Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Eschmarke (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Wim

Bericht door Wim »

en het is natuurlijk een stijl.............
Robert

Bericht door Robert »

Misschien kan je iets meer hele zinnen posten die voldoen aan wat interpunctieregels. Inhoudelijk zal je bericht, hoe interessant dan ook, een stuk 'serieuzer' worden genomen. En dat laatste is iets wat we allemaal wel prettig vinden.  :)
Wim

Bericht door Wim »

ohw dan gaan we ook kijken naar afkortingen en zo. zal duidelijker mijn antwoord neer zetten. misschien ben ik dan duidelijk. woorden als bans enzovoort kunnen niet meer omdat dat niet te lezen is.pffff met ander woorden pfff=kiek ma.
Wim

Bericht door Wim »

laten we het gezellig houden....en weet wat er bedoelt wordt, das veel belangrijker........................
Robert

Bericht door Robert »

Begrijp me niet verkeerd Wim, 't maakt mij geen bal uit hoor. 't Was ook maar een suggestie met een kleine blik op de mogelijke gevolgen. Iedereen is welkom hier natuurlijk, maar ik zeg in ieder geval wat volgens mij heel veel andere members denken.
Wim

Bericht door Wim »

oke
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Je interpunctie kan mij niks verrekken hoor, Wim. Na INVISIBLE's mishandeling van de Nederlandse zinsconstructie kan ik alles aan.  :D
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

:lol: Ja, daar moest ik wel even aan wennen, maar nu ' loopt'  't lezen van die teksten wel goed. :P
Wim

Bericht door Wim »

Hallo, allemaal

We heb vanavond de cursus bouwplannen, vergunningen en bezwaren mogen volgen, gegeven door de gemeente Enschede.
Hier was ook de kaart met bestemmingsplan voor de Eschmarke.(goedgekeurde versie).bouwjaar 1995.getekend 1994.
Hieruit blijkt dat de noordzijde van Het centrumgebied ook voor een deel als voorziening gebied is in getekend!!!!
Met andere woorden aan de noordzijde van de Gronaussestraat. Dus naar onze mening zijn er mogelijkheden om te schuiven dan wel te herzien.
Men kan er/hier bijvoorbeeld voor kiezen om in plaats van het winkelcentrum aan de zuidzijde te verplaatsen naar de noordzijde ter ontlasting van het centrum gebied aan de zuidzijde en zo voldoende ruimte te creëren voor de scholen.!
Op de zuidzijde kan men dan een kleinschalige voorziening bouwen. met voldoende parkeerplaatsen.of een P en R plek voor de HOV.
(deze is wel begroot maar niet voorzien op de HOV lijn Oost!!!!! ) twee vliegen in 1 klap.!?

Dit verdient naar onze mening een nadere bestudering en moet zeker uitvoerbaar zijn. Mogelijk kan dit mee genomen worden voor de agenda van 12 april.

namens de wijkraad Eschmarke-zuid

Wim
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ik ben benieuwd Wim. Van mij mag het, maar ik vraag me af hoe groot de invloed van de ING in dit spelletje is.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik denk dat die P&R niet is aangelegd omdat de gemeente zoveel mogelijk Duitsers de VHgarage in wil krijgen. Zal er voorlopig dus ook wel niet komen!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Wim

Bericht door Wim »

Scholen Glanerbrug willen wel kinderen uit Eschmarke
De drie basisscholen in Glanerbrug Zuid hebben samen voldoende ruimte om nog zo’n tweehonderd kinderen toe te laten. Die kunnen heel goed komen uit Oikos, Beekveld en Eilermarke. De afstanden vanuit het oosten van De Eschmarke naar deze scholen zijn kort en veilig.


Dat is een belangrijke conclusie uit een gesprek dat GroenLinksraadslid René Tenkink had met Annelies Meijer, Rijk Slok en Eize Rosenberg, directeuren van respectievelijk de katholieke basisschool De Troubadour, de christelijke basisschool Drakensteyn en de openbare basisschool Glanerbrug Zuid.

Aanleiding voor het gesprek was een ingezonden brief in deze krant waarin de drie basisschooldirecteuren kritiek hadden op het idee van Tenkink om geen uitbreiding van de Esmarkescholen te realiseren in het centrumgebied aan de Esmarkelaan/Gronausestraat, maar op een andere locatie in De Eschmarke. Zij vreesden dat die dependance zou komen in het ‘voedingsgebied’ van hun scholen.

Voorafgaande aan de ontmoeting met de drie schooldirecteuren had Tenkink gewezen op de levensgevaarlijke verkeerssituatie die dreigt bij de Esmarkelaan als de bouw van onder meer een complex schoolwoningen doorgaat. Volgens Tenkink zou het goed zijn om meer te investeren in basisscholen in Glanerbrug en Dolphia om deze ook aantrekkelijker te maken voor de inwoners van De Eschmarke.

