Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Eschmarke (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
eazy

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door eazy »

INVISIBLE schreef:Vond het overigens een erg leuke, overzichtelijke en goede winkel, die misschien op een andere (lees : veel drukkere) lokatie, veel beter had gedaan (als dat tenminste de reden van sluiting is? ).
De overname door Albert Heyn komt, doordat Schuitema, het moederbedrijf van C1000, af wil van eigen filialen en zich wil concentreren op de franchisefilialen.
TC/Tubantia
INVISIBLE

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door INVISIBLE »

Ok, das is dus de reden !!
MREn

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door MREn »

Het ligt niet aan de indeling van de winkel, die was wel vrij aardig, maar de locatie is gewoon slecht. Je bedient daar maar een kleine wijk in feite, want de oostelijke helft doen boodschappen in Glanerbrug, of nog liever bij de Miro.

Het is enerzijds wel zo dat Schuitema van de filialen af wil, maar anderzijds had Ahold bij SChuitema een aardige vinger in de pap, en in ruil voor zelfstandigheid (Ahold had iets van 75% van de aandelen Schuitema), heeft AH 56 filialen van Schuitema overgenomen. De enorme zaken in Venlo, Ede, Muiden (3300-4000 vierkante meter) zijn uiteraard als eerste om gegaan naar AH-AH.

Overigens is Lochan (C1000 Glanerbrug) ook over naar semi-vierde generatie winkel. Is er wel beter op geworden, maar wat is het daar duur zeg. Ik kom veel in supermarkten en ken de prijzen dus wel aardig, maar AH is net zo duur of goedkoper.

Als ze echt een leuke supermarkt daar willen hebben, moeten ze de oppervlakte maal twee doen, nog 500 parkeerplaatsen er bij en er een Jumbo van maken, moeten jullie eens opletten hoe druk het wordt.
Maar goed, ik hou mn hoop op de AH XL in de Miro...
Hans van Dijk

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Hans van Dijk »

MREn schreef:Het ligt niet aan de indeling van de winkel, die was wel vrij aardig, maar de locatie is gewoon slecht. ...
Het is ook niet zozeer de locatie, maar meer een kwestie van vraag en aanbod.
met zowel een C1000 alswel een AH in de directe omgeving,
zullen beide zaken daar geen succes worden.
Met de huidige prijzen is het bovendien ook geen pretje meer om naar één van beide zaken te gaan.

Wat we hier nodig hebben is een Lidl of een Aldi, of een andere prijsvechter.
Ik heb het al eerder voorspeld, die zouden hier gouden zaken kunnen doen in Glanerbrug.
waldo1

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door waldo1 »

MREn schreef:Het ligt niet aan de indeling van de winkel, die was wel vrij aardig, maar de locatie is gewoon slecht. Je bedient daar maar een kleine wijk in feite, want de oostelijke helft doen boodschappen in Glanerbrug, of nog liever bij de Miro.

Maar goed, ik hou mn hoop op de AH XL in de Miro...
welke AH XL?
in de 18 jaar dat ik hier woon wordt daar al over gepraat dus ik verwacht daar helemaal niets meer. ook geen overzichtelijke parkeerplaats, geen fietsenstalling waar ik al jaren nog net niet met mijn hoofd tegenaan knal.
en de praxis is ook al jaren een onoverzichtelijk rommeltje.

en toegegeven ik haal veel in de ah miro, vanwege het grote assortiment. maar een aldi is wmb zeer welkom.
INVISIBLE

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door INVISIBLE »

Nou die AH XL gaat er wel komen, overigens is het nu al kwa m² een AH XL.
Dus dat zegt al genoeg, over hoeveel een marketingstrategie als naamverandering (XL) kan doen met een winkel of bedrijf, het zit allemaal tussen de oren .....maar in werkelijkheid staat het er al.
Ze kunnen hooguit het assortiment gaan vergroten, waardoor de naam ook werkelijk toegepast mag worden.
Maar bij de meesten zou de naam XL (extra groot) ook meteen betekenen dat de winkel daardoor een stuk groter is, zonder dat er daadwerkelijk een grotere unit ter beschikking komt(aangezien de maten nu al in aanmerking komen voor de naam XL).
Bij de MIRO komt er volgens mij wel meer m² ter beschikking ..........dus wordt het zeg maar een XXL MIRO ;).
waldo1

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door waldo1 »

het is zeker een mooie AH, en het verbaast me niets dat deze vestiging altijd hoog scoort in de supermarkt verkiezingen.

de praxis zou ook uitbreiden met een groot tuingedeelte. ooit was er zelfs sprake van een mcdonalds, maar daar is een milieu effect rapportage op losgelaten en gues what....
INVISIBLE

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door INVISIBLE »

Ik raad het al :roll:
Hans van Dijk

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Hans van Dijk »

Groeiende zorg over tekort De Eschmarke
dinsdag 10 februari 2009

ENSCHEDE - Op enkele projecten na ligt de woningbouw in uitbreidingswijk De Eschmarke de laatste jaren vrijwel stil.

