Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

BS Park: 400m Kunstijsbaan

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Mischien dan eindelijk wat beweging in de zaak, want het schoot niet op, maar wie weet lopen de onderhandelingen weer zo vast :(

ik denk dat er als er gebouwd gaat worden dat nog wel een jaar of 2 gaat duren.
Martin

Bericht door Martin »

Bijdragen voor kunstijsbaan, indoorsporthal en tal van andere projecten
Provincie trekt de portemonnee voor Twente

ENSCHEDE/ZWOLLE - Voor de aanleg van een 400 meter- kunstijsbaan in Enschede en een indoorsporthal in Almelo stellen Gedeputeerde Staten (GS) van Overijssel een bijdrage van in totaal vier miljoen euro beschikbaar. De Netwerkstad waarbinnen Enschede, Hengelo, Almelo en Borne samenwerken moet aangeven hoe ze dit geld wil verdelen over beide projecten.

Voor de kunstijsbaan is een totale investering van 12,5 miljoen euro nodig; Enschede wil zelf 3,3 miljoen euro bijdragen, Hengelo een miljoen, Almelo 650.000 euro en de bijdrage van Borne is nog niet bekend. De overige Twentse gemeenten worden benaderd om bij te dragen. De bouw van de ijsbaan zou in 2006/2007 moeten beginnen. De indoorsporthal vergt een investering van acht miljoen euro. De Netwerkstad en de provincie zouden hieraan samen drie miljoen euro moeten bijdragen. Afhankelijk van verdere bijdragen kan in 2005/2006 met de uitvoering worden begonnen. Ingebruikname volgt op 1 januari 2008, zo is vooralsnog het streven.

GS betalen de bijdragen uit het Actiefonds. De Statencommissie Economie en Bestuur praat 30 maart over de bestedingen voor komend jaar. GS willen dit jaar liefst 25,55 miljoen euro bijdragen aan 23 projecten. Dat zijn projecten die GS ‘belangrijk’ vinden, maar waarvoor in de gewone begroting geen geld is.

Binnen twee jaar moet met uitvoering van de projecten worden begonnen, dat is een belangrijke voorwaarde.

Een greep uit de projecten;

* zeven projecten op het terrein van zorg en ict waarbij de Universiteit Twente, CTIT, Het Roessingh en het Telematica-instituut zijn betrokken, levert dertig arbeidsplaatsen op, provinciale bijdrage twee miljoen euro

* project gericht op versterking van de concurrentiepositie van de metaal-, elektro- en kunststofindustrie in Oost-Nederland, twintig tot dertig arbeidsplaatsen mee gemoeid, bijdrage 340.000 euro

* project gericht op bijdrage aan ontwikkeling van Oost-Nederland als toptechnologische regio, tien tot dertig arbeidsplaatsen, bijdrage 2,5 miljoen euro

* project Cascade Enschede, versnelling stedelijk woningbouwprogramma dat stagneert door milieubelemmeringen, bijdrage 700.000 euro

* project Velve Lindenhof Enschede, verbetering woon- en leefklimaat, bijdrage twee miljoen euro

* project regiodrama van RTV Oost, een miljoen euro nodig, provincie financiert 350.000 euro

* project nationaal landschap Noordoost-Twente, stimuleren burgerparticipatie, bijdrage 250.000 euro.

* project voortijdige schoolverlaters Enschede en omstreken, gericht op preventie, bijdrage 500.000 euro

* project Integraal Praktijk Centrum, omvangrijk centrum in Hart van Zuid in Hengelo waarvan bedrijven, kennis- en opleidingsinstellingen samen gebruikmaken, inclusief het vmbo, provincie betaalt 500.000 euro, er is ook al een toezegging van het ministerie van Economische Zaken ter waarde van 400.000 euro

* projecten binnen de sectoren toerisme en cultuur, en aanpak van de bushaltes langs de provinciale wegen in Twente.

bron: TC Tubantia
De bouw van de ijsbaan zou in 2006/2007 moeten beginnen.
Dat werd tijd! :beer:
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Zou het dan eindelijk gaan gebeuren?
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

Ik gok op Maart 2006 met de start van de bouw.  :banaan:  :beer:
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Deel voor nieuwe ijsbaan
Gemeente houdt meer dan tien miljoen over

ENSCHEDE - De gemeente Enschede heeft over het jaar 2004 meer dan 10 miljoen euro ‘overgehouden’. Volgens wethouder J. Goudt komt dat geld goed van pas om de Enschedese bijdrage in de kosten van de nieuwe 400 meter kunstijsbaan te financieren.