Volgens de drie directeuren is er de laatste tijd al heel veel gedaan ter verbetering van de schoolgebouwen en de directe omgeving. De drie basisscholen aan de Sonatestraat en Ouverturestraat hebben opgeteld rond de 600 leerlingen. Stuk voor stuk hebben deze scholen voldoende kinderen om goed te kunnen draaien, maar de grenzen van hun groei zijn nog niet bereikt. Het is opvallend dat er weinig kinderen komen uit De Eschmarke dat slechts op een steenworp afstand ligt. Hooguit tien tot vijftien procent van de leerlingen komen uit Oikos, Beekveld en de Eilermarke. De verbindingen zijn goed en veilig volgens de directeuren. Zo kunnen ouders hun kinderen uitstekend per fiets brengen via de Fugastraat. Toch gebeurt dat slechts mondjesmaat.


De drie schooldirecteuren zijn eensluidend in hun mening: mensen die in de Eschmarke gaan wonen oriënteren zich onvoldoende op de voorzieningen in de omgeving zoals in Glanerbrug. Ze richten zich meestal uitsluitend op de nieuwbouwwijk. Aan de andere kant beseffen de schooldirecties dat ze zich zelf ook beter moeten profileren. Daar zijn ze overigens onlangs mee begonnen. De drie scholen hebben samen een presentatiefolder uitgegeven. Redelijk uniek: drie op zich concurrerende scholen die met elkaar samenwerken.

Maar of de boodschap overkomt bij de nieuwe inwoners van De Eschmarke? Volgens Tenkink zou het goed zijn als mensen die overwegen te gaan wonen in de grootste nieuwbouwwijk van Enschede een uitgebreid informatiepakket krijgen met divers materiaal over alle voorzieningen in en vlakbij deze wijk. Daar hoort, volgens het raadslid, Glanerbrug bij, maar ook Dolphia en ’t Wooldrik. Verkopers, verhuurders van woningen en de gemeente zouden deze volgens Tenkink moeten leveren.

Als de handen ineen geslagen worden zouden, volgens Tenkink en de directeuren, scholen en andere voorzieningen in de directe omgeving van De Eschmarke beter benut worden.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Die Esmarkianen zijn natuurlijk bang dat hun zoete kindjes in een klas vol ottertjes terecht komen. In sommige delen van Glanerbrug zijn nogal wat problemen met de jeugd, dus ik kan me die angst wel voorstellen. Maar een beetje menging tussen De Brug en de Esmarke zou niet slecht zijn.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Martin

Bericht door Martin »

CDA komt met alternatief
Vraagteken bij nut supermarkt Eschmarke

ENSCHEDE/GLANERBRUG - Hoe zinvol is het om een supermarkt te vestigen in het centrum van nieuwbouwwijk De Eschmarke? Dat vragen CDA-raadsleden L. Kloppers en P. Welman zich af. Zij stellen de kwestie morgenavond aan de orde in de stadsdeelcommissie Oost.


Kloppers en Welman hebben zich in het verleden al meermalen kritisch uitgelaten over met name de supermarkt in dit gebied. ‘De opzet daarvan is zo kleinschalig dat daar naar onze mening vrijwel alleen elders vergeten boodschappen zullen worden gedaan’, meent het CDA-duo.

‘Uit een gesprek dat wij onlangs hadden met medewerkers van het projectbureau Eschmarke moet er volgens de plannen nog steeds bewinkeling komen. Maar de bewoners die nu in de Eschmarke wonen doen nu al hun boodschappen bij de Miro of de supermarkten in Glanerbrug. Koopstromen draai je na een aantal jaren niet gemakkelijk terug’, aldus de CDA’ers.

Het tweetal meent een goede alternatieve locatie te hebben gevonden in het maïsveld tussen de Willem Barendszstraat en de busbaan langs de Heidevlinder aan de rand van Glanerbrug. ‘We weten dat de supermarkt C1000 aan de Schoolstraat in Glanerbrug parkeer- en bevoorradingsproblemen kent. Bovendien is er overlast van hangjongeren. Reden genoeg om te kijken of er oplossingen van de verkeersdruk mogelijk zijn.’

Morgen willen de raadsleden graag antwoord op de vraag of er al eens overleg met de C1000 in Glanerbrug is geweest en of een andere locatie in Glanerbrug niet beter geschikt zou zijn. Tenslotte vragen Kloppers en Welman in de commissie Oost wat het planologisch en financieel zou betekenen wanneer de supermarkt in de Eschmarke niet door zou gaan.

De parkeerproblemen bij C1000 kwamen vorige week ook aan de orde op de jaarvergadering van de Glanerbrugse ondernemers. Voorzitter J. Ziemerink van de OOG suggereerde er de mogelijkheid om C1000 te verhuizen naar de W. Barendszstraat. Ook de meubelzaken van de Glanerbrugse ondernemers Krabbe en Bakker zouden er naar zijn mening naar toe kunnen verkassen. Evenals de Praxis, waarvoor op het Miro-terrein binnenkort geen plaats meer is. De drie Glanerbrugse ondernemers staan er niet onwelwillend tegenover. ‘Laat de politiek er zich eerst maar over buigen. Daarna zullen we wel eens kijken wat de mogelijkheden zijn’, reageren de drie met de nodige slagen om de arm.

