Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Velve-Lindenhof

Informatie en vorderingen.
Hans van Dijk
Member
Member

Re: Velve gaat flink op de schop

Bericht door Hans van Dijk » zo feb 21, 2010 4:03 pm

Rene, jou commentaar richtte jij naar een spreker in het eerder geplaatste filmpje,
Hoe weet jij nu of deze man een baan, huursubsidie, uitkering of wat dan ook heeft.
Ik blijf bij mijn standpunt dat je dus wel degelijk generaliseert.
Het Velve Lindehof, kent een paar straten met de sociale status zoals door jou omschreven,
Echter zijn er veel meer straten waar doodnormale hardwerkende mensen wonen.
Jij scheert de hele wijk over één kam.

Even ter illustratie, de ouders van Winus wonen er ook, en dat zijn keurig nette mensen.
Mijn moeders partner Gerrit Heideman, jarenlang een gerespecteerd lid van het Wijkorgaan aldaar, woonde aan de Ohmstraat, en was een keurige man, welke zich met hart en ziel inzette voor de wijk en haar bewoners.
Helaas leeft Gerrit niet meer, maar zien bezieling heeft er toe geleid dat er een parkje naar hem is vernoemd op het Velve Lindenhof.
Met Gerrit heb ik vele gesprekken over de wijk en haar bewoners gevoerd,
en uit eerste hand weet ik dat jij de plank volledig misslaat.

Je kunt deze wijk niet splitsen in een koop en huur gedeelte, want zoals in zo veel wijken zijn deze vermengd.
Maar het is beslist niet zo dat alles in een huurwoning tot de groep probleem veroorzakers mag worden gerekend.
En wat jij stelt dat iedereen zo maar even een woning kan kopen is natuurlijk allang achterhaald,
Voor starters is het buitengewoon moeilijk om een hypotheek te krijgen.
Banken en andere geldverstrekkers zijn bijzonder terughoudend en de eisen zijn enorm opgeschroefd.
Er is dus wel degelijk een grote groep burgers die ondanks een fulltime baan niet in staat zijn om een woning te kopen.
Maar goed, ik heb niet de indruk dat ik jou kan overtuigen van het feit dat er wel degelijk veel wijkbewoners zijn welke wel de juiste mentaliteit en instelling hebben, om er een goede wijk van te maken.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » zo feb 21, 2010 4:19 pm

Eh Hans, mijn ouders zijn 14 jaar gelden al vertrokken uit deze pauperwijk en wonen nu op stand in Eikendaal. ;) Er zitten vast nog wel een paar hardwerkende mensen tussen, maar de meeste hardwerkende mensen zijn vertrokken zo gauw ze de kans kregen. Overigens is de wijk ook best goed te splitsen in huur en koop. Het gebied binnen de ring Oostveenweg-Lipperkerkstraat-Noord Esmarkerrondweg-Velveweg is grotendeels sociale huur, daarbuiten grotendeels koop.
de kloomp'maj anhoalen

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » zo feb 21, 2010 5:07 pm

Winus schreef:Eh Hans, mijn ouders zijn 14 jaar gelden al vertrokken uit deze pauperwijk en wonen nu op stand in Eikendaal. ;) Er zitten vast nog wel een paar hardwerkende mensen tussen, maar de meeste hardwerkende mensen zijn vertrokken zo gauw ze de kans kregen. Overigens is de wijk ook best goed te splitsen in huur en koop. Het gebied binnen de ring Oostveenweg-Lipperkerkstraat-Noord Esmarkerrondweg-Velveweg is grotendeels sociale huur, daarbuiten grotendeels koop.
Oké, nou dan zit er niets anders op dan er maar een BOM op te gooien, :P
bel jij die laatste 2 hardwerkende mensen ff op voor de evacuatie,
dan zal ik mijn defensie contacten aanspreken en ze de F16 vast op laten stijgen.

Afbeelding

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » zo feb 21, 2010 5:09 pm

Kijk Hans, kort en bondig beschrijft Winus precies hetgene ik ook al in gedachten had:
"de meeste hardwerkende mensen zijn vertrokken zo gauw ze de kans kregen"
en ook beschrijft hij zeer nauwkeurig waar de grens huur/koop woning ligt.

