Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Velve-Lindenhof

Informatie en vorderingen.
Hans van Dijk
Member
Member

Re: Velve gaat flink op de schop

Bericht door Hans van Dijk » vr mar 13, 2009 9:40 am

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de nieuwe huurprijs in vergelijking tot de eerdere huurprijs
Waar eerst 7 woningen stonden komen er 5 voor terug.
Zal de huur per huis ook wel met minimaal 2\7 verhoogd worden.

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » za mar 14, 2009 2:22 pm

Desondanks goed dat er ook geinvesteerd wordt in dit soort wijken, toch?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » za mar 14, 2009 4:16 pm

Errik schreef:Desondanks goed dat er ook geinvesteerd wordt in dit soort wijken, toch?
Mee eens, het zal er ongetwijfeld een stuk netter en moderner uit gaan zien,
hopelijk realiseren de bewoners zich ook dat een stukje aanzien bij hen zelf begint,
en houden ze de nieuw verworven status in stand.

Ik heb er vaak van allerlei zooi in voortuintjes gezien die er niet spontaan gegroeid zijn,
Laat dat soort praktijken achterwege, en het aanzien van een wijk stijgt al met 80%
Vervolgens je pilsje in je eigen achtertuin nuttigen, in plaats van bij de voordeur.
En je auto niet op de krik op de stoep wil ook wel helpen. enz enz enz

Afijn kleur het plaatje maar in.

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » zo mar 15, 2009 11:12 am

Hans van Dijk schreef: Ik heb er vaak van allerlei zooi in voortuintjes gezien die er niet spontaan gegroeid zijn,
Laat dat soort praktijken achterwege, en het aanzien van een wijk stijgt al met 80%
Vervolgens je pilsje in je eigen achtertuin nuttigen, in plaats van bij de voordeur.
En je auto niet op de krik op de stoep wil ook wel helpen. enz enz enz

Afijn kleur het plaatje maar in.
Dit soort dingen worden tegenwoordig steeds meer door wijkagenten en andere instellingen gecontroleerd. Een vriend van mij woonde in een echte Enschedese volksbuurt en daar moest hij op een gegeven moment een nieuwe schutting plaatsen en werd hem vriendelijk doch dringend verzocht z'n achtertuin op te ruimen, aangezien het er uit zag als een vuilnisbelt.

rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 » zo mar 15, 2009 11:20 am

Mijn broer heeft er een anti-kraak huis, en hem werdt ook dringend verzocht iets aan zijn tuin te doen, anders zouden er sancties volgen. Maargoed, dat gaat dus via de verhuurder..

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » zo mar 15, 2009 11:38 am

De corporaties vragen weer iets van hun huurders. Terecht. Ik zie in mijn wijk echt teveel lappen en lakens voor de ramen. Als je een huis huurt kan je tenminste zorgen dat je gordijnen ophangt. Die kosten bij Ikea echt niets. Mag de verhuurder best op staan, vind ik.

rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 » zo mar 15, 2009 12:30 pm

Ik ben het er ook volledig mee eens hoor ;) Dat was ik er vergeten achter te zetten ..

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » zo mar 15, 2009 4:01 pm

Goed om te horen dat ze nu actief tegen de verloedering optreden, ik heb vroeger in een koopwoning aan de Zweringweg gewoond, en stoorde mij behoorlijk aan de verloedering aan de overkant, en op het accaciaplantsoen.
Sommige bewoners maakten er echt een zooitje van, en waren ook niet gevoelig voor commentaar van woningbouwvereniging of politie.
Vreemd genoeg kwamen ze er gewoon mee weg, en werden hun huis niet uit gezet.
met als gevolg dat de zooi steeds groter werd, en de politie om de haverklap in de straat stond.