bron: Bans

Van supermarkten kun je er niet genoeg van hebben in de stad. Dus bouwen die handel!  :yes:  :beer:
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Op elke straathoek een supermarkt. ;)
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

Daarom!  :)   :beer:  :beer:  :beer:
Wim

Bericht door Wim »

Weet je wat nou leuk is? Dit is een voorstel van  de Dorpsraad, en het CDA wil er mee weg lopen. Omdat het nattigheid voelt Tja val weth. Hassink niet af he :head:
Martin

Bericht door Martin »

Parkeeractie sneeuwt onder door verkeerschaos

ENSCHEDE - Eschmarke en verkeerschaos: ze zijn zo langzamerhand onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ook de stadswachten lopen tegen het probleem aan. Deze week controleren zij in verschillende wijken op fout parkeren. Maar in Eschmarke komen ze daar niet eens aan toe.

Parkeren op plekken waar dat niet mag. Het gebeurt volgens de Enschedese stadwachten nog te vaak en het zorgt voor veel overlast. Daarom wordt er deze week extra gecontroleerd op fout parkeren. Het blijft nu nog bij waarschuwen door de stadswacht, maar daarna gaan politiemensen bekeuringen uitschrijven.

Dinsdagmiddag 15 uur. De wijk Eschmarke is aan de beurt. Locatie: rondom de openbare basisschool Esmarke en interconfessionele basisschool Eschmarke. Ouders parkeren hun auto vaak lukraak langs de weg wanneer ze hun kinderen ophalen. ‘En het is hier al zo druk’, verzucht stadswacht T. Bouwhuis. Samen met haar collega G. Gabriël staat ze deze middag paraat. ‘Er zitten hier tal van instellingen, waar mensen ook met de auto naar toe komen. Parkeerruimte is hier schaars, dat snappen we wel. Maar veiligheid van de schoolkinderen gaat boven alles, vandaar dat we de fout geparkeerden hier waarschuwen.’

Dat de veiligheid van de kinderen op één staat wordt even later nog maar eens bevestigd, wanneer de school uit gaat. De vele ouders, te fiets en met de auto, overig passerend verkeer en een uitzinnige menigte kinderen komen samen en zorgen voor een chaos. Ineens hebben de twee stadswachten hun handen vol aan het veilig overbrengen van de kinderen naar de overkant van de weg. ‘Het is een bizarre situatie hier’, zegt Gabriël, terwijl hij een kind optilt dat door alle drukte omver gelopen is. Bouwhuis helpt intussen de verkeersouder op een zebrapad. ‘Kinderen zouden hier voorrang moeten krijgen. Het is niet voor niets een zebrapad’, zegt Bouwhuis verontrust. Het is toch te gek voor woorden dat hier dan nog iemand moet zorgen dat het verkeer ook daadwerkelijk stopt!’ Volgens de verkeersouder is het nog veel erger. ‘Ze rijden zelfs mij hier op het zebrapad van de sokken.’

Om dat te voorkomen besluit Bouwhuis de verkeersouder te helpen met het staande houden van het verkeer. Gabriël waarschuwt intussen ouders die gevaarlijke manoeuvres uithalen. ‘Mevrouw, u moet niet midden tussen de kinderen achteruit de weg op draaien’, zegt hij een automobiliste. Ook wijst hij kinderen de veiligste weg om met hun fietsen de auto’s te ontwijken.

Opgelucht haalt het tweetal stadswachten adem als de kinderen allemaal huiswaarts zijn. ‘Er moet echt iets gebeuren in deze wijk. Meer parkeerplaatsen zou al helpen, plus extra waarschuwingsborden bij het zebrapad. Maar een extra ontsluiting van de wijk voor het verkeer is een absolute ‘must voor de toekomst.’


bron: uit de bans

‘Er moet echt iets gebeuren in deze wijk. Maar een extra ontsluiting van de wijk voor het verkeer is een absolute ‘must voor de toekomst.’
Tja.. Dat is weer een grote blunder geweest van de gemeente Enschede.  :down:
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

En dan te bedenken dat er voor de scholen nog (tijdelijke) nieuwbouw is gepland voor 18 lokalen x gemiddeld 20 leerlingen x stel 25%(waarschijnlijk nog wel meer) brengers/halers ofwel 90 auto's extra. De prognose voor het leerlingenaantal over een aantal jaren bedraagt zelfs 1400(!). Dan is het woord "grote blunder" dus eigenlijk nog het understatement van de dag.  :(
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Als iedereen zich nou eens netjes aan de regels hield, en dus automobilisten bijvoorbeeld ook wachten voor een oversteekplaats, en gewoon sowieso een beetje meer opletten, zou het al een stuk veiliger zijn.

De gemiddelde automobilist gedraagt zich steeds meer alsof de hele weg zijn eigendom is, en de rest van het verkeer maar moet oprotten. Waar je ook bent, steeds meer zie je een verharding van het verkeersgedrag en vooral een groot gebrek aan respect voor overige verkeersdeelnemers. Dat is het grootste probleem.
Plaats reactie