorstel bij de gemeente hebben ingediend voor herontwikkeling van het voormalige schoolgebouw aan de Boddenkampsingel. In dit ambitieuze plan worden diverse functies gecombineerd. Van kinderopvang en horeca tot seniorenwoningen, wonen met werkatelier en zakelijke dienstverlening.

Initiatiefnemer van 'Het Ambacht' is Loed van Heek. Hij vormde twee jaar geleden een team van Twentse ondernemers die over veel deskundigheid beschikken én 'hun nek durven uit te steken'. Van Heek bundelde de krachten met Snelder Zijlstra Bedrijfsmakelaars, IAA Architecten en bouwbedrijf Trebbe. Zijn filosofie is helder: "De Ambachtsschool is een prachtig maar helaas ook slecht onderhouden gebouw. Wij willen dit pand weer spannend maken, zoveel aantrekkingskracht geven, dat het een landmark voor Enschede is. Want de Ambachtsschool is een paleis op de Dam!"

Hieronder tekeningen van IAA Architecten hoe (het atrium van) de nieuwe Ambachtsschool oogt. zie: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/k ... -1.3549125
Bijlagen
Foto IAA Architecten.jpg
Foto IAA Architecten.jpg (137.54 KiB) 11542 keer bekeken
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door rr1991 »

Mooi ontwerp dat atrium. :)
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Twekkelerveld »

Ik zeg: doen!
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door enschedeinansichten »

Ik wil mijn toestemming wel geven maar dan wil ik het openen. Ik heb 9 jaar op die school gezeten. Wie langer ? :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Veteraan »

enschedeinansichten schreef:Ik wil mijn toestemming wel geven maar dan wil ik het openen. Ik heb 9 jaar op die school gezeten. Wie langer ? :)
Willem, ik zal het lint ophangen en jou de schaar overhandigen. Jij, en jij alleen zult de opening doen! 8)
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Hendrik »

Als de gemeenteraad dit plan naar de prullenbak verwijst hebben de dames en heren politici een probleem met "ons", afgesproken? :)
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Vincent1971 »

Hendrik schreef:Als de gemeenteraad dit plan naar de prullenbak verwijst hebben de dames en heren politici een probleem met "ons", afgesproken? :)
Nou hangt er vanaf wie de boel financiert. Als ik het zo lees in de krant vrees ik dat de gemeente met een behoorlijke zak geld op de proppen moet komen....en dat in deze tijd...dan denk ik dat 'jij' een probleem hebt.
Een goed begin heeft geen einde
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Hendrik »

Vincent1971 schreef:
Hendrik schreef:Als de gemeenteraad dit plan naar de prullenbak verwijst hebben de dames en heren politici een probleem met "ons", afgesproken? :)
Nou hangt er vanaf wie de boel financiert. Als ik het zo lees in de krant vrees ik dat de gemeente met een behoorlijke zak geld op de proppen moet komen....en dat in deze tijd...dan denk ik dat 'jij' een probleem hebt.
Vincent, waarschijnlijk heb jij een anders gekleurde bril op want ik kan niet lezen (ook niet tussen de regels door) dat de gemeente Enschede de geldschieter is. Ik ben blij dat jij in deze stad niet aan de knoppen draait want dan zouden we om met de bekende architect Bonnema te spreken "Met een diarree van huizen" in Enschede blijven zitten. Zonder "slagroom op de taart" en verder niks. Allemaal commiblocs geen extra's en geen groenvoorziening helemaal niks, te duur.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door enschedeinansichten »

Veteraan schreef:
enschedeinansichten schreef:Ik wil mijn toestemming wel geven maar dan wil ik het openen. Ik heb 9 jaar op die school gezeten. Wie langer ? :)
Willem, ik zal het lint ophangen en jou de schaar overhandigen. Jij, en jij alleen zult de opening doen! 8)
Dank u. :cheer:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door enschedeinansichten »

Hendrik schreef:Als de gemeenteraad dit plan naar de prullenbak verwijst hebben de dames en heren politici een probleem met "ons", afgesproken? :)
Heb ook iets gelezen dat de gemeente er portiekflats van wilde maken. Dan wordt de gevel dus aangetast.

De gevel moet blijven zoals die nu is, het heeft die mooi ingang in het midden en achter ook weer die centrale ingang.
verder zijn er aan de einden nog ingangen.
Laten ze in ieder geval de leilinden voor de ingang vast afzagen. Wil ik ook wel doen kost het niets en ze kunnen zo in de kachel.

Ik ben erg bang dat het toch verprutst gaat worden.

