Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Herbestemming Oude Ambachtsschool

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie

Wat is volgens u de beste herbestemmingsmogelijkheden? (Max. 3 opties mogelijk)

Wonen (appartementen)
12
26%
Wonen met zorg (ouderen, gehandicapten, etc.)
9
20%
Kantoren/kantoorunits
4
9%
Horeca in combinatie met wonen of werken
7
15%
Jongerenhuisvesting
5
11%
Kinderdagverblijf in combinatie met wonen of werken
3
7%
Overige, namelijk: [geef uw idee]
6
13%
 
Totaal aantal stemmen: 46

Schot

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Schot »

De gemeente heeft het gebouw nu te koop gezet, voor € 895.000 (kosten koper) bij makelaar Snelder Zijlstra.

Uit de brochure:
De huidige bestemming is ‘Maatschappelijke voorzieningen cat. 1 en 2”.
De gemeente Enschede is bereid mee te werken aan een verruiming van de bestemming, waarbij de
volgende bestemming kan gelden:
- Wonen;
- Maatschappelijke voorzieningen (incl. onderwijs);
- Bedrijven (cat. A en B) met een maximum van 3.500 m² BVO;
- Kantoren met een maximum van 3.500 m² BVO;
- Cultuur en ontspanning (cat. A en B);
- Detailhandel met een maximum van 750 m² en
ter ondersteuning van overige functies;
- Dienstverlening met een maximum van 3.500 m² BVO;
- Horeca met een maximum van 750 m² BVO en ter ondersteuning van overige functies.
Johnmail

Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Johnmail »

Allen,

Er zijn in het verleden ongetwijfeld de nodige onderzoeken naar (de herbestemming van) het gebouw gedaan. Heeft iemand van jullie hier informatie of documentatie over beschikbaar?

Ik denk bijvoorbeeld aan serieuze herbestemmingsonderzoeken, bouwkundige staat, renovatiekosten, haalbaarheidsonderzoeken enzovoorts.

We hebben met een groep mensen namelijk ideeën over een bestemming die vermoedelijk passen binnen alle opmerkingen die jullie eerder in dit forum hebben geplaatst, maar er moet uiteraard gedegen gekeken naar de haalbaarheid hiervan.


Uiteraard willen we graag leren van alles wat in het verleden al is bekeken. Dat scheelt ons wellicht weer de nodige onderzoeken. Hopelijk kan dit leiden tot een serieus voorstel richting de gemeente.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door enschedeinansichten »

Johnmail schreef:Allen,

Er zijn in het verleden ongetwijfeld de nodige onderzoeken naar (de herbestemming van) het gebouw gedaan. Heeft iemand van jullie hier informatie of documentatie over beschikbaar?

Ik denk bijvoorbeeld aan serieuze herbestemmingsonderzoeken, bouwkundige staat, renovatiekosten, haalbaarheidsonderzoeken enzovoorts.

We hebben met een groep mensen namelijk ideeën over een bestemming die vermoedelijk passen binnen alle opmerkingen die jullie eerder in dit forum hebben geplaatst, maar er moet uiteraard gedegen gekeken naar de haalbaarheid hiervan.


Uiteraard willen we graag leren van alles wat in het verleden al is bekeken. Dat scheelt ons wellicht weer de nodige onderzoeken. Hopelijk kan dit leiden tot een serieus voorstel richting de gemeente.
Ik verwacht niet dat er iemand op dit forum over die gegevens beschikt. Hou ons op de hoogte !
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Hendrik »

Lees net in de TUB dat de verkoop nagenoeg rond is. De koper is een projectontwikkelaar van buiten Enschede. Op de begane grond commerciele activiteiten en op de verdiepingen appartementen, huur en koop.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door enschedeinansichten »

Dat zou mooi zijn.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door bartg »

Ik hoop dat de muurschildering in de hal behouden blijft !!
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Wauwthur »

