Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door rr1991 »

Mooi, maar dat zal weer lekker gaan broeien daarbinnen... Zoals ook in het ROC te almelo, waar ze soms gratis ijsjes uitdelen op een warme dag. Dan is de aula echt 1 grote broeikas.
golberdinge

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door golberdinge »

Integendeel het word helemaal geen broeikas. De tweede huidfacade zorgt er voor dat er minder schommelingen in de tempratuur zijn. Ook het gefigureerde zorgt ervoor dat er minder zonlicht het gebouw betreedt. Ik zit zelf dagelijks in een soort gelijk gebouw (Vertigo op de TU/e) in Eindhoven.
Bijlagen
EindhovenVertigoDiDi.jpg
EindhovenVertigoDiDi.jpg (56.11 KiB) 9955 keer bekeken
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door Winus »

In Vertigo hebben ze een airco die iets te goed werkt. Brrr, wat was het daar altijd koud als je een dagje in de bibliotheek zat.
de kloomp'maj anhoalen
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door Twekkelerveld »

Saxion heeft het natuurmuseum ook gekocht las ik in de krant vanmorgen, maar ik kan et online niet weer vinden.
Dat gaat dus een beste campus worden daarzo.
Hans van Dijk

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door Hans van Dijk »

twekkelerveld schreef:Saxion heeft het natuurmuseum ook gekocht las ik in de krant vanmorgen, maar ik kan et online niet weer vinden.
Dat gaat dus een beste campus worden daarzo.
En waar gaat het natuur museum dan naar toe ?
eigenlijk best jammer wanneer dat daar zou verdwijnen, :down:

ik vind dat museum wel een typisch Enschede's icoon.
Een stukje nostalgie eigenlijk,
want het zit daar al zo lang ik het me heugen kan.
Helmerhoeker

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door Helmerhoeker »

Het natuurmuseum heeft al lang onderdak gevonden in de Twentse Welle. Wel bij de les blijven Hans.
Het gebouw wordt nu alweer een aardige tijd gehuurd door de Saxion maar qua lesruimtes daar is het een scholingsboulevard-gevalletje. Dus vrij logisch dat er dan aan nieuwbouw gedacht wordt op die locatie.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door Winus »

Hans is echt geïnteresseerd in de Enschedese musea. :lol:
de kloomp'maj anhoalen
Hans van Dijk

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door Hans van Dijk »

Winus schreef:Hans is echt geïnteresseerd in de Enschedese musea. :lol:
:D het is ook al wel een jaar of 25 geleden dat ik in het natuur museum ben geweest.
De verhuizing heb ik ff gemist.....foutje bedankt
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door TA »

Hans van Dijk schreef:
Winus schreef:Hans is echt geïnteresseerd in de Enschedese musea. :lol:
:D het is ook al wel een jaar of 25 geleden dat ik in het natuur museum ben geweest.
De verhuizing heb ik ff gemist.....foutje bedankt

Hans, heb je niet eens even geholpen met het helpen met het oversteken van de diertjes bij de verhuizing? Valt me toch tegen.... :lol:
Hans van Dijk

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door Hans van Dijk »

TA schreef: Hans, heb je niet eens even geholpen met het helpen met het oversteken van de diertjes bij de verhuizing? Valt me toch tegen.... :lol:
Ik vermoed dat de uitnodiging destijds per abuis met de reclame in de recycle doos is verdwenen,
anders was ik uiteraard hoogst persoonlijk met de dino's naar de Twentse welle gewandeld. :P

Afbeelding
roprop

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door roprop »

Vanavond een herhaling van gisteren: projecties op het nieuwe pand van Saxion.
Enkele studenten van Kunst en Techniek tonen doormiddel van een beamer beelden op het nieuwe pand van de academie Toegepaste Kunst en Techniek. Het gebeuren zal tussen 23:00 uur en 24:00 uur plaatsvinden.
Misschien leuk om te zien.
Helmerhoeker

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door Helmerhoeker »

Video hiervan:
3D illusion Projection New Saxion Building
Bron: Vimeo/ door Martijn van Dueren den Hollander

Wat mij betreft mag dat gebouw er elke avond wel zo uit gaan zien :okay:
dardow

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door dardow »

Kleine update.

Afbeelding

Afbeelding
Helmerhoeker

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door Helmerhoeker »

En zo ziet het er van bovenaf uit

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Helmerhoeker

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door Helmerhoeker »

Morgen om 16.30 uur opening nieuwbouw van Galenstraat

Saxion-gebouwen Enschede krijgen namen

Elco Brinkman, de voormalig CDA-politicus en huidige voorzitter van Bouwend Nederland, zal hetacademisch jaar van Saxion openen. Daarnaast zal hij ook het nieuwe Saxion-gebouw aan de Van Galenstraat officieel in gebruik nemen.

Elco Brinkman is sinds 1995 als voorzitter verbonden aan de grootste ondernemersorganisatie in de bouw en zal ook in die hoedanigheid het academische jaar openen. “Het thema voor aankomend schooljaar is de samenwerking met het werkveld”, legt Saxion-woordvoerder Rob Admiraal uit.
“Vandaar dat gekozen is voor Brinkman, omdat hij als voorzitter van een dergelijke organisatie precies weet wat er in het werkveld omgaat.” Ookbestuursvoorzitter Wim Boomkamp zal in zijn speech ingaan op dat thema.

Namen
Na de opening van het academisch jaar zal Brinkman op afstand de officiële openingshandeling verrichten voor het nieuwe gebouw aan de Van Galenstraat. Daarbij zal ook de naam van het gebouw onthuld worden.
“Daarna gaan we met een delegatie die kant op”, zegt Admiraal, die verklapt dat de andere Saxion-locaties die dag ook een officiële naam zullen krijgen.
“Welke namen dat zijn kan ik natuurlijk nog niet zeggen, maar het zijn wel namen van personen”, vertelt Admiraal alvast. “Allen hebben een link met Saxion en komen uit Enschede of Twente, meer zeg ik er echt nog niet over.”
Naast de Van Galenstraat gaat het om de hoofdvestiging aan de Tromplaan, de zogenaamde 'Villa' en het onlangs aangekochte gebouw, waar vroeger het Natuurmuseum gevestigd was. Overigens zal op die locatie ook een nieuw gebouw verrijzen. (CS)

Bron: Sax.nu
Perceptor

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door Perceptor »

Vandaar dat gekozen is voor Brinkman
Mooie naam voor dat gebouw :P
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4229
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door enschedeinansichten »

Saxion blij met nieuwe media-opleiding
maandag 18 januari 2010 TCT
ENSCHEDE - Een media-opleiding die studenten schoolt in alle media, van Twitter en Hyves tot kranten, radio en televisie. Dat is de nieuwe opleiding MIC (Media Informatie en Communicatie) van Saxion Hogescholen. De opleiding gaat in september van start.
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft officieel toestemming gegeven voor de opleiding, die onderdeel wordt van de Academie voor Toegepaste Kunst en Techniek. In het eerste jaar is plaats voor 100 studenten.
Directeur Jan Wolters van de academie toonde zich maandag dolgelukkig. „Deze opleiding is een aanwinst voor onze academie”, aldus Wolters. „Het gaat om een vierjarige volwaardige hbo-opleiding met een eigen getuigschrift. De opleiding wordt breed opgezet. Het medialandschap staat enorm op zijn kop. Van gedrukte krant tot aan twitter en hyves: wij leren onze studenten hoe zij diverse boodschappen het beste kunnen verspreiden op de diverse platforms. Journalistiek is er onderdeel van.”
In Nederland heeft alleen Amsterdam tot nu een dergelijke opleiding binnen haar grenzen. 'Daar is de toeloop van studenten enorm. Maar wij willen kwaliteit leveren en daarom hebben wij de instroom in eerste instantie beperkt tot honderd studenten', stelt Wolters.
De nieuwe opleiding is de opvolger van de studieroute ‘crossmedia concepting’, onderdeel van de opleiding Kunst en Techniek. Zeventig studenten in de leerjaren een tot en met drie volgen deze vierjarige studieroute die op termijn opgaat in de nieuwe opleiding.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21553
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door Arie »

Bibliotheek als Kennishuis in de Maere

zondag 29 mei 2011

ENSCHEDE - Een vertrek van de openbare bibliotheek uit de Pijpenstraat lijkt nog slechts een kwestie van tijd. De bibliotheek zal de spil worden van het Kennishuis, waarvoor het monumentale de Maere als meest geschikt wordt genoemd. Alle partners zijn enthousiast.

De verhuizing van de bibliotheek wordt essentieel genoemd voor het realiseren van het Kennishuis. Vestiging van het Kennishuis in de Maere, waarin nu opleidingen van het ROC zitten, wordt in een studie naar de mogelijkheden haalbaar genoemd. Ook financieel.

Het Kennishuis moet hét centrum voor kennisuitwisseling worden op de stadscampus die Saxion en ROC in het gebied tussen de hoofdvestiging aan de M.H. Tromplaan en de Van Galenstraat ontwikkelen. Na de bouw van de glazen toren aan de Van Galenstraat, achter de Maere, Epi Drost gedoopt, is de blik van Saxion nu gericht op het oude Natuurmuseum.

Het museum is aangekocht om na sloop hier nieuwbouw te realiseren. Er is geen groot massaal gebouwd gedacht, maar handhaving van de oude villa, waar ooit de sterrenwacht Coenraad ter Kuile was gevestigd, en verder de bouw van drie paviljoens.

Er is onderzocht of de bibliotheek uitgebouwd tot Kennishuis in een van die ruimtes ondergebracht zou kunnen worden. Die optie is in elk geval voorlopig afgevallen. De kosten zouden voor de bibliotheek te hoog worden. Er moet dan rekening worden gehouden met een investering van 19 miljoen tot 25 miljoen bij spectaculair aansprekende architectuur.

De studie naar het Kennishuis, inclusief de verhuizing van de bibliotheek, komt dinsdag aan de orde in de stadscommissie Centrum.
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... -Maere.ece
Bijlagen
maere_fn_1925687h.jpg
maere_fn_1925687h.jpg (13.94 KiB) 8011 keer bekeken
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door rr1991 »

Arie schreef: Het museum is aangekocht om na sloop hier nieuwbouw te realiseren. Er is geen groot massaal gebouwd gedacht, maar handhaving van de oude villa, waar ooit de sterrenwacht Coenraad ter Kuile was gevestigd, en verder de bouw van drie paviljoens.
Jammer, een hoog/groot gebouw zou die locatie niet misstaan.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Binnensingelgebied > Uitbreiding Saxion

Bericht door Winus »

Die kolos die ze achter de Maere hebben neergezet vind ik niet echt een beauty. Dan liever 3 paviljoens in de sfeer van de tulpen aan de Kortenaerstraat.
de kloomp'maj anhoalen
Plaats reactie