Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Eschmarke (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Wim

Bericht door Wim »

bent het ook met je eens hoor. en natuurlijk voel ik me niet persoonlijk aangesproken. wel moet ik even kwijt dat de paaltjes weg worden gehaald door Niet wijkbewoners!!!!
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Eschmarke-Zuid krijgt support Groenlinks

De wijkraad van Eschmarke-Zuid lijkt soms een roepende in de woestijn maar vindt nu weerklank bij Groenlinks. Het gaat om het tegengaan van te veel activiteiten op één plek, waardoor de verkeerschaos in de nieuwbouwwijk nog groter wordt.


Een stedebouwkundig centrum voor de Eschmarke is mooi, maar s.v.p. niet te groot want daarin voorziet de huidige planologische opzet niet, is de kritiek op het gemeentebestuur.

Zoals gemeld heeft de wijkraad officieel bezwaar aangetekend tegen achttien schoolwoningen naast het huidige scholencomplex aan de Esmarkelaan. Schoolwoningen zijn leslokalen die, als ze straks niet meer nodig zijn, makkelijk voor bewoning geschikt te maken zijn. Bovenop zullen meteen al 32 appartementen gereed komen.

Groenlinks wijst op de prognose dat binnenkort wellicht duizend kinderen dagelijks naar de in een complex ondergebrachte twee scholen gaan. Te voet, op de fiets of per auto gehaald en gebracht. Want ze komen tot uit de Duitse grensstreek waar veel Enschedeërs zijn gaan wonen.

Bovendien moet bij het scholengebouw ook nog een winkelcentrum komen, plus een extra appartementencomplex. Wat Groenlinks betreft kunnen de de bouw van winkels en uitbreiding van de school beter uitgesteld worden.

De inwoners van de Eschmarke kunnen best bij de Miro aan de stadsrand of in Glanerbrug terecht, zoals ze nu ook doen. Zowel de openbare als interconfessionele school in de Eschmarke zou beter elders in de wijk uitgebreid kunnen worden met een dependance. Nieuwe kinderen plaatsen op andere scholen in Dolphia en Glanerbrug zou ook een mogelijkheid zijn. Op scholen daar lopen de leerlingentallen namelijk terug.

Bron: TC Tubantia

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kijk, in de laatste drie zinnen kan ik me nou ook wel vinden. :)

En Wim, ben jij toevallig lid van de wijkraad?
de kloomp'maj anhoalen
Wim

Bericht door Wim »

Je gaat door voor de hoofdprijs :okay:
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ha cool en wat houdt die prijs in, een PC Hoofttractor om mijn kinderen naar school te brengen? ;)
de kloomp'maj anhoalen
Wim

Bericht door Wim »

Ik denk dat het goed is dat er mensen zijn die zich in zetten voor veiligheid.  ik nodig je uit om eens een keer om 14.30 te komen kijken..........misschien weet jij de oplossing.

Wim.
Wim

Bericht door Wim »

Ps, groenlinks, PVDA, christenunie en D66 hebben dit ook gedaan.
Ook zij vinden dat we dit niet moeten willen. :(
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Wim schreef:Ik denk dat het goed is dat er mensen zijn die zich in zetten voor veiligheid.
Helemaal mee eens.
Wim schreef: ik nodig je uit om eens een keer om 14.30 te komen kijken..........misschien weet jij de oplossing.
Dat zal moelijk worden aangezien ik niet in Enschede woon. Maar mijn oplossing heel simpel: verbieden om je kinderen met de auto naar school te brengen, voor zover dit mogelijk is. In ieder geval moet daar van de school uit actief aan gewerkt worden. Bv wegbrengouders, die met groepen kinderen (uit 1 straat) van en naar school lopen. Andere maatregelen: aanleggen van drempels, stilstandverbod, verwijderen van parkeerplaatsen, verboden maken voor gemotoriseerd verkeer op bepaalde tijdstippen.

PS ik snap dat je, zolang er geen maatregelen genomen zijn, tegen de bouw van het winkelcentrum bent, maar begrijp nog steeds niet waarom je dan tegen hoogbouw bent.
de kloomp'maj anhoalen
Wim

Bericht door Wim »

Ik ben niet tegen een winkelcentrum en tegen hoogbouw. laat dat duidelijk zijn. er zijn nog andere plekken waar dit nog makkelijk gerealiseerd kan worden. (ook in de direkte nabijheid is dat er nog).
Spreiding lijkt een woord wat er niet in kan, dat kost namelijk geld. en dat heeft de gemeente Enschede hard nodig door blunders uit het verleden. neem Bijvoorbeeld onze mooie parkeergarage. Echt een geweldig mooie perkeerplaats. maar men vergat de kosten en dat het niet de gewenste gelden opbrengt. maar goed dat zijn mijn woorden.
en zeg dit als wim en niet als wijkraad.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Aha, dat maakt het allemaal een stuk duidelijker. Winkelcentrum aan de andere kant van de Gronausestraat dan maar? Dat hoeft volgens mij niet zoveel extra te kosten.
de kloomp'maj anhoalen
Wim