In ieder geval is dat precies wat er de afgelopen 30 jaar met de wijk is gebeurd (het huur gedeelte):
de mensen die de kans kregen en werkten vertrokken. Wie overbleven en de wijk verder mee werd volgestouwd waren families die al generaties lang niet werken, één-ouder-gezinnen en de tot nu toe niet genoemde groep aziekzoekers. Kortom allen gezinnen met sociaal maatschappelijk afwijkende kenmerken die door gedrag, sociale omstandigheden of meegebrachte geschiedenis worden veroorzaakt. Hierdoor is de kans dat men ooit zal werken nagenoeg gereduceerd tot nul.

Dan beschrijf jij Gerrit Heideman. Ik ken de beste man en wat hij je verteld heeft is waar maar dan spreken we (en hij ook) over de periode van voor 1990 en nog liever 1985. Want daar ging het mis. Vanaf 1980-1985 (na de grote renovatie) naam allereerst het aantal éénoudergezinnen toe. Daarna (1990) nam het aantal families met generatie lange uitkeringen toe evenals de asielzoekers uit met name Arabische landen als Irak, Iran, Syrie.
Waardoor het nog verder werd verergerd was de gulheid van banken en kredietverstrekkende postorderbedrijven waardoor de schuldenproblematiek steeds verder toenam. Mensen die werken kunnen een kredietje nog wel een keer dragen, bij een bijstandsuitkering en ander problemen leidt dit linea recta naar het maatschappelijk afvoerputje.

En dat is precies de actuele situatie van het huurgedeelte, het binnenste gedeelte zoals beschreven door Winus. Daar wil men dus nu nieuwbouwwoningen neerzetten, vele miljoenen overheidsgeld inpompen.
Men wil er een prachtige wijk van maken. Allemaal prima, maar worden de persoonlijke problemen van bewoners die in deze wijk toch structureel van aard zijn er ook mee opgelost?
Je krijgt nog enige tijd de kans een gedeelte van de door mij beschreven wijk te bekijken dat nog niet afgebroken is en dat ligt tussen Lipperkerkstraat-N-Esmarkerrondweg, Velveweg en Marconistraat, kortweg "Het Lindenhof".
Wellicht begrijp je dan wat ik bedoel.

De wijk verouderd dat is duidelijk, ook het buiten liggende koopgedeelte. Maar al met al is het gewoon jammer dat men deze wijk heeft laten verloederen.

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » zo feb 21, 2010 5:31 pm

Ik ben me wel bewust dat dit gedeelte er zeer slecht voor staat, maar als er nieuwbouw word neergezet zal dit enkel probleem verplaatsing tot gevolg hebben.
Symptoombestrijding dus, want de oude bewoners zullen niet genoeg inkomsten hebben om de huurverhogingen te betalen, en uiteindelijk weer ergens in Enschede Zuid belanden.
Dus we knapen het ene wijk deel op, en verpauperen het andere nog verder.

Ik zie de oplossing in dit beleid niet.
Hoe je het ook went of keert, Enschede heeft nu eenmaal een groot aantal bewoners op de sociale ondergrens.
En daar zal toch betaalbare woongelegenheid voor moeten zijn / komen.
Als men de woningen wil slopen, dan zou er in mijn beleving vervangende woonruimte voor dezelfde huurprijs voor terug moeten komen.
Daarnaast mag je als gemeente best eisen stellen aan mensen welke fysiek en mentaal in staat zijn om te werken, maar dit nu nalaten, en enkel een uitkering ontvangen.
Laat deze mensen onder dwang van korting op de uitkering bijvoorbeeld verplicht wijkonderhoud werkzaamheden uitvoeren.
Enschede moet bezuinigen op het groen onderhoud, dat kan met een beetje begeleiding ook door werklozen worden ingevuld.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » wo mar 02, 2011 10:13 pm

Plaatjes van Beltman Architecten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In nieuw Velve-Lindenhof geeft woningcorporatie De Woonplaats vorm aan een wijkherstructurering van ruim 200 woningen (zowel koop- als huurwoningen). Naast nieuwbouw worden ook een aantal woningblokken duurzaam gerenoveerd.

