Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Velve-Lindenhof

Informatie en vorderingen.
Rikarchitecten
Member
Member

Re: Velve-Lindenhof

Bericht door Rikarchitecten » zo feb 05, 2012 7:06 pm

De 100e koper is een goede vriend van me (foto). Het geheim achter het succes in de verkoop is mij verder ook niet duidelijk, naast dat het best leuke woningen zijn.
ENSCHEDE

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » vr apr 20, 2012 1:23 pm

De stadsfotograaf zonder grenzen

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » zo mar 03, 2013 11:56 am

zie: http://www.tubantia.nl/extra/maaiveld/v ... -1.3694453
over de vernieuwing van de wijk Velve-Lindenhof

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » di jul 30, 2013 7:21 pm

‘Handhaving Velve-Lindenhof laat te wensen over’
Datum: 30 Juli 2013

Er is in de wijk Velve-Lindenhof in Enschede te weinig handhaving om de veiligheid te waarborgen en de overlast te beperken. Dat zegt voormalig wijkraadvoorzitter Gerrit Ansink in reactie op de negatieve berichtgeving over Vogelaarwijken in Nederland. In een rapport concludeert het Sociaal Cultureel Planbureau dat er in zes jaar tijd weinig vooruitgang is geboekt in de Vogelaarwijken terwijl er een miljard euro in is gestoken. Wethouder Hatenboer zegt zich niet veel van de bevindingen in het rapport aan te trekken en is positief over de ontwikkelingen in Velve-Lindenhof.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.ph ... emID=13994

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » zo aug 11, 2013 5:52 pm

Informatie over Museum & buurtkamer De Vleeschhouwerij Velve-Lindenhof, Lage Bothofstraat 334 in Enschede te vinden op: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 5d6affb672
Bijlagen
De Vleeschhouwerij van familie Tieben  aan de Lage Bothofstraat 334.jpg
De Vleeschhouwerij van familie Tieben aan de Lage Bothofstraat 334.jpg (31.02 KiB) 1229 keer bekeken

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » ma aug 12, 2013 11:08 pm

Wat Hatenboer vindt interesseert me niet zo. Ben meer benieuwd naar de mening van de nieuwe bewoners die er een huis gekocht hebben. En waar doelt Ansink nu precies op?
Arie schreef:‘Handhaving Velve-Lindenhof laat te wensen over’

Er is in de wijk Velve-Lindenhof in Enschede te weinig handhaving om de veiligheid te waarborgen en de overlast te beperken. Dat zegt voormalig wijkraadvoorzitter Gerrit Ansink in reactie op de negatieve berichtgeving over Vogelaarwijken in Nederland. In een rapport concludeert het Sociaal Cultureel Planbureau dat er in zes jaar tijd weinig vooruitgang is geboekt in de Vogelaarwijken terwijl er een miljard euro in is gestoken. Wethouder Hatenboer zegt zich niet veel van de bevindingen in het rapport aan te trekken en is positief over de ontwikkelingen in Velve-Lindenhof.

Vogelaarwijk
Member
Member

Bericht door Vogelaarwijk » di nov 13, 2018 6:01 pm

Rene schreef:
ma aug 12, 2013 11:08 pm
Wat Hatenboer vindt interesseert me niet zo. Ben meer benieuwd naar de mening van de nieuwe bewoners die er een huis gekocht hebben. En waar doelt Ansink nu precies op?
Arie schreef:‘Handhaving Velve-Lindenhof laat te wensen over’

Nou Rene, ik denk dat hetgeen vannacht en vandaag gebeurd is de beeldvorming van Hatenboer aardig samenvat. Wat jullie?

hans
Member
Member

Bericht door hans » di nov 13, 2018 9:13 pm

?

Pitr de Nerd
Member
Member

Bericht door Pitr de Nerd » wo nov 14, 2018 7:30 pm

Areit. Het hoort niet thuis in bouwplannen, maar het staat hier nu eenmaal. Mijn mening:

De van Leeuwenhoekstraat (en de straten er om heen) is altijd al een gebied geweest met zachtjens gezegd problemen. Mijn ouders (en zo ik dus ook, als minderjarige) hebben daar gewoond, van 1950-1957 op #49, en van 1957-1964 op #70. Waarom die verhuizing? Wel: mijn vader werd bedreigd door de buurman. Omdat buurman er van overtuigd was dat mijn vader hem verraden had nadat hij (buurman dus) een niet helemaal koosjer klusje had opgeknapt. Redenatie: mijn vader werkte in volcontinudienst, hij fietste naar huis na zijn nachtdienst en buurman was ‘m tegengekomen net na genoemd klusje, ergo conclusio: mijn pa was de verraaier. Niet waar, maar overtuig buurman eens?

Pa moest op het laatst onder politiebegeleiding van en naar zijn werk, maar toen zijn kinderen bedreigd werden bedreigd was de maat vol. En zo verhuisden we naar het andere einde van de straat. Buurman was geen probleem meer daarna, ook al niet omdat hij na een heterdaadje iets langduriger uit de maatschappij ging dan tegenwoordig. Kortom problem over.

Hoe kwam buurman (en meerdere buurmannen van gelijk gezindte?) daar nu terecht? Wel: de gemeente had een probleem. Gaskrim genaamd. Lippinkshofweg, Eeftinksstraat, Gasfabriekstraat, u kent het vast. Die buurt werd gesaneerd (net woord voor afbreken). Alleen mag je de bewoners niet ook afbreken, en zo kwam een gemeenteambtenaar op een lumineus idee (doen ze soms, vooral als het sociaal klinkt). Even opletten: lumineus hoort eigenlijk tussen aanhalingstekens te staan, beschouw dat als gedaan.

Wat was dat idee? Wel: de mensen uit de Gaskrim werden verspreid over de nieuwbouwwijken op de Velve/Lindenhof. In ieder tiende huis werd een Gaskrimmert gevestigd. Het idee er achter was dat de buurt dan die mensen wel fatsoen zou bijbrengen en zo zou opstuwen in de vaart der volkeren. Wat iedereen op zijn boerenklompen kon zien aankomen gebeurde: niet de mensen werden omhooggehaald door de buurt, nee, de buurt werd neergehaald tot het oude niveau van die mensen. Nee, ik mag niet discrimineren, maar de waarheid is er helaas naar. Uit eigen ervaring. Die wijk is er vervolgens niet op vooruitgegaan, zoals je tussen de regels van de huidige krantenberichten door kunt lezen. Iets raars? Niet mee bemoeien en morgen in de krant lezen…

Dat type mens belt de politie niet. Die treedt op indien nodig. “Eigenrichting!” roept de OvJ dan, maar effectief is het wel. We hadden een gluurder in die buurt (op #70). Naast ons woonde een kinderrijk gezin met vele dochters. Een paar van die dochters hadden verkering. Wanneer die meiden in de tuin lagen te zonnen, of zich omkleedden op hun slaapkamer, dan stond gluurder zijn vak uit te oefenen. Wel: op een avond staat een van de dochters zich uit te kleden op haar slaapkamer, gluurder werd gluurderig, dame gaat iets verder dan normaal, gluurder let niet op en struikelde. Behoorlijk. Althans: daar was men het later unaniem over eens. Gestruikeld over het kippenhok of zo. Moet wel, want hoe kwam ie anders aan die verwondingen? Gluurders verhaal dat ie was afgetuigd door een aantal mensen was alleen maar een hetze tegen de buurt, toch? En zo was alles weer pais en vree. Gluur is nooit teruggezien. Zo’n buurt.

Maar goed. Ik las het artikel in de krant, zag iets bekends, oy vey! Dat was naast waar wij gewoond hebben. De gevel van het huis waar je tegenaan kijkt is #72, wij woonden er naast. De beide boogdeuren waar de misdaad heeft plaatsgevonden waren vroeger de opslagruimte van de COOP winkel op de hoek, het pand waar nu de snackbar in zat. Tussen de garagedeuren en #72 staat een muurtje met daarop ingemetselde glasscherven. Althans vroeger. Wij braken indertijd de glasscherven er af om er overheen te kunnen klimmen. Achter dat muurtje lag een opslagterreintje. Om de hoek, aan de Snelliusstraat, lag de inrit van dat terrein. En daar, op dat terreintje, zijn die vier mensen vermoord.

Wat te zeggen? Dat het een nette buurt is geworden? Ik denk het niet. Niet dat deel in ieder geval. Het deel aan de oostkant van de Snelliusstraat misschien wel, dat waren van die grijze betonblokhuizen uit prefab elementen. Die zijn afgebroken en vervangen door iets beters. Maar het oude deel? Het stuk wat ligt tussen Oostveenweg en Snelliusstraat? Dat is nog gewoon een volksbuurt. Waar je behoorlijk vreemd wordt aangekeken als je er stopt, uitstapt en foto’s maakt van de huizen waar je vroeger gewoond hebt. Zoals mijn broer en ik ondervonden toen we er een jaar of vijf geleden foto’s maakten.

Oh: Vogelaarwijk: het ‘?’ van Hans is denk ik omdat Hatenboer ongelijk heeft gekregen en Ansink gelijk. Je haalt die namen blijkbaar door elkaar…

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"

hans
Member
Member

Bericht door hans » wo nov 14, 2018 8:19 pm

mooi verhaal weer pieter !

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » wo nov 14, 2018 9:19 pm

Ja het was een CO-OP bedieningswinkel. Van 1965 tot 1967 werkte ik bij CO-OP oost aan de Maanstraat. In de vakantie een keer 2 weken naar de CO-OP in de Velve. Een bedieningszaak waar je in de meeste gevallen nog met een boekje terecht kon. De ouderen weten het nog wel, moeders schreef de boodschappen in het boekje en eens in de week of 2 weken werd betaald. Een vertrouwenskwestie natuurlijk. Het eerste wat mij aan de Van Leeuwenhoekstraat duidelijk werd gemaakt was dat er slecht een zeer beperkt aantal klanten op de pof konden kopen. De rest was "a contant" zoals dat in die tijd genoemd werd. Ronduit bizar dat in een pand waar je ruim 50 jaar geleden rondliep 4 mensen zijn vermoord. Het "record" van 1945 gebroken, toen er aan de Zwanensteeg 3 mensen zijn vermoord.
Wat sas as dós was kaans.

Pitr de Nerd
Member
Member

Bericht door Pitr de Nerd » wo nov 14, 2018 10:37 pm

Jawel. Bizar is het. Vooral omdat men nu denkt dat de twee uit Hengelo en Arnhem een soort “nevenschade” waren, toevallige getuigen van de liquidatie van de andere twee.

Oh: (let op: opa vertelt. Wandelstok, kromme rug, bril en kraakstem worden verondersteld) aan de muur van de COOP hing indertijd een sigarettenautomaat. Voor diegenen die na winkelsluiting last kregen van nicotinetekort. Dat gebeurde een van onze overburen. Die had zijn sigaretten op, liep op een avond in november in zijn overhemd en op pantoffels de deur uit, en is nooit teruggekomen. Terwijl dat diagonaal de weg over was. Vandaar die pantoffels en dat overhemd. Ik heb nooit gehoord hoe dat afgelopen is, en het jaar erop verhuisden wij. Dat moet dus in nov 1963 geweest zijn.

Over sigarettenautomaten gesproken: wist je dat Bennink (de wethouder) uit de Raadhuisstraat zijn sigarettenautomaat heeft opgedoekt omdat een ondernemend figuur had ontdekt dat een Turkse lira even groot was als een gulden en door die automaten ook werd herkend als gulden? Alleen was die lira 18 cent waard in die tijd. Die automaat werd dan ook regelmatig geplunderd. Daar vecht je niet tegen. Maar ik dwaal af. Heb ik altijd. Kennutaukniehellepe, meheer!

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » wo nov 14, 2018 10:42 pm

Pieter, zo werden regelmatig straten / wijken naar beneden gehaald. Eigenlijk kom je het in alle nieuwe wijken van de 50 tiger en 60 tiger jaren tegen. Voeg daarbij nog wat teveel studenten en de woonomgeving is totaal verpest. En wij maar opschuiven.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

hans
Member
Member

Bericht door hans » wo nov 14, 2018 10:52 pm

die turkse munt was 50 kurus , een halve lira
daar heb ik ook nog aardig werk aangehad , wij kregen ze in de voetbaltafels en poolbilliards.

Plaats reactie