Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Eschmarke (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Kubus »

Het is niet "vermoedelijk gaat het om deze stukken grond". Het gaat zeker om die stukken grond (deelplan 16). :D
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Hans van Dijk

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Hans van Dijk »

Kubus schreef:Het is niet "vermoedelijk gaat het om deze stukken grond". Het gaat zeker om die stukken grond (deelplan 16). :D
oké, jij zegt het....dan zal het wel zo zijn.
Ik heb de preciese kaders van deelplan 16 niet op papier, dus ik moest gokken.
wesley99

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door wesley99 »

Heeft iemand enig idee wanneer er wordt begonnen met de bouw van "de Uitkijk" aan de Heidevlinder?

Alvast bedankt.
Hans van Dijk

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Hans van Dijk »

wesley99 schreef:Heeft iemand enig idee wanneer er wordt begonnen met de bouw van "de Uitkijk" aan de Heidevlinder?

Alvast bedankt.
Alhoewel ik zo niet eens weet wat de Uitkijk is,
kan ik je wel voorspellen dat er voorlopig helemaal niets gebouwd gaat worden.

De stukken grond naast de Heidevlinder liggen al lange tijd braak, het ziet er onverzorgd uit.
Helmerhoeker

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Helmerhoeker »

Dat een stuk grond er onverzorgt uitziet zegt naar mijn mening niets over dat er wel of niet gebouwt gaat worden. Ik weet dat ze dit jaar met de bouw van "de uitkijk" willen beginnen ( zie site Dura Vermeer ) maar of dat volgende maand al is of pas in december zou ik niet weten.

Wel hier nog wat extra info over de uitkijk voor degenen die over dit project nog niets wisten.
Hans van Dijk

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Hans van Dijk »

Helmerhoeker schreef:Dat een stuk grond er onverzorgt uitziet zegt naar mijn mening niets over dat er wel of niet gebouwt gaat worden.
hèhè, dat snap ik ook, dat was enkel aanvullende informatie. :shake:
Er gaat voorlopig niets gebouwd worden als gevolg van de economische crises,
niet alleen op de Heidevlinder, maar nagenoeg overal ligt de bouw stil.
Heb je niet gelezen dat er naar verwachting landelijk 110.000 bouwvakkers dit jaar hun baan dreigen te verliezen.
n8vlindertje

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door n8vlindertje »

Klopt het dat men in 2010 van plan is te starten met het project boswonen noord?
Wie kan hier meer over vertellen?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door enschedeinansichten »

Middelpunt van de wijk ligt er verlaten bij
dinsdag 26 januari 2010 | 14:09

Wijkcentrum De Kei had het middelpunt moeten worden van een nieuwbouwwijk. Had!

ENSCHEDE - Dolphia, de volkswijk tussen Enschede en Glanerbrug, moest op de schop. Woningcorporatie Ons Huis vraagt zich nu af of dit wel zo’n goed plan is. Woningcorporatie Ons Huis twijfelt aan haar plan voor Dolphia om het meerendeel van de woningen te slopen. Alleen huizen aan de Gronausestraat blijven staan en worden ingrijpend gerenoveerd.
„De wereld is wel iets veranderd”, meent directeur Ben Meijer van Ons Huis. „Wij wachten nu rustig op de voorkeur van de bewoners. En op de discussie van de corporaties en de gemeente. Gezien de huidige woningmarkt moet je je afvragen of woningbouw in het Eschmarkerveld nog wel wezenlijk is. De kans is reëel dat door hier te bouwen elders in de stad leegstand ontstaat.”
Zijn vrees is dat door te blijven bouwen aan de Eschmarke afspraken die zijn gemaakt voor binnenstedelijke plannen niet kunnen worden nagekomen. Enschede telt een groot aantal binnenstedelijke vernieuwingsgebieden waar de komende jaren volop gesloopt en gebouwd moet worden. Meijer: „De vraag moet zijn: slopen we niet te veel. Aan de andere kant merken we dat de onderkant van de huurmarkt heel ontspannen begint te worden. Het kost meer moeite en tijd om deze huizen te verhuren.”
Meijer beseft dat het niet zo gemakkelijk is om Eschmarkerveld als woningbouwlocatie te schrappen. De grond is in handen van de gemeenten, er liggen afspraken met projectontwikkelaars en er is op allerlei manieren rekening gehouden met deze woningen.
Ons Huis accepteert hiermee dat het door haar gebouwde wijkgebouw De Kei, bedoeld voor Dolphia en Eschmarkerveld, enigszins verdwaald in het veld staat. „Wij gaan op dit moment hier niet bouwen. Onze sterke voorkeur gaat uit naar inbreidingsgebieden in de stad waar we al bezittingen hebben boven bouwen buiten de stad”, aldus Meijer. „We zullen fundamentele keuzes moeten maken. Alles doen kan niet meer.”
Dat geldt ook voor Dolphia, beseft Meijer. Deze wijk telt 165 woningen, allemaal eigendom van Ons Huis. Twee jaar geleden zijn er al 84 woningen aan de noordkant gesloopt, waarbij de afspraak met de gemeente is gemaakt dat er evenveel huizen terugkomen: 42 sociale huur- en 42 koopwoningen. Die afspraak staat ter discussie. „Er moet wel een markt zijn voor huizen die je bouwt”, zegt Meijer met een verwijzing naar het vorig jaar uitgevoerde woonwensenonderzoek.
„Een groot deel van de bewoners heeft aangegeven dat ze heel prettig wonen en niets voelen voor sloop en nieuwbouw. ‘Laat me lekker zitten, maar ik wil wel een nieuwe keuken en een nieuwe badkamer’ hebben we vaak gehoord. Dan moet je niet blijven duwen richting nieuwbouw.”
Hij vindt dat woningcorporaties en gemeente in hun plannen niet alleen moeten kijken naar de huidige marktsituatie, maar ook naar de regionale opgaven en de demografische ontwikkelingen. „Is het in dat licht wel nodig om nog honderden woningen in het noordelijk deel van de Eschmarke te bouwen? Ik zie in ieder geval niemand meer met een bord in de tuin: wij willen een woning.”
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Kubus »