Gelukkig woon ik nu reeds sinds 1997 in de Glanerbronx, en het is echt een wereld van verschil
er is hier nooit rottigheid en een hele goede onderlinge sfeer. :okay:

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » zo mar 15, 2009 4:04 pm

Vroegah had je daar sociale controle voor! ;)

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » zo mar 15, 2009 4:13 pm

Perceptor schreef:Vroegah had je daar sociale controle voor! ;)
Nou, sommige types kun je beter niet met sociale controle lastig vallen,
want die reageren dan asociaal ongecontroleerd :P

:fight: :hard1:

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » zo mar 15, 2009 6:20 pm

Hans van Dijk schreef:Goed om te horen dat ze nu actief tegen de verloedering optreden, ik heb vroeger in een koopwoning aan de Zweringweg gewoond, en stoorde mij behoorlijk aan de verloedering aan de overkant, en op het accaciaplantsoen.
Sommige bewoners maakten er echt een zooitje van, en waren ook niet gevoelig voor commentaar van woningbouwvereniging of politie.
Vreemd genoeg kwamen ze er gewoon mee weg, en werden hun huis niet uit gezet.
met als gevolg dat de zooi steeds groter werd, en de politie om de haverklap in de straat stond.

Gelukkig woon ik nu reeds sinds 1997 in de Glanerbronx, en het is echt een wereld van verschil
er is hier nooit rottigheid en een hele goede onderlinge sfeer. :okay:
In 1992 had ik een vriendinnetje op de Zweringweg. Weet nog dat er op een gegeven moment een volle colafles tegen de voorruit werd gekwakt. Daders onbekend, maar vermoedelijk Acacia. Niet leuk.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » di jan 19, 2010 6:43 pm

Minutieus karwei voor sloopkraan in Velve

dinsdag 19 januari 2010 | 17:16 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 19 januari 2010 | 17:50

ENSCHEDE - Het is een koddig gezicht. Een grote sloopkraan van Kruse uit Geesteren, die in zijn grijper een verderlicht stapeltje piepschuim heeft en die even later in een stortbak gooit. „Ik snap dat dit een grappig gezicht is, maar het kan niet anders”, zegt George ter Horst, als opzichter in dienst bij woningcorporatie Ons Huis. Lachend: „Het is maar goed dat we vandaag geen windkracht vijf hebben. Anders waait het alle kanten op. Alles moet gescheiden worden afgevoerd.”

„Dakbedekking, isolatiemateriaal, hout, en puin. Dat zorgt er ook dat we zeker twee maanden nodig hebben om alle 58 woningen te slopen in de Drebbelstraat, Christian Huygensstraat en Leeghwaterstraat. Als ik het in één keer had mogen afvoeren, waren we binnen een maand klaar geweest.”

Deze dinsdagmiddag zijn de slopers van Kruse begonnen met de sloop van een blok van zes woningen aan de Drebbelstraat. De afgelopen maanden zijn die aan de binnen- en buitenkant al gestript en kaal geplukt. Leidingen, laminaat, buizen, bedrading. Alles is er al uit. „De meeste tijd zijn we nu kwijt met het verwijderen van de isolatielaag”, weet Ter Horst. De achterkant is al bijna ‘schoon’, de voorkant moet nog worden gedaan.

De komende dagen onstaat er langzaam maar zeker een gat in de Drebbelstraat. Hetzelfde is straks ook te zien in de andere twee straten. Alle huizen met een gele kleur gaan er tegen de vlakte. En daarna blijft het zeker weer een maand of acht stil in de buurt. Pas tegen het eind van het jaar verwacht woningcorporatie Ons Huis te kunnen beginnen met nieuwbouw. „Heeft te maken met allerlei procedures die nog moeten worden doorlopen”, weet een voorlichter van Ons Huis. „We zouden wel willen, maar het kan gewoon niet sneller.”

Afbeelding
Groot materieel voor piepschuim. Het is omdat het moet. foto Frans Nikkels

Bron: TC/Tubantia
de kloomp'maj anhoalen

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » ma jan 25, 2010 5:51 pm

"t Zou tijd worden met de Velve, inclusief het Lindenhof. De woningstichting heeft het flink laten verloederen de laatste 25 jaar. Was onlangs nog weer even in m'n oude straat, de Wattstraat. Was ooit toch een keurig arbeiderswijkje. Ik herkende het bijna niet weer, een spookwijk. Jammer, maar goed, alles heeft een eind. Het moest eerst slechter worden....
Ik heb er een onbezorgde jeugd gehad en de basis van de maatschappij goed leren kennen...