De definitieve eindafrekening over het begrotingsjaar 2004 laat nog even op zich wachten. Het zijn allemaal nog voorlopige cijfers. Maar zoals het er nu naar uitziet, komt het overschot uit boven de 10 miljoen euro netto. Wethouder Goudt (financiën) houdt er zelfs rekening mee dat het resultaat uiteindelijk nog een stuk hoger zal uitvallen.

Over de besteding van het rekeningoverschot 2004 moet het college van B en W zich nog buigen. Maar tijdens de gemeenteraadsvergadering gaf Goudt alvast een voorzetje. Hij zei zich te kunnen voorstellen dat een deel van het geld wordt ingezet voor realisering van de nieuwe kunstijsbaan bij Go Planet, een plan dat al lang op het verlanglijstje van de gemeente staat maar waarvoor moeilijk geld vrij te maken is.

De totale kosten worden geraamd op 12,5 miljoen euro. Van de gemeente Enschede wordt een bijdrage van 3,4 miljoen verwacht. Voorwaarde is dat ook de andere Twentse gemeenten meedoen. Wethouder J. Hassink is nog steeds druk bezig met een lobby. Vorige week sprak hij daarover opnieuw met een groot aantal sportwethouders uit de regio. Maar tot nu toe heeft nog geen enkele gemeente concreet geld toegezegd.

De Enschedese politiek staat echter volledig achter het ijsbaan-plan. PvdA-fractievoorzitter M. van Hees liet maandagavond zelfs doorschemeren dat zelfs als de andere gemeenten niet over de brug komen, dat voor haar nog niet meteen ‘einde oefening’ betekent.

Bron: TC Tubantia
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

‘Nee zeggen tegen ijsbaan, is doodzonde van het talent’

Nog nooit is de komst van een 400-meter-ijsbaan in Enschede zo dichtbij geweest. De provincie en de Netwerkstad willen investeren, maar om de begrotsing rond te krijgen moeten de omliggende gemeenten de portemonnee trekken. ‘Ik geloof het pas als ik mijn eerste ronde schaats.’

Voor de bouw van de ijshal is 8 miljoen euro nodig. De provincie heeft 4 miljoen euro vrijgemaakt voor de ijshal en een sporthal in Almelo. De Netwerkstad waarbinnen de gemeenten Enschede, Hengelo, Almelo en Borne vallen, mag zelf bepalen hoe dat geld over beide projecten verdeeld wordt. Bovendien wil de gemeente Enschede 3,3 miljoen bijdragen, Hengelo komt met 1 miljoen, Almelo met 650.000 euro. Het wachten is alleen nog op de omringende gemeenten. Omdat zij ook profiteren van de ijsbaan, wordt verwacht dat zij een bijdrage leveren. Alleen daarop is het nog wachten.

Tom Prinsen, Jorien Voorhuis, Remco en Wouter Olde Heuvel houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Voor de Twentse toptalenten komt de ijsbaan te laat, maar zij weten als geen ander wat het betekent om keer op keer de trip naar Deventer te moeten maken. ‘Het is hoog tijd dat hier een baan komt. We lopen achter bij de rest van het land.’

Jarenlang moesten ze elke dag door vader of moeder gebracht en gehaald worden. Prinsen schetst hoe zijn dagen eruit zagen. ‘’s Ochtends om acht uur was je op school, de laatste uren miste je, omdat je anders niet op tijd kwam voor de training. Dan werd je opgepikt door je ouders, crosste naar Deventer, deed je training en om een uur of acht was je weer terug. Dan moest je dus nog warm eten en je huiswerk doen.’ Meer dan eens stonden de schaatsers op het punt om de handdoek in de ring te gooien. ‘Gewoon omdat het niet te combineren was.’

Ook Remco Olde Heuvel had grote moeite met zijn drukke schema. ‘Als ik destijds een baan in de buurt had gehad, had ik misschien mijn school wel af kunnen maken’, vertelt hij. Zijn broer Wouter is van plan om volgend jaar naar Heerenveen te verhuizen, zodat hij daar kan trainen en les kan volgen op het SIOS. ‘Waarom zou ik hier blijven, als het in een andere plaats zoveel beter voor elkaar is?’