Vorig jaar is er zelfs geen enkele kavel uitgegeven. Het gevolg van de 'temporisering' in De Eschmarke is dat het tekort voor de gemeente is opgelopen tot bijna 40 miljoen euro. Om dit tekort niet hoger te laten oplopen moeten er tot 2020 nog circa 2000 woningen worden gebouwd. Als die huizen er pas in 2025 staan, kost dat de gemeente aan rente nog eens 5 miljoen extra.
.........................................................................................................................
Een tekort proberen op te lossen door koop woningen te bouwen die je waarschijnlijk aan de straatstenen niet kwijt raakt, lijkt me nu ook niet echt een oplossing.
Betaalbare huur woningen zullen hoger op de verlanglijst van de Enschedese bevolking staan lijkt mij.
Maar daar verdient de gemeente dan weer niets aan.
Dus de tekorten zullen nog wel iets oplopen voor Enschede vrees ik.
Perceptor

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Perceptor »

Ik neem aan dat het hier om opbrengsten uit grondexploitatie gaat, niet om projectontwikkeling door de gemeente zelf.
En betaalbare huurwoningen zijn er zat, alleen misschien niet altijd van evengoede kwaliteit...
Hans van Dijk

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Hans van Dijk »

Perceptor schreef:Ik neem aan dat het hier om opbrengsten uit grondexploitatie gaat, niet om projectontwikkeling door de gemeente zelf.
En betaalbare huurwoningen zijn er zat, alleen misschien niet altijd van evengoede kwaliteit...
Ja, ik ging ook uit van de grondexploitatie, de grond / kavels zijn momenteel eigendom van de gemeente Enschede.
Wanneer men deze verkopen wil, dan zullen er toch koopwoningen op gebouwd moeten worden, neem ik aan.
Er was al eerder sprake van een probleematische verkoop van de kavels, en de projectbouw woningen op de Eshmarke, vandaar ook dat men is gaan temporiseren in de bouw.

Hierdoor is het tekort ook ontstaan, en zoals het er nu uitziet word dat tekort dus enkel groter.

Wat betreft die betaalbare huurwoningen, dat valt nog erg tegen.
Geert, de man die regelmatig foto's voor dit forum maakt, en via mij laat plaatsen, heeft zijn huis te koop staan, en zoekt naar een betaalbare huurwoning in de omgeving Eshmarke.
Als ik hem mag geloven is er nagenoeg niets betaalbaars te vinden, maar wanneer jij, of iemand anders goede tips voor hem heeft, dan neem ik aan dat hij deze hier graag leest. ;)
Perceptor

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Perceptor »

Ok, ik had je dus verkeerd begrepen. Maar, in hoeverre kan de gemeente bepalen of er huurwoningen of koopwoningen gebouwd worden? Is een ontwikkelaar daar niet vrij in?

Er zijn wel genoeg betaalbare huurwoningen, maar ja zoals je aangeeft voldoen die lang niet altijd naar de wens van degene die op zoek is naar iets. Merk zelf ook wel dat als ik nu iets anders wil ik iets zal moeten gaan kopen, omdat koophuizen die aan mijn eisen voldoen goedkoper zijn dan een vergelijkbaar huurhuis. Ik hou het nog wel even uit in m'n huidige huurwoning ook al is niet alles zoals ik het zou willen.
Hans van Dijk

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Hans van Dijk »

Dat neem ik wel aan, maar zou een project ontwikkelaar interesse hebben om grond aan te kopen van de gemeente ten behoeve van huurwoningen.?

Misschien dat een woningbouw vereniging een dergelijke investering zou overwegen.
Waarbij ik mij nu direct afvraag of de wijken waarin woning coöperaties vele woningen bezitten,
dan ook de grond in bezit hebben.
Ik denk het haast wel, want er worden regelmatig huurwoningen verkocht.
Er moeten wel enorme bedragen omgaan in de coöperaties. :o
Perceptor

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Perceptor »

Ben niet thuis deze materie, maar kan me voorstellen dat het ontwikkelen van koophuizen meer zekerheid biedt. Misschien dat gemeente m.b.v. financieringshulp/garanties het bouwen van huurhuizen kan stimuleren...?

