BS Park: 400m Kunstijsbaan
De bouwplaats zal er zeer binnenkort al heel anders uit gaan zien
26-11-2007
IJsbaan krijgt vorm
Langzamerhand begint de 400 meterijsbaan in Enschede vorm te krijgen. Een deel van de buitenmuur staat er al. Vandaag wordt de staalconstructie per schip vanuit Beerzerveld aangevoerd. De constructie zal ongeveer een dag onderweg zijn over het ontdooide ijs. Volgende week zal nog een deel over het water naar Enschede worden vervoerd. Hier kunt u zien hoe de constructie eruit komt te zien.
27-11-2007
IJsbaan verlaat koud Hardenberg
door Wim de Jonge
HARDENBERG - De symboliek ontgaat Riëtte Wennemars van IJsbaan Twente niet. Via ontdooid ijs worden de stalen onderdelen voor de nieuwe overdekte publiekstrekker naar Enschede vervoerd.
Wennemars staat aan de kade in Hardenberg waar een schip met metalen onderdelen wordt geladen. In de ijskoude ochtendwind staan nog eens twee vrachtwagens te wachten tot ook hun lading aan boord gaat.
Het is de eerste van twee zendingen en het laden van het schip neemt het grootste deel van de dag in beslag. Na de afvaart duurt de reis naar Enschede nog een etmaal. Over een week wordt het ritueel herhaald. De staalconstructie is ontworpen en gemaakt door Hutten Metaal, met vestigingen in Beerzerveld en Hardenberg.
"Er is vijfhonderd ton staal in verwerkt", zegt algemeen directeur Wim Hutten. Hij begrijpt dat voor de leek de hoeveel staal slechts een gigantische puzzle lijkt. "Het is net Meccano, maar dan in het groot. Het is prefab en genummerd en kan op de plaats van bestemming met bouten in elkaar worden gezet. Dat doen onze jongens", luidt zijn verkorte versie van de bouwwerkzaamheden. Op de vraag of het de eerste ijsbaan van de hand van Hutten is, blijft het even stil. Daarna de bevestiging en de toelichting dat het eigenlijk niet uitmaakt voor welk gebouw de staalconstructie wordt gebruikt.
Hutten dankt de bijzondere wijze van transport van het staal aan een goede buur: Euro Machinery. Het bedrijf ligt tussen het Overijssels Kanaal en Hutten Metaal in Hardenberg en stelt de kade beschikbaar. Hutten is eerlijk over de gekozen wijze van transport. "Dit is goedkoper en de verf heeft minder te lijden." Het bedrijf laat de constructies normaal gesproken spuiten in Raalte, maar deze klus is in Hardenberg uitgevoerd.
De lading kan in Enschede in de buurt van de nieuwbouw worden gelost, waarna vrachtwagens het staal naar de eindbestemming brengen. "De ijsbaan komt vlakbij amusementscentrum Go Planet te liggen", aldus Wennemars. " In de buurt van het Arkestadion", kan fanatiek Twentesupporter Hutten niet nalaten te melden.
De bouw van de overdekte ijsbaan is inmiddels gestart. Naar verwachting kunnen schaatsliefhebbers in oktober 2008 van de baan gebruik maken.
Bron: IJsbaan Twente/De Stentor
26-11-2007
IJsbaan krijgt vorm
Langzamerhand begint de 400 meterijsbaan in Enschede vorm te krijgen. Een deel van de buitenmuur staat er al. Vandaag wordt de staalconstructie per schip vanuit Beerzerveld aangevoerd. De constructie zal ongeveer een dag onderweg zijn over het ontdooide ijs. Volgende week zal nog een deel over het water naar Enschede worden vervoerd. Hier kunt u zien hoe de constructie eruit komt te zien.
27-11-2007
IJsbaan verlaat koud Hardenberg
door Wim de Jonge
HARDENBERG - De symboliek ontgaat Riëtte Wennemars van IJsbaan Twente niet. Via ontdooid ijs worden de stalen onderdelen voor de nieuwe overdekte publiekstrekker naar Enschede vervoerd.
Wennemars staat aan de kade in Hardenberg waar een schip met metalen onderdelen wordt geladen. In de ijskoude ochtendwind staan nog eens twee vrachtwagens te wachten tot ook hun lading aan boord gaat.
Het is de eerste van twee zendingen en het laden van het schip neemt het grootste deel van de dag in beslag. Na de afvaart duurt de reis naar Enschede nog een etmaal. Over een week wordt het ritueel herhaald. De staalconstructie is ontworpen en gemaakt door Hutten Metaal, met vestigingen in Beerzerveld en Hardenberg.
"Er is vijfhonderd ton staal in verwerkt", zegt algemeen directeur Wim Hutten. Hij begrijpt dat voor de leek de hoeveel staal slechts een gigantische puzzle lijkt. "Het is net Meccano, maar dan in het groot. Het is prefab en genummerd en kan op de plaats van bestemming met bouten in elkaar worden gezet. Dat doen onze jongens", luidt zijn verkorte versie van de bouwwerkzaamheden. Op de vraag of het de eerste ijsbaan van de hand van Hutten is, blijft het even stil. Daarna de bevestiging en de toelichting dat het eigenlijk niet uitmaakt voor welk gebouw de staalconstructie wordt gebruikt.