Erg te spreken over de mogelijkheden voor Twentse schaatsers zijn ze niet.‘Deventer is de ijsbaan voor half Overijssel en Gelderland. Je kunt er alleen filerijden, trainen gaat amper. Als je daar vol gaat, maak je ongelukken’ , zegt Voorhuis.

Natuurlijk beseffen ze wel dat het grootste deel van de schaatsers met minder dan zij genoegen nemen. Maar ook voor de recreanten is het nu behelpen.

‘Alleen de jongsten kunnen uit de voeten op de Euregiobaan’, zegt districtsvoorzitter Hans Vollenbroek van de KNSB. ‘Elke week moeten zo’n driehonderd oudere kinderen naar Deventer. De ervaring leert dat er maar weinig zijn die de discipline kunnen opbrengen om telkens weer dat end te reizen. De meesten besluiten dan om te stoppen.’

Bij KNSB Twente zijn nu tussen de 500 en 550 leden ingeschreven.

‘Ik verwacht dat het ledental zeker over de duizend gaat zodra er een baan in de buurt ligt.’

Behalve langebaan schaatsers hebben ook shorttrackers en ijshockeyers baat bij een nieuwe ijsbaan. ‘Er zijn genoeg mensen in Twente die van die baan gebruik gaan maken - maar het blijft afwachten hoeveel de omringende gemeenten erin willen steken. Mij lijkt het een investering waar we niet omheen kunnen in een tijd dat de overheid alles uit de kast haalt om mensen maar aan het bewegen te krijgen. Als je dan ook nog ziet wat voor talent we hier in huis hebben... Als we dat vergooien uit zuinigheid, zou dat doodzonde zijn.’

Bans-bericht

Wat 'n gedoe, uiteindelijk komt dat ding er toch wel.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Laat ze maar snel beginnen. :)
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

schaapje_martin schreef:Ik gok op Maart 2006 met de start van de bouw. :banaan: :beer:
Ik vrees dat ik mijn prognose bij moet stellen. :cry:
Als ik het zo lees, gaat het voorlopig nog wel even duren.
Robert

Bericht door Robert »

Almelo: geld voor Twentse ijsbaan

ALMELO - Burgemeester en Wethouders van Almelo zijn bereid 650.000 euro bij te dragen aan de bouw van de regionale kunstijsbaan in Enschede.

Voorwaarde is wel dat andere Twentse gemeenten ook geld steken in de ijsbaan en dat met name de Netwerksteden de bouw van de internationale topsporthal in Almelo financieel ondersteunen.

Dat blijkt uit het voorstel van het college, dat op 2 juni aanstaande ter sprake komt in de Almelose gemeenteraad. Het bedrag van 650.000 euro is overeenkomstig de afspraken die de wethouders Sportzaken van de Netwerkstad (Enschede, Almelo, Hengelo en Borne) met elkaar hebben gemaakt. Hetzelfde geldt voor de voorwaarden, die het college aan de bijdrage verbindt.

Bron + rest: TC Tubantia

Zo zeg, mooi begin.  :)
Martin

Bericht door Martin »

:o

Gaat het uiteindelijk dan toch gebeuren!  :banaan:
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Zou wel heel mooi zijn :) .
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Twentse gemeenten houden hand op knip voor ijsbaan

ENSCHEDE - Veel Twentse gemeenten houden hun hand op de knip waar het gaat om een bijdrage voor de 400-meter ijsbaan in Enschede. Oldenzaal, Losser, Dinkelland en Tubbergen willen 3 euro in plaats van de gevraagde 7 euro per inwoner bijdragen. Daar tegenover staat de voorlopige weigering van Hellendoorn, Twenterand, Hof van Twente, Rijssen en Wierden.


De Enschedese sportwethouder J. Hassink voerde gisterochtend overleg met zijn collega’s uit de regio over de ijsbaan. Vast staat dat de netwerksteden samen goed zijn voor een bijdrage van 5 miljoen euro. De provincie heeft 3 miljoen toegezegd en de regio zou volgens Hassink met 1 miljoen over de brug moeten komen.

Zover is het echter nog lang niet. Tot op heden hebben alleen de colleges van B en W van de vier gemeenten in Noordoost-Twente hun financiële steun toegezegd. Waarbij opgemerkt moet worden dat ook hier, net als in de netwerksteden, de raad nog haar goedkeuring moet geven. Vanuit de Hof van Twente, Twenteraad, Hellendoorn, Rijssen en Wierden hoeft Enschede op dit moment niets te verwachten. Wat Haaksbergen precies gaat doen, is nog niet duidelijk. Maar gezien eerdere contacten gaat Hassink er vanuit, dat deze buurgemeente wel meebetaalt.