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » ma jan 25, 2010 9:24 pm

Daar komt binnenkort een boek over. Heb je nog foto's ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » ma feb 15, 2010 11:02 pm

2,1 miljoen euro voor plan 'Lage Bothof'
maandag 15 februari 2010 | 21:33 | Laatst bijgewerkt op: maandag 15 februari 2010 | 21:35

Op z'n tweede werkbezoek aan prachtwijk-in-wording Velve-Lindenhof, bracht minister Eberhard van der Laan gistermiddag 2,1 miljoen euro mee voor de verdere ontwikkeling van het terrein Lage Bothof.

Met deze bijdrage is de exploitatie sluitend. Het geld is bestemd voor woningbouw en wijkverbetering. De bijdrage komt boven op de subsidie om van Velve-Lindenhof een prachtwijk te maken.

Wethouder Roelof Bleker is verheugd met de bijdrage. "Het is eigenlijk een bonus voor woningcorporatie De Woonplaats die haar nek heeft uitgestoken door het terrein te kopen van een projectontwikkelaar die alleen maar dollartekens in de ogen had." Op het terrein komen ruim 600 woningen en verrijst ook een nieuw onderkomen voor de Nationale Reisopera (NRO).

TCT
De stadsfotograaf zonder grenzen

Helmerhoeker
Member
Member

Bericht door Helmerhoeker » za feb 20, 2010 12:00 am

Verslag Wijkbezoek Minister v/d Laan aan Velve Lindenhof

Als het bier uit de kraan kwam als water, hadden we elke dag een kater

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » za feb 20, 2010 1:09 pm

Nu maar hopen dat ie z'n handtekening al heeft gezet. :D
de kloomp'maj anhoalen

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » zo feb 21, 2010 10:52 am

Ik vrees dat nieuwe woningen en een zak geld niet voldoende zal zijn.
Als ik ook een van de bewoners in het filmpje hoor protesteren over het feit dat de huren toch ietwat hoger worden van de nieuwbouw dan wat ze betaalden voor de krotjes, respektievelijk €512,- tegen €450,- dan denk ik: " Daar krijg je toch ook een nieuwe woning voor?" "En volgens mij ben jij iemand die huursubsidie ontvangt, dus wat is je probleem?" "En als je dat te duur vindt zou ik eens gaan werken, wellicht kun je dan binnen afzienbare tijd een huis kopen?"
Maar wie ben ik? Ik woon er zelf niet meer.

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » zo feb 21, 2010 1:45 pm

Rene schreef:Ik vrees dat nieuwe woningen en een zak geld niet voldoende zal zijn.
Als ik ook een van de bewoners in het filmpje hoor protesteren over het feit dat de huren toch ietwat hoger worden van de nieuwbouw dan wat ze betaalden voor de krotjes, respektievelijk €512,- tegen €450,- dan denk ik: " Daar krijg je toch ook een nieuwe woning voor?" "En volgens mij ben jij iemand die huursubsidie ontvangt, dus wat is je probleem?" "En als je dat te duur vindt zou ik eens gaan werken, wellicht kun je dan binnen afzienbare tijd een huis kopen?"
zoals bovenaan deze pagina te lezen is had ik al voorzichtig voorspeld dat er over de rug van de huurders weer eens wat verdiend zou gaan worden....same old story :no:

Rene, in jou relaas generaliseer je behoorlijk, ik verbaas me dat daar niet tegen geageerd is.
(als ik dat eerder deed, was het forum te klein)
Afijn, niet iedere bewoner heeft huursubsidie, en niet iedere huurder is werkloos,
voor veel mensen is die huurverhoging wel degelijk een obstakel.
Zeker in deze dure tijden, waar je al op zo veel fronten met verhogingen word geconfronteerd.