Dat is inderdaad mooi. Zou echt jammer zijn als dat pand tegen de vlakte zou gaan.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Arie »

Rel rond verkoop Ambachtsschool in Enschede

9 juli 2015

ENSCHEDE - Projectontwikkelaar Philip van der Stam van Minerva Development uit Amsterdam bereidt juridische stappen voor tegen de gemeente Enschede. Hij vermoedt vriendjespolitiek rond de verkoop van de voormalige Ambachtsschool aan de Boddenkampsingel.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/r ... -1.5069496
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Arie »

Appartementen en mogelijk winkels in Ambachtsschool

Gepubliceerd op: 14/07/2015

Appartementen en mogelijk winkels in Ambachtsschool
In de voormalige Ambachtsschool aan de Boddenkampsingel komen appartementen. Mogelijk komt er ook een commerciële plint met winkels. In het pand worden zo'n negentig appartementen gemaakt, maar als er ook winkels in het pand komen dan zullen dat 65 tot 70 appartementen zijn. Het is nog niet duidelijk of het koop- of huurappartementen worden.

De gemeente verkoopt de Ambachtsschool aan Renpart Vastgoed uit Den Haag. Volgens de Tubantia betaalt deze belegger de vraagprijs van ongeveer 900.000 euro. Renpart wil voor elk appartement een parkeerplaats op eigen terrein aanleggen. Voor het doorgaan van de aankoop is nog wel een herziening van het bestemmingsplan nodig. In het gemeentelijke monument mogen nu alleen maar maatschappelijke voorzieningen komen.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/appartemente ... tem?214361
Bijlagen
Appartementen en mogelijk winkels in Ambachtsschool.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Hendrik »

Als deze koper/investeerder nu eens zo "gek " is om de vooroorlogse situatie te herstellen. Wat een blikvanger zal dat worden :-) En als dan ook even die leilindes worden weggehaald zou ook niet verkeerd zijn. Wie bedenkt zo iets ? Zo'n statig gebouw heeft dat helemaal niet nodig.
Wat sas as dós was kaans.
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Rooy »

Ik ben erg benieuwd wat men er van gaat maken. Ik hoop dat ze een beetje voorzichtig gaan zijn met de zaag. Vooral die "commerciële plint" klinkt eng.

Die Leilinden inderdaad, ik zie ze nu pas, die staan daar helemaal verkeerd! Leilinden staan eigenlijk altijd verkeerd nu ik er over nadenk. Wat een lelijke planten vind ik dat. :roll:
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door bartg »

Rooy schreef:Ik ben erg benieuwd wat men er van gaat maken. Ik hoop dat ze een beetje voorzichtig gaan zijn met de zaag. Vooral die "commerciële plint" klinkt eng.

Die Leilinden inderdaad, ik zie ze nu pas, die staan daar helemaal verkeerd! Leilinden staan eigenlijk altijd verkeerd nu ik er over nadenk. Wat een lelijke planten vind ik dat. :roll:
Het is een rijksmonument. Dus ik denk dat er van buiten niet zoveel te verbouwen valt.Wat er van binnen ook nog beperkingen zijn weet ik niet.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door enschedeinansichten »

enschedeinansichten
Berichttitel: Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool Bericht Geplaatst: 21 feb 2011 23:04

De eerste daad zou het omzagen van die leilinden moeten zijn. Waarom zo'n gevel verstoppen achter bomen ?

_________________
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:enschedeinansichten
Berichttitel: Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool Bericht Geplaatst: 21 feb 2011 23:04

De eerste daad zou het omzagen van die leilinden moeten zijn. Waarom zo'n gevel verstoppen achter bomen ?