Bericht door Wim »

Daar zetten we op in :head:  :okay:
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Volgens mij kunnen we het wel behoorlijk met elkaar eens worden...
Met een open en eerlijke discussie kun je vaak heel erg ver komen.
:banaan: :cheer: :beer:

Nu alle 'officiele' betrokkenen nog...
Wim

Bericht door Wim »

Nu alle 'officiele' betrokkenen nog...
precies, zoals het nu loopt heb ik/we een aantal raadsleden mee. nu de wethouder nog. 12 april staat het op de raadsvergadering zo ver ben ik/we al. :(
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Wat maakt Eschmarke te vol?

In zowel deze krant als in ‘Huis aan Huis’ meldt raadslid René Tenkink dat het gebied rond de Eschmarkescholen te vol en te druk wordt. Te druk omdat zoveel ouders van verder af gelegen buurten, ja zelfs vanuit Duitsland hun kinderen met de auto naar school brengen.


Hij suggereert geen winkelcentrum en geen schoolwoningen te bouwen en een dependance van de Eschmarkescholen elders te stichten. Als mogelijke plek noemt hij Oikos.

Wij hebben een fietsalternatief en dat zou de Groen Linkser Tenkink aan moeten spreken. Tussen Sporthal/zwembad De Brug en de Ouverturestraat liggen in Glanerbrug drie scholen op rij, Nederlandser kan het niet: een katholieke, een openbare en een protestants christelijke. Drie scholen die kwalitatief goed onderwijs bieden en die niet zoals de heer Tenkink stelt ‘leeglopen’ en ‘onaantrekkelijk’ zijn, integendeel.

Drie scholen die op veilige fietsafstand van Oikos ( 3 minuten), Beekveld (4 minuten) en Eilermarke (4 minuten) liggen. De suggestie om maar een dependance van de Eschmarkescholen in één van deze buurten te beginnen is dan ook te gek voor woorden: er is een fietsalternatief.

Er is in Nederland vrijheid van schoolkeuze en dat is een groot goed. Als ouders echter kiezen voor een relatief verafgelegen school en derhalve minimaal acht jaar vastzitten aan autovervoer met alle bijkomende problemen kan de oplossing volgens ons niet gevonden worden in - zoals de heer Tenkink suggereert - het brengen van de school naar de ouders. Zeker niet als er drie goede scholen op fietsafstand beschikbaar zijn. Op onze scholen gaan momenteel meer dan 600 leerlingen uit Glanerbrug-Zuid, Oikos, Beekveld en Eilermarke met plezier naar school. We zijn beschikbaar om de problemen die de heer Tenkink in de Eschmarke schetst te helpen oplossen.

Bij deze nodigen wij hem van harte uit om eens nader met ons kennis te maken en van hem te vernemen hoe we onze scholen nog aantrekkelijker kunnen maken.

Annelies Meijer, katholieke basisschool De Troubadour
Rijk Slok, christelijke basisschool Drakensteyn
Eize Rozenberg, openbare basisschool Glanerbrug-Zuid

[edit]
Bron: TC Tubantia
Laatst gewijzigd door Winus op zo mar 20, 2005 11:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
de kloomp'maj anhoalen
Gast

Bericht door Gast »

mooi stuk, das gem. 200 per school en geen 1000.

Sorry ben nu als gast......... maar ben Wim.(vergeten in te loggen)
Prima dat scholen mee denken. :okay:

waar komt deze bron vandaan?
Martin

Bericht door Martin »

uit de Tubantia. ;)
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

[quote="Anonymous"]mooi stuk, das gem. 200 per school en geen 1000.

Maar die 1000 is weer wel verdeeld over twee scholen, of niet dan?

:okay:
Wim

Bericht door Wim »

ja klopt niet naast elkaar maar tegen elkaar!!!!!!!!!!!! dus 1 gebouw :shake:
Wim

Bericht door Wim »

trouwens.....kubus...kijk ik op............... rara waar ben ik
Martin

Bericht door Martin »

Euh ff een vraagje Wim.
Waarom iedere keer die puntjes in een zin? .........  :?
Wim

Bericht door Wim »

rus en tijd om even te denken..................voor misschien een dubbele boodschap.............als je die begrijpt.
Plaats reactie