Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Rene »

Daniela schreef:Die kleuren heb ik niks op tegen, maar die roestkleur aan de achterkant van de kunstwerken in combi met de grillige vormen vind ik gewoon niet vriendelijk ogen
Je bent toch kunstenares? Overweeg eens wat graffity in eigen stijl. :)
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Highlander »

Voor wie het gemist heeft, reportage over de kunstenaar en mooi inkijkje in MST op Kunstuur, vanaf ong. 7 minuten.

http://www.npo.nl/kunstuur/13-12-2015/AT_2043126

Vooral leuk om te zien hoe de beplanting eruit gaat zien! Wordt mooi.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Wauwthur »

Van binnen op het plein vind ik het ook mooi. Echter wanneer je alleen tegen het roestige gedeelte aankijkt, is het echt diep triest. Zeker als het weer niet al te best is. Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet met mooi weer, beplanting en veel mensen er tussen.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Highlander »

Wauwthur schreef:Van binnen op het plein vind ik het ook mooi. Echter wanneer je alleen tegen het roestige gedeelte aankijkt, is het echt diep triest. Zeker als het weer niet al te best is. Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet met mooi weer, beplanting en veel mensen er tussen.
Pas over zes maanden is het helemaal af, dan kunnen we het echt beoordelen. Ben niet zo van de moderne kunst maar ik vond dat Kunstuur filmpje wel verhelderend eigenlijk, ik begrijp nu de visie erachter.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Daniela »

Rene schreef:
Daniela schreef:Die kleuren heb ik niks op tegen, maar die roestkleur aan de achterkant van de kunstwerken in combi met de grillige vormen vind ik gewoon niet vriendelijk ogen
Je bent toch kunstenares? Overweeg eens wat graffity in eigen stijl. :)
:D graffity heb ik nog nooit mee gewerkt :lol: Maar idd het kunstwerk heeft aan de roestige achterkanten nog wat kleur nodig
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Wauwthur »

Die kleur kan ook worden verzorgd door beplanting lijkt mij.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Daniela »

Wauwthur schreef:Die kleur kan ook worden verzorgd door beplanting lijkt mij.
Dat zal dan voornamelijk in de lente en zomer zijn, meeste kleurrijke planten en bloemen bloeien niet meer in de winter/ herfst
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Wauwthur »

Een paar hoge winterharde groene planten helpen ook.
Boddenkamp
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di nov 03, 2015 10:11 am

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Boddenkamp »

Ik ben vanmiddag maar even zo vrij geweest om het Koningsplein te 'inspecteren'. Hoewel ik het mooi geworden vind, denk ik dat het plein het beoogde doel niet gaat verwezenlijken. Ook vind ik dat er vreemde keuzes zijn gemaakt.

In berichten wordt gesteld dat het Koningsplein gemiddeld 15.000 bezoekers per dag te verwerken krijgt. Ik betwijfel of dat aantal ooit gehaald gaat worden. Immers, de parkeergarage is ondergronds verbonden met het ziekenhuis. Waarom zou iemand er dan voor kiezen om over het plein heen te gaan?

De tunnel van de parkeergarage naar het ziekenhuis is goed gelukt. Dit ziet er erg mooi uit (zie hieronder). Wel ben ik erg benieuwd of mensen met bijvoorbeeld een rollator van het rolpad gebruik kunnen maken.
20151216_143250 (Medium).jpg
De tafels die op de foto staan (rechts), staan er ter gelegenheid van de opening die vanavond plaatsvindt. Deze zullen er normaal niet staan waardoor mensen, die niet van het rolpad willen/kunnen gebruikmaken, ook zelf kunnen lopen. De afstand vanaf de parkeergarage naar het ziekenhuis is dan wel fors.

Na het rolpad kan worden gekozen voor de roltrap of de lift omhoog naar het ziekenhuis.
20151216_143449 (Medium).jpg
De gekleurde verlichting die in de tunnel wordt gebruikt geeft het geheel een moderne en luxe uitstraling.

Over het plein ben ik niet onverdeeld positief. Zoals eerder al besproken zijn de achterkanten van de kunstwerken niet mooi (mijn mening). In het filmpje van kunstuur legt de kunstenaar uit dat hij er bewust voor heeft gekozen om de achterkanten te laten verroesten. We mogen dus aannemen dat hieraan niks meer zal gebeuren (tenzij Daniëlla ervoor kiest om de achterkanten te schilderen :idee: ).