Iets met beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. :okay:
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Hans van Dijk

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Hans van Dijk »

Maar wel weer geld verkwanseld door een buurthuis te bouwen dat nagenoeg geen functie heeft, en krijgt :(
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door enschedeinansichten »

Of afbreken of nieuwbouw maar niet meer opknappen. Dit zijn geen huizen voor een gezin. Schandelijk. :(
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Kubus »

enschedeinansichten schreef:Of afbreken of nieuwbouw maar niet meer opknappen. Dit zijn geen huizen voor een gezin. Schandelijk. :(
En laat er nou in het krantenartikel het volgende staan:
Een groot deel van de bewoners heeft aangegeven dat ze heel prettig wonen en niets voelen voor sloop en nieuwbouw. ‘Laat me lekker zitten, maar ik wil wel een nieuwe keuken en een nieuwe badkamer’ hebben we vaak gehoord. Dan moet je niet blijven duwen richting nieuwbouw.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door enschedeinansichten »

Kubus schreef:
enschedeinansichten schreef:Of afbreken of nieuwbouw maar niet meer opknappen. Dit zijn geen huizen voor een gezin. Schandelijk. :(
En laat er nou in het krantenartikel het volgende staan:
Een groot deel van de bewoners heeft aangegeven dat ze heel prettig wonen en niets voelen voor sloop en nieuwbouw. ‘Laat me lekker zitten, maar ik wil wel een nieuwe keuken en een nieuwe badkamer’ hebben we vaak gehoord. Dan moet je niet blijven duwen richting nieuwbouw.
En daarvoor heb je nu gemeente beleid nodig. Natuurlijk de mensen zitten daar met gelijkgezinten lekker bij elkaar. En dat zal voor hun best prettig zijn.
De huizen in het middengedeelte zijn een veredeld afdakmodel. Dus slaapkamers met schuine kanten. De huizen zijn erg klein en het zijn ook nog rijen aan elkaar.
Daarbij de smalle straten veel auto's en ook nog een de slechte geluidsisolatie.

Ik gun die mensen een beter huis, al zijn het dan ook vaak mensen onder aan de sociale ranglijst. Daar moet de gemeente zich druk voor maken.
Nu er ook al een gedeelte van de wijk gesloopt is is het natuurlijk helemaal een drama.

Ik praat niet over de huizen die rondom de wijk staan dat zijn prima huizen die na een opknapbeurd nog wel een tijd mee kunnen.
05.jpg
05.jpg (61.29 KiB) 13452 keer bekeken
Laatst gewijzigd door enschedeinansichten op wo jan 27, 2010 9:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door enschedeinansichten »