_________________
Die leilinden aan de van der Capellenstraat kunnen n.m.m. wel weg. Do bomen aan de achterkant aan de Boddenkampstraat moeten wel blijven staan, vind ik.
Bijlagen
van der Capellestraat Ambachtsschool met leilinden.JPG
Boddenkampstraat Ambachtsschool.JPG
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Daniela »

@ Arie, daar ben ik het mee eens :) die bomen achter zijn wel mooi
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door rr1991 »

Met goed onderhoud zouden die leilinden echt niet verkeerd staan.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Arie »

Streep door detailhandel in Ambachtsschool Enschede

Gepubliceerd op: 19/10/2016
Streep door detailhandel in Ambachtsschool Enschede

In de Ambachtsschool in Enschede is te veel detailhandel voorzien. Volgens de Raad van State moet de gemeente in de plannen 650 van de 750 vierkante meter schrappen. Voor de rest zijn de plannen goedgekeurd.

Daarmee haalde Enschedeër Henri Bezoen op punten zijn gelijk tegen de gemeente. Bezoen heeft twee panden aan de Deurningerstraat. Naar zijn zeggen heeft de gemeente er ten onrechte de detailhandelsbestemming afgehaald. Daar loopt een schadeprocedure over. Om de gemeente zijn boosheid in te wrijven, tekende hij als enige bezwaar aan tegen de bestemmingswijziging voor de monumentale Ambachtsschool aan de Boddenkampsingel, waar wel winkels in mogen.

Ongelijke behandeling
De ongelijke behandeling stak Bezoen. Hij ging er voor naar de Raad van State in Den Haag. Die deed woensdagochtend uitspraak. In de Ambachtsschool zouden 100 appartementen komen plus maximaal 750 meter winkels en 750 meter horeca. Volgens de Raad van State past het Ambachtsschoolplan met zoveel horeca en detailhandel niet in het Enschedese detailhandelsbeleid, waar Bezoen wel aan wordt gehouden. Gehouden aan de regels die de gemeente zelf heeft opgesteld, moet ze 600 meter detailhandel schrappen, zo oordeelt het hoogste rechtsorgaan.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/streep-door- ... tem?833651
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Arie »

Na jaren kan verbouwing Ambachtsschool Enschede beginnen
Gepubliceerd: Dinsdag 04 september 2018

Na jaren kan verbouwing Ambachtsschool Enschede beginnen
ENSCHEDE - De verbouwing van de voormalige Ambachtsschool tot appartementencomplex kan na drie jaar beginnen. De verbouwing van de Ambachtsschool liep vertraging op door de nesten van de huismus en de gierzwaluw die in het gebouw werden aangetroffen.

Renpart Vastgoed uit Den Haag, de nieuwe eigenaar, treft de laatste voorbereidingen voor de aannemer aan de slag kan. Rond het gebouw zijn hekken geplaatst en hier en daar is al wat gesloopt, zoals de fietsenstalling. De bouwwerkzaamheden gaan een jaar duren.

Vogelnesten
De nesten van de huismus en de gierzwaluw die in het gebouw werden aangetroffen, zijn onbruikbaar gemaakt. Drie maanden voor het broedseizoen begon, zijn alternatieve broedplaatsen aangebracht. Het broedseizoen is nu voorbij.

Leegstand
De monumentale Ambachtsschool werd na jarenlange leegstand in de zomer van 2015 verkocht aan projectontwikkelaar Renpart. Het eerste plan voor het pand werd door de Raad van State afgekeurd omdat er veel meer ruimte voor horeca en detailhandel was ingetekend (750 vierkante meter) dan de maximaal toegestane 100 vierkante meter. Nu komen er alleen 78 appartementen met elk een eigen parkeerplaats. Renpart heeft nog niet besloten of dat huur- of koopappartementen worden.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Emiel Muijderman
bron: http://enschede.1twente.nl/na-jaren-kan ... em?1097826
Bijlagen
Na jaren kan verbouwing Ambachtsschool Enschede beginnen.jpg
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Twekkelerveld »

Ik zag afgelopen weekend al steigers staan. Dit is goed nieuws. Het gebouw was aardig aan het aftakelen.
Plaats reactie