Dit is een mooi plan, laat de gemeente het pand afschrijven en voor 1 euro aan de bouwers beschikbaar stellen.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Arie »

'Rijke stinkerds' in Ambachtsschool?
11 december 2012

ENSCHEDE - Een winkelcentrum in de voormalige Ambachtsschool is niet aan de orde. Die verzekering gaf gemeentelijk projectleider Edwin Smits op een discussieavond van de Historische Sociëteit Enschede Lonneker.

In het debat over de toekomst van de Ambachtsschool is de hamvraag natuurlijk welke functies dit kolossale pand moet krijgen. Met wonen alleen is de gemeente er niet; daarvoor is het gebouw veel te groot. Als er al gekozen wordt voor appartementen, dan het liefst ruime huurwoningen voor bemiddelde senioren. Een categorie die volgens Dick Buursink, voorzitter van de Historische Sociëteit én gisteravond discussieleider in het restaurant van TwentseWelle, qua omvang niet onderschat moet worden. Hij kreeg steun vanuit het publiek: "Desnoods laat je hier een groep rijke stinkerds wonen om het gebouw te behouden."

Maar de Ambachtsschool zou natuurlijk ook iets van zijn oude (onderwijs)functie terug kunnen krijgen. Eén van de aanwezigen pleitte letterlijk voor het realiseren van een school waar les wordt gegeven in oude ambachten. Met Europees geld zou Enschede goede sier kunnen maken met het opleiden van bijvoorbeeld steenhouwers en ijzersmeden.

Projectleider Edwin Smits benadrukte dat de gemeente absoluut geen winst maakt op de verkoop van het gebouw. Daarvoor is de boekwaarde veel te hoog. Hoewel de economie in een dip zit, is er vanuit de markt wel interesse. Corporaties en zorginstellingen hebben zich al gemeld. Hoewel de gemeente een minimumprijs voor ogen heeft, moet volgens Smits de kwaliteit van de plannen uiteindelijk de doorslag geven.

Om de fraaie buitenkant van de school (aan de singelzijde) te kunnen behouden, lijken offers onvermijdelijk. Tot die conclusie kwam ook Buursink. Maar hij kwam ook met een suggestie om de pijn te verzachten. Als aanpassingen nodig zijn, dan graag alleen aan de zijde van het schoolplein.
bron: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/r ... -1.3556510
Bijlagen
Foto's 1 Juist aan de singelzijde moet de uitstraling van de monumentale Ambachtsschool zoveel mogelijk behouden blijven. Illustratie: IAA
Foto's 1 Juist aan de singelzijde moet de uitstraling van de monumentale Ambachtsschool zoveel mogelijk behouden blijven. Illustratie: IAA
Ambachtsschool.jpg (231.3 KiB) 11429 keer bekeken
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Hendrik »

De IAA heeft goed naar de vooroorlogse foto's gekeken. Toch hoop ik dat dit een eerste schets is en dat men de vooroorlogse situatie reconstrueert.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Vincent1971 »


Scepsis over concrete biedingen op monumentale Ambachtsschool


ENSCHEDE - De interesse is er wel. Maar of die leidt tot concrete aanbiedingen om de monumentale Ambachtsschool nieuw leven te geven? Dat valt zeer te betwijfelen, zeggen B en W.

Verschillende partijen zijn geïnteresseerd in aankoop van de voormalige school aan de Boddenkampsingel. Maar gezien de 'huidige economische omstandigheden' is het zeer de vraag of ze ook daadwerkelijk een bod gaan uitbrengen. Die inschatting deelt het college van B en W in een brief met de raad naar aanleiding van een eerste 'consultatieronde'.

De gemeente besloot eind vorig jaar afstand te doen van het monument. Na juridisch advies te hebben ingewonnen, werd gekozen voor een Europese aanbestedingsprocedure. Op die manier behoudt de gemeente de regie over de verkoop, blijft het proces transparant en worden juridische risico's zoveel mogelijk vermeden. De leidraad die is aangekondigd voor de aanbestedingsprocedure, moet deze maand worden vastgesteld door het college. In maart zou dan de selectiefase kunnen beginnen. Uiterlijk in oktober moet de verkoop zijn afgerond.

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/s ... -1.3640012
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Vincent1971 »

Als ik dat zo lees krijg ik een deja-vu gevoel van de aanbesteding van het voormalig vliegveld Twente.
Een goed begin heeft geen einde
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Spruwel »

Dat komt omdat jij jezelf geïndoctrineerd hebt. Jij ziet overal een gemeentelijke/overheids boeman in.
Ik zou moe van mezelf worden als ik overal iets achter zou zien.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door hans »

overheid en achterdocht gaan goed samen...
Plaats reactie