Hutten dankt de bijzondere wijze van transport van het staal aan een goede buur: Euro Machinery. Het bedrijf ligt tussen het Overijssels Kanaal en Hutten Metaal in Hardenberg en stelt de kade beschikbaar. Hutten is eerlijk over de gekozen wijze van transport. "Dit is goedkoper en de verf heeft minder te lijden." Het bedrijf laat de constructies normaal gesproken spuiten in Raalte, maar deze klus is in Hardenberg uitgevoerd.
De lading kan in Enschede in de buurt van de nieuwbouw worden gelost, waarna vrachtwagens het staal naar de eindbestemming brengen. "De ijsbaan komt vlakbij amusementscentrum Go Planet te liggen", aldus Wennemars. " In de buurt van het Arkestadion", kan fanatiek Twentesupporter Hutten niet nalaten te melden.
De bouw van de overdekte ijsbaan is inmiddels gestart. Naar verwachting kunnen schaatsliefhebbers in oktober 2008 van de baan gebruik maken.
Bron: IJsbaan Twente/De Stentor
Ook nog één van IJsbaan Twente
Vraag me trouwens af of die cam waar ze het over hebben op hun site er nog komt.
Die zou er komen bij de start van de bouw maar heb nog geen cam gezien.
Vraag me trouwens af of die cam waar ze het over hebben op hun site er nog komt.
Die zou er komen bij de start van de bouw maar heb nog geen cam gezien.
Dat gaat een erg mooie hal worden, waarbij het voorliggende bouwblok (de entree) het totaalplaatje compleet maakt.
Ben benieuwd hoe fraai het (uit)zicht vanuit het La Place restaurant richting 400-meter baan gaat worden ?
Ook de buitenwand die vanaf maaiveld uit glas gaat bestaan, is een mooi detail !!
Ben benieuwd hoe fraai het (uit)zicht vanuit het La Place restaurant richting 400-meter baan gaat worden ?
Ook de buitenwand die vanaf maaiveld uit glas gaat bestaan, is een mooi detail !!
Het ontwerp ziet er mooi uit.
Maar heeft iemand enig idee over de kwaliteit van het de hal, cq het ijs?
Wordt het een (trainings)baantje of mogen we hier een topsportaccommodatie verwachten waar ook wereldtijden kunnen worden gereden omdat de baan gewoon zo goed is?
(En dan heb ik het er niet over dat de hal misschien te klein is qua toeschouwersaantallen voor wereldbekerwedstrijden.)
Maar heeft iemand enig idee over de kwaliteit van het de hal, cq het ijs?
Wordt het een (trainings)baantje of mogen we hier een topsportaccommodatie verwachten waar ook wereldtijden kunnen worden gereden omdat de baan gewoon zo goed is?
(En dan heb ik het er niet over dat de hal misschien te klein is qua toeschouwersaantallen voor wereldbekerwedstrijden.)
Topsportaccomodatie is de binnenatmosfeer van het gebouw op onderdruk zetten, en dat is.
1. Best lastig, heb je een vrij grote installatie en een tamelijk luchtdicht gebouw voor nodig.
2. Van den zotte, we gaan toch niet stadions op onderdruk zetten om 0.5 seconde sneller te zijn? Laat de internationale schaatsunie gewoon eens een goed regelement neerleggen! Net zoiets als dat je Topgear kijkt en dat er rondjes op een droge of een natte baan worden gereden...
1. Best lastig, heb je een vrij grote installatie en een tamelijk luchtdicht gebouw voor nodig.
2. Van den zotte, we gaan toch niet stadions op onderdruk zetten om 0.5 seconde sneller te zijn? Laat de internationale schaatsunie gewoon eens een goed regelement neerleggen! Net zoiets als dat je Topgear kijkt en dat er rondjes op een droge of een natte baan worden gereden...
Had vorige week nadat ik afvroeg waarom er nog geen cam was geplaatsteen mail gestuurt via de site van de IJsbaan.
Heb vandaag een mail terug gekregen waarin staat dat het nog steeds de bedoeling is dat er een cam komt maar dat dit vertraging heeft opgelopen.
Dit omdat er op de locatie van de IJsbaan geen internet beschikbaar is.
Nog even afwachten dus totdat we vanaf onze luie stoel de vorderingen ook kunnen volgen.
Heb vandaag een mail terug gekregen waarin staat dat het nog steeds de bedoeling is dat er een cam komt maar dat dit vertraging heeft opgelopen.
Dit omdat er op de locatie van de IJsbaan geen internet beschikbaar is.
Nog even afwachten dus totdat we vanaf onze luie stoel de vorderingen ook kunnen volgen.