De ‘dwarsliggers’ kunnen op hele korte termijn een brief verwachten van Enschede. Daarin wordt ze gevraagd, gelet op ‘de eenheid in Twente’, om hun eerdere afwijzing in heroverweging te nemen. In die brief wordt ook verwezen naar de opstelling van Oldenzaal, Tubbergen, Dinkelland en Losser. Hassink: ‘Drie euro is toch veel minder dan de 7 euro, waar tot nu toe over gesproken werd.’

Topsporthal

Van de vier netwerksteden heeft Hengelo concreet 1 miljoen toegezegd. Almelo wil 6,5 ton vrijmaken. ‘Maar’, zo benadrukt Hassink, ‘dat hangt er vanaf hoe Enschede tegen de plannen voor een topsporthal in Almelo aankijkt.’ Anders gezegd: als Almelo moet meebetalen aan de ijsbaan, wordt als tegenprestatie een bijdrage vanuit Enschede voor de topsporthal verlangd. Hoe groot de Bornse bijdrage zal zijn, is nog niet bekend. Vast staat dat die ‘duidelijk hoger’ zal zijn dan 3 euro.

Inclusief een bescheiden Europese bijdrage (vijf ton) komt Enschede nog altijd 3 miljoen te kort voor de realisering van de ijsbaan bij Go Planet. Om dat gat te dichten, wordt uitgekeken naar externe subsidiebronnen. Hassink: ‘We zijn hier ook over in gesprek met de initiatiefgroep ‘400-meter ijsbaan’. Zij helpen mee met zoeken. Al met al zijn we er nog nooit zo dichtbij geweest.’

Bron: TC Tubantia
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Altijd het zelfde gezeik
Hans Hofte  19-05-2005 15:50:00

Zoals gewoonlijk willen de ons omringende gemeenten wel profiteren van allerlij voorzieningen maar mee betalen HO MAAR.Of het nu de Regio is of de Netwerkstad iederekeer het zelfde verhaaltje.Wel proviteren van het Medich spectrum TWENTE de Universiteit TWENTE de Luchthaven TWENTE en natuurlijk FC TWENTE Maar als er geld nodig is zijn ze niet thuis of zoals nu met de 400 honderd meter ijsbaan dan willen er een paar gemeenten wel geld geven maar geen 7 euro per inwoner maar niet meer dan 3 euro per inwoner en als staks blijk dat door een financieel tekort de ijbaan NIET door kan gaan zijn het diezelfde gemeenten die hun Handen wassen in onschuld.WANT ZE WAREN TOCH VAN GOEDE WIL. dus moet Enschede zoals gewoonlijk weer opdraaien voor het Leeuwendeel Enschede en Hengelo zijn gelukig niet zamen gegaan Geen Twente stad maar we gingen wel zamenwerken en dat werkt zelf niet eens. Wat zijn we toch Twentese plichtsgetrouwe NOABERS. Haal overal het woord Twente maar vanaf en noem alles maar gewoon Enschede.
Ik ben het geheel met Hans eens. Maar waarom al die spelfouten. WAAROM?!  :cry:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Bjorn

Bericht door Bjorn »

haha ik dacht dat ik erg was met spelling.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Speciaal voor mensen met dyslectie zit er een spellingsprogramma in Word. Heel handig, je zou het eens moeten proberen.  ;)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Hellendoorn, Twenterand, Hof van Twente, Rijssen en Wierden.
Dit zijn voornamelijk ook de zeikende gemeenten mbt alles wat 'Regio' heet.  :(
Martin

Bericht door Martin »

Ik kan me ook heel goed in het verhaal van Hofte vinden.
Als ik het voor het zeggen had, dan had ik alles wat in Enschede staat Enschede genoemd, zoals de Universiteit Enschede, FC Enschede, Medisch Spectrum Enschede.
Weg met die zeurkousen, BAH! :down:
Wel de lusten maar niet de lasten, dan maar geen ijsbaan.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Vincent1971 »

Volgens mij wordt het een ijskoude uitglijder waar menigeen de handen goed aan brandt :)
Een goed begin heeft geen einde
Robert

Bericht door Robert »

De handen branden aan een ijskoude uitglijder, dat lijkt me sterk. ;)
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Nou,, beetje ijskast verhaal? :down:
Plaats reactie