Niet bebouwen deel Dolphia kost kapitalen
woensdag 27 januari 2010 |
ENSCHEDE - Het braak laten liggen van een groot terrein aan de noordkant van Dolphia gaat de gemeente veel geld kosten. Woninbouwcorporatie Ons Huis gaf in deze krant aan - gezien de crisis op de huizenmarkt - het gebied tussen het huidige Dolphia en het nieuwe wijkcentrum voorlopig niet in ontwikkeling te willen brengen. De grond is eigendom van de gemeente. „Uitfasering kost altijd geld”, stelt wethouder Roelof Bleker.
Hoeveel de gemeente precies mis loopt, kan Bleker niet aangeven. Maar aangezien het hier gaat om een gebied waarop zo’n zevenhonderd woningen moeten komen, kan het verlies voor het grondbedrijf wel eens fors in de papieren lopen. „Maar ik heb begrepen”, aldus Bleker woensdag, „dat het grondbedrijf nog een buffer heeft om de crisis in de komende twee jaar te kunnen opvangen.”
Door tegenvallers in de Eschmarke, dat in een veel trager tempo wordt volgebouwd dan was voorzien, zit het grondbedrijf al met een tegenvaller van zo’n 35 a 40 miljoen euro.
De gemeente probeert nu wel om het project van de Heidevlinder, aan de zuidkant van de Gronausestraat, vlot te trekken. Daarvoor heeft het stimuleringsgelden van het rijk gekregen.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Kubus »

Hans van Dijk schreef: KUBUS, lees de onderstaande motivatie voor dit standpunt van de BBE eens door.
Net als de schrijver zitten heel veel mensen zitten dagelijks nagenoeg vast op de Gronausestraat.
Extra onsluitingen zijn echt hard nodig in Oost Enschede, natuurlijk zullen er altijd een paar aanwonenden niet gecharmeerd zijn van dit plan door de toenemende verkeers activiteit.
Zoals je hieronder kunt lezen gaat het echter om een tijdelijke maatregel, tot er een definitieve oplossing is gevonden.

Feitelijk hoef je dus niet naar een andere partij, maar zou je juist voor de BBE moeten kiezen,
en je inschrijven als lid, op die manier kun je meedenken over oplossingen op eigen wijkniveau, en de besluitvorming daarin ook beïnvloeden. ;)

Niels van den Berg schreef:
(3 februari 2010)

Iedere ochtend ben ik weer blij dat ik vanaf mijn huisadres aan de Avondroodvlinder vertrek. Ik zit namelijk in de gelukkige situatie dat ik rechtsaf de Heidevlinder op kan en dan achterlangs naar mijn werk kan rijden. Echter deze week is het een keer zo gelopen dat ik mijn dochtertje naar school moest brengen met de auto. En dus moest ook ik eraan geloven. De rit van om en nabij de 1 kilometer heeft me bijna drie kwartier! gekost. Op dat moment dacht ik bij mezelf, hoe kan het gebeuren dat deze situatie zich dagelijks en al vijf jaren lang voordoet? Daar waar het bestuur van de stad druk bezig is met allerlei grootse projecten, gaat dit ten koste van de basisvoorzieningen waaronder de ontsluiting van deze wijk.
Bij de start van de bouw van deze vinexwijk is men totaal voorbij gegaan aan een goede infrastructuur, met als gevolg dagelijkse verkeersopstoppingen.
Het meest schrijnende van het hele verhaal is nog dat de (tijdelijke) oplossing voor de hand ligt. Wanneer men namelijk besluit om twee paaltjes uit de straat te nemen aan de Kepperlerdijk is er al een tweede ontsluitingsroute gecreëerd. In feite kost deze maatregel geen enkele cent. Dit in tegenstelling tot sloop viaduct, luchtbrug muziekkwartier, Twentse Welle etc etc. Voor mij des te groter de uitdaging om de komende vier jaar te werken aan de basisvoorzieningen in de wijken en meer aandacht te besteden aan de "kleinere" zaken die spelen bij de inwoners van Enschede. Meer wijkgericht werken dus, en het gewoon samen doen!
Even de discussie over dit punt maar even verplaatsen. :)