Grond is volgens mij wel in eigen bezit. En ja, er gaat aardig wat geld om in de corporaties. Even kijkend op de site van De Woonplaats naar de jaarrekening staan er een kleine 800 miljoen E aan materiële bezittingen op de balans (hiervan is ongeveer de 65% geleend bij financiele instellingen en 20% eigen vermogen).
Hans van Dijk

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Hans van Dijk »

Gemeente koopt drie hectare in Eschmarke

ENSCHEDE - Nabij de Bultsweg heeft de gemeente voor 965.700 euro drie stukken grond aangekocht.
Het gaat om 3,2 hectare die binnen het plan De Eschmarke vallen en waar woningbouw is gedacht.
Wanneer er wordt gebouwd is nog onbekend.

Opmerkelijk is dat de grond door de drie eigenaren aanvankelijk was verkocht aan woningcorporatie Domijn voor anderhalf miljoen euro. Die verkooptransactie, twee jaar geleden al weer, ging niet niet. De gemeente stak er een stokje voor. Op de grond is namelijk het voorkeursrecht gevestigd. Dat betekent dat eigenaren grond als eerste aan de gemeente moeten aanbieden als ze deze willen verkopen. Dat is bij de transactie met Domijn niet gebeurd.

Nadat de grondverkoop niet doorging, klopten de eigenaren gedwongen bij de gemeente aan. Die vroeg deskundigen, via de rechtbank aangewezen, om een advies over de te betalen grondprijs. Die prijs werd begin vorig jaar vastgesteld op 965.700 euro, die voor drie maanden geldig zou zijn. De eigenaren gingen echter op dat verkoopbedrag niet in. Eind vorig jaar klopten de drie eigenaren toch weer aan bij de gemeente: of ze de grond nog voor de adviesprijs wilde kopen. Het antwoord was 'ja'.

De 3,2 hectare valt in het zogenoemde deelplan 16 van De Eschmarke, ten noorden van Glanerbrug. Gebouwd wordt hier voorlopig nog niet. De ontwikkeling van de laatste delen van de Eschmarke ten noorden van Glanerbrug en het Eschmarkerveld ten noorden van Dolphia stagneren. Maar de gemeente blijft wel grond aankopen in het gebied.

Afbeelding
Perceptor

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Perceptor »

Goh, krijgen de grondspeculanten het financieel nu ook moeilijk? Neem aan dat dit geen boeren zijn die de grond daar in het bezit hadden.
Hans van Dijk

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Hans van Dijk »

Perceptor schreef:Goh, krijgen de grondspeculanten het financieel nu ook moeilijk? Neem aan dat dit geen boeren zijn die de grond daar in het bezit hadden.
Daar was ik ook al nieuwsgierig naar, wie zouden de eigenaren zijn geweest.?
Afijn, ze hadden geen keus, als ze verkopen wilden, dan mocht het dus enkel aan de gemeente.
voorkeursrecht ???....http://www.vrom.nl/pagina.html?id=21754

Wat is een voorkeursrecht?
Een voorkeursrecht is een grondbeleidinstrument voor de verwerving van gronden en opstallen door de overheid. Door het vestigen van een voorkeursrecht wordt de gemeente in staat gesteld bij voorrang de eigendom te verwerven van gronden en opstallen in een gebied waar nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen gepland worden.

jaja :P
dardow

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door dardow »

Betekend dat dan ook dat de huidige plannen niet meer worden doorgevoerd? Dus dat de Gemeente wellicht de grond gaat gebruiken voor andere doeleinden, misschien wel woningbouw maar dan in een andere opzet dan aanvankelijk was gepland?

De sloop van de woningen op Dolphia gaat namelijk wel door want mijn opa en oma moeten wel in 2011 vertrekken naar elders in de stad.
Hans van Dijk

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Hans van Dijk »

Afbeelding

Het betreft een deel van de grond ten noorden van de Bultsweg zover ik begrepen heb,
ik zie hier voorlopig nog geen woningbouw ontstaan.
Laat de gemeente eerst de grond van de Eshmarke aan de zuidzijde van de Gronausestraat maar eens zien te verkopen,
want dat levert al een behoorlijk tekort op, zoals recentelijk nog te lezen was.

Ik snap sowieso niet dat er in deze tijden van recessie nog dergelijke uitgaven worden gedaan.
Kunnen ze het geld niet beter reserveren, voor de komende moeilijke jaren. :(
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Eschmarke (gehele project)

Bericht door Winus »

Ze denken vooruit, ook deze crisis gaat eens voorbij.
de kloomp'maj anhoalen
Plaats reactie