Een stuk vernieuwing / vervanging van het woningbestand van de woningbouw vereniging zie ik als ondernemersrisico, en moet in mijn beleving niet terug worden verdiend door middel van eeuwige huurverhogingen.
vergeet ook niet dat lang niet iedereen in de gelegenheid is om te kopen, en dus op een huurwoning zijn aangewezen.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » zo feb 21, 2010 2:43 pm

Hans van Dijk schreef:
Rene schreef:Ik vrees dat nieuwe woningen en een zak geld niet voldoende zal zijn.
zoals bovenaan deze pagina te lezen is had ik al voorzichtig voorspeld dat er over de rug van de huurders weer eens wat verdiend zou gaan worden....same old story :no:
Tsja, hadden ze al die woningbouwverenigingen maar niet moeten laten fuseren tot megastichtingen.
Maar ook de overheid verdient aan dit soort projecten. Wat dacht je van al die ambtenaren die dankzij dit soort projectjes werk hebben?
Rene, in jou relaas generaliseer je behoorlijk, ik verbaas me dat daar niet tegen geageerd is.
(als ik dat eerder deed, was het forum te klein)
Afijn, niet iedere bewoner heeft huursubsidie, en niet iedere huurder is werkloos,
voor veel mensen is die huurverhoging wel degelijk een obstakel.
Zeker in deze dure tijden, waar je al op zo veel fronten met verhogingen word geconfronteerd.
Werkelijk? Waarom is Velve-Lindenhof dan opgenomen in de lijst van 40 armste wijken van Nederland?
Dit terwijl in eerste instantie Mekkelholt/Deppenbroek hiervoor genomineerd waren?
Lees wat het VROM enkele jaren geleden schrijft:
Veel bewoners zijn afhankelijk van een uitkering en dat vaak al generaties lang. Voor een deel
van de bewoners is werken ‘not done’. Daarbij komt, dat veel bewoners in een sociaalmaatschappelijke
achterstandspositie verkeren, er een sterke concentratie van multi problem
gezinnen is en er een grote schuldenproblematiek bestaat. Bovendien zijn er veel
éénoudergezinnen in de wijk. Allemaal factoren, die de afstand tot de arbeidsmarkt groot maken.
• Veel leerlingen gaan naar het speciaal onderwijs, verlaten de school voortijdig en krijgen lage
vervolgadviezen. Een grote groep leerlingen gaat dan ook niet voor niets buiten de wijk naar
school.
http://www.vrom.nl/Docs/Wijkaanpak/WAPE ... denhof.pdf
Het gaat hier dan ook niet meer om wat tijdelijke werkloosheid maar langdurig sociaal economische problemen. En dan zeg ik dat je dat niet zomaar even oplost met wat nieuwbouw. Ik geef dan ook de woningstichtingen een flinke veeg uit de pan aangezien men de wijk (het huurgedeelte) flink heeft laten verloederen naar ghetto-achtige omstandigheden. Met wijken als in Glanerbrug nabij Rondostraat (niet vooroorlogs) is ook iets dergelijks aan de hand. Dat had niet gehoeven want er zijn ook vooroorlogse wijken waar dit niet gebeurd is, neem b.v. Twekkelerveld en Hogeland.
Ik vind dan ook dat jij flink aan het veralgemeniseren bent vanwege die paar mensen die er nog wel werken.
Een stuk vernieuwing / vervanging van het woningbestand van de woningbouw vereniging zie ik als ondernemersrisico, en moet in mijn beleving niet terug worden verdiend door middel van eeuwige huurverhogingen.
Ondernemersrisico, de verzakelijkte maatschappij?
Er was een tijd dat dit als een sociaal maatschappelijke taak werd gezien iedere Nederlander in een goede en gezonde woning te kunnen laten wonen.
vergeet ook niet dat lang niet iedereen in de gelegenheid is om te kopen, en dus op een huurwoning zijn aangewezen.
Aangezien een woning kopen in Nederland geen bijzondere prestatie is dankzij 100% financiering, forse belastingaftrek en koopsubsidie mogen we toch gaandeweg gaan beredeneren dat wie nu nog geen woning kan kopen dat toch echt een beetje aan zichzelf heeft te danken. Schijnbaar mis je de boot dan wel vaker. We kunnen ook hier weer politiek correct blijven maar zo zijn de feiten.
Even ter verduidelijking: jongeren van 20-25! jaar kopen een huis terwijl ik rond die leeftijd nog niet eens financiering kon krijgen voor een hondenhok bij wijze van spreken. Daar is dus belangrijk iets veranderd.

Plaats reactie