Het was juist de inhoud van het stuk van Niels van Dijk die mij heeft doen besluiten vooral niet op BBE te gaan stemmen.
- Dat de ontsluiting van Enschede-Oost (alleen in de ochtend- en avondspits!!) niet optimaal is is gewoon een feit. Dat wordt wel hevig ontkend door de gemeente (de ochtend- en avondfile proberen ze weg te definieren als een gevalletje van "verkeerde perceptie) maar staat als een paal boven water".
- Voor verbetering van de ontsluiting zijn eigenlijk maar twee alternatieven, namelijk via de Schukkinkweg en daarna via een fatsoenlijke aansluiting op de Oostweg (rotonde of verkeerslichten) danwel via een directe extra aansluiting op de N35 bij de Aamsveenweg. Zie hiervoor ook de laatste studie van de gemeente op het punt van de ontsluiting.
- Arme Niels moet beter op zijn klok leren kijken en vooral nagaan waar hij eigenlijk de meeste tijd aan kwijt is. Dat is niet zozeer de route over de Gronausestraat, maar vooral het feit dat hij op de Gronausestraat is afgeslagen naar de Eschmarkescholen (samen ca. 1200 leerlingen), een parkeerplaats moet zoek in die onvoorstelbare automassa aldaar, kind naar de school brengt, terug moet lopen naar de auto en vervolgens weer vanuit die autokluwen op de Gronausestraat moet zien te komen.
- Kortom, niet proberen een veredeld fietspad te bestemmen voor autoverkeer, waar dat veredelde fietspad absoluut niet geschikt voor is. En wat arme Niels ook niet moet willen is dat hij via een andere route alsnog in de rij komt te staan, zij het niet op de Gronausestraat, maar op de Keppelerdijk, want wijkbewoners die de rotonde Oostweg- Keppelerdijk nu al gebruiken komen in de spits de wijk daar al amper uit.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Hans van Dijk

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Hans van Dijk »

Niels van Dijk :lol:

schrijffoutje is je vergeven. ;)

Inhoudelijk kan ik me wel vinden in je beleving, het heropenen van de Keppelerdijk word dan ook als een tijdelijke extra ontsluiting gezien, totdat er een betere definitieve ontsluiting is gerealiseerd.
De optie van de rotonde bij de schukkingweg is inderdaad een goede oplossing.
Maar je hebt vast ook gelezen dat onze gemeenteraad voorlopig helemaal niets wil aanpassen in Enschede Oost.
Ook is het niet zo dat Niels van den Berg het uithangbord van de BBE is.
Dus dat op zich zou geen reden moeten zijn om de partij nu in een verdom hoekje te schuiven vind ik.

Ik deel je mening dat veel verkeersoverlast word veroorzaakt door papa's en mama's die het blijkbaar elke dag nodig vinden om hun kroost met de auto naar school te brengen.
Ik keur dat persoonlijk ook af hoor.
Maar naast deze groep is er nog steeds een hele grote groep reguliere automobilisten welke in de spits niet of nauwelijks vooruit komen op de Gronausestraat.
In mijn beleving is de busbaan daar onder andere debet aan.
In principe is er ruimte genoeg voor 4 rijbanen, maar de HOV lijn moest en zou er komen.
Nu kunnen enkelen profiteren van deze snelle lijn, maar staan er honderden mensen dagelijks overbodig in de file.
Ik ben niet tegen OV, maar wel tegen discriminatie van het overige verkeer, en dat is wat er in mijn beleving is gebeurt.

Daarnaast is de expansie van oostelijk Enschede de afgelopen decennia een probleem veroorzaker.
De infrastructuur van de wegen is helemaal niet berekent op een dergelijke verkeerstoename.
Ik vind dat dit andersom had gemoeten, eerst zorgen voor goede wegen, en dan pas de nieuwbouw wijken aanleggen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Arie »

Nog even en de eerste wadi is weg
dinsdag 23 februari 2010 | 10:10 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 23 februari 2010 | 10:34

ENSCHEDE - In maart, zo is de planning, kan de aannemer beginnen met het vervangen van de eerste wadi in Oikos. Met de betrokken bewoners van de Kassandralaan en de Atlantalaan is de aanpak besproken en volgens de gemeente hebben de bewoners voor honderd procent positief gereageerd.

Het betekent dat de wadi, de open waterafvoer in de particuliere tuinen, wordt vervangen door een waterdoorlatende afvoerbuis die in het achterpad van de woningen richting de Glanerbeek wordt aangelegd. Na het verdwijnen van deze eerste wadi in Oikos-binnen volgen de andere waterafvoeren, die volgens planning allemaal dit jaar zullen zijn vervangen door de nieuwe waterafvoer. Reden voor deze operatie is voor de gemeente de onmogelijkheid de wadi’s goed te kunnen onderhouden door schuttingen, tuinhuisjes, vlonders en anders bouwsels over de ondiepe slootjes. Dat is weliswaar niet toegestaan, maar daar is nooit op toegezien. Met de uitspraak van de rechtbank in Almelo dat ook voor vlonders over wadi’s een bouwvergunning moet worden aangevraagd, zijn nog geen stappen ondernemen. „Die uitspraak moeten we natuurlijk respecteren”, aldus de woordvoerder. „Maar over een half jaar zijn wel alle wadi’s vervangen. Moeten we dan nu nog boetes uitdelen?”
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... is-weg.ece
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Arie »

Wie terug wíl kán terug naar Dolphia
vrijdag 05 maart 2010 | 09:00 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 05 maart 2010 | 12:20

ENSCHEDE - De komende jaren worden er in of bij Dolphia geen nieuwe woningen gebouwd door Ons Huis. De wooncorporatie is terug gekomen op haar voornemen om de wijk grotendeels te slopen en te vervangen door nieuwbouw. Die zou vervolgens moeten aansluiten bij de grootschalige nieuwbouw in Eschmarkerveld, ten noorden van de tuindorpwijk, die al jaren wordt uitgesteld.