De wijk is ruim, licht, duurzaam en divers van opzet en bestaat uit pleinwoningen, laanwoningen, 2-onder-1-kappers, appartementen en patiowoningen.
Brede straten met een a-symmetrisch architectuurbeeld en veel groen bepalen de sfeer van de wijk.
Het a-symmetrische beeld ontstaat door de combinatie van relatief gesloten noordgevels en open zuidgevels. Dit brengt het gedachtegoed van de passiefwoningen tot uitdrukking in de architectuur voor wat de oriëntatie op de zon betreft.

Als we de kenmerken van de woningen op een rijtje zetten, komen we tot de volgende opsomming:

* woningen met een goede isolatie, lage stookkosten, weinig onderhoud en een EPC van 0,4;
* comfortabele woningen door onder andere driedubbele beglazing, vloerverwarming op de gehele begane grond, warmte-terug-win-installatie, zonnepanelen en een zonneboiler;
* passiefwoningen in houtskeletbouw uitgevoerd (licht, duurzaam en een hoge isolatiewaarde), waarbij de woningen met een voor- of achtergevel op het zuiden het best presteren.
de kloomp'maj anhoalen

JanJoris
Member
Member

Re: Velve-Lindenhof

Bericht door JanJoris » di mar 08, 2011 7:38 pm

Dat ziet er goed uit en daarom heb ik er ook zo'n fijn huis gekocht.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » di mar 08, 2011 11:10 pm

Ik vind het wel erg veel hout, waar zijn de grindtegels gebleven? Een knipoogje naar het verleden mag best.
de kloomp'maj anhoalen

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » wo mar 09, 2011 1:06 pm

Wat een verandering. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » wo mar 09, 2011 3:16 pm

Niets ten nadele van de nieuwe bewoners die een prachtlokatie aan de rand van het centrum krijgen.
De oude bewoners echter zijn weer verdreven naar de rand van de stad, met name de zuidwijken Helmerhoek en Stroinkslanden.
Hetzelfde als wat gebeurd is met bewoners van Dolphia, Pathmos en Laares,

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » wo mar 09, 2011 3:55 pm

Het centrum is nog wel een stukje fietsen, tenzij je het Miro Center bedoelt. ;)

Maar inderdaad, het gaat weer zoals het altijd gaat. Dat is ook het hele probleem met stadsvernieuwing. Het wordt alleen maar verplaatst en over 10 jaar staan de zuidwijken op de nieuwe 'Vogelaarlijst".
de kloomp'maj anhoalen

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » do mar 10, 2011 1:40 am

7 minuten op de fiets is toch nog steeds een centrumwijk.
Maar afijn, ik heb begrepen dat 30% van de oude bewoners terugkeren
en al met al was de wijk wel aan wat vernieuwing toe. De laatste nieuwe huizen zijn gebouwd voor 1960 (enkele uitzonderingen daar gelaten). Op zich niet verkeerd dat de boel een keer op de schop gaat. Voor de nieuwe kopers (w.o. Joris) hoop ik dat de naam van de wijk snel verbetert. Met de huidige druk op de huizenprijzen, verdere beperkingen van hypotheken, mogelijke toekomstige beperkingen op hypotheekrenteaftrek en de ietwat negatieve naam van Velve-Lindenhof zou dat nog wel eens moeilijk kunnen worden binnen nu en 10 jaar.

rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 » wo mar 16, 2011 12:43 pm

De wijk mag dan wel een slecht imago hebben, maar zo slecht wonen is het er niet hoor. Mijn broer heeft er ruim een jaar anti-kraak gewoond en heeft daarbij geen vervelende situaties meegemaakt. Natuurlijk zie je zo nu en dan dingen gebeuren die je in andere wijken niet of nauwelijks ziet, maar zo erg is het nou ook weer niet als je overbuurman op zn stoeltje met een krat pils aan de straat zit. De wijk was zeker aan vernieuwing toe, maar ik vind deze ingrepen toch wat teveel van het goede.

afijn, verder hoop ik dat veel starters en jonge gezinnen er een plekje zullen vinden.