Uit praktisch oogpunt is het het meest aannemelijk dat het plein voornamelijk vanuit het ziekenhuis zal worden benaderd. Immers, vanuit de parkeergarage kan je direct via de tunnel naar het ziekenhuis. Mocht je hierna besluiten om even naar buiten te gaan (eventueel samen met de patiënt), dan is dit plein de enige mogelijkheid. Het plein zal dan worden benaderd vanuit de hoofdingang, welke bovengronds is. Vanuit de bovengrondse ingang van het ziekenhuis kijk je (deels) tegen de (lelijke) achterkanten van de kunstwerken aan. Eenmaal plaatsgenomen op het (nu nog) kale plein, wordt je aan drie kanten door verkeer omringd. Het plein is te klein om de bezoeker te af te schermen van dit verkeer. Met name de voorbij rijdende (optrekkende) bussen zullen met hun lawaai en uitlaatgassen voor een enigszins oncomfortabele sfeer op het plein gaan zorgen. Naar mijn mening kan dit eenvoudig worden opgelost door de straat tussen het Koningsplein en het gebouw van Ten Hag af te sluiten en dit gebied bij het plein te betrekken.
20151216_143108 (Medium).jpg
Al met al denk ik dat het een redelijk mooi plein(tje) is geworden, waar men helaas kansen heeft laten liggen. Door zowel een uitgang (van de parkeergarage) op het plein als in het ziekenhuis (met rolpad) te maken heeft men in mijn optiek onnodig veel geld uitgegeven. Daarnaast is het afwachten of de kunstwerken 'mooi oud' worden. Mocht dit niet zo zijn, dan is het te hopen dat de gemeente een budget heeft gereserveerd om de kunstwerken te kunnen herstellen. Het wachten is op de beplanting van het plein om een definitief oordeel te kunnen vellen.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Highlander »

Laten we niet vergeten hoe de situatie er daar nog geen drie jaar geleden uitzag. En wat dat betreft is het drieduizend procent verbeterd.

Ik kan de gemeente alleen maar feliciteren met de beslissing om het ziekenhuis in het centrum te laten. Het centrum is op deze manier verder verstedelijkt en verlevendigt - het gaat steeds meer op een echte stad lijken hier.

Wat betreft de kosten van het plein en het ondergrondse rolpad Boddenkamp, dat is grotendeels betaald door de EU. De kosten voor het kunstwerk door de gemeente, de Rabobank, en nog een derde particuliere partij (was het Ten Hag? weet het niet zeker).
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door hans »

de eu, wij dus...
Maloney

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Maloney »

Boddenkamp schreef: Met name de voorbij rijdende (optrekkende) bussen zullen met hun lawaai en uitlaatgassen voor een enigszins oncomfortabele sfeer op het plein gaan zorgen. Naar mijn mening kan dit eenvoudig worden opgelost door de straat tussen het Koningsplein en het gebouw van Ten Hag af te sluiten en dit gebied bij het plein te betrekken.
Ja, er rijden daar behoorlijk veel bussen langs. Lijkt mij ook niet dat je daar lekker relaxed kunt zitten. Nu maar hopen dat het NLse wagenpark zo snel mogelijk elektrisch wordt.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Highlander »

hans schreef:de eu, wij dus...
Den Haag investeert alleen in locaties die minder dan een uur forensen bij Den Haag vandaan liggen. Als Tukker mag je dankbaar zijn dat een deel van ons belastinggeld door Brussel wordt uitgegeven, en niet door Den Haag. Zo ongeveer ieder infrastructuur project in Enschede is bekostigd door de EU - denk je nou werkelijk dat Den Haag hetzelfde gedaan zou hebben als we geen EU lid waren geweest? Ik niet. Kijk even na hoeveel onze eigen rijksoverheid aan het Twentse wegennet besteedt, en concludeer dat een kleine stad als Halfweg in de Randstad nog meer krijgt.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door hans »

en toch woon ik veeeeeel liever in enske....
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Highlander »

hans schreef:en toch woon ik veeeeeel liever in enske....
Ik ook! Daarover kunnen we het eens zijn.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Arie »

Verhuizing MST Enschede in volle gang

Gepubliceerd op: 06/01/2016

Verhuizing MST Enschede in volle gang
De eerste verhuisdozen en kasten met goederen verlieten woensdag het Medisch Spectrum Twente en dat gaat de komende dagen nog even door, want de verhuizing van het MST naar de nieuwbouw op het Koningsplein is definitief begonnen.

De goederen worden via de busbaan naar de nieuwbouw gebracht, de patiënten gaan binnendoor. Elke twee minuten zal een ziekenhuisbed met een patiënt vertrekken, onder begeleiding van een brancardier. Voor de 25 meest kwetsbare zieken is er een andere regeling.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/verhuizing-m ... tem?798915
Bijlagen
Verhuizing MST Enschede in volle gang.jpg
Verhuizing MST Enschede in volle gang.jpg (82.38 KiB) 13812 keer bekeken
Boddenkamp
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di nov 03, 2015 10:11 am

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Boddenkamp »

ENSCHEDE - De financiële situatie van MST is zo nijpend dat extra bezuinigingen nodig zijn. Het ziekenhuis gaat nog zeker twee, zeer moeilijke jaren tegemoet. 