Ook de grond, aan de noordkant van Dolphia waar een paar jaar geleden 84 huizen zijn gesloopt, laat Ons Huis braak liggen. „Als we daar nu gaan bouwen, terwijl het onzeker is of er ooit in de Eschmarke woningen komen, kiezen we voor een carrévorm en op die manier Dolphia afronden en afsluiten. Terwijl de sloop juist ook bedoeld is geweest om de wijk opener te maken”, legt directeur Ben Meijer uit. Hij vraagt zich af of er in de Eschmarke, ten noorden van de Gronausestraat, ooit nog wel gebouwd zal worden.

Een reden voor Ons Huis om voor de huidige 165 woningen in Dolphia alsnog te kiezen voor een bescheiden renovatie heeft niet alleen met de onzekerheid van de Eschmarkerveld te maken. Een woonwensenonderzoek vorig jaar heeft een hoogst verdeeld beeld gegeven. Enthousiasme voor sloop en nieuwbouw ontbreekt bij een groot deel van de bewoners. „Velen zijn best tevreden met hun huidige woning in Dolphia, zo is gebleken,” aldus Hans Kamphuis van de corporatie. De lage huren spelen daarbij ook een grote rol.

Ons Huis wil nu een onderhoudsplan maken voor de 165 woningen, waarbij als eerste de zestien leegstaande huizen onder handen worden genomen. Die komen vervolgens als eerste beschikbaar voor Dolphianen die indertijd de wijk hebben verlaten bij de sloop van de 84 woningen. Bij het onderhoud (keuken, badkamer, cv-ketel) wil de corporatie de woningen voor tien tot vijftien jaar goed bewoonbaar maken. Het begin van de uitvoering is gepland in 2011.

„Het biedt ons de kans om over circa tien jaar opnieuw te beoordelen wat er met de wijk moet gebeuren. Dan zal er ook wel duidelijkheid zijn over Eschmarkerveld.”

Dit gebied tussen Dolphia en het spoor lijkt nog jaren groen te blijven. De plannen voor dit gebied zijn voor de corporatie niet acceptabel. „Veel te stenig”, wijst Meijer die plannen af. Een poging om bij buurthuis De Kei en op de plek van de gesloopte woningen al vast vijftig huizen te bouwen is vorig jaar afgeketst. „De gemeente hield vast aan een te hoge grondprijs.”
TCT
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Arie »

Zorgen groeien over tekorten bij grondbedrijf
dinsdag 18 mei 2010

ENSCHEDE - Vanaf 1 juli heeft de gemeente drie maanden de tijd om een oplossing te vinden voor de groeiende tekorten bij het grondbedrijf. De rentelasten op de grond, die de gemeente in eigendom heeft, stijgen doordat de bouw sterk achter blijft. Het grootste knelpunt is de Eschmarke waar het berekende verlies inmiddels is opgelopen tot 44 miljoen euro.

Enkele woningbouwprojecten in de Eilermarke lijken nu van de grond te komen, maar voor het veel grotere complex Eschmarkerveld rond Dolphia is vooralsnog geen enkele gegadigde bouwer te vinden. En dat geldt voor veel meer projecten in de stad zowel voor de bouw van woningen als voor bedrijfsvestigingen. "Zonder maatregelen wordt dit een tijdbom voor de gemeente," waarschuwde gisteravond VVD-fractievoorzitter Anneke Broekman in de gemeenteraad. "Het weerstandsvermogen van het grondbedrijf is al jaren negatief. Het risico is ook volgens de accountant hoog."

Verantwoordelijk wethouder Je- roen Hatenboer zit die risico's ook. "We gaan niet zitten wachten tot de markt weer aantrekt. Misschien moeten we wel zeer rigoreuze maatregelen nemen."
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... edrijf.ece
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Kubus »

Tja, voor een gemeente blijft het altijd lastig:
Kopen ze de grond te laat dan betalen ze de hoofdprijs aan de projectontwikkelaar/grondspeculant en kopen ze te vroeg dan lopen ze kans op hoge rentelasten. :cry:
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Plaats reactie