JanJoris
Member
Member

Bericht door JanJoris » vr mar 18, 2011 8:14 pm

Ik heb er lang over nagedacht of ik wel dit huis moest gaan kopen in Velve ivm de slechte reputatie.

Het blijkt dat de de aso's uit de wijk verdwijnen omdat het simpelweg onbetaalbaar OF niet meer leuk voor ze wordt. Dat vind ik op zich prima.

De huizen zijn mooi en duurzaam en de wijk zal binnen no-time de slechte reputatie kwijt zijn. Dit en de energiezuinige woningen betekent dat ik straks mijn investering met winst kan verkopen.

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » za mar 19, 2011 9:06 am

Woningen met winst verkopen is volgens mij de komende jaren niet meer aan de orde.
De prijzen zullen niet stijgen en veel mensen kunnen geen hypotheek meer krijgen.
Het zal voor de instappers erg moeilijk worden en mensen met een woning die duurder willen gaan wonen
zullen geen hogere hypotheek krijgen.
De overheid (nieuwe regels) en de banken hebben het bijna onmogelijk gemaakt om een hoge hypotheek te krijgen.
Dit werkt de markt zeker tegen.

JanJoris
Member
Member

Bericht door JanJoris » zo mar 20, 2011 8:37 am

Dat is een tijdelijk fenomeen, de prijzen van de huizen zullen komende jaren nog licht dalen terwijl de lonen zullen blijven doorstijgen. Ik verwacht met een jaar of drie/vier de ommekeer en zal de huizenmarkt weer loskomen waardoor de huizenprijzen weer omhoog kunnen.
Nieuwbouw van nu zal tegen die tijd alleen maar in waarde stijgen en bestaande bouw zal langzaam terugkeren op het niveau van een aantal jaar terug.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » zo mar 20, 2011 12:23 pm

Misschien is het verstandig om het idee dat een woning een winstgevende investering is, los te laten. De prijzen zullen vast wel weer gaan stijgen, maar de extreme prijsstijgingen van 10 jaar geleden behoren hopelijk tot het verleden.
de kloomp'maj anhoalen

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » ma mar 21, 2011 9:47 am

Winus schreef:Misschien is het verstandig om het idee dat een woning een winstgevende investering is, los te laten. De prijzen zullen vast wel weer gaan stijgen, maar de extreme prijsstijgingen van 10 jaar geleden behoren hopelijk tot het verleden.
Mijn idee.
Alleen door enkele toevoegingen kun je prijs de verhogen maar die moeten dan ook nog eens niet smaakgebonden zijn.
Een keuken en badkamer zullen niet bijdragen wel een uitbouw, verbouw, garage en of een dakkkapel. Maar dat zal bij nieuwbouw niet aan de orde zijn.
De echte winst zal te halen zijn bij een oud huis dat je zelf opknapt, en dat was eigenlijk altijd al zo.
In nieuwbouw valt niets te verdienen. :cry: Of misschien nog in zelfbouw (eigen beheer).

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » ma mar 28, 2011 5:00 pm

JanJoris schreef:Ik heb er lang over nagedacht of ik wel dit huis moest gaan kopen in Velve ivm de slechte reputatie.

Het blijkt dat de de aso's uit de wijk verdwijnen omdat het simpelweg onbetaalbaar OF niet meer leuk voor ze wordt. Dat vind ik op zich prima.

De huizen zijn mooi en duurzaam en de wijk zal binnen no-time de slechte reputatie kwijt zijn. Dit en de energiezuinige woningen betekent dat ik straks mijn investering met winst kan verkopen.

Is ook niet ergens in je koopcontract een clausule inbegrepen dat je je woning bij verkoop het eerst aan de gemeente moet aanbieden?
Of ben ik dan verkeerd geïnformeerd?

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » ma mar 28, 2011 5:05 pm

Winus, als ik het goed heb begrepen heb jij in het eerste huis rechts net achter de cafetaria gewoond?
Afbeelding

Plaats reactie