De begroting 2016 koerst af op een verlies van 14 miljoen euro. Dat resultaat valt tegen, vooral ook omdat in augustus een vacature- en investeringsstop zijn ingesteld.

Kostenverlaging
Dat gebeurde met onmiddellijke ingang. Al met al is de situatie van het ziekenhuis zo nijpend, dat de Raad van Bestuur in de komende weken nieuwe ombuigingen afkondigt. De nadruk ligt op kostenverlaging. Waar het om gaat, is onduidelijk.

Percentage
Zeker is dat de maatregelen, in combinatie met de aangekondigde van vorig jaar, moeten zorgen voor een structurele rendementsverbetering van 30 miljoen, oftewel zeven procent op een totale omzet van ruim 400 miljoen. Dat financiële resultaat moet binnen twee jaar zijn behaald. ‘Ruim zeven procent is voor de zorg een aanzienlijk percentage’, erkent bestuursvoorzitter Bas Leerink.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door enschedeinansichten »

Van morgen met mijn moeder naar het nieuwe ziekenhuis geweest.
Plekje zoeken in de parkeergarage, met de rolstoel over de nieuwe transportbanden naar binnen. 1 band stond stil dus gewoon met de benenwagen.
Dan moet je 1 verdieping omhoog naar de aankomsthal. Daarvoor is een vaste trap en een roltrap gemaakt.
Voor mensen in een rolstoel e.d. is er een klein lift. Tot zover ging alles redelijk.
Aangemeld en we moesten G01 aanhouden. Dat is dus het oude gedeelte. Best een eindje drukken met een rolstoel.
Daar ging alles goed. Terug lopen naar de centrale hal. Lift stuk. Geen andere lift om bij de rolbanen te komen.
Advies over het Koningsplein naar de lift midden op het Van Heekplein. Storm en regen.
Toen we weer koud en nat in de parkeergarage waren bleek die stuk te zijn. Effe wachten, .....
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Veteraan »

En dan ben je zeker ook nog aardig wat euro's kwijt, met al die extra tijd.
Vervelend genoeg. Je kunt nauwelijks een paraplu boven iemand in de rolstoel houden.... Al die dingen die je iemand wilt besparen. Je gaat immers niet voor de lol naar een ziekenhuis.
Gebruikersavatar
Bjorn Keizers
Member
Member
Berichten: 49
Lid geworden op: zo mei 25, 2014 6:20 pm
Locatie: Enschede

Re: Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente

Bericht door Bjorn Keizers »

Even een reminder: morgen is een open dag in het MST in het kader van de landelijke Week van Zorg en Welzijn.
Ook dit jaar doet MST mee aan de Landelijke Open Dag van Zorg en Welzijn. Een nieuw ziekenhuis; een nieuwe insteek van de open dag!

Op zaterdag 19 maart maken we tussen 10.00 en 16.00 uur alle belangstellenden middels een ‘Wegwijs’ vertrouwd in ons nieuwe MST. Door het volgen van een route (start route: centrale hal Koningsplein) worden bezoekers geïnformeerd over de ideeën achter het ontwerp en de inrichting van het gebouw, de vernieuwde werkwijzen en de hoogstaande technische toepassingen.

Bezoekers worden geïnformeerd over o.a.: de bereikbaarheid en de toegankelijkheid; het innovatieve brandveiligheidsconcept; de toepassing van de’ healing environment’ (omgeving die positieve invloed uitoefent op het welbevinden van de mens) principes; de (werkwijze van de) nieuwe Spoedpost en de Bloedafname; de nieuwe polikliniek en de nieuwe kliniek; het vernieuwde gastvrijheidsconcept (éénpersoonskamers, roomservice etc.); de high care-, post intensive- en mediumcare in het Vrouw Kind Centrum; de opleidings- en (wetenschappelijke)onderzoeksmogelijkheden; de Kapel/ het Stiltecentrum;
de Cliëntenraad.

Daarnaast is er aandacht voor MST Oldenzaal.

Dit jaar kent het programma van de open dag MST dus geen zorginhoudelijk karakter. Door deze andere insteek van onze open dag is het programma – in tegenstelling tot voorgaande jaren- minder gericht op (kleine) kinderen.
Ik ga in ieder geval even - wil nog een paar interieurfoto's maken. De niet-geschikt-voor-kinderen opzet klinkt al aantrekkelijk, dan lopen ze ook niet voor de 17-40 F4L :D
Plaats reactie