Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
mekanik

Bericht door mekanik »

Waarom heb ik daar niet aan gedacht? Dat stukje grond schreeuwt nog meer dan het plein van de Saxion om iets beeldbepalends...
Gebruikersavatar
Fir
Member
Member
Berichten: 495
Lid geworden op: do jul 01, 2004 9:52 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Fir »

de erasmusuni in rotterdam heeft toch ook 70 meter hoge torens, kan makkelijk op het plein geraliseerd worden, wel in een mooiere variant uiteraard ;)
It's Ok love
YunuS

Bericht door YunuS »

Dit is goed nieuws! Hopelijk wordt het fijne architectuur. 30 Miljoen is nogal wat dus mogen we ook wel wat verwachten vind ik!
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

In de oorspronkelijke nieuwbouwplannen van de Hogeschool Enschede was een glazen toren van tien verdiepingen opgenomen. Die is uiteindelijk niet gebouwd omdat het gebouw niet meer paste binnen de onderwijsfilosofie. Kennelijk kan er nu wel weer hoogbouw, aangezien achter de Maere toch aardig de hoogte in wordt gegaan.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

TC/Tubantia 2006-11-25 schreef:Amfitheater op dak van nieuwbouw Saxion
ENSCHEDE - Een openluchttheater bovenop het dak. Dat is het meest opvallende kenmerk van de nieuwbouw van de Saxion Hogeschool, tussen De Maere en het politiebureau, aan de Van Galenstraat in Enschede.


Over de hele breedte van het dak komt een trap die dienst kan doen als tribune. Zo ontstaat een soort amfitheater op grote hoogte. Geschikt voor voorstellingen en presentaties van studenten. Maar ook gewoon als dakterras. 'De glazen wanden van het gebouw worden doorgetrokken om het terras heen. Lekker beschut en een mooi uitzicht over Enschede', aldus H. Wichers Schreur, directeur facilitair bedrijf van Saxion. In de nieuwbouw, twee verdiepingen hoger dan het politiebureau ernaast, wordt de academie Toegepaste Kunst & Techniek ondergebracht. Een deel van het gebouw wordt gereserveerd voor studenten van het ROC van Twente. Daarnaast gaat Saxion volgend jaar de stadscampus aan de Tromplaan ingrijpend verbouwen om de onderwijsruimtes beter geschikt te maken voor het nieuwe onderwijsconcept. Met deze nieuw- en verbouw is een bedrag van ruim 20 miljoen euro gemoeid. De bouw van het nieuwe pand, dat een vloeroppervlakte heeft van ruim 8.500 m2, begint volgens planning medio 2007 en zal in de zomer van 2008 opgeleverd worden. Door de nieuwbouw aan de Van Galenstraat hoopt Saxion de studentengroei de komende jaren het hoofd te kunnen bieden. Saxion huurt nu nog ruimtes in het gebouw 'De Wolk' (vlakbij het NS-station) en in het Randstadgebouw (tegenover het busstation). Als het gebouw aan de Van Galenstraat in 2008 wordt opgeleverd, zal Saxion deze huurcontracten opzeggen. Saxion heeft voor de locatie aan de Van Galenstraat gekozen, omdat het gebouw dan als het ware deel uitmaakt van de stadscampus aan de Tromplaan. Uit onderzoek blijkt dat studenten en docenten de opzet van de campus (veel licht en multifunctionele ruimten) een hoge waardering geven. Ook de nieuwbouw zal deze atmosfeer uitademen. De gevel, die voornamelijk uit glas zal bestaan, krijgt een bijzondere uitstraling die past bij het artistieke karakter van de opleidingen.
Deventer
Ook in Deventer gaat Saxion uitbreiden. Aan de achterzijde van het gebouw aan de Handelskade wordt een nieuwe glazen hoofdingang met ontvangsthal gebouwd van vijf verdiepingen hoog. Daarmee krijgt Saxion een volwaardige hoofdingang, die zich aan de spoorzijde van het gebouw bevindt. De bouwplannen van Saxion in Deventer en Enschede betekenen een totale investering van ruim dertig miljoen euro. Reden voor de nieuwbouw in Deventer en Enschede is de groei die Saxion doormaakt (verwacht wordt dat de grens van twintigduizend studenten binnen afzienbare tijd doorbroken zal worden) en de nieuwe onderwijsvisie waarin studenten voor een belangrijk deel hun eigen studieroute kiezen. Daardoor is er een sterke behoefte aan ruimtes waar zij zich kunnen terugtrekken en aan transparante ruimtes waar ze medestudenten en docenten kunnen ontmoeten.
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Bij ons op de Academie begint iedereen steeds negatiever over de nieuwbouwplannen, 30 miljoen, terwijl er misschien wel eens een zelfde bedrag mag worden uitgetrokken voor onderwijsverbetering. 't Lijkt dat Saxion 't vooral te doen is om de paar duizend extra studenten (lees: meer geld), dan dat het goed onderwijs aan wil bieden; daaraan valt in ieder geval nog veel te doen.
Gebruikersavatar
Fir
Member
Member
Berichten: 495
Lid geworden op: do jul 01, 2004 9:52 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Fir »

Een nieuw gebouw is wel nodig, pendel toch ook tussen Randstad en de wolk en het hoofdgebouw, met wel een mooi uitzicht vanaf de vierde verdieping vanuit Randstad.
It's Ok love
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

@Robert:
Academie?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Academie FEM. Financiën, Economie en Management.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Jaja, nog even en jullie gaan het een academische opleiding noemen. :down:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

aca·de·mie (de ~ (v.), -miën/~s)
1 onderwijsinstelling, tegenwoordig met name voor hoger beroepsonderwijs, in België voor hoger artistiek onderwijs
2 genootschap ter beoefening en bevordering van wetenschappen, letteren of kunst
3 gebouw waarin een academie gevestigd is

Afbeelding

:D
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dit noem ik devaluatie van het begrip. Als je zo nodig academisch wil zijn, ga je maar naar de universiteit. Wanneer begin je eens aan die opleiding Geschiedenis trouwens? ;)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

De kans dat ik d'r binnen twee jaar aan begin, is misschien nog wel groter dan de kans dat jij 't in die tijd nog afmaakt. :D
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

:lol:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Off-topic : PS waar is het Saxion topic over de nieuwbouwplannen ?
Zit me een apezuur te zoeken :P .
Aangezien ik eigenlijk weleens wilde weten van Studenten of andere partijen hoe het er hier nu voorstaat .
Ondertussen heeft Helmerhoeker het voor mij gevonden :) .

Zag dat er eerder gesproken werd over € 20 Miljoen, maar nu las ik dat het zelfs rond de €25 Miljoen kon zijn .
Aangezien Deventer € 6.5 Miljoen van de € 30 Miljoen die beschikbaar is voor haar rekening/gebouw neemt .
Dat wil zeggen dat de nieuwbouw die in Hoogbouw word toegepast meer gaat kosten dan het TULP gedeelte van het Saxion .
Kortom ik ben benieuwd naar de werkelijke tekeningen voor dit plan, omdat ook dit plan voor dit jaar in de planning stond met oplevering in 2008 .
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Fir schreef:Een nieuw gebouw is wel nodig, pendel toch ook tussen Randstad en de wolk en het hoofdgebouw, met wel een mooi uitzicht vanaf de vierde verdieping vanuit Randstad.
Ach, in mijn tijd moest ik regelmatig tussen de HTS op de Boulevard-locatie en de Parkweg pendelen, dat was nog eens een nuttige invulling van de tijd, we namen nog wel eens de omweg via de Oude Markt. :D
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
PM

Uitbreiding Saxion hogeschool

Bericht door PM »

Saxion Hogeschool gaan uitbreiden met een gebouw van 10 lagen dat op een hoogte komt van 38 meter. Ik heb nog geen plaatje gevonden maar het is een strak rechthoekig gebouw, en kan bij de gemeente in gekeken worden (bouwvergunning is in aanvraag). Hieronder zie je de lokatie

Afbeelding
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Is al een Topic over.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Gaat die echt 10 verdiepingen worden, dit vraag ik omdat eerder sprake was van zo'n 6-7 verdiepingen.


Eerst werd er gesproken over nieuwbouw van 6000m2 .
Daarna in een nieuw bericht werd het al 8500m2 en dat 2 verdiepingen hoger dan het naastgelegen politiebureau.
En nu praat je over 10 verdiepingen, wat natuurlijk een erg mooie verdichting is voor dat gebied.
Met die hoogte is die ook nog te zien vanaf de straat.
En met het transparante dakterras moeten de studenten wel een fenomenaal uitzicht hebben over de binnenstad.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ik neem aan dat het dan een openbaar dakterras wordt. 8)
de kloomp'maj anhoalen